Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

interieurverlichting aanbrengen

Gestart door baltus dinsdag 25 september 2007, 12:11:07

interieurverlichting aanbrengen
Hoi hoi

Ik wil in een aantal wagons (4265 NS rijtuig) interieurverlichting nr 7330 aanbrengen.
Ik heb de ballen verstand van alles wat met techniek te maken heeft, maar meestal kom ik er met de beschrijving wel uit. Nu staat er in de beschrijving hoe de massaveer aangebracht moet worden, geen probleem, maar aan de massaveer zit een klein stukje bruin draad, daarover staat niets in de beschrijving. Gewoon afknippen, of...???

Baltus
Re: interieurverlichting aanbrengen
Dag Baltus,

Ik zou het bruine draadje toch maar niet afknippen als ik jou was :-)

De constructie en montage van Marklin 7330 is vrij simpel:
- Demonteer de kap van je wagon.
- Voer de draadjes door de gaatjes in de wielstellen. (Het sleepcontact onder het ene draaistel en het massacontact onder het andere draaistel monteren/klikken).
- De losse houders onder de lichtbalk zetten en het geheel op het interieur plaatsen.
- Aan het sleepcontact zit een zwarte draad. Die verbind je met de aansluitklem van de ene kant van de lichtbalk.
- Aan het massacontact zit een bruine draad. Die verbind je met de aansluitklem van de andere kant van de lichtbalk.
Et voila: let there be light :-)

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Nee, niet doen :!: Dat is je massadraad.
Dat bruine draadje moet in het oogje van de lichtbalk geklemd worden, op dezelfde manier als het zwarte draadje van de sleper aan de andere kant van de lichtbalk.
Zonder massa-aansluiting zal de verlichting het niet doen.
Bedankt mannen!

Soms vraag ik mezelf af waarom ik dat zelf niet had kunnen bedenken, het is namelijk zo logisch....................