Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op

Gestart door Weatherman 69 donderdag 07 mei 2015, 20:54:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Zonder dat er een rookgenerator was aangesloten ging ook deze decoder na vier rondjes in rook op.

Hallo allemaal,

Even ter verduidelijking, ik had van een Facebook vriend een vraag gekregen over een Märklin Br53 die geen response meer gaf. In de loc zat een Märklin geluidsdecoder die geen kik meer gaf. Hij vroeg me of ik eens wilde kijken.. Optisch was er niets te zien aan de decoder al was de decoder niet op een degelijke manier gemonteerd.

Ik heb de motor getest  en die liep naar behoren.. Na overleg hebben we besloten om er een Lok pilot V4 in te zetten, mede omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Na de installatie(netjes met krimpkous)  heb ik de lok bij mij geprobeerd  op een stukje rails.. De lok meldde zich netjes aan en reed soepel heen en weer.

De Facebook vriend heeft de loc diezelfde dag nog opgehaald en eenmaal thuis bij hem heeft de loc drie rondjes op zijn baan gereden en wilde daarna niet meer voor of achteruit.. Het enige wat er nog uit de loc kwam was een zacht Tjilpend geluid.. Gisteren heb ik de loc weer onderhanden genomen en alle draden zaten nog precies zoals het hoort en wederom was er optisch niets te zien aan de decoder.. Ik had daarop vandaag het anker meegenomen naar het werk en door gemeten.. Ook dit gaf geen uitkomst...

Vanavond de decoder los gehaald van de dubbelzijdige tape en toen zag ik dat er op de print toch iets is door gebrand.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?
Groeten
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo Robert,

heb je de motor toevallig los gehad, het motorschild behoort waarschijnlijk op zijn kop geplaatst te worden, anders kunnen de contacten van de koolborstels tegen het metalen locomotiefhuis aankomen, en dan brand de decoder door,

met vriendelijke groet,

walter
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Ik heb inderdaad de hele motor los gehaald  maar het motor plaatje zat van origine recht op. En als hij sluiting zou maken rijdt hij toch niet eerst prima en dan ineens niet meer.. Bij sluiting is het meteen "poef".

Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Heb je de eventueel aanwezige condensatoren op het motorschild tussen de aansluitpunten en chassis verwijderd?
Die vormen een laagohmige weerstand voor het relatief hoogfrequente PWM signaal.
Dat kan er wellicht toe leiden dat de decoder pas na een tijdje de geest geeft.

Het is overigens wel verdacht dat de tweede decoder de geest geeft, misschien toch iets anders loos met de motor.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Ja condensatoren waren ook al verdwenen. Alleen de ontstoringscondensator tussen de motor polen is de enige die er op zit/ zat. Er zit van origine al een vijf polige hoogvermogen motor in.

Ik zet hem vanavond weer  in elkaar en gooi er maar even een 60760 decoder tegenaan en dan probeer ik het nogmaals.

Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Een plaatje voor de zekerheid, het motorschild hoort zo te zitten. Doe je het andersom dan gaat het mis.



Gr, Ben.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Mmm dan is dat waarschijnlijk ook de reden waarom de andere decoder is overleden..
Toen ik de loc voor het eerst in handen kreeg zat het motor schild dus al verkeerd.

Rijst bij mij nog steeds de vraag waarom het dan drie rondjes goed gaat en vervolgens kapt hij er mee.
Kap zit tenslotte vast en de motor beweegt niet in de behuizing.. Wel vreemd.

Goed ik ga de decoder vanavond weer compleet in solderen en dan zien we het wel weer.

Dank voor jullie reacties
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hoi Robert,
Citaat van: Weatherman 69 op vrijdag 08 mei 2015, 07:55:18
Rijst bij mij nog steeds de vraag waarom het dan drie rondjes goed gaat en vervolgens kapt hij er mee.
Kap zit tenslotte vast en de motor beweegt niet in de behuizing.. Wel vreemd.
Dat antwoord geeft Walter al in een eerdere reaktie.
Citaat van: wissels op donderdag 07 mei 2015, 21:06:22
Hallo Robert,
anders kunnen de contacten van de koolborstels tegen het metalen locomotiefhuis aankomen, en dan brand de decoder door
En dat hij het dan een paar rondjes volhoudt is gewoon toeval.

grt Piet.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo

Nogmaals kortsluiting is kortsluiting en niet een "klein beetje" waardoor de decoder na een paar rondjes doorbrand. Ik zou er in kunnen komen, als het motor gedeelte beweegbaar zou zijn opgesteld in het huis, waardoor hij bijvoorbeeld in bochten of op een wissel ontact zou kunnen maken met de behuizing, maar dit deel zit "star" gemonteerd in de kap.

Daarbij als ik de exploded view bekijk van de loc op de Märklin site  zie je ook dat het motor schild normaal rechtop zou horen te zitten.. Je ziet het weliswaar vanaf de achterkant, maar je ziet duidelijk bovenop de ontstoringscondensator zitten die tussen de motorpolen zit aangesloten.

Maar goed ik geef het de voordeel van de twijfel en zal het schild op de kop plaatsen.

Toen ik twee jaar geleden mijn BR80 3504 om heb gebouwd naar digitaal en per ongeluk het schild verkeerd om had geplaatst protesteerde mijn MS2 meteen door de stroom te verbreken.. Begrijpelijk als er sluiting wordt gemaakt. Mocht dit ook zo zijn geweest bij deze 3702, dan had het MS2 dat toch ook moeten doen...?

Ik heb meer het idee, dat de laatste decoder op "maandag" van de lopende band is gekomen. Maar dat blijft gissen.

Groeten,

Robert

Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
De kap is van binnen ook geverfd.
Dus het contact is niet optimaal.

Doordat je de kap vast schroeft, worden de punten op de motor er tegenaan gedrukt.
Misschien dat in het begin de kortsluiting nog een hoge weerstand heeft, maar als eenmaal de verf doorbroken is ontstaat er een goede kortsluiting.

Dat kan dus verklaren waarom het even goed ging.

Als je het garantie formulier achterin het boekje invulde en deze samen met de decoder naar esu stuurt, dan heb je kans dat je een nieuwe decoder krijgt.

Groeten Sander.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo Sander,

Dank je wel voor de tip.
Ik ga de decoder opsturen wellicht hoor ik dan wat er is fout gegaan en in welke uitgang de "verstoring" heeft plaats gevonden.

Groeten,
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Je zou hem aan de tester kunnen hangen en kijken wat er mis is.

Ik heb laatst een 21 polige decoder van ESU in een Marklin loc gehangen en na een paar rondjes brandde de decoder door. Door hem aan te sluiten op de tester merkte ik dat AUX2 was doorgebrand, deze was niet eens aangesloten en er zaten geen losse draden op het adapter bordje.

De decoder in de tester laten zitten en liet de motor op de tester een tijdje draaien, plotseling ging de hele decoder in rook op, ook functies die niet aan stonden.

Misschien dit ook een maadagmorgen decoder. Ik heb hem via de handelaar naar ESU laten sturen, nog niets gehoord.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo Robert, we hebben het toch over een BR 53? Bij mijn 53 zit de kap gemonteerd met twee dunne schroeven voor en een dikkere achter bovenin de kap. Alle drie de schroeven zijn van het type dat een beweging toelaat en dat moet ook anders zou de lok geen bocht kunnen maken. Als bij jouw exemplaar de kap vast zit op het achterste draaistel is er iets behoorlijk mis..... De uitslag van het achterste draaistel is ruimschoots groot genoeg om contact met de kap te maken, wanneer het motorschild verkeerd geplaatst is.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
hvschaik ,
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik twijfel of de lok scharnieren kan in de behuizing.
De loc is niet van mij, dus zo goed ken ik hem nu ook weer niet.

Ik ga vanavond als ik thuis ben mijn licht er over laten schijnen en allereerst het motor schild omdraaien.

Ik laat hier wel weten wat het resultaat is.

Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
De loc scharniert zekert te weten, tussen de twee drijfgroepen.
Hoe krijg je anders zo'n lange loc door een R1 boog. ;-)
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
De loc scharniert inderdaad prima..

Ook weer door een r1 bocht en rijdt weer als een zonnetje. Schild omgedraait en inderdaad aan de binnenzijde van de kap een beschadiging aangetroffen waar de veerhouders van de koolborstels hebben langs geschuurd.. Toch apart, dat er een geluidsdecoder het een aantal jaar wel heeft volgehouden, welke door iemand anders was gemonteerd met ook een rechtopstaand motorschild. Wellicht zat hierbij nog een draadje tussen de kap en de motor, de montage was hier nou niet echt eeen staaltje vakwerk en dat is zacht uitgedrukt. :D

Dank jullie wel allemaal, morgen gaat de loc weer terug naar de rechtmatige eigenaar.

Groeten
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Beste Robert,

Het is mosterd na de maaltijd maar wellicht een goedbedoelde raad voor een volgende keer:
Bij demontage van een loc neem ik er de explosietekening bij om zekerheid te hebben over de onderdelen en hun plaats die ik verwijder én als handleiding voor de hermontage.
De explosietekening geeft in de meeste gevallen ook uitsluitsel over de juiste plaatsing van het motorschild.
Dat geld ook voor de BR 53: de plaatsing van het motorschild op de explosietekening stemt overeen met de foto in de reactie van Ben de Spoorman.

Groet
Cees
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Cees,

Zie mijn reactie nr8. Ik heb gekeken naar de tekening van de 3702 en daar zie je weliswaar het schild aan de achterzijde met de condensator 't.b.v. De motor aansluiting boven het schild uitsteken.. Vandaar dat ik het schild ook weer rechtopstaand heb gemonteerd..

Verwarrend is het wel en zonde van de decoder(s)

Groeten
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Robert,

Blijft toch een vreemde kwestie.
Op de explosietekening van de loc's 3102 en 3502, die identiek zijn aan loc 3702, staat toch duidelijk het motorschild ondersteboven afgebeeld.
Inderdaad verwarrend en zonde van de decoders

Fijn weekend
Cees
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Tja je schiet er weinig mee op en er valt waarschijnlijk niets te verhalen.
Gelukkig is de loc vandaag per "posttrein" weer vertrokken naar de rechtmatige eigenaar die er blij mee is.

Wel heb ik gisteren even een rail ovaal neergelegd en heb de loc even een half uurtje laten rond rijden en gelukkig geen probleem.. De vorige decoder had ik alleen getest op een stukje recht spoor van anderhalve meter.. Dat ging zonder problemen tot dat de eigenaar hem op zijn baan rondjes liet rijden..
Ik dacht, dat gebeurt me geen tweede keer  :D

Nu kan ik weer verder met mijn eigen bouw en ombouw  projectjes (zie mijn Modelbaan Hintergarten FB pagina)

Groeten Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Nu word ik toch echt heel nieuwsgierig. Ik heb net even op de Märklin site bij de Ersatzteile etc. de Explosionszeichnungen van de 3102, 3502 en 3701 opgezocht en ze tonen allemaal de loc vanaf de "verkeerde" kant, nl. de kant van het motorhuis. Op geen van de drie tekeningen kan ik de positie van het motorschild herkennen, dus mijn vraag aan Cees: welke tekening heb jij in je bezit die de andere kant laat zien? Ik kan het bij mijn exemplaar niet meer achterhalen, omdat ik die heb omgebouwd naar c-sinus. Ben benieuwd.....
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Kijk op de Märklin site eens naar de Exploded view van de 37023.
Hier zit de geluidsdecoder in..
Ik zie duidelijk de condensator aan de bovenzijde uitsteken..

Maar ja aan de onderkant staat in het Duits, dat de tekening kan afwijken met de werkelijkheid. :D

Groeten
Robert
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Je hebt helemaal gelijk. Er staat zelfs nog een tweede condensator op het plaatje, terwijl die er bij een digitale vijfpoler helemaal niet in hoort te zitten. Slordig en nog steeds begrijp ik het commentaar van Cees niet. Maar goed, we doen er dus beter aan om foto's te maken voordat de zaak uit elkaar wordt geschroefd. leve het digi-tijdperk!
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Heren,

De inhoud van mijn reactie is gebaseerd op bijgevoegde explosietekening en dan in het bijzonder het kleine plaatje "Schaltbild"
Hoewel wat moeilijker te zien op bijgevoegde verkleinde kopi, is op het originele pdf-bestand duidelijk te zien dat het motorschild onderste boven is geplaatst.

Groeten
Cees
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo allemaal,

Het maakt allemaal niet uit. Ik wil alleen maar aangeven, dat je er niet standaard vanuit moet gaan, dat wat er op de rekeningen staat, dat het klopt. Op de tekening van de 37023 zie je duidelijk  het schild recht op staan en zoals eerder vermeld zit daar zelfs nog een extra condensator op..

Het vervelende is, dat de loc eerder door iemand anders was voorzien van een geluidsdecoder en daarmee heeft hij twee jaar goed gereden. Die vorige persoon had het schild rechtop gemonteerd en ik ben er vanuit gegaan dat dat correct was mede door de explosie tekening van de 37023.. (omdat de 3702 niet voor handen was.)  Inmiddels weten we meer,maar dat is geschiedenis..

Hij rijdt weer en bij de volgende loc laat ik hem niet een test doen op een stukje recht spoor maar leg toch maar even een ovaaltje op. Te zien of hij ook de bochten normaal doorloopt.

Groeten en nu naar moeders :D
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Zou ik niet doen..... mocht er in de bocht kortsluiting ontstaan dan heb je weer een decoder naar z'n grootje. De "bochtentest" kan wel, maar dan zonder decoder. Even twee draadjes (sleper en massa) aan de borstelhouders en dan rijden op een gelijkspanningsbron. Als dat zonder problemen gaat, dan doet ie het met een decoder ook goed. Maar gelijk heb je, het probleem is opgelost!
@Cees: bedankt voor je toelichting!
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Het is eigenlijk een vuistregel, dat bij alle stoomlocs met DCM onder de staketel, het motorschil ondersteboven gemonteerd dient te worden.
Er zijn er hier al diverse ombouw pogingen gepasseerd, waarbij men deze klassieke fout heeft gemaakt.

Overigens is in de exploded view van de 3102/3502 niet te zien hoe het motorschild zit.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Klopt, maar Cees baseert zich op het plaatje van het "Schaltbild", wat overigens op de explosietekening op de Märklin-site niet voorkomt. Dus toch maar eerst foto's maken van de loc voordat je 'm demonteert.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Tja maar als er al iemand voor jou is geweest die de lok uit elkaar heeft gehaals en weer in elkaar heeft gezet, weet je dus niet of de situatie nog juist is. Zoals in mijn geval.

De vorige "monteur" had de loc omgebouwd met geluiddecoder, welke na twee jaar de geest gaf. Helaas kunnen we niets meer achtehalen bij de vorige monteur omdat hij het aardse bestaan heeft verruild voor de "eeuwige jachtvelden" en het motorschild in deze dus rechtop gemonteerd zat.

Neemt niet weg, het was weer een goede leer voor een volgende keer.

Groeten,
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Voor de geïnteresseerden onder jullie:
hier vindt je van de modellen tot 1998 explosietekeningen elk met zgn. "schaltbild" waaraan de juiste stand van het motorschild herleid kan worden:

Edit Fred: link verwijderd, reden van verwijderen forumregel c3

Cees
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
En weer bedankt, Cees. Deze lijst gaat in m'n archief.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Mannen let ff op aub, deze link zal wel weer door de copyright politie verwijderd gaan worden.
Want links naar mijn site zijn hier kennelijk niet toegestaan. :thumbdown:

grt Piet.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Maakt niet uit. Heb hem al ge-download.  >:-D

THX
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Piet

Copyright politie grijpt dus weer in, op pagina 2 van het document staat het copyright aangegeven.

Gr. Fred.

Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Voor diegenen die de pdf met explosie tekeningen wil downloaden via de officiële site, ga dan naar https://www.marklin.com/tech/ en klik op Spare Parts CD-ROM Download
Haal hier alleen de 4 PFD bestanden, zoals ET539H0.PDF uit en smijt de rest weg.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Citaat van: Marklindak op zondag 10 mei 2015, 22:07:59
Copyright politie grijpt dus weer in, op pagina 2 van het document staat het copyright aangegeven.
Inderdaad Fred, maar het staat vanaf pagina 2 op iedere pagina.
Ook misschien interessant om te weten dat ik hier een email heb met een gebruiksovereenkomst alleen het bedrijf van het copyright is in 2004 opgehouden te bestaan.
En het heeft echt steeds meer de vorm van een hetze.
In het verleden werden mijn postings verwijderd of aangepast en nu gebeurt het ook al met postings van anderen die naar mijn site verwijzen, deze week al twee maal.
Er is ook een regel dat afbeeldingen allen geplaatst mogen worden als er een bronvermelding bij geplaatst is.
Maar dat geldt weer niet voor iedereen. hé?
Lees dit draadje maar eens goed door.

grt Piet.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Hallo Piet,

Je hebt een PB.

Groetjes

Willie
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Heren, heren, heren

Wat een stampei alweer voor een file/document o.d. waarvan de auteursrechten al lang verlopen zijn.
Voor degenen die nog geïnteresseerd zijn, stuur een maar een p.b. met e-mail adres naar mij
De pdf-bestanden waarover ik beschik zijn afkomstig van een ander forum lid verblijvend in het buitenland.
Namen noem ik niet om hem niet te confronteren met de copy right police.
Ik ben daar niet bang voor.
Cees
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Citaat van: wakkie op zondag 10 mei 2015, 23:33:58
Je hebt een PB.
je hebt antwoord.

@Cees, je hebt gelijk het sop is de kool niet waard, maar ik laat me niet in een hoek drukken.
Het is een tijdje stil geweest maar het Piet dwarszitten is kennelijk weer in volle gang.

grt Piet.
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Esu 64610 Lok pilot V4 in rook op
Citaat van: PietB op maandag 11 mei 2015, 01:19:33
Het is een tijdje stil geweest maar het Piet dwarszitten is kennelijk weer in volle gang.

Oh, vandaar dat ze in het grote nummertopic niet ingrijpen, ze hebben het veels te druk met jou  :mrgreen: