Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Brugcel na brugcel?

Gestart door jandebest woensdag 29 april 2015, 10:33:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2008

offline
Brugcel na brugcel?
Hallo allen,

Onder mijn treinbaan heb naast 3 digitale ringleidingen ook een ringleiding met een constante wisselspanning voor voeding van de diverse decoders, lichtsluizen en verlichting ect.
De decoders(LDT) zijn allemaal voorzien van een brugcel voor de benodigde gelijkspanning evenals de lichtsluizen en diverse led verlichtingen.
Mijn vraag is de volgende: Als de ringleiding veranderd in gelijkspanning dmv brugcel en elco en spanningsregelaar(geschakeld),
is het dan noodzakelijk de brugcel te verwijderen uit de volgende schakelingen?

Graag hoor ik jullie advies,

Jan
Re: Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Brugcel na brugcel?
Hoi Jan,

Het is niet nodig om de brugcellen te verwijderen. De spanning, die achter de tweede brugcel uitkomt is wel 1,4 Volt lager, dan de toegevoerde gelijkspanning.

Groet,
Bert
Re: Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Brugcel na brugcel?
Hallo Bert,

Dank je voor de snelle reactie, ik heb nog wat verder gezocht en vond bij LDT aansluitvoorbeelden van hun decoders op gelijkstroom.
Deze mogelijkheid staat niet in de bijgeleverde beschrijving maar is wel terug te vinden op de site.
Opvallend is dat de wisseldecoder welke voorzien is van een brugcel gevoed mag worden met 15-24V= en dat de lichtseindecoder die voorzien is van een LM2574(met alleen een 1N4003) het met 12-16V= moet doen.
Ik zou in dat geval dmv regelbare geschakelde voeding op 16V moeten gaan zitten. Het is dan even afwachten wat het effect is op de lichtsluizen met een lagere spanning. Deze worden nu voorzien van 18V wisselspanning.

Jan

Re: Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Brugcel na brugcel?
Nog even een nadere vraag.
Mijn elektronika kennis is niet zo heel groot. De LDT lichtseindecoder is zoals in mijn vorige post al gezegd voorzien van een LM2574n5 step down, geen brugcel maar alleen een diode 1N4003, met spoel en elco als filter aan de input. Volgens het datasheet van de LM2574 mag de ingangsspanning tussen de 7V en 40V= liggen.
De spanning na gelijkrichting en afvlakking van mijn voeding ligt rond de 25V. Door gebruik van een LM2596 wil ik naar 18V...20V= terugbrengen. Is er dan een risico voor decoder?

Groet Jan
Re: Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Brugcel na brugcel?
Hoi Jan,

Geen probleem, zolang je de polariteit wel aanhoudt, anders werk het niet, want met slechts 1 diode is er ook maar 1 richting voor de gelijkspanning. Het gaat gelukkig niet kapot, als je ze verkeerd aansluit, maar het werkt dan niet.

Groet,
Bert
Re: Brugcel na brugcel?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Brugcel na brugcel?
Hoi Bert,

Dank je voor het heldere antwoord. De aansluitklemmen voor de voeding zijn gemerkt met "A" en "B".
De + ligt aan "B", daar ligt de diode aan en is dan niet gesperd.
Ik kan weer verder!

Groet Jan