Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

Gestart door FILIPI zaterdag 25 april 2015, 17:39:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Nu ik het nog eens lees, snap ik het.
Als je een defecte controller vervangt door een nieuwe, ontbreekt natuurlijk de controller software.
Misschien dat de printjes van BLDC in de link van Filipi een oplossing kunnen bieden.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Jullie hebben het prima in de smiezen  :)
Sorry voor de gedachtensprongen die ik wel eens maak.

grv Huub
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Altijd lekker als het weer on-topic gaat...

Want ik ben toch wel benieuwd waarom een Sinus-C met fx-aansturing beter loopt dan de met een mfx-aansturing.

Gr. Marcel
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedemiddag,

Sorry, maar ik was de laatste tijd niet op het forum.
Wat ik in eerste insistentie wou vermelden, is, dat in de toekomst, ik weet nog niet wanneer, een oplossing voor de sinus motoren van Maerklin zal komen. Niet alleen voor de sinus, maar ook voor andere motoren zonder koolborstels, zoals de maxon, canon etc.
Het wordt vak geschreven, dat de oplossing om geluid te monteren in een lok met de C-sinus, is het gewoon de motor te vervangen voor een 5 polig, maar naar mijn mening loopt een 5 polig niet zo fijn als een sinus motor. Alleen bij de eerste generatie sinus type fietsbel, kunnen wij geen andere decoder monteren, omdat de fx decoder niet uitgetust is met een 21 polig stecker.
Mijn Re4/4 I 39420, met een compact sinus is nu uitgerust met een Esu M4 loksound, met 22 functies.
De geluiden zijn subliem, en hij loopt als een Zwitsers horloge. Beter kan het niet.
De Rolls-Royce van de motoren !!!!!!
Straks met deze nieuw printplaat, kunnen wij ons oude lok met de C-sinus voorzien van een sound decoder biv, en ook het regelen van de motor, zou beter kunnen. Nu met de Fx hebben wij maar 2 mogelijkheid.
Max snelheid, en afremvertraging.
Wanneer deze te koop is, zou ik graag mijn krokodil 39561, voorzien van de Esu M4 loksound, met de nieuwste functies. Esu heeft de sound decoder voor de krokodil verbeterd met 27 functies.
De geluiden bij Maerklin zijn volgens mij niet zo mooi. Esu, Zimo bijv hebben betere, realistische geluiden.
Maerklin kan tot nu toe, geen franse klaxon reproduceren. Het klink voor geen meter.
De geluiden van de CC6500 van Roco zijn werkelijk fantastisch, dus, het is wel moggelijk om iets goed te maken. Het kost net zo veel tijd.
Philippe


Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hi FILIPI,

Ik heb een BR103 39572, de decoder funktioneert maar het bord tussen de decoder en motor is kapot, deels verbrant.
Nu will ik graag een ESU 3.0 M4 lokpilot installeren. hier zijn wat foto's ik heb 5 draaden hier. waar kunnen die worden aangesloten? hier tussen een 21pin connector board.

http://s100.photobucket.com/user/Marklinman-au/media/39572%20C-Sine%20motor%20bogie%20amp%20Board%20003_zpsakua8jsb.jpg.html
http://s100.photobucket.com/user/Marklinman-au/media/esu_51967_zpso8cwz0xs.jpg.html

Groeten.
L
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Beste Leon,

Het deel wat bij jouw lok is verbrand, is de driver voor de C-Sinus motor.
Om een ESU lokpilot te laten functioneren in combinatie met deze motor, heb je ook zo'n driver nodig.
Dus ombouw met de lokpilot zal niet lukken.
Lees dit topic nog maar eens goed door.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hi Ad,

ok, waar kan ik een nieuw driver bord vandaan halen?

hier een foto van het probleem:
http://s100.photobucket.com/user/Marklinman-au/media/39572%20Burnt%20Mother%20board%20cable%20locations%20004_zps50tek90k.jpg.html
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Bij Keuterman bestellen.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
aub goed de topic titel lezen... ;)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Bedankt voor de reacties zover.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Citaat van: Leonstoys op woensdag 20 mei 2015, 01:41:52
ok, waar kan ik een nieuw driver bord vandaan halen?
Dat is nu net het hele eieren eten van dit topic.  :D
Die drivers zijn niet meer verkrijgbaar.

De Br 103 39572 stond destijds om bekend (of liever berucht) dat de electronica snel de geest gaf en velen hadden hun exemplaar al retour dealer of Marklin gestuurd.
Je kunt de loc eens opsturen naar Marklin ter inzage, c.q. reparatie.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedenavond,

Wij moeten gewoon geduld hebben. Het komt zeker een nieuw driver voor deze type motor.
Zie Duitse link in dit topic. Het zou geweldig zijn. Maerklin doet niks meer met deze loks.
Philippe
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Weet iemand wat dit komponent is, er staat 705 op, een transistor? is het hetzelfde als een transistor met 705 erop?
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hoi

Een 39572 niet zelf aan gaan lopen klooien.
Stuur hem op.
Als je hem terugkrijgt is er een compleet nieuwe driver aan boord met 100x zo goede rijeigenschappen.
Je kent de lok dan echt niet meer terug.

Wil je hem dan nog met een Lokpilot opwaarderen (bijv vanwege geluid) dan dien je minstens een Lopi4 te hebben.
Met een 3 krijg je geen beweging in de lok.
Verder moet de lokpilot een versterkte F4 uitgang hebben. De mijne had dat niet, en dus heb ik gewoon een kabeltje tussen F4 en F2 aangelegd. :D
F4 (of F2 in mijn geval) moeten altijd actief zijn door de betreffende CV's te zetten.
Motorregeling uitschakelen!
CV2=10
CV5=58
CV6=45
CV49=2

auto-aktivering F2 (F4 mag je zelf uitzoeken  >:-D)

CV32=2
CV266=8
CV282=8
CV298=8
CV314=8

Bart
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Citaat van: Leonstoys op woensdag 10 juni 2015, 07:58:13
Weet iemand wat dit komponent is, er staat 705 op, een transistor? is het hetzelfde als een transistor met 705 erop?
Waarschijnlijk een FZT705 PNP Darlington.

Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Bedankt voor de informatie, met de post terug sturen is niet echt een optie. Kosten! Deze Lok ligt in Australië, Post Kosten zijn enorm vandaag...
Zou Hoogstens de Platine kunnen opsturen. of zelf repareren.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hallo Allemaal,

Ik zie allemaal info voorbij komen op het internet en ook hier op ons forum over een C-sinus aanstuur elektronicaprintje. In de laatste Digitale Modellbahn stond dat er in Zwitserland bij de firma Rail4You zo'n printje op de markt is. Dit printje kost ?80,- en is geschikt om C-sinus motoren aan te sturen. Verder lees ik ook allemaal info over BLDC Motor Controller printjes. Bij deze info staat nooit wat deze printjes kosten. Mijn vraag is nu, wat kosten deze printjes en aan welke prijsindicatie moet ik denken?

Groet, Jasper
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hallo

De BLDC kost ongeveer 55?.
Super ding!

Ze worden door hobbyisten gemaakt en zijn alleen leverbaar als ze genoeg bestellingen hebben.
Je zult dus zelf ervoor moeten zorgen dat je op het lijstje gegadigden komt, anders krijg je niks.

Bart
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hallo Bart,

Waar vind ik die lijstjes? Stummi's, Beneluxspoor, 3railforum?

Jasper
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hallo

Ik heb er nog. :D

Bart