Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)

Gestart door firstborneagle donderdag 07 mei 2015, 10:51:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Bij deze een foto van mijn eerste bovenleidingmast, zonder verder begeleidend schrijven of een bouwverslag, ben ik benieuwd naar jullie ongezouten mening !
Groet Arend
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Hmmmm.. Ongezouten...... (met wat nuance dan maar :) )

Eerste indruk is: ziet er wel Nederlands uit.
Tweede indruk: redelijk grof in elkaar gezet. Ik weet niet van welk materiaal je het gemaakt hebt, maar zeker voor de staande mast denk ik dat je met wat fijner materiaal optisch een beter resultaat kunt krijgen. Als je kunststof gebruikt dan zit je uiteraard met een stukje stevigheid.

Wat extra aanvullingen daarop:
Ik denk dat de uithouder voor de rijdraad te laag zit, waardoor de pantograaf van de loc niet hoog genoeg zal zitten. In H0 zal dit 63 mm moeten zijn om de hoogte van 5,5 meter te kunnen imiteren.
Bij de echte masten is de horizontale liggen opgebouwd uit twee U-profielen.

Bij de buren staat een uitgebreid artikel over de maatvoering van een en ander.
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Hallo Arend,

De enkelspoor din masten hebben een uitligger die uit twee profielen bestaan. Zelf heb ik ook deze masten gemaakt uit messing. Hieronder twee foto's er van.

Groeten,
Piet
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Dag Arend,

Ziet er zeker Nederlands uit ofschoon dit type mast ook nog op wel op zwisterse trajecten is te vinden.

Zelfbouwen is zeker leuk maar moet me aansluiten bij de mening van Frank (Frenkievee).

Gebruik voor de mast 3x3 mm H-profiel,

voor de uitlegger rijdraadophanging (drukpijp): ALBION ALLOYS NSRO070 0f NSRO080.

In de praktijk zul je allerlei varianten bovenleidingmasten aantreffen die 'a-typisch' Nederlands (of Duits, Zwitsers) zijn.

Kijk maar eens hoe ik er mee omga KLIKKIE DOEN Dat is de indexpagina. Zie ook eens KLIKKIE DOEN

Ik heb nog een pdf-document over de NL-bovenleiding grootbedrijf. Als je interesse hierin hebt, stuur me dan een PB met je mailadres.

Groeten en succes,
Henk

Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Arend,

ik vind hem er mooi uitzien.
Misschien met de tips hier verkregen, kan je ze realistischer maken.
Maar toch toppie

Wim
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Ik sluit me aan bij de vorigen. Met een toevoeging.

Het heeft me altijd al verbaasd dat de grote merken niets ontwikkelden voor landspecifieke masten.
Sommerfeldt bestaat volgens mij al ruim 40 jaar, en was jaren de enige die in het gat dook, met mooie messing profielen.
Toch kwam ik op een Eurospoor beurs een Vlaming tegen die in het zelfde gat is gedoken met resin gegoten portaalmasten (de helft goedkoper) en opvallende gelijkenis vertonend met het Sommerfeldt product, waarmee het spul ook combineerbaar is. Die plastic masten zijn misschien 4 in plaats van 3 mm, want plastic heeft nu eenmaal beperkingen. Teveel verzachters, dan buigen ze mee, te weinig dan breken ze af.
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Bedankt voor jullie reacties en aanvullingen. Ook de linkjes zijn welkom :thumbup:

Ik heb gisteravond een tweede prototype gemaakt. De mast is nu een stuk dunner! bij de andere details lukt dat nog niet.
Eigenlijk ben ik zelf wel aardig tevreden omdat ik een mast zoek die zelf te maken is én goedkoop is. wat ik zelf nog wel mis is het kleine beugeltje/isolator die boven op de uitligger? hoort.

let wel: de mast bestaat nu voor 100% uit karton! De kosten zijn hierdoor 0,0001 ct. per stuk (ongeveer :D )
Daarnaast ben je enkel een scherp mes nodig en een drupje houtlijm.
Groet Arend
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Isolators zijn goed te maken door een koperdraadje rondom een koperdraad te rollen.
Als je dan de  kerndraad in een U vorm vouwt ben je een heel eind.

Mvg Robin
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Dag Arend.

Citaat van: firstborneagle op zondag 13 september 2015, 10:19:45
let wel: de mast bestaat nu voor 100% uit karton! De kosten zijn hierdoor 0,0001 ct. per stuk (ongeveer :D )
Daarnaast ben je enkel een scherp mes nodig en een drupje houtlijm.

Knap gemaakt hoor, ik moest erg goed kijken om daar iets van te kunnen zien! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Ik vrees dat ik helemaal opnieuw moet beginnen :-( :-(
Frank had al aangegeven dat de uithouder voor de rijdraad te laag zat. Maar ik werkte keurig van een tekening die ik had van internet en ik had alles 2x nagemeten.
Maar na het maken van een mast voor dubbelspoor kwam ik al snel tot de conclusie dat daar geen trein onderdoor of tussendoor te krijgen is. uit intern onderzoek is uiteindelijk gebleken dat de bouwtekening 1:100 is  :o) :o) :o)
groet Arend
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Altijd vervelend dat je achter dat soort dingen moet komen NADAT je er al een aantal gemaakt heb. Ik vind het in ieder geval er wel goed uit zien. Veel succes met de "re-build".
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Jammer inderdaad dat je opnieuw moet beginnen.
Misschien als pleister op de wonde (of misschien wel als mosterd na de maaltijd...) hier een link naar tekeningen in H0 (en)
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Dag Arend,

Ik ben zelf ook met bovenleiding bezig (grotendeels Sommerfeldt) en inmiddels waag ik me aan zelfbouw.

Houdt twee stelregels aan:

1.  Hartafstand mast - rail: tenminste 34 mm op rechte trajecten en: hoe krapper de boog, des te groter de hartafstand binnenzijde boog!.
2.  Hoogte SOK - Rijdraad: tussen 69 en 72 mm (SOK = schienen oberkant).

Ik heb je eerder al eens gepost geloof ik?

Schaf anders eens het Sommerfeldt OberleitungsHandbuch aan (in het duits) met zeer veel duidelijk fotowerk. Dit handboek sluit aan op de materialen die jij gebruikt. Viessmann heeft ook zo'n boek maar stukken duurder!

Ik ben zo vrij geweest om in je foto een voorstel te doen hoe je het portaal kunt plaatsen: tussen de sporen en in het perron (wat veelvuldig voorkomt).

Doe er je voordeel mee ;-)

Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelfbouw DIN-bovenleidingmast voor enkelspoor (foto)
Citaat van: Has-bls op maandag 14 september 2015, 09:27:23
Houdt twee stelregels aan:
1.  Hartafstand mast - rail: tenminste 34 mm op rechte trajecten en: hoe krapper de boog, des te groter de hartafstand binnenzijde boog!.
2.  Hoogte SOK - Rijdraad: tussen 69 en 72 mm (SOK = schienen oberkant).
Die optie zit geloof ik ook ergens in Wintrack ...