Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Handleiding programmeren M83 en M84 decoder via de CS2 in DCC mode

Gestart door treinsmurf woensdag 06 mei 2015, 16:12:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handleiding programmeren M83 en M84 decoder via de CS2 in DCC mode
Deze week is een handleiding voor het programmeren van de Märklin 60831 (M83) Wisseldecoder en de Märklin 60841 (M84) Schakeldecoder via de Central Station (CS2) in DCC-mode toegevoegd als wiki-artikel.
Een uitgebreide handleiding met uitleg hoe deze decoders geprogrammeerd kunnen worden vind je op de volgende pagina:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Programmeren_M%C3%A4rklin_M83_of_M84_decoder_in_DCC_mode

Met dank aan Jean (KeyWest) voor het schrijven van de handleiding.

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Handleiding programmeren M83 en M84 decoder via de CS2 in DCC mode
Ik heb een vraag over het invoeren/koppelen van een m83 aan een CS2:

1. als ik de wiki volg dan neem ik aan dat voor het koppelen van een m83 aan een CS2 de stappen 1 t/m 3 bedoeld zijn?
2. is het instellen van de dipswitchpositie 10 op ON altijd nodig voor elke m83?
3. Moet dipswitch 10 op altijd ON blijven staan?
4. Moet ik elke m83 separaat van andere m83's koppelen aan het CS2 of kan ik ze via de 9-polige stekker koppelen en er dan meerdere koppelen?
5. hoe komt een m83 aan een eigen adres?
6. moet elke m83 zijn eigen koppeling met de baan hebben of volstaat het dat een van de m83's die koppeling heeft en dat "doorgeeft" via de 9-polige stekker aan de andere m83's?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

mvg. Frank
Re: Handleiding programmeren M83 en M84 decoder via de CS2 in DCC mode
Ik ben inmiddels weer verder gekomen.

ad 1. Het laden van de CV waarden moet alleen de eerste keer worden gedaan. Na het programmeren van het eerste magneetartikel, kan elke volgende eenvoudig worden toegevoegd met alleen het testen opslaan en weer verder gaan.

ad 2. antwoord: Ja

ad 3. antwoord: Ja

ad 4. apart programmeren en dan pas koppelen

ad 5. is DCC dus geen zorgen om instellen adres m83

ad 6. het koppelen van meerdere m83's aan de voedingseenheid 60822 werkt niet wanneer je het conform de gebruiksaanwijzing van M* doet. Een van de m83's moet een koppeling met de railspanning hebben.

Tot zover weer.

Groet, Frank