Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LS Models ICR rijtuigen door zeer krappe bochten: het ken net

Gestart door Rondje_HO zaterdag 25 april 2015, 20:42:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LS Models ICR rijtuigen door zeer krappe bochten: het ken net
Disclaimer 1: ik weet niet zeker of dit het juiste board is, maar ik dacht; wanneer iemand met dit probleem zit zouden ze wellicht hier zoeken  :)

Disclaimer 2: dit topic kan door sommige mensen als schokkend worden ervaren (vanwege geen respect voor een prachtig model, de algemeen onvakkundige uitvoering en het willen laten rijden van 1:87 rijtuigen op een lokaalspoorbaantje)   :D

Ik heb dit stukje ook al op een ander forum gezet maar aangezien 3-rail fans ook vaak te maken hebben met krappe boogstralen heb ik besloten het ook hier neer te zetten. Zoals mijn forumnaam al zegt heb ik slechts de beschikking over een klein rondje H0. Het is eigenlijk een langgerekt ovaal welk in het midden is samengeknepen (hondebot) waardoor er een dubbelsporig baanvak ontstaat. Op dit stukje dubbelspoor zou een Beneluxtrein best tot zijn recht kunnen komen, ware het niet dat de bochten aan het uiteinde bestaan uit Fleischmann Profirail R1 (radius 356,5 mm) en dan ook nog eens met twee maal een tegengestelde bocht, dus van rechts direct naar links en weer naar rechts. Maar goed ik heb de gok genomen en een paar LSM-rijtuigen aangeschaft ... en dat ging dus niet goed  :( De rijtuigen worden in de bocht uit de rails getild (foto 1) als gevolg dat het kortkoppelmechaniek zo ver uit moet slaan. Waar de arm met de NEM-schacht uit de bodem komt heeft deze een klein schuin stukje. Wanneer de arm vervolgens over zijn maximum uitslaat raakt dit schuine gedeelte de recht balk op de kop van de bodem (foto 2), waardoor de arm naar beneden gedrukt wordt en dus het rijtuig omhoog. Omdat ik de rijtuigen echt voor het rijden heb gekocht en niet voor de vitrine heb ik voor de grove oplossing gekozen: door de rechte balk op de kop met een hobby mesje schuin af te vlakken (foto 3) raakt het schuine deel van de koppelingsarm bij maximaal uitslaan niet meer de balk. Ook moesten de rangeertrapjes en de afvoer eraan geloven  :O Gevolg: je hoort de koppelingen knarsen en kraken maar het rijtuig blijft nu op de rails staan in de bocht (foto 4).

Of het mooi is om een 1:87 rijtuig door zo'n kleine bocht te laten rijden is natuurlijk weer wat anders (foto 5), maar ik vind het gewoon leuk wanneer hij over het rechte stuk voorbij komt rollen  B)

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft  :) Vr. groet, Martijn.
Re: LS Models ICR rijtuigen door zeer krappe bochten: het ken net
Beetje late reactie van mijn kant maar heeft de NEM schacht niet twee posities.
Als je de koppeling helemaal door drukt (zoals te zien is in de tweede foto) dan kan je zeer kort koppelen. Als je hem in de volgende stand zet (zoals te zien is op de derde foto) wordt er minder kort gekoppeld maar zou je meer ruimte moeten hebben in de krappe bogen. Of was er in ruime stand toch nog te weinig ruimte?

Mvg

yeti