Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bedrading

Gestart door Difranco donderdag 30 april 2015, 22:38:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bedrading
Lid sinds: 2015

offline
Bedrading
Omdat de wissel en seindraden altijd te kort zijn wil ik tijdens de bouw van de nieuwe baan de bedrading meteen vervangen voor draden uit één stuk. Nu hebben de blauwe draden een rode en een groene stekker. Is het niet handiger om er één voor groen te vervangen? En gebruikt Márklin nog meer kleuren dan rood, bruin, geel en blauw? Voor de duidelijkheid, het wordt een volledige analoge baan met de originele schakelkastjes.
Re: Bedrading
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bedrading
Hallo Difranco,

Vertaling van rood en groen voor de schakelende elementen in een analoge baan.

Bij wissels nieuw geleverd werden de rode stekkers voor de gebogen stand gebruikt, rood is gevaarlijk met hoge snelheid.
Groen rechtdoor, geen gevaar.

Bij seinen staat me bij dat de rode stekker diende om een sein op rood te zetten, groen op veilig.

Maar ja stekkers worden altijd verwisseld, gewoon uitzoeken welke draad waarvoor dient voor elk afzonderlijk schakelelement.

In de analoge bedrading zijn de hoofdkleuren die worden gebruikt inderdaad rood, bruin, geel en blauw. Andere kleuren zoals oranje, grijs  en zwart komen ook voor.

Gr. Fred.
Re: Bedrading
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bedrading
En beste Difranco, het is jouw baan, al wil je draden gebruiken met een pimpelpaars randje maakt dat niet uit, zolang je maar consequent bent en onthoudt welke kleuren je waar voor gebruikt hebt.

Groet, Anne W
Re: Bedrading
BR98-10
gast

Re: Bedrading
Fred,

Volgens de eigen documentatie van Märklin (wel nog uit de jaren 50 en 60) is de verklaring voor de rode en groene stekkers bij wissels als volgt:
grün (groen)  = G = Gerade ofwel rechtdoor
rot (rood) = R = Rund (Rond) ofwel gebogen


Cees
Re: Bedrading
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bedrading
Bedankt allemaal, weer een hoop opgestoken. Draad is besteld, ik heb besloten 1 blauwe te vervangen voor een groene. 250meter montage draad in 5 kleuren is onderweg...
Re: Bedrading
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bedrading
Viessmann gebruikt draden waarrond een klein rood of groen rondje is aangebracht. Heel handig voor als je onder de baan ligt. M zou dit eigenlijk ook moeten kunnen, maar ik denk dat ze dit pas over 10j ginder gaan "uitvinden".  :(

Guy