Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4

Gestart door tfk maandag 04 mei 2015, 01:39:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760 naar ESU LokSound 4.0 M4
Inhoudsopgave
Hier zet ik alle werkende oplossingen. Al is het natuurlijk leuk om al mijn strubbelingen te lezen.  :P

Functie doorgevende koppelingen
De kleinste connectoren welke ik kon vinden.

Een werkende sleperoplossing
Na veel ge-experimenteer...

ESU LokSound 4.0 M4
ESU LokSound 4.0 M4 8-polig NEM 652, LokProgrammer, Profi Prüfstand en een beetje Linux

Top licht schakelen via aux3 en aux4 ipv ingewikkeld schema
De in het breadboard geprikte schakeling is de PNP transistor variant met een BD 138 welke correspondeert met het rechter schema van Huub. Zie vier posts verder voor de parallel geplaatste weerstand om de rest-spanning, een een zwak brandende led, te verhelpen.

IC IRF7103 (surface mount) een totaaloplossing voor aux3 en aux4
Tja, of zelf weerstanden en een transistor op een printje solderen of enkel draadjes naar een ICtje leggen. Het is een keuze. Ik wilde beide opties op de breadboard zien.

CS2 afbeelding
Een eigengeschoten en gebrouwen afbeelding voor op de CS2.





Hallo, hallo,

Hierbij een nieuw ombouwverslag van TFK.

Ditmaal geen Maerklin ombouw naar Digitaal. Deze keer gaat het om een Lima TGV SUD-EST welke van een 60760 decoder is voorzien. De decoder is afkomstig van de BR-111 welke nu met een ESU LokSound zijn rondjes rijdt.




Demontage
Demontage is ietwat anders dan ik van Maerklin loks gewend was. Waar bij een Maerklin lok de gehele behuizing doorgaans met een schroef al los komt is de kap van de TGV op een paar plekken met plastic lipjes verankerd.

Het begint met de twee schroeven onderop. Als deze losgedraait zijn dan zal er nog niets loskomen. Ook de onderbak niet, ook al zou je dat verwachten. Die zit van boven nog met twee schroeven vast. Het goede nieuws is dat deze bak er niet af hoeft voor een decoderinbouw. Lekker laten zitten is het devies.

Lipje achter
Zie plaatje. Dit lipje houdt de gehele behuizing vast. Je zou denken dat de schroeven onderaan voldoende zijn maar als je dit lipje niet kent dan zal de kap niet van de lok komen. Met een grote schroevendraaier kan de behuizing voorzichtig over dit lipje worden getild. En dan kan de kap van het onderstel worden gekantelt.

Waarom een grote schroevendraaier? Nou, met een kleintje heb je niet genoeg hefvermogen en loop je meer kans de rand kapot te maken. Doordat je iets meer Newtons (kracht maal arm) tot je beschikking hebt zal het waarschijnlijk in een keer goed gaan. Vooral de motorloze wagen had daar erg veel baat bij.

Let wel op de kleine puntjes voor in de kap welke als ankertjes fungeren en snel kunnen breken. Ze zitten een beide kanten. De kap dus met genoeg ruimte over het onderstel kantelen.




Hoe zit het ding in elkaar
Daar de massa op een kant van de wielasjes staat bij gelijkstroommerken (klopt dit?) zijn er twee contactveren welke stroom leveren en voor massa zorgen. Ik geloof dat het punt achterin de lok de massa is en de veer in het voorste draaistel de stroom levert. Dit aangezien de voedingsdraad vanaf de pantograafschakelaar in het dak naar het bovenste punt op de motor loopt en het draadje vanaf de veer voor weer naar de pantograafschakelaar loopt. Twee ingangen met een schakelaar er tussen en een uitgaande draad naar de motor. Afijn, het leek mij het meest logisch. :)

Nu is dat voor de ombouw niet echt belangrijk meer aangezien beide veren nu massaveren gaan worden. Deze lok krijgt dus massa op zowel het voorste als het achterste draaistel.

Dat is in een alinea hoe deze set in elkaar steekt.





Hoe gaat een en ander aangesloten moet worden

Het is in feite niet anders dan de overige ombouwprojectjes welke ik gedaan heb. De decoder wordt tussen de bedrading geplaatst en gaat de motor aansturen. Groen en blauw op de motoraansluitingen, grijs op het gloeilampje voor en oranje op het gloeilampje voor maar dan de ander pool. Vanaf de veer achter heb ik een bruine draad naar de veer voor geleid en vanaf daar loopt er een bruine draad naar de bruine draad van de decoder. Dat is het massadeel. Exact dezelfde draad welke vanaf de pantograafschakelaar in het dak naar het punt op de motor liep is nu aangesloten op de rode draad van de decoder. Dat is het eigenlijk voor wat betreft het digitale werk.




In het volgende draadje het vervolg...

TFK


Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Het vervolg...

De sleper
Dat is het puntje wat problemen gaf. Het probleem is dat gelijkstroommodellen geen ruimte reserveren voor slepers. Achter was er geen beginnen aan. Gewoonweg niet genoeg ruimte. Dus heb ik de sleper voor geplaatst. Ik heb een sleper uit een setje stroomgeleidende koppelingen gehaald en daar alleen de sleper van gebruikt. Het voetje dus niet. Zo kreeg ik hem zo plat mogelijk. En die heb ik met superlijm op het plaatje onder het voorste draaistel geplakt. Geen idee of dat blijft zitten maar dat zien we wel weer.



Was dat genoeg? Nee. De sleper was net te kort om helemaal ingedrukt te kunnen worden. Dus heb ik de rigoreuze maatregel genomen om het voetje van het draaistel met een oude, spitse, op 475 graden gestookte soldeerpunt te bewerken. Ik heb in feite vierkante uitsparinkjes gesmolten om zo de uiteinden van de sleper genoeg ruimte te geven bij indrukken.



Was dat genoeg? Nou, net an. Over wissels zie je de de lok ietwat omhoogkomen maar onsporen doet hij niet. Functioneel ok dus. Wellicht kan ik nog kijken of ik het plaatje kan buigen zodat deze de sleper hoger laat zitten. Maar voor nu kijk ik dit nog even aan.



Einde van de problemen dus? Nee, want ik had origineel de massaveer achter verwijderd en bij het omhoogkomen van de voorkant van de lok was de massa weg. Terugplaatsen van de veer achter en aansluiten op de massaveer voor verhielp dit probleem.

Maar dat was het dan ook. Ik heb een TGV. Nice.

TFK

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Leuk verslag van de ombouw van de TGV, TFK! Deze Lima tgv is een van de treinen die ik ooit weer verkocht heb omdat ik het idee had dat deze nooit fatsoenlijk op m-rails zou gaan rijden (wissels), maar dat heb ik nu te zien toen verkeerd gedacht!
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Heel fijn, dit soort  verslagen.
Ooit begon ik ook aan een Thalys-projekt:  KLIK  :oops:
Moet toch eens afgemaakt worden...

Zo te zien heeft de Thalys van TFK een ander soort draaistellen...
En daarvoor is er weer een kreatieve oplossing gevonden. Heel leerzaam.

Doorgaan TFK.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Leuk projectje en netjes gedaan.
Ik zou alleen de draden van de spoeltje flink inkorten, want als het stel een boog in gaat en het draaistel draait, zwaaien de uiteinden van de spoeltje aardig heen en weer in de kap en is de kans op breuk heel groot.
Ik vraag me overigens af waarom alle foto's dubbel gepost zijn.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Dank voor de reacties!

Tja, ik heb een beetje onderzoek gedaan omtrent de haalbaarheid maar een gokje blijft het natuurlijk altijd. Maar ik ben met deze TGV groot geworden. Ik heb het NS jubileumblad t.a.v. het 150 jarig jubileum nog waarin de aanzet tot het HSL/TGV gebeuren werd gegeven. De oranje Sud-EST was met zijn kleur een eyecatcher. De Atlantique stond toen in Utrrecht ter bezichtiging. Dat maakte indruk.

Deze TGV's van Lima hebben ook tijden bij de lokale modelspoorhandel in de vitrine gestaan. Omgebouwd naar Marklin. Ze vroegen er NLG 375,- voor. Onbereikbaar voor mij. Maar ik ben vaak even langsgeweest om te kijken.  :P

De ombouw
De uiteinden van de spoeltjes zij inderdaad korter gemaakt en ge-isoleerd. Op de foto was ik echter nog niet zover. De foto's staan dubbel aangezien ik liever geen fotos op externe hosters zet. Want dan krijg je op een gegeven moment draadjes waar je van die leuke meldingen tussen de tekst ziet staan dat het plaatje er niet meer is. Ze staan dubbel aangezien ik dezelfde afbeeldingen tussen de tekst heb gezet. Zo staan ze in context.

Dat gaatje voor de massadraad bij het voorste draaistel zat er al hoor. Het is de popnagel voor de lampsokkel en daar kan precies een draadje doorheen. Een beetje geluk gehad dus.  :thumbup:

@Willem: je hebt mijn kleine aanname omtrent de vraag waar de stroom vandaan kwam bevestigd. Goed gegokt. :) Al was het wel een educational guess. Ook zie ik dat de Thalys een verlaging heeft waar het voetje van de sleper precies inzat. Dat brengt mij op een idee. Ik wilde origineel door verwarming het plaatje waar de sleper opzit naar boven buigen maar als ik het plaatje opbreek en er een ander plaatje onder zet dan krijg je net zo'n uitsparing als die van de Thalys en komt de sleper absoluut diep genoeg om zonder problemen over wissels te gaan. Dank dus voor het linkje.

Voor nu staan voor deze TGV nog de volgende zaken op het programma:

Motorwagens:

  • Cabineverlichting omzetten naar led en schakelbaar en afhankelijk van de rijrichting;
  • Front/sluitseinen inbouwen dmv leds en schakelbaar en afhankelijk van de rijrichting;
  • Schijnwerper bovenin. Is het een schijnwerper? Het lijkt een verlichtingsdeel dat apart geschakeld dient te worden...
  • toekomstig een ESU loksound inbouwen.

Wagons:

  • Binnenverlichting inbouwen, schakelbaar;

Hele treinstel:

  • Voeding/massa/schakeldraden doorvoeren door het hele treinstel. Ik moet even kijken of daar multiplugjes voor bestaan.

Ik denk dat ik de Fx chip, welke al een tijdje niets ligt te doen, ga inzetten om de extra functies te krijgen. Als er weer wat geld is voor een LokSound kan ik deze wel weer uitbouwen als de ESU genoeg plek heeft voor alle functies.

Eerst maar eens kijken of ik de bedrading voor de wagonverlichting door kan sluizen.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Citaat van: tfk op maandag 04 mei 2015, 20:13:00
Dank voor de reacties!

@Willem: je hebt mijn kleine aanname omtrent de vraag waar de stroom vandaan kwam bevestigd. Goed gegokt. :) Al was het wel een educational guess. Ook zie ik dat de Thalys een verlaging heeft waar het voetje van de sleper precies inzat. Dat brengt mij op een idee. Ik wilde origineel door verwarming het plaatje waar de sleper opzit naar boven buigen maar als ik het plaatje opbreek en er een ander plaatje onder zet dan krijg je net zo'n uitsparing als die van de Thalys en komt de sleper absoluut diep genoeg om zonder problemen over wissels te gaan. Dank dus voor het linkje.


Graag gedaan!
En ben wel benieuwd hoe je de sleperbevestiging gaat oplossen. Veel plaatjes Dus... :D
Jouw verhaal maakte wel dat ik toch even keek bij mijn TGV's, de oranje en blauwgrijze, en die blijken hetzelfde plaatje met sleperuitsparing als de Thalys te hebben. Waarom die bij jouw anders is, geen idee. Mogelijk een vorige eigenaar?

Hoe dan ook: ik blijf dit volgen. En da's geen dreigement! ;)
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Het was inderdaad een gebruikte maar wel een erg nette. Als ik moet gokken dan denk ik dat het op de productielijn is gebeurd. Wellicht is Lima bij latere generaties tot andere design-inzichten gekomen en een aangepast plaatje gaan toepassen. En wat ik van fabrikanten weet is dat ze doorgaans een onderdeel hanteren voor alles wat ze bouwen. Dat scheelt kosten. Het schept wel weer mogelijkheden. Want een plaatje zoals jij beschrijft zal absoluut op een beurs of op ebay te vinden zijn. Scheelt weer zaag en hakwerk.  :)

Weet jij overigens of de lamp bovenin een schijnwerper hoort te zijn? Dient deze apart schakelbaar te zijn?

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi TFK,

Als je het geduld kan opbrengen is een zoektochtje op een beurs wel te overwegen.
Maar de voldoening om "het zelf" op te lossen is bij een verbouwing wel groter!

Wat de verlichting betreft: geen idee.
En daar maak ik me ook niet druk over. Als uit alle drie lampen licht komt ben ik al blij...

Mvg.
Willem.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Het zoektochtje op de beurs of online hoeft niet meer. Ik kon het simpelweg oplossen door de uitsparingen welke ik eerder heb weggesmolten nog iets extremer te maken.

Zie de fotos. De eerste geeft goed aan dat de sleper nog niet ver genoeg naar boven kan. Dit komt overduidelijk door de nokjes welke nog niet optimaal in de uitsparingen passen. Op foto twee en drie is goed te zien dat er nu wel afdoende ruimte is en de sleper dieper ligt. Dat heeft het juiste effect. Je hoort alleen nog de sleper als deze over de puko's gaat. De neus komt niet meer omhoog.

Gelijk maar even de motor een schoonmaak-/smeerbeurt gegeven en deze loopt nu erg netjes. Er zit wel een driepolig anker in. Geen idee of daar vijfpolige ankers voor te vinden zijn. Wellicht eentje voor de toekomst?

Verlichting
Ook heb ik alvast naar de verlichting gekeken. De verlichting in het dak is een simpel raampje. Een ledje plaatsen en correct aansluiten is voldoende. De front-en sluitlichten hebben een grappig dingetje. Bij de motorloze loc zijn dat gewoonweg vier gaatjes. Ook daar kunnen wel ledjes voor worden geplaatst denk ik zo. Bij de gemotoriseerde loc hebben ze er alvast gekleurde glaasjes ingezet. Ik denk dat deze weg kunnen op het moment dat er gekleurde ledjes voor worden geplaatst.

Qua plaatsing speel ik met een ideetje. De neus van de trein loopt nogal rond. In plaats van printjes maken zou wellicht een stukje foam uitkomst kunnen bieden als placeholder? Gewoonweg de leds erdoor steken en eventueel de weerstanden? Het isoleert als een tierelier lijkt mij en met wat snijwerk heb je zo de pasvorm. En ik heb genoeg van dat spul aangezien ik erg veel pakketjes met treinmateriaal ontvang.   B)

Als het werkt dan deponeer ik dit onder de naam Foamprints  :thumbup:

Zomaar een idee.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

Ondertussen verder gegaan met de electro-voorbereidingen. Leuk programma gevonden voor het schema gschem (gEDA).

Ik heb de ESU Loksound 4.0 als basis genomen en naast de standaard front-/sluitverlichting ook de schijnwerper bovenin elke motorwagen en schakelbare verlichting in de twee wagons meegenomen. De schijnwerpers dienen mee te schakelen met de front-sluitseinen. Cabineverlichting zit er nog niet in maar daarvoor kom ik toch een aux te kort. Wellicht werkt dat met een 21 polige chip wel.

Ik heb het boekje van ESU aangehouden omtrent de basisschakeling van het front-/sluitsein. Wat mij opviel was dat de weerstanden door ESU op de stuurdraden, in het geval van het schema dus paars en groen, stonden. Dus vanaf de min-pool van de led (kathode) via gekleurde draad naar chip. Ik had hem voor de led verwacht aangezien op de blauwe draad de plus staat en je de led wilt beschermen. Maar ja, ik heb voor nu het boekje aangehouden.

Volgende vraag waren de transistors. Als ik andere schema's bekijk dan dient de base beschermt te worden met een weerstand. Ik heb de weerstandsberekening al wel zien langskomen maar die moet ik nog verder analyseren om er kaas van te kunnen maken.

Vraag is: klopt deze aanname dat de base van de transistor beschermt dient te worden?
Klopt het schema uberhaupt?  :P

Groet,

TFK

:warning: Bijgewerkt schema in volgende post  :warning:
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
:warning: Bijgewerkt schema in volgende post :warning:

Kleine aanpassing en een antwoord op mijn vraag omtrent plaatsing van weerstanden voor of achter leds. Dit zetten mij op het verkeerde been.

-zie afbeelding 11-

Op pagina 20 van het ESU manual staat een weerstand op de stuurdraad, dus de min, getekend. Dat zette mij op het verkeerde been. Een paar pagina's terug op pagina 14 staat het schema met een met led uitgevoerde aux aansluiting. Daar staat de weerstand op de blauwe retourleiding, de plus. Dat voelt beter aan om zo maar te zeggen. Stroom loopt toch van plus naar min? Ik zag ook dat de leds verkeerd om stonden.

Dat heb ik dus aangepast. Blijft de vraag nog open staan of de transistors goed zijn getekend. Ik ben daar op dit moment wat referentiemateriaal voor aan het zoeken.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

Ik heb net in dit draadje de uitleg gekregen waarom waarschijnlijk het ESU schema ook klopt. Om kort te gaan is het de wet van Ohm welke hierop van toepassing is.

Zoals John het in dat draadje verwoordde:

Citaat van: John
...de Wet van Ohm geeft aan dat als er een weerstand is, er een spanningsval is. Omdat ze in serie staan maakt het niet uit of er eerst een led, of eerst een weerstand komt, zolang er maar een spanningsval is voor de led (en de stroom begrenst wordt, door de weerstand).

en

Citaat van: John
...de weerstand begrenst de stroom, en de spanningsval over de weerstand zorgt ervoor dat de led niet meer dan de maximale forward spanning krijgt.
(Bij serie geldt Uvoeding=U1+U2)

Dit zal hier dus ook gelden. Aangezien er een weestand is opgenomen zal er over de hele schakeling een spanningsval zijn waardoor de LED's veilig zijn. Beide opties zijn dus valide.

Voor zover even de elektronica.

Elektro-koppelingen!

Ondertussen heb ik nagedacht over hoe ik de eerder genoemde functies als front/sluitverlichting, schijnwerper in beide lokgedeelten, interieurverlichting in de rijtuigen schakebaar door het hele treinstel moet gaan krijgen. Ik kwam al snel op een connector als koppeling maar de volgende vraag was: welke dan?

Ik heb nagedacht over micro-usb of micro-hdmi aansluitingen maar dat bleek toch allemaal net iets te lomp te zijn.

Toevalligerwijs kwam ik op dit draadje uit waar ik op een winkeltje uitkwam welke led spullen verkoopt. Daar hebben ze erg leuke connectors, 4- en 5-polig welke precies de goede grootte hebben om niet al te veel op te vallen. Het zijn hele simpele prikkertjes wat ook weer als voordeel heeft dat ze waarschijnlijk op te delen zijn, mocht je minder connecties nodig hebben, of te stapelen om meer connecties te krijgen. Ze prikken redelijk makkelijk in elkaar en je krijgt ze ook weer makkelijk uit elkaar. Op het eerste gezicht prima voor een koppeling.

De Lima TGV leent zich best wel makkelijk voor een operatie als deze. Dit aangezien de koppelhaken van nature laag zitten en plat zijn. Wel eng wordt het om het koppelende deel van de haken af te slijpen om plaats te maken voor bovenstaande. Ik zal dus eerst de boel elektrisch gaan testen alvorens ergens de zaag in te zetten.

Voor de TGV is dan de volgende aansluiting nodig:


Extentie     ■■
Standaard: ■■■■■


Volgorde van polen zou kunnen zijn:
Standaard
1. massa gemeenschappelijke plus (ESU-blauw, M-oranje)
2. Licht voor (ESU wit)
3. Licht achter (ESU geel)
4. Interieurverlichting (ESU AUX1)
5. voeding (rood)

Extentie
1. Schijnwerpers
2. -

Groet,

TFK



Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Ik zou de blauwe draad toch niet MASSA willen noemen......
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Ik ook niet. Leg hem maar eens aan massa, is je decoder stuk.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Oeps! Doe ik het weer! Bij deze aangepast.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Ik zou het gemeenschappelijke plus noemen.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
En er staat toch nog steeds:

Citaat van: tfk op zaterdag 16 mei 2015, 23:17:20
1. massa centrale retourleiding (ESU-blauw, M-oranje)
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Tja, onderstrepen of doorhalen....  :D

Alles weer bijgewerkt.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Wat een gave ombouw, hulde!  :)

Ik heb ook nog eenzelfde TGV liggen thuis, na mijn verhuizing maar met alle Marklin spullen mee genomen. Wilde hem eigenlijk weg doen, dacht niet dat het een goed project zou worden.

Maar dit geeft me wel goede hoop. Heb onlangs al mijn Marklin loks voorzien van ESU decoders en voor en achter lichten (schakelbaar).
Tevens een Fleischmann 4430 omgebouwd.
Sleper problemen zijn te vergelijken met wat ik hier las, heb de onderkant met een dremel uitgeholt om extra diepte te winnen en dat werkt bijzonder goed.

De TGV zal niet echt passen in een landelijke Duitse baan die ik aan het bouwen ben, maag ach: jeugd sentiment! Gewoon leuk om eens mee te rijden en vooral de oude Lima op te lappen.  :D
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

:warning: Werkende sleperoplossing in de volgende post  :warning:

Ja, het is wel een mooie ontdekkingsreis. Even een uitstapje aan het maken naar gewicht en sleper. Dit aangezien de originele set vanaf rechtdoor de bocht in over een meegebogen wissel wel goed ging alleen andersom niet. Daar heb ik wat onderzoek naar gedaan.

Extra gewicht
Eerst over het toevoegen van gewicht. Ik wilde de set graag zwaarder hebben omdat dit wellicht de wielen beter aan de rails zou houden maar ook om alles ongeveer even zwaar te hebben als het andere Maerklin materieel. Ik vond vooral de wagons nogal wiebelen als ze langs kwamen.

Punt een is overigens een no-go. Het probleem ligt puur en allleen aan het feit dat er te weinig ruimte onder het draaistel is. Nog een effect wat wel lachen was, door het extra gewicht komt de set de bocht niet meer door. Zelfs door een 24330 bocht heeft ie wat moeite. Te weinig tractie. Maar ja, ik wil wel dat extra gewicht dus moet ik maar opzoek naar wielrubbertjes. Ik heb iets te veel gesmolten plastic gesnoven merk ik want ik heb geen idee meer wat de juiste naam voor wielrubbertjes is. Ik zal de post aanpassen als ik er achter ben. Wel leuk om te zien dat de set nu wel dichter bij de specificaties van het Maerklin materieel komt. Die rubbertjes zitten er dus niet voor niets op.

De sleper
De sleper heb ik wat grondiger aangepakt. Dieper leggen heeft hier niet zoveel zin. Het laagste punt is de bodem van dat klepje.

Ik ben er wel achter wat er precies fout gaat als de sleper de meegebogen wissel bereikt. De pukkos zijn daar erg hoog en duwen de voorkant van de sleper omhoog. De achterkant gaat dan natuurlijk naar beneden wat een soort wip-wap effect tot gevolg heeft en de achterste as omhoog duwt. Dat moet dus worden opgelost.

Ik heb nu een gat in het klepje gesmolten.  8) Verder heb ik getest met een alternatieve sleper. De korte variant is wel aardig maar deze is te kort en haalt de volgende pukko niet. Ik heb er nu even een andere strip metaal (alles is geknipt uit mijn oude vijf en een kwart inch computer drive bay rack) overheen gesoldeerd. Maar dat brengt de originele problematiek weer terug.

Ik denk er nu aan om de korte variant anders om te plaatsen. Zodat er een verdieping ontstaat. Daar wil ik dan een spring-veer in solderen, wellicht twee om de sleper stabiel langs de as te houden. Ik heb daarvan een aantal grotere varianten uit een oude dvdrom-speler gehaald. En dan moet een platte strook metaal de rest doen.

Al met al een leuk trajectje.  :)

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi TFK,

Leuk al die experimenten, jammer dat het nog niet bevredigend is.
Ooit heb ik de sleperbevestiging bij een Lima Mat46 Zilverbuik aangepast: KLIK
Jouw draaistel vertoont hiermee overeenkomsten, zo lijkt me. Mogelijk dat mijn oplossing je kan inspireren.

Mvg.
Willem
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Willem,

Dat ziet er inderdaad erg interessant uit. Dank voor de link!

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Citaat van: tfk op vrijdag 08 mei 2015, 22:07:23
Ik zag ook dat de leds verkeerd om stonden.
Dat heb ik dus aangepast.
Leds stonden in eerste instantie wel goed en na je aanpassing staan ze fout (in sperrichting).

Citaat van: tfk op vrijdag 08 mei 2015, 22:07:23
Blijft de vraag nog open staan of de transistors goed zijn getekend.
Ja, die staan wel goed.

En in het schema heb AUX1 en AUX2 net andersom aangesloten als dat je in het kader hebt omschreven.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

Verrek, je hebt gelijk. Ga ik vanavond aanpassen als ik weer bij mijn bronbestandje kan.

Alleen zie ik even niet wat ik fout heb gedaan met aux1 en aux2. D3 en D5 had ik als de top lichten in beide motorwagens gezien. Daar heb ik aux1 dus naar toe geleid. Maar ze mogen alleen aan als de frontverlichting is ingeschakeld voor de ene kant en de sluitverlichting voor de achterkant. Dus heb ik van die verbindingen een lijntje naar de base van een transistor op elke verbinding gelegd.

Dank u weer!

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

Hierbij het originele schema weer teruggeplaatst met ditmaal de situatie als de frontverlichting is ingeschakeld en via aux1 de schijnwerper in het lokhuis.

Het moet zo werken dat wanneer de frontverlichting is ingeschakeld alleen het toplicht van de kant waar de frontverlichting is geschakeld aan is.

Blauw is de centrale plus. De stroom loopt dus van daaruit naar de geschakelde aansluitingen, in dit geval de frontverlichting en de aux1.

Geel is de frontverlichting welke LED D1 aanstuurd. Als daar stroom loopt wordt de base van de transistor Q1 aangesproken welke op de groene lijn ligt. Dat is aux1, welke het toplicht aan- en uitzet.

Er loopt ook nog een gele lijn naar de andere kant welke LED D5 aanzet. Immers, wanneer voor het frontsein aan gaat dan moet achter het rode sluitsein aan.

Doordat er stroom op de base van Q1 staat wordt de groene verbinding actief en loopt er dus stroom vanaf de blauwe plus naar de groene aux1 aansluiting. Daarmee gaat het toplicht D3 dus aan.

Er loopt ook een groene lijn naar de andere kant tot aan transistor Q2 maar daar er geen geschakelde achterlicht aansluiting is loopt daar ook geen stroom en wordt de base van transistor Q2 niet aangesproken. En dus gaat de schijnwerper achter niet aan.

Voor de situatie bij wisseling van rijrichring is er nog zo'n schakeling welke vanuit de aansluiting voor de achterverlichting werkt. Dat is LED D4 voor het sein en LED D6 voor het toplicht.

Dat is hoe ik het voor ogen heb...

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

...en het sleperprobleem...is opgelost!

Met dank aan Willem die mij deed inzien dat:


  • de sleper toch echt dieper moest liggen dan dat plastic plaatje toeliet;
  • het plastic plaatje zelf niet de oplossing zou gaan bieden. Er was een stukje eigen fabrikaat nodig.

Alleen had ik dus geen plastic plaatjes liggen. En nog een probleem was dat de asjes van het draaistel bij de TGV erg hoog liggen. Ik was er dus bang voor dat het niet voldoende zou zijn. Ik had dus iets met relief nodig. Hoog bij de asjes, diep in het midden. Dus viel mijn oog op mijn oude vertrouwde vijf en een kwart inch drive bay rack en mijn staalknipper.  :idea:



Daar heb ik dus een mooi strookje metaal uitgeknipt. Nooit gedacht dat ik via deze hobby in de metaalbewerking terecht zou komen maar zo zie je maar.  :D

Voordeel van metaal is dat je het kan buigen en bijknippen waar dat nodig is om de perfecte pasvorm te krijgen. Dat heb ik dus gedaan. Het grote knipwerk met de staalschaar, met een klein tangetjes alle braampjes weggeknipt en alles met een vijl minder scherp gemaakt. Het buigen heb ik met een plat tangetje gedaan.

Dus bij de asjes heb ik meer ruimte gegeven en een verdieping in het midden geeft dan nog meer ruimte voor de sleperveer. De sleper heb ik voor de test met dubbelzijdige tape vastgezet. Die gaat echter nog gesoldeerd worden. Het metaal is overigens aan de onderkant van isolatietape voorzien om contact met de massa te voorkomen.

En dat is het! Yes!

De trein loopt nu zonder problemen over een meegebogen wissel. In beide richtingen en met lage en hoge snelheden. Nice. Wat mij ook opviel is dat de tractie beter is. Waarschijnlijk omdat het treinstel nu altijd met de hoefjes op de vloer staat. Het treinstel heeft nog wel last van doorspinnen maar het komt nu wel beter door de bochten. Met wat antislipbandjes (vandaag geen gesmolten plastic gesnoven) zal dat opgelost zijn.

Leuk om te zien dat de TGV steeds een stukje verder naar mij toekomt. Motortje lekker stil door de schoonmaak en smeerbeurt, lekker stevig door het extra gewicht en nu een goed werkende sleperoplossing.

Groet,

TFK



Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi TFK,

Ook een mooie oplossing!  :thumbup:
Blijf je volgen.

Mvg.
Willem E.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

En dan nu... De ESU.

Electrisch ben ik voor mijn gevoel ver genoeg en er zit weer wat doekoe in de buidel. Dus kan het ESU spul in (be)stelling worden gebracht.

Ik heb ditmaal gekozen voor een ESU LokSound 4.0 M4. Ik wilde ook zelf het programmeerwerk doen, ik ben programmeur dus dat kriebelde een beetje, en dus heb ik een LokProgrammer en een Profi Prüfstand aangeschaft.

Uitdaging hier was om het ding onder Linux aan de gang te krijgen. Zie dit draadje als je ook met dat probleem zit.

Dat is nu dus geregeld en daarmee kon ik er mee aan de slag.

TGV instellingen
Ik had al gezien dat er voor een TGV erg weinig downloads beschikbaar zijn op de ESU site. Dus zou dat betekenen dat er geluidsfragmenten gezocht moesten gaan worden om in de sound slots van de decoder te laden. Dat zou een uitdaging betekenen. En wat te denken van alle overige instellingen, het is handig om met een dergelijk iets een basis te hebben. Die heb ik in de BR-111 gevonden.

De BR-111 is voorzien van een ESU LokSound 4.0 DCC en die heb ik natuurlijk als eerste op het test track gezet. Na inladen kan het project worden opgeslagen op de harde schijf. Dat was dus de template.

De uitdaging met het geluid werd automatisch opgelost. ESU levert bij de software een zogenaamde sound pack. Deze worden ook bijgewerkt en het programma checkt of er een bijgewerkte versie is. Zo kwam ik dus te weten dat dit bestond. Deze sound pack bevat heel veel geluiden. Gesorteerd op categorie. Ook de TGV bahnhof ansages zijn aanwezig. Deze bevinden zich in net genoemde categorie en dan onder de Franse afdeling. Het zijn nummer 1, 19 en 20. Voor de lokgeluiden heb ik vooral lokgeluiden uit de Franse categoriën uitgezocht. Zo kwam ik op een aanvaardbare representatie van een TGV uit. Althans voor nu.

Function mapping
De functies heb ik via function mapping ingesteld. Dit op basis van de instellingen van de BR-111 en dan aangepast aan de juiste situatie van de TGV.

Het is eigenlijk heel simpel. De eerste kolom stelt de voorwaarden vast welke aangeven wanneer een functie geschakeld mag worden. De condities dus. Dat zijn naast een of meerdere functie toetsen ook andere eigenschappen van de lok. Bijvoorbeeld of deze voor of achteruit rijdt. De tweede kolom geeft de M4 variant van de functie aan. Geen idee wat ik hiermee moet. De derde kolom geeft de fysieke uitgangen weer. Dus de electrische componenten welke aan de decoder zitten. De vierde kolom bevat de logische functies welke ingeschakeld dienen te worden. Bijvoorbeeld rangeermodus, ontkoppelen of het lossen van de remmen. En dan als laatste kunnen de sound slots aan worden gestuurd.

Het is voor de overzichtelijkheid  handig om bij de sound slots te beginnen en daarna de functie mapping te doen.

Gecombineerde functies
Voor de TGV heb ik nog met twee dingen ge-experimenteerd. De eerste is het laten horen van een korte toeter wanneer de rangeermodus is ingeschakeld. Als F2 wordt ingeschakeld zal standaard de laagtonige horn te horen zijn. Is F8 daarbij geschakeld dan is dat een korte laag/hoog toon. Bij de F2 functie mapping dient dan wel expleciet te worden vermeld dat F8 uitgeschakeld is. Anders hoor je ze beide. Je krijgt dan een sound mixer op wielen.

Het tweede ding wat ik wilde weten is hoe ik via de decoder alternatieve verlichting zou kunnen schakelen. In dit geval is dat de schijnwerper (is het een schijnwerper?) bovenin wanneer de frontseinen ingeschakeld zijn. Hiervoor heb je aux1 en aux2 nodig. Aux1 is voor de schijnwerper aan de ene kant en aux2 voor die aan de andere.

In de afdeling Function outputs kunnen alle fysieke uitgangen overigens van een naam en wat eigenschappen als vertraging bij in- en uitschakelen worden voorzien. Dat maakt een en ander wat overzichtelijker bij het mappen.

Wat ik heb gedaan is simpelweg aux1 schakelen als F8 (topverlichting) is ingeschakeld maar alleen als de TGV in voorwaartse modus staat. De volgende regel doet hetzelfde maar dan voor aux2 en wanneer de TGV in de achteruit staat. Er zijn best wat mogelijkheden. Het is volgens mij ook mogelijk om het licht pas te voeren als de TGV in beweging is (Drive).

Zo kan de decoder dus als schakelunit worden gebruikt en kan het eerder geposte schema een stuk minder ingewikkeld worden. In feite de draden direct naar de functies. De decoder doet de rest.

Maar natuurlijk ga ik doe route niet volgen. Want als bovenstaande schema wordt ingezet dan kan deze functionaliteit met alleen aux1 worden gestuurd en wordt er een aanluitmogelijkheid voor iets anders vrijgehouden.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

En dan het electrische deel. Tijd voor een proefopstelling. Ik heb het breadboard toch niet voor niets aangeschaft he...

Een breadboard is een superhandig ding om electrische schema's op te bouwen zonder te hoeven solderen. De term breadboard komt van vroegertijden waar men gewoon was dit op een broodplank te doen. Vandaar de naam. Altans, dat heb ik mij (door YouTube) laten vertellen.

Het ding is als volgt opgebouwd. Aan elke zijde bevinden zich twee enkelsporige sleuven met gaatjes. Dat zijn de voeding en massa rail. Van daaruit voed je de schakeling.

In het midden bevinden zich twee regels met gaatjes welke door een diepe sleuf gescheiden zijn. Als je het breadboard horizontaal voor je houd dan zijn de gaatjes van elk verticale rijtje van vijf met elkaar verbonden. Zet je dingen naast elkaar dan zal er dus niets gebeuren. De twee regels met gaatjes hebben ook geen contact met elkaar. Dat maakt het mogelijk om schakelingen op te bouwen en alleen contact te maken waar dat noodzakelijk is.

Ik heb twee breadboards aan elkaar gezet om wat meer ruimte te creëeren. Handig maar niet noodzakelijk.

Kleurgecodeerde draden met prikkertjes zijn ook handig. Zo krijg je zekere verbindingen en het is makkelijker om het schema thuis te brengen door de kleuren te volgen.

Hoe werkt het
De decoder maakt op vier plaatsen contact met de schakeling. Via de gemeenschappelijke, blauwe, plus, via de gele draad voor de verlichting achter, de witte draad voor de verlichting voorzijde en de groene draad voor aux1.

De blauwe gemeenschappelijke plus is linksboven aangebracht. In feite is de bovenste aansluiting voor de connectie vanaf de decoder is wordt de rest via de verticale kolom verbonden. Het rode streepje tussen de blauwe kabels is een bruggetje over de sleuf om ook de verticale kolom met de vijf gaatjes uit de tweede regel met gaatjes te verbinden.

Rechtsonder zijn de overige draden aangesloten. De witte en gele zijn, via een weerstand, met de base een transistor verbonden, de groene aux1 met de collectors van deze twee transistors. De emitters gaan dan verder, via een weerstand, naar een led voor de schijnwerper. De groene aansluiting wordt bij beide transistors doorgezet naar de geelgekleurde leds. Ik heb gele genomen voor de proefopstelling om zo helder te houden wat de schijnwerpers zijn en wat de frontseinen. De witte en gele draden worden ook doorgezet. Namelijk naar de rode leds, via een weerstand, om de sluitseinen te simuleren.

Via de schakeling gaat er dus een stroom lopen vanaf de blauwe aansluiting naar een of meerdere van de drie overige aansluitingen. Afhankelijk van wat er geschakeld is.

Het voor het eerst inschakelen van de schakeling was een beetje eng. Maar het grootste deel van de schakeling had ik wel door en als je vooruit wilt dan moet je wat he.

Het resultaat was best wel aardig. Wisselen van front-en sluitseinen werkt. Ook de schijnwerpers gaan mee. Al blijven ze wel aan staan. Ik zie wel een verschil in lichtsterkte als ik de functie voor de schijnwerpers inschakel. Er loopt dus ergens een stoompje welke er niet mag lopen.

Ik denk dat het bij de transistors zit. Volgens het volgende documentje is een en ander wel goed aangesloten.

BD138-Transistor-Product-Specification

PIN1: emitter
PIN2: collector
PIN3: base

Wellicht is het type transistor verkeerd gekozen voor deze toepassing. Een drempelwaarde welke wel of niet gehaald wordt waardoor er stroom blijft lopen?

Dat is voor nu even waar ik ben gebleven... :-)

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
 8o Ik snap er helemaal niks van, maar het is wel erg indrukwekkend. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Suc6 verder met emitteren, colectoren en de base.

Dirk-Jan
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Dirk-Jan,

Ja, ik moet zeggen dat het tot nu toe ook voor mij nogal een ontdekkingsreis is geweest.

Ook dit laatste geintje is weer een dingetje waar ik nu nog niet bij kan. :P De schakeling werkt, hij schakelt de oranje lampjes netjes mee over als ik de richting omschakel maar dat ze blijven branden.  :help:

Maar ik kom er nog wel achter.  :thumbup:

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi TFK,

Ik probeer de schakeling te begrijpen aan de hand van de tekst, maar het is lastig zo te doorgronden.
Zelf was ik ook een tijdje aan het stoeien geweest met de ESU V4 M4 decoder en diens uitgangen te schakelen.

Ik zal wat eigenschappen noteren van de ESU, wellicht kan je aan de hand daar van zelf zien wat er op je schakeling fout gaat.
Waarschijnlijk weet je veel hiervan al.

- Blauwe draad: Is de + draad voor al je functies en lichten.
- Aux1 en Aux2 zijn retour pins. Deze worden door de ESU naar GND geschakeld bij het activeren van de functie.
- Aux1 en Aux2 worden door de ESU zelf via een transistor geschakeld. Losse transistor buiten de ESU aansluiten gaat niet werken! Daarom kan je apparaten en lichten hier direct op aansluiten.
- Aux3 en Aux4 zijn uitgangen, schakelbaar. Geen retour leidingen naar GND!
- Aux3 en Aux4 zijn NIET door transistoren beschermd! Sluit je hier een te zwaar apparaat op aan, brand je je ESU chip door! Hiervoor moet je wel een transistor zelf plaatsen buiten de ESU.

Ik heb mijn Marklin 3141 voorzien van Telex (Aux 1 en 2) en rode sluitlichten (Aux3 en 4). Sluitlichten alleen wel via een transistor.

Dan de transistoren zelf NPN voorbeeld:
Collector: (Verzamelaar) moet de + zijn van je schakeling.
Base: Moet gevoed worden door je functie uitgang, via een weerstand. Deze schakelt je transistor aan/uit.
Emitter: (uitzenden/uitsturen) Zoals de naam vermoed, is de uitgang zo gezegd, gaat uiteindelijk naar GND.

Van de collector naar de emitter zal de stroom moeten gaan lopen. Kan niet andersom, dan spert de transistor.

" De witte en gele zijn, via een weerstand, met de base een transistor verbonden, de groene aux1 met de collectors van deze twee transistors. De emitters gaan dan verder, via een weerstand, naar een led voor de schijnwerper."

Dit lijkt me niet goed als je het zo hebt aangesloten. Wit en Geel zijn wel goed, sturen stroom uit, via weerstand schakelt de Base van de Transistor. Voor de groene Aux1 draad is dat anders. Dat is geen uitgang, maar een ingang, naar GND toe wanneer je Aux1 activeert. Mag dus niet op de collector worden aangesloten.


Dan de 2 types transistoren:
- NPN: Laat stroom lopen van Collector naar Emitter, wanneer de Base van stroom wordt voorzien. (Stroom van Base naar Emitter dus).
- PNP: Precies andersom. Laat stroom lopen van Emitter naar Collector, wanneer er GEEN stroom loopt naar Base.

Simpel gezegd:
- NPN: Base = GND, transistor is dicht. Base heeft stroom, transistor is open.
- PNP: Base = GND, transistor is open! Base heeft stroom, transistor is dicht!

Jij hebt een PNP transistor gebruikt, dus die is altijd open tot je de Base van stroom voorziet.
Dat verklaard wellicht waarom die led altijd aan is :)


Plaatje met dank van Huub:


Hier de Duitse uitleg, dank aan Piet:




Aangepast: PNP aansluiting is andersom dan bij NPN
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Heren, nog even wat uitleg,

Allereerst dit: de stuur-aansluiting van een transistor heet BASIS (de andere twee heten collector en emitter).

Dan het verschil tussen NPN en PNP:
Het enige verschil is dat de spanningen anders om aangesloten dienen te worden, de functie is verder geheel gelijk.
Alle transistoren gaan pas geleiden als ze basisstroom krijgen, bij de ene is dat positieve en bij de andere negatieve stroom.
Dus NIET zoals er staat dat de ene transistor (NPN) gaat geleiden bij basisstroom en de andere (PNP) gaat sperren bij basisstroom.
Het hangt af van het ontwerp van de schakeling wat er zal gebeuren.
Ik begrijp wel dat het een moeilijk concept is  :)

Ik heb trouwens een nieuwe tekening gemaakt van een ESU-decoder (geldt soms ook voor andere decoders):
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Huub,

Dat is helaas gewoon niet waar.

Ja, je hebt gelijk dat de PNP andersom aangesloten moet worden. Dat heb ik aangepast in mijn post.
Stroom I gaat van Emitter naar Collector. Ie genaamd.
En NPN van Collector naar Emitter. Ic genaamd.

En Basis en Base zijn dezelfde namen in andere talen.

Maar lees hieronder, volg de link als je me niet gelooft.

NPN Transistor

This is how a NPN transistor works:
As you increase current to the base of a NPN transistor, the transistor is turned on more and more until it conducts fully from collector to emitter.
And as you decrease current to the base of a NPN transistor, the transistor turns on less and less, until the current is so low, the transistor no longer conducts across collector to emitter, and shuts off.

PNP Transistor

A PNP transistor functions the total opposite way.
When there is current at the base, the transistor is off and does not conduct to power the load connected to it.
When there is no current at the base, the transistor is on and conducts across to power on the output load.

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/Difference-between-a-NPN-and-a-PNP-transistor
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi allen,

Ik denk dat ik mijn foutje heb ontdekt. Ik moet een en ander nog ombouwen maar laat ik eerst mijn originele schema eens posten. Want daar is mijn testopstelling op gebouwd.



Ik maak inderdaad gebruik van PNP transistors. De plus staat inderdaad op de emitter. Dat van het in een uitschakelen wist ik niet. Altans, ik dacht dat het andersom was maar ik lees inderdaad dat een PNP uit gaat als er spanning op de basis staat. -oeps- Nu moet ik wel zeggen dat het ding wel werkt. Als ik van richting schakel dan schakelt de extra led (D3) die via de transistor loopt netjes uit. Het ding lijkt dus weldegelijk te luisteren naar de base van de transistor. Het enige ding is dat hij altijd aan blijft staan. Maar lees even verder want dit schakelen kan wel eens wat anders zijn...

Nu zat ik wat te spelen met de connectie vanaf de weerstand R10 naar de transistor base. Dus de connectie tussen de witte draad en de base van de transistor welke het oranje ledje (D3) aan moest zetten. In feite trok ik het pootje uit het breadboard en toen zag ik dat het gele ledje (D3) uit ging. Het gele ledje (D3) lijkt dus gewoon via de witte draad geschakeld te zijn.

Wat ik dus in het kort observeerde:


  • Gele leds (D3/D6) schakelen wel met de front/sluitverlichting mee bij omschakelen. Die behorend tot de sluitverlichting gaat netjes uit als de frontverlichting aan gaat en vice versa.
  • Wanneer de hoofdverlichting aan staat brand de corresponderende gele led altijd. Met of zonder F8 (aux1) functie geschakeld.
  • De massa loopt via de witte verbinding voor het frontsein (en de gele voor het sluitsein). Ik kan de verbinding van de groene massa aansluiting helemaal loshalen, de led blijft branden.

Ik heb dus het idee dat de verbinding tussen witte draad en gele led een directe verbinding is en dat de transistor er voor noppes tussen zit.

Nu de vraag waar ik mee zit: Is er een geleidende verbinding tussen emitter en base?

Hoe zit dat precies met de aux1 en aux2 verbindingen icm met transistors? Waarom kan dat niet? Omdat het massadraden zijn?

Oke, ervan uitgaande dat aux1 en aux2 al op de decoder beschermd zijn door een transistor en er geen bij kunnen hebben, zit er dan niets anders op dan de ESU functie mapping te gebruiken?

TFK



Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Als ik het goed begrijp uit eerdere posts, zijn D3 en D6 de schijnwerpers (toplicht) toch?
En deze wil je kunnen aan of uit zetten vanaf je controller.

Ik ben geen TGV kenner, maar kan geen foto's vinden dat dat een soort schijnwerper is. Lijkt gewoon de bovenste van de 3 frontlichten te zijn, wat ik op Google kan vinden. Zou je met je normale Frontlichten moeten schakelen dan.

Maar hoe dan ook, je schema is ook simpeler te maken, zonder die PNP transistoren. Loksound heeft net als de andere ESU decoders AUX3 en AUX4 op de board zitten. Maar vele uitvoeringen hebben er geen draad voor je aan gesoldeerd zitten.
Ik heb dat ook zelf gedaan voor mijn 3141, de functies zitten wel in je chip en dus code beschikbaar.

Wat je zou kunnen doen, is elke toplicht zijn eigen AUX geven. Toplicht voor, AUX1, toplicht achter op AUX2. Net als andere lichten, direct (wel met weerstand) daarop aansluiten, die zijn immers beschermd door hun interne transistor en schakelen de AUX1/2 naar GND als je de functie ON zet.
In de programmering kan je dan zeggen dat AUX1 en AUX2 mee moeten schakelen met de rij richting.
Zet je beide on 1 functie knop voor ON/OFF.
OFF = uit beide kanten onafhankelijk van rij richting.
ON = AUX1 en AUX2 aan afhankelijk van rijrichting.

Voor je interieur, kan je dan AUX3 gebruiken.
Daar dan wel een transistor gebruiken!

AUX3 en 4 zijn immers letterlijk outputs, zetten een stroom op de pin als je ze inschakelt.
Met een standaard BC547 transistor (NPN) schakel je je interieur lichten aan of uit.

Dus blauw V+ door de LEDS/weerstanden naar de Collector.
Emitter direct aan GND.
En Base aan AUX3, via een weerstand.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Slider,

Verrek. Er zitten inderdaad zeven soldeerpunten op de chip. Ik dacht dat de aux3 en aux4 alleen op de 21mtc uitvoering zaten. Ik heb de NEM 652 variant van de v4.0 M4 (64400), met de acht polige stekker, en heb er zodoende nooit bij stilgestaan dat aux3 en aux4 aanwezig waren. Maar het staat inderdaad in de Duitse handleiding beschreven.

Als het inderdaad zo is dan kan ik absoluut het originele schema in de ESU handleiding aanhouden voor wat betreft de verlichting.

Het toplicht zit in de kap bovenin de motorwagens. Zie foto:


Of dit schijnwerpers zijn of gewoon het bovenste frontsein weet ik ook niet maar ik vond het wel leuk om een en ander schakelbaar te maken.

Ik zal in ieder geval eens een oranje en een grijze draad aan de chip gaan solderen en dan eens alles weer op de Profi Prüfstand zetten.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Om je aux 3 en 4 bruikbaar te maken.

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Hero,

Oef! Dat schema moet ik even op mij in laten werken.

Ondertussen even twee draden aan de genoemde aansluitingen gesoldeerd.

Morgen moet ik even naar de winkel om de eerder genoemde NPN transistors te halen.

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Het is maar net wat je liever wegpropt in je loc,
Twee weerstanden. En twee transistoren of een smd ic waar alles inzit.

Links heb je gisteren al aangesloten. En de rechterzijde zijn de outputs voor je leds.

Mvg,Robin.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Robin,

O, het is een IC. Ik dacht dat het een schema van een printje was.  :)

Het is wel een erg interessante optie.

Groet,

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Citaat van: tfk op zaterdag 13 juni 2015, 00:37:39
Morgen moet ik even naar de winkel om de eerder genoemde NPN transistors te halen.

Ik heb nog nooit deze zaken in een winkel zien liggen, bestel altijd bij Conrad.
Waar haal jij dit in een winkel? :)

Ow mijn handen jeuken om mijn TGV onder handen te nemen haha. Maar genoeg zaken nog te doen, zowel treintafel bouwen als klussen in huis.
Komt vanzelf wel hoop ik haha.
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Slider,

Ja, ik heb al gezien dat het heel snel heel veel kan worden. Vooral als er ook nog een leaning curve bijkomt.  :)

Zo ligt de stuurdstand ook nog te wachten. Maar het is wel leuk te zien dat mede dit projectje er qua kennis dan weer aan bijdraagt dat het stuurstandklusje weer een stukje beter haalbaar is geworden.

De electrische onderdelen haal ik altijd bij een electro-zaakje in de stad. Die hebben dat soort dingen vaak wel liggen. Ze doen niet echt in smd-solderen maar andere componentjes zijn goed te doen.

Het IC-tjje waar Robin mee kwam (IRF7103) heb ik in de bestelling staan. Kostte 2 euro. Leuk om de twee opties eens naast elkaar te zetten. Wel een klein ding is dat overigens. Een halve centimeter op de langste kant. Dat wordt met vergrootglas solderen.  :D

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7103.pdf

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi hoi,

Ok, vanavond met de NPN (BC547) getest.

Het goede nieuws is: de aux3 en aux4 aansluitingen zijn actief!

Ok, en het slechte nieuws dan?
Nou, dat heeft wat uitleg nodig. Wat ik zie gebeuren is het volgende. Ik heb het exact zo aangesloten als aangegeven.

Aux3:
De blauwe plus draad naar de eerste weerstand en dan door naar de plus lead van de led.
De min pool van de led op de collector van de NPN transistor.
De emittor direct terug naar de GND, dus track 2 (zwarte draad decoder) op de profi prüfstand.
De base naar een weerstandje en dan door naar de aux4 aansluiting.

Aux4:
Zelfde gedaan maar dan een eigen schakeling.
Wel een gemeenschappelijke blauwe plus.
Wel een gemeenschappelijke GND.

Wat ik zie gebeuren:
aux3:
Als ik de boel inschakel dan staat de led standaard aan.
Als ik op de functie klik welke aux3 moet schakelen dan gaat de led UIT.
Als ik de functie weer aanklik om uit te schakelen gaat de led weer aan.

aux4:
Als ik de boel inschakel dan staat de led standaard aan.
Als ik op de functie klik welke aux4 moet schakelen dan begint de led te pulseren en brand zwakker.
Als ik de functie weer aanklik om uit te schakelen gaat de led weer branden als voorheen.

Dus nog wat gemengde resultaten. De NPN lijkt precies het omgekeerde te doen dan wat geadverteerd wordt. Hij lijkt de boel uit te schakelen als er stroom op de base komt te staan. Raar he? De NPN doet in ieder geval wel meer dan de PNP...

TFK
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Citaat van: Slider op donderdag 11 juni 2015, 21:23:46

PNP Transistor

A PNP transistor functions the total opposite way.
When there is current at the base, the transistor is off and does not conduct to power the load connected to it.
When there is no current at the base, the transistor is on and conducts across to power on the output load.

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/Difference-between-a-NPN-and-a-PNP-transistor

Ik heb het gelezen, maar:

Het bovenstaande, rood gemaakte verhaal is PERTINENT fout !
Niet alles is waar wat er op het internet te vinden is !

Je mag er gerust van uit gaan dat ik weet hoe het wel zit, maar nog veel beter is het zelf te controleren en/of na te vragen bij andere elektronici op het forum, bijvoorbeeld Freak (Peter) en diverse anderen.

Ik heb nog voor jou twee schakelingen getekend, eentje met een NPN en eentje met een PNP.
Het enige verschil is de polariteit; plus 12 Volt voeding of min 12 Volt voeding.
Het wordt nodeloos moeilijker wanneer je afwijkende schakelingen neemt, daarom deze twee.

Bij de ene gaat er een elektrische stroom naar beneden lopen bij het verbinden op punt A en bij de ander loopt de stroom naar boven.
De stroom wordt bijvoorbeeld aangeduid als xx mA en als - xx mA. Bij de eerste mag het plus-teken gebruikt worden maar dat moet niet, bij de ander moet het min-teken wel gebruikt worden.

Zoals ik al zei, moet er een basisstroom vloeien anders sperren de transistoren en dat geldt voor allebei.

Toepassing van NPN en PNP in een zelfde situatie (van bijvoorbeeld plus 12 Volt voeding) is weer een stap verder.

Ik hoop dat het iets duidelijker geworden is ?

grv Huub

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Huub,

Ja, dat geldt voor veel "info" op het internet. Ik zoek all een tijdje naar de ware definitie van transistors.  :) Jouw verhaal over het verschil in de richting waar de stroom heen loopt doet bij mij wel een lampje branden. Een spreekwoordelijk lampje dan...  :D

Dank voor je schema's. Als ik het goed lees dan is A+ de stuurdraad naar de base. Dus de AUX3 of AUX4? De plus of min 12 volt is dan de blauwe centrale draad van de decoder. En dan de GND de zwarte leiding naar de decoder die met de rails is verbonden. Zit ik zo op de goede weg?

Zo heb ik het in ieder geval aangesloten gehad en ik zie een soort van schakeling gebeuren maar waarom de led standaard aan staat in plaats van eerst uit te staan snap ik niet. De PNP deed dat ook maar die kon ik dan weer niet schakelen. Ik wil simpelweg een stroomje laten lopen wanneer er spanning op de base wordt gezet. Dat stroompje verbind dan de blauwe plus via een weerstand en een led met de GND.

Daar zit dus ergens een denkfout van mijn kant.  :)

TFK

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Als eerste: er staat in de tekening maar één plusteken, die andere zijn positieaanduidingen van het tekenprogramma.
Als tweede: de tekeningen zijn uitsluitend bedoeld om het verschil tussen NPN en PNP aan te geven, niet meer !

Ga je een PNP toepassen in dezelfde omgeving als de NPN, zoals bij een decoder, dan heb je geen min 12 Volt, alleen de plus 12 Volt.
En ook klopt de hoogte van de spanning eigenlijk niet, maar voor het principe maakt dat niks uit.
Verder kan je ook nog op het verkeerde been gezet worden door de benaming en tekening:
Plus 12 Volt en 0 Volt of min 12 Volt en 0 Volt
De tweede schakeling is namelijk precies het zelfde gebleven maar is omgedraaid getekend.

Een mogelijkheid om hier een PNP te gebruiken zie je in de volgende tekening, maar let op:

1. De belastingsweerstand zit niet meer aan de plus, maar aan de 0 Volt (GND)
2. De sturing van de transistor werkt ook anders om; de stuurstroom wordt uit de transistor getrokken als het ware.
    Dit terwijl de sturing van de NPN de transistor in gestuurd wordt.
3. Hierdoor kan de eerste schakeling niet door een open collectorschakeling bediend worden (zoals bij een decoder) maar de tweede wel.
    Bij de eerste schakeling moet er dus een weerstand naar de plus geschakeld worden (een pull-up) anders kan er geen stroom vloeien.
4. Een belangrijk ander feit:
    De belastingsweerstand (of LED, of, of....) wordt bij de eerste schakeling aangestuurd als de decoderuitgang hoog is
    en met de tweede schakeling wordt wordt de belasting aangestuurd als de decoderuitgang laag is

Dat was stap 2 in de cursus: wat is een NPN- en wat is een PNP-transistor  :D

grv Huub

Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Hoi Huub,

Pfoei! Dat is even bikkelen. Maar het wordt wel steeds interessanter.  :thumbup:

Ik heb de schakeling zoals de eerste, de NPN geschakeld. Gek dingetje is dat er in alle gevallen een stroompje tussen collector en emitor loopt. Alleen als ik de aux draad van de base weerstand afhaal dan gaat de led uit. Maar als ik ook maar iets aan de weerstand voor de base zet dan gaat de led weer aan. Zelfs als ik mijzelf aan de base-weerstand hang. Als ik het andere uiteide van de weerstand vast pak dan is dat genoeg om de stroom tussen collector en emitor weer op gang te krijgen.

Gebruikte weerstanden zijn
10.000 ohm tussen blauwe plus en led;
1.200 ohm tussen aux en base;

Als ik de aux functies inschakel dan staat op aux3 7 volt en op aux4 5 volt.

Voltage op de plus pool van de gekoppelde led is 6 volt na de 10kohm weerstand. Dat is volgens mij voor beide schakelingen gelijk. Niet zo gek eigenlijk want ze krijgen van een en dezelfde plus (de blauwe) hun voltjes.

Nog een gek dingetje is dat op een plus-pool van een led die uit gaat ook nog 6 a 7 volt staat. Gaat deze wel uit? Met andere woorden, gaat
de led uit omdat de led te veel krijgt?

Ik meet nog even verder...

TFK


Re: Ombouw van een Lima TGV SUD-EST naar Digitaal 60760
Als je AUX inschakelt, dan moet de LED uit gaan bij de eerste tekening.
Als je met je handen aan de basis komt, introduceer je brom en dat is genoeg om de transistor open te sturen.
Daarom bromt een versterker ook als je er aan zit.

Ik heb nog een paar nieuwe tekeningen, met een pull-up bij de NPN
Met de PNP schakel je het zelfde, aan is ook LED aan en met de NPN draai je dit om.