Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

modelbaan Amsteldam

Gestart door martien amelung woensdag 06 mei 2015, 15:52:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbaan Amsteldam
martien amelung
gast

modelbaan Amsteldam
hallo allemaal,
hierbij heb ik dan ook een modelbaan topic van mijn modelbaan geopend. ik heb een mooie 2-rail modelbaan. mijn kleinzonen maken het landschap op de baan. ik kan zelf geen foto's maken, dus zullen mijn kleinzonen steeds verslagjes hier neer zetten met foto's. ik rij puur nederlands rijzigers. heb geen goederen treinen. ik rijd wel veel met de treinen. Dat blijf ik leuk vinden.

met vriendelijke groet,

Martien-Amelung.
Re: opa's modelbaan
Hallo Opa,
Zo is de familie helemaal compleet hier. :D
Ik had nog wat foto's van uw modelbaan gevonden.
Hij heeft heel wat mooie treinen in de verzameling staan. :D
Het zijn niet de nieuwste maar zo krijgt de rest een beetje een indruk van hoe hij eruit ziet.










Groeten,

Remco
Re: opa's modelbaan
Martien

Ben uiterst benieuwd om je baan te kunnen bewonderen, dus laat je kleinzonen maar vlug wat foto's posten.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: opa's modelbaan
Remco was je te snel af, Jorg >:-D
Erg leuk als meerdere generaties lol beleven aan deze leuke hobby!
Re: opa's modelbaan
Idd

slechts een paar seconden >:-D
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: opa's modelbaan
Mooi sfeervolle baan. :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: opa's modelbaan
Mooi baantje hoor scenery ziet er ook goed uit  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Onze opa heeft zeker een mooie vaan.  De foto's die remco liet zien zijn inderdaad best oud. Ik zal vandaag of morgen nog een paar foto's plaatsen met de nieuwste begroeiing
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Wel alvast een filmpje die jullie misschien al kennen.
https://youtu.be/-Y1GfGZw6H4
Re: opa's modelbaan
martien amelung
gast

Re: opa's modelbaan
bedankt voor de leuke reacties.
Citaat van: Jorg op woensdag 06 mei 2015, 16:25:37
Idd
willen jullie alst u blieft niet met zulk soort taal spreken? daar ben ik niet zo thuis in. >:-D
Re: opa's modelbaan
Hallo allemaal,
Opa kent al die afkortingen niet heb ik het idee. :D

groeten,

Remco
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: opa's modelbaan
Mooie foto's en ook een leuk filmpje!
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: opa's modelbaan
Leuk filmpje, ben benieuwd naar recente foto's  >:-D
Eindelijk eens een baan zonder tunnels, bergen, bruggen en schaduwstations :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: opa's modelbaan
Hallo Martien,

Die "oude" foto's geven al een aardige indruk van deze baan. ben natuurlijk wel benieuwd naar nieuwere foto's.
Je hebt in ieder geval bekwame helpers voor de stoffering van de baan.

Veel succes.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: opa's modelbaan
Wat is dat toch mooi, dat Nederlandse materiaal op zo'n Nederlandse baan. Stom dat tante M* daar pas serieus mee begon, nadat ik overstapte op Zwitsers. Maar ik zie dat 2-railers uit die tijd meer mazzel hebben.

Dit is de baan van mijn dromen geweest, toen ik begon met deze hobby, in 1969. Daarna kwamen de verplichte bergen, de hoogteverschillen, de ongelijkvloerse kruisingen en de watervallen ...
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
hallo allemaal,
leuke reacties. heb het opa laten zien en hij vond het ook leuk. tja, geen bergen, bruggen, tunnels en schaduwstations. heb het weleens aan opa gevraagd maar deze baan is al ruim 25 jaar oud en hij houd het liefst van lange stukken rechte rails met slechts een paar bogen zodat hij complete treinen kan laten rijden op rechte stukken. ik vind het een mooie baan.

ik kan me nog goed herinneren dat ik als jongetje van 4, 5 jaar bij opa kwam en dan was het altijd: opa gaan we vandaag nog boven met de treinen rijden? waren we net 2 seconden binnen >:-D (toen had ik nog geen modelbaan en het nooit durven dromen dat die er ooit zou komen)  ik vond het altijd prachtig als we dan boven stonden en opa de treinen voorbij liet denderen. hij is er altijd zuinig op geweest en wij mochten dus nog niet zelf rijden. maar kijken was toen prachtig genoeg. al die mooie treintjes. geweldig. helaas kwam er iets tussen waardoor de baan jaren tegen de muur heeft gestaan. Remco en ik zijn toen nog wel eens in die kamer gedoken en de treinbaan bekeken en al het materieel uit de kast getrokken.  :D eind 2009 stond de baan weer. de treinen hadden toen een kleine onderhoudsbeurt nodig en de baan werd grondig schoon gemaakt. met sinterklaas 2009 stond ik met remco boven aan de knoppen. geweldig om die nederlandse treinen weer te zien rijden. een paar jaar later hebben we ooit als verrassing verlichting in alle huisjes gezet. die had opa ooit gekocht. hij had ook nog lantaarnpalen. die er ook bij gezet. later nog een paar bijgekocht die er nu ook op staan. en zo bleven we bezig. gras, bomen en weet ik veel wat. het is leuk dat we de hobby samen hebben. wij hoeven ons bij opa nooit te vervelen. en we zijn nog steeds bezig met zijn baan. laatst hebben we de wegen uitgestippeld. fietspaden erlangs. ooit aki erbij gezet. en er is altijd wat te bedenken om wat te knutselen, en rijden is ook leuk de treinen maken vele kilometers. opa rijd er zelf ook nog mee. ik zal vandaag foto's posten. van het huidige net gemaakt en zijn materieel park. maak je borst maar nat  want dat is nog al wat ;)

een klein verhaaltje over het leven van opa's treinbaan en de hobby van mijn kant :P misschien volgen remco en opa zelf nog :D
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: opa's modelbaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi verhaal Tim!
En herkenbaar. Wij, mijn vader en ik, hadden ook een grote baan toen ik nog klein was. Later, na een verhuizing en de bouw van een nog grotere baan, gingen mijn neefje en nichtje graag op bezoek bij opa en dan natuurlijk altijd even naar de treintjeszolder! Ik woonde inmiddels op mezelf en had ook weer een baantje, en daar kwamen zij, en andere kinderen van vrienden etc. ook weer graag. Later weer verhuisd en begonnen aan mijn huidige baan waar mijn eigen zoontje, die ook al graag bij opa kwam, nu ook z'n eigen stukje heeft.
Een mooie hobby, die genraties kan bezig houden :D
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Hallo allemaal,
Hier dan mijn verhaal weet niet of het zo lang word als die van Tim. :?
Wat Tim al zei is dat er wat tussen kwam waardoor de baan dus voor wat jaartjes even weg moest.
Toen Tim en ik ook een eigen baan hadden en daar ook veel mee reden en bouwde wou opa ook zijn baan weer neer zetten, daar hebben mijn ouders mee geholpen om dat te doen voor opa. Sinds toen hebben we nog alleen maar met de trein gereden bij opa en verder niks anders ook hebben we een keer een paar autootjes uit de speelgoed bak beneden eruit gevist om boven op de baan te zetten. Na dat alle treinen een hele tijd stil gestaan hebben en opa er wel eens wat wd40 in heeft gespoten :D deden ze het niet zo goed meer dus zijn alle treinen helemaal schoon gemaakt en rijden ze nu weer als een zonnetje, alleen de TEE kreeg metalen tandwielen want de plastic tandwielen waren kapot. :| Maar nu rijd hij ook weer helemaal goed. Toen kreeg opa natuurlijk ook voor zijn verjaardag ook weer spullen voor de baan. Opa heeft ook nog niet zo lang geleden de mat 24 ook wel de blokkendoos gekocht want dat vind hij een hele mooie trein en dat is hij ook.
Tim en ik vinden het erg leuk om daar bij opa ook zo te kunnen rijden met de trein. Ook zijn er lantaarn palen bij gekomen die ook erg mooi zijn. Nog een paar poppetjes erbij voor op het perron en station. Bij mij is de treinen gekte al jong begonnen toen ik een keer voor sinterklaas een speelgoed trein kreeg op plastic rails met een paar wagonnetjes waar bewegende poppetjes op stonde, daarna dat zal wel een paar jaar later zijn kreeg ik voor kerst of sinterklaas met mijn broertje een 2 rail set waar ook veel mee gereden is daar zaten goederen wagons bij die nu bij opa staan met de trein natuurlijk :D want daar heb ik niks aan bij marklin. :?
Dit was mijn verhaal dan. :P

Groeten,

Remco
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
De 2 rail set doet opa weinig mee. Het zijn goederen en daar heeft opa het niet zo van. Verder is het een Amerikaanse set. Soms zetten wij hem even op de baan maar het meest staat ie in de kast :(
die lok die erbij zit lijkt overigens wel op een 2400 maar dan met een puntige neus :D
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: opa's modelbaan
Hallo FAMILIE,
Toch vind ik het enorm, dat jullie allemaal zo enthousiast doen. Goed begin met die foto's erbij te plaatsen. Blijkt een goede samenwerking te zijn, want iedereen vult elkaar goed aan. Prachtige oud Hollandse baan met heel wat oud materiaal. Doet sommige harten sneller kloppen. Ik dacht dat ik oud materiaal had, maar "OPA" klopt met zijn materiaal alles. :thumbup:
Ik hou jullie in de gaten. Ga door met die foto's te plaatsen! Help jullie OPA maar, want ik denk dat hij het heel erg leuk vindt om met jullie twee verder te werken (zal hem wel "jonger" maken). Suk6 allemaal :-) :-) :thumbup: :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Hallo allemaal,
Hierbij dan recente foto's.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
En nog 2

En van zijn materieel park:
Foto 3: opa's grote trots. De mat 24 blokkendoos. Deze is 4 delig met aan bijde kanten een gesloten kop. Hoelang hij heeft gezegd dat hij die graag wil weet ik niet maar uiteindelijk heeft hij hem dan toch.
Foto 4: mat 54 vind hij ook erg mooi. Dit is 4 delig treinstel 727.
Foto 5: de KLM koploper. Opa heeft bij de KLM gewerkt en deze past er dus mooi bij. Oma vind dit de mooiste uit zijn verzameling heeft zij gezegd.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Nog meer treinstellen:
Foto 1: de mat 46 muizenneus. Deze is ook erg mooi. Heb er nog nooit een 3 rail variant van gezien maar anders zou ik hem ook wel op de baan willen.
Foto 2: 1310 met plan E is 1 pakket.
Foto 3: Duitse TEE meerspannings trein. Niet compleet is een setje van 4 maar anders past het ook niet op de baan ;)
Foto 4: naast de KLM koploper natuurlijk de gewone koploper.
Foto 5: de laatste voor nu, de Benelux trein met een lok uit de reeks 11 (1186)
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Verder:
Foto 1 + 2: DDM1 panda met 1610 deze heeft sluitlichten.
Foto 3: geel/grijze 1220 met Belgische M2 rijtuigen
Foto 4: 1601 (Frans model) met icr
Foto 5: ns 1307 (foutief) en 1314
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
En de laatste 2
Foto 1: 1010 met plan D donkergrijze daken (is dit eigenlijk wel realistisch?)
Foto 2: Berlijnse blauwe 1220 met plan D lichtgrijze daken.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: opa's modelbaan
opa heeft een erg mooie en uitgebreide verzameling NL materieel!  :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: opa's modelbaan
Dit is wel een heel leuk draadje zo  :P

Het Martien-Remco-Tim-Baantje (de MRTB). Gewoon doen, waar het allemaal mee begonnen is; lekker met treinen spelen   :thumbup: en er samen verslag van uit brengen !
Misschien een idee om samen met de baan op de foto te gaan...

Grtz Tony

Ps oepsiekee had ff verkeerde duimpie gezet is nu omhoog gezet  ;)
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Ja Hans, Opa heeft een erg grote NS verzameling op de TEE na.
Tony, zeker leuk. Hetbis de baan van opa maar Remco en ik rijden met de treinen net als opa en wij knutselen er nog aan voor opa. Een treinbaanselfie, kan maar dan moet de hele club bij elkaar komen. En je mist er trouwens nog 1 :D Feiko (M-er) die onderhoud de treinen zodat opa ermee kan blijven rijden, en Remco en ik bouwen. Zo is de hele taakverdeling compleet >:-D
Re: opa's modelbaan
martien amelung
gast

Re: opa's modelbaan

Beste vrienden van het 3rail forum ik ben de opa van remco kuiper en van tim fashbender ik vind het erg leuk dat ze zo leuke hobby hebben die twee kleinzonen ze maken mij baan steeds mooier ja dat vind ik geweldig hebben alle twee veel interesse in het model spoor en dat komt opa goed uit ja wie had dat ooit gedacht.Remco heeft de trein van zijn vader rails en toe behoren en Tim heeft de trein van zijn opa Fashbender gehad.

Nu beste 3rail vrienden veel plezier met u mooie hobby.

Vele groetjes van Martien-Amelung. ( de opa van Remco en Tim )
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: opa's modelbaan

Nogmaals welkom op het forum, Martien !

Grtz Tony
Re: opa's modelbaan
Martien

Leuk dat je het treinvirus hebt kunnen doorgeven aan je kleinzonen.
Re: opa's modelbaan
Hallo allemaal,
Vrijdag was ik bij opa en had wat spullen voor hem mee genomen voor op de baan.
Want af is hij voorlopig nog niet er kunnen altijd nog wat poppetjes en auto's bij.
Als eerst had ik een bushokje voor hem gemaakt want ik had er een keer 2 gekocht tenminste dat stond toen op die site waar ik het kocht maar er kwamen voor het zelfde geld gewoon 4 bushokje aan en dat krijg ik nooit op mijn eigen baan dus heb ik er 1 voor opa gemaakt. :D
Ook had ik nog een bankje en een stoeltje en een paar varkens mee genomen.
Hier nog wat foto's voor opa. (en voor jullie ook natuurlijk)










Groeten,

Remco
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: opa's modelbaan

Leuk 2 klussende kleinzonen !

Misschien voor op het kluslijstje; de voetjes van de bomen strooien  :P

Grtz Tony
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: opa's modelbaan
Mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: opa's modelbaan
Het was weer genieten geblazen; geweldig dat jullie twee jullie opa zo helpen. Voor ons het altijd prachtig om de resultaten te bekijken. Bedankt voor de foto's. :thumbup: :thumbup:
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
Mooie foto's Remco.
Citaat van: Tony op zondag 10 mei 2015, 12:59:02

Leuk 2 klussende kleinzonen !

Misschien voor op het kluslijstje; de voetjes van de bomen strooien  :P

Grtz Tony
Willen we ook doen. We hebben er al een paar gedaan maar we hebben het juiste strooisel nodig.
Re: opa's modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: opa's modelbaan
hallo allemaal,
zoals jullie weten kan opa zelf geen foto's doen, dus heb ik wat foto's gemaakt van zijn aanwinsten van houten 4 juli dit jaar. opa heeft een heleboel lantaarnpalen gekocht, boompjes en later hadden remco en ik nog auto's gezocht. hierbij dan de foto's.

straat lantaarnpalen.


lantaarnpalen voor langs de weg


en lantaarnpalen voor langs de weg.


een pakket bomen


een vrachtauto,


een taxi












en 6 niet te moderne (volgens de kenners uit de familie ;) ) normale personenauto's.

opa is er superblij mee. dit was hem, de foto's zijn misschien niet helemaal scherp, dat komt doordat ik het met een ander apparaat heb gefotografeerd. maar je ziet wat er op staat, en daar gaat t om.
Re: modelbaan Amsteldam
Hallo allemaal,
Ook is heeft mijn vader voor opa de blokkendoos verbouwd.
Er waren een paar onderdelen kwijt dus die zitten er weer op ook zat er op het dak een soort van bliksem afleider die rood was en bruin.
Die zijn nu allebei rood met zwarte isolators. Ook zitten alle trappetjes en handrelingen er weer mooi op.
Opa vond het ook leuk om er sluitverlichting op te hebben dus dat hebben we er ook op gemaakt. Er zat voor de helft binnenverlichting in (dat waren gloeilampjes). Nu zitten er led strips in met led front en sluit verlichting. Ook zitten  er nu reizigers in.
Foto's volgen nog.

Groeten,

Remco
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: modelbaan Amsteldam
Jullie hebben mooie aanwinsten meegenomen vanuit Houten. Veel rijplezier ermee. Suk6 met jullie baan en die van Opa.  :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: modelbaan Amsteldam

Leuke aanwinsten en update, Heren  :thumbup:

Benieuwd hoe het er uitziet als alles geplaatst is  :P
En extra groetjes voor opa ! Die boft met zulke kleinzonen....

Grtz Tony
Re: modelbaan Amsteldam
martien amelung
gast

Re: modelbaan Amsteldam
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik ben heel erg blij met mijn nieuwe spullen. De blokkendoos is ook weer terug gekeerd en ik vind hem heel erg mooi geworden, met binnenverlichting, poppetjes en sluitverlichting. Foto's zullen snel geplaatst worden.

Groeten,

Martien Amelung.
Re: modelbaan Amsteldam
peterke33
gast

Re: modelbaan Amsteldam
Martien,

Mooi hoor die baan, jullie hebben blijkbaar allemaal hard gewerkt zie ik.
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: modelbaan Amsteldam
hallo peterke,
zeker mooi he. en ja hier heb ik de foto's van de werkzaamheden.

hallo allemaal,
de foto's:
allereerst, de blokkendoos is ook terug van weg geweest. nu met reizigers, interieur verlichting, en sluitverlichting wat mijn oom Feiko (M-er) heeft ingebouwd. opa is er erg blij mee.

daar staat hij


front lichten


sluitlichten


interieur en poppetjes.

en ik ben verder gegaan met het weg project. Dat is mijn project bij opa :D Remco die zet leuk boompjes en hegetjes en dingen neer. de lantaarnpalen voor langs het spoor is zijn taak.

1


2


links en recht is 3 en 4


5 en oh jee, we hebben een spookrijder :O


links onderin staat nummer 6. de laatste.


vanuit het dorpje


blokkendoos, hondekop en een poppetje.


mat 46 maakt zich klaar om de vertrekken, de 1010 komt binnen.


overzicht


dorpje


blokkendoos en hondekop uit de tijd dat er nog geen kleurencamera was ;)


en het bijpasselijke bordje aan de muur van de treinenkamer.

dit was hem weer. hopelijk komt er deze vakantie meer. hopelijk ook weer eens wat van Remco zijn kant want hij heeft ook altijd leuke dingetjes voor de baan.
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: modelbaan Amsteldam
Re: modelbaan Amsteldam
Hey Tim,
Mooie foto's.
De blokkendoos is erg mooi geworden.
Alles op z'n tijd hè :D. Ik ga eerst even rustig op vakantie. Daarna zal ik wel wat aan de baan doen.

Groeten,

Remco
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: modelbaan Amsteldam
Gezellig dorpje heeft opa daar liggen. :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Amsteldam
Hallo allemaal,
Opa is ook weer jarig geweest en heeft ook natuurlijk leuke en mooie cadeaus gekregen.
De modelspoor is niet opa zijn enigste hobby, opa kan ook heel goed tekenen.
Opa heeft dus teken spullen en een ovaalramer van Artitec gekregen voor z'n verjaardag.
Tim en ik hebben ook nog wat lantaarnpalen geplaatst en aangesloten. Ook zijn er wat bomen gaan groeien.
Deze week heb ik nog vakantie dus ga ik nog een keer langs om foto's te maken. Helaas begint voor mij maandag de school weer. :-(

Groeten,

Remco
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: modelbaan Amsteldam
Hallo allemaal,
Ik verzeker jullie dat er morgen of overmorgen (dit weekend dus) de foto's eindelijk online komen. Van remco en van mij. Ben je benieuwd? Let dan even op :D .
zoals remco al zei, er zijn lantaarnpalen geplaatst, bomen en wat gras etc. opa is jarig geweest en heeft dus de ovaalramer van artitec gekregen. zeer mooi rijtuig. we hebben er roco kort koppelingen opgezet en tussen de 1010 en plan D's gezet.
daarvan heb ik wel 2 foto's:

het stammetje


de ovaalramer.
opa  zei dat hij ze zo vroeger ook in het echt heeft zien rijden. 1000, ovaalramer, plan D. Ik vroeg mij af of er iemand is die een grootspoor foto van zo'n stammetje heeft.
Re: modelbaan Amsteldam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Amsteldam
Lid sinds: 2010

offline
Re: modelbaan Amsteldam
Voor grootspoorfoto's van die ovaalramer zou je eens op de site van het Utrechts archief kunnen zoeken.


Robin