Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiten wissels aan decoders en dan naar het keyboard

Gestart door rien dinsdag 25 september 2007, 20:25:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten wissels aan decoders en dan naar het keyboard
Hoe sluit ik wissels aan via decoder naar het keyboard
Ik heb op de marktplaats diverse decoders gekocht met een keyboard.
Nu het probleem hoe sluit ik dit aan, want er zaten geen boekjes bij het keyboard en decoders.

wie helpt mij. wie o wie?
Re: Aansluiten wissels aan decoders en dan naar het keyboard
Hoi Rien,

Ga even naar mijn SITE.
Onder knop "Downloads" vind je bijna onderaan de pagina het bestand Handboek elektronica Märklin.
Daar staat het allemaal keurig in beschreven.


Kom je er nog niet uit dan zijn er nog andere oplossingen.
Re: Aansluiten wissels aan decoders en dan naar het keyboard
Citaat van: rien op dinsdag 25 september 2007, 20:25:11
Nu het probleem hoe sluit ik dit aan, want er zaten geen boekjes bij het keyboard en decoders.

Rien, voorzichtig aan! Ik heb de indruk dat je een "digitale starter" bent en ik zou je dan ook dringend willen adviseren om je, voor je allerlei dingen gaat proberen (aan te sluiten), in deze materie te verdiepen. Een decoder rechtstreeks aansluiten op een keyboard kan sowieso al niet dus, nogmaals, pas op!

Met wissels aansluiten op een decoder en een Keyboard alleen ben je er nog steeds niet. Het zal niet werken want je hebt nog meer componenten nodig.
Re: Aansluiten wissels aan decoders en dan naar het keyboard
Gezien het feit dat ik de afgelopen dagen 12 wissels via 3 K83 decoders heb aangesloten zit het nog vers in m'n kop  8)

Op de K83 zitten 4 x aansluitingen voor 4 wissels, 4 x bruin rood en geel.
Gele v/d wissel naar geel decoder, 2 blauwe v/d wissel naar bruin en rood (maakt niet uit welke blauwe, als je ze verwisselt schakelt je wissel andersom)
En zo 4 x dus  :P

Op de K83 decoder zitten 2 voeding aansluitingen , 2 x bruin en rood, je hoeft er maar van 1 kant aan te sluiten want ze zijn binnenin doorgeschakeld.
Deze bruine en rode draden gaan naar de voeding van je baan, b.v. Control Unit 6021 .
Je kunt ook per decoder K83 de voeding ter plekke van je baan aftappen.

Neem aan dat je keyboard 6040 bedoeld :roll:, maar daar kan geen draad aan worden vastgemaakt, deze koppel je aan je 6021.
Het commando "wissel om" gaat van de 6040 via de 6021 via de baan spanning
naar de K83 en dan naar de wissel.

Bij mij is het gelukt, en was ook de eerste keer  :lol:

Mvg Gert