Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...

Gestart door Neo woensdag 06 mei 2015, 23:09:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Dag allemaal,

Mijn BR 103 reed wat testrondjes en ging na 7/8 minuten steeds langzamer rijden en hield er uiteindelijk mee op...lampjes beleven branden ook na wisselen van rijrichting met mijn CSII.
Na een tijdje van de baan te zijn geweest nog eens geprobeerd, maar na verloop van een wat kortere tijd weer het zelfde....muurvast geen beweging in te krijgen, maar wel brandende lampen...
Ging overigens heel langzaam, maar resulteerde in totale stilstand.

Zelf zit ik te denken aan decoder 6080(oud) "kassiewijle", maar zijn er nog andere mogelijke redenen die ik over het hoofd zie ?

Dank voor de reacties !

Groet,

Gijs
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Hoi Gijs,

Ik heb bijna hetzelfde gedrag van een lok meegemaakt en dat kwam door een kapotte motor.
Zie hier in mijn topic wat er aan de hand was KLIK
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Hallo Gijs,

Heeft de loc lang stilgestaan  :help: Dan kan de olie of het vet verhard zijn. Dat resulteert in een zwaar lopende motor met uiteindelijk een heet lopende motor die flink wat stroom gaat trekken, met als mogelijk resultaat een vaststaande motor. Check eens in koude toestand of je de aangedreven wielen van de loc met de hand kunt draaien. Als dit zwaar gaat zul je de motor moeten demonteren en geheel schoon maken - ook de tandwielen in de aandrijving - met bijv. wasbenzine en daarna alles weer in de olie of vet zetten. Het kan ook zijn dat de motor te rijk gesmeerd is. Ook dan geldt het het voorgaande. Zie http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen en http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Vuile collector, zou ik denken...

Succes met schoonmaken.

Gr. Marcel
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Hoi allemaal,

@Barry, heb jou draadje even doorgenomen maar ik denk zelf eerder aan een "vette pit" m.a.w. een flinke schoonmaakbeurt zou geen luxe zijn, zoals Marcel en Brund55 aangeven.
De lok heeft inderdaad lang stilgestaan en zou wel eens verhard kunnen zijn. Ik heb alleen even de kap losgemaakt, verder was ik nog niet gekomen. Wat me dan wel verbaasd is dat de lok een kwartier tot 20 minuten vlekkeloos loopt en dit zonder tussenpozen en dan ineens stukje bij beetje langzamer gaat lopen. Komt dit doordat de verharde olie warm wordt ?

De heren worden bedankt voor het commentaar, ik ga eens zoeken naar een ouderwetse poetslap ;)

Groet,

Gijs
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Geen vet gebruiken, dat trekt vuil aan, Niet te veel oliën, en liever Faller dan Marklin olie gebruiken.
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Dat staat al in de wikilink in reactie #3  :mrgreen:
Re: Br 103 gaat ineens zachter rijden en stop uiteindelijk...
Had de link niet gelezen.