Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

Gestart door FILIPI zaterdag 25 april 2015, 17:39:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedenavond,

Ik ben vanmorgen met deze onderwerp tegen gekomen tijdens het opnieuw zoeken, over moggelijkheden om een sound decoder te bouwen in de Maerklin locs met de eerst C-sinus, van het type fietsbel.

http://wsrgzbn.stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=116209&sid=febe76259a331d87b42de00881d3307b.

Ik was benieuwd of iemand van jullie heeft over dit onderwerp iets gelezen..
Ik heb een Br E19, en een krokodil waar ik zou graag deze voorzien van een sound decoder.
Ze zijn origineel uitgerust met alleen een fx decoder met dipswitches.
Onder een video van de BR E19, 39190.


Ik hoor graag jullie reactie.
Ik ben zelf niet lid van de Stummiforum.

Filipi
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
FILIPI, lees even hier. ==>Klik.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hoi Kappa,

Dit topic heb ik toen gelezen, en het word elke verteld dat bij de oer sinus motor, niet moggelijk is, om een andere decoder te monteren, omdat de stuurelectronica voor deze type motor vast zit aan de decoder.
Bij de compact en de soft drive, heb jij een 21 polig steker, waar je een Esu M4, bijv kan aansluiten.
Hier heb jede mobgelijkheid om de Fx decoder te vervangen voor deze FloBldc decoder.

Filipi
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Kappa,

Ik heb ook in de eerst topic een filmpje toegevoegd.
Filipi
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
In de handleidingen van de mLD die ik altijd gebruik (een 60942) staat dat je CV52 in moet stellen op "1" voor een Softdrive Sinus motor. Is dit wat je zoekt?
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60942_betrieb.pdf
(niet klikken op de link, maar deze sleep deze naar je adresbalk)

En ook lees ik dat je CV56 aan moet passen voor een Sinus motor, maar wat exact weet ik nog niet. (dat lastige Duitse taaltje ook altijd)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hoi Shaggy,

Het is niet precies wat ik bedoel. De sinus motoren van de tweede generatie, en daarna de softdrive, zijn voorzien van een 21 polig stekker, waar je een andere sound decoder kan plaatsen. Een Esu M4, een Maerklin bijv. Maar bij de eerste type sinus, heb je geen 21 polig steker, dus kun jij niks anders doen.
De stuurelectronica zit ingebouwd in de decoder, het is een geheel.
ps: het is voor mij ook lastig de Duitse taal.
Filipi
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
is er dan niet de mogelijkheid om een 21mtc dragerprint(met C-sinus sturing erop)te plaatsen in de lok! of ondersteunt die het eerste type niet?
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedenmorgen,

Hmmglaser, ja dat is de bedoeling. Je vervangt de st Fx decoder voor deze, waar je een decoder met sound of niet, van Maerklin, Esu, Zimo kan aansluiten. Vroeger kon het niet, omdat de originele decoder Fx, niet uitgerust was met een 21 polig stecker.
Filipi
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

Volgens mij kan de eerste C-Sinus motor, die is voorzien van een speciale FX decoder, niet door een andere decoder worden aangestuurd. De motor is volgens het draaistroomprincipe waarbij de pulsen die motor laten draaien elkaar nauwkeurig moeten opvolgen.

Overigens bezit ik sinds kort een Märklin loc met een C-Sinus motor en ik moet zeggen dit ervaar ik als de beste motor van alle bijna 100 locjes die ik in bezit heb.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ik ook !  :D
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
daarom heb ik er ook een stuk of 20.

:D :D :D

Gr. Marcel
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

Ok Marcel..heb je wat artikel nummertjes? Ik heb zelf alléén nog maar een E19 (39190) maar ik aas natuurlijk op meer.

mvg Harry
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Kijk maar eens in de Wiki... 8o
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

..Ja Beter... B)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedemiddag,

Ik heb maar 2 loks met deze motor, maar het zou super zijn, om deze te voorzien van een echte sound decoder. Op de video, zie je hoe goed deze Br E19, 39190 rijdt. Het is een super ontwikkeling
Tot nu toe, was het niet moggelik.
Philippe.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ik heb een aantal loks en een treinstel met de Soft Drive Sinus "draaistroom" motor, ze lopen prachtig en geluidloos, het is ontzettend jammer dat hij wegens de hogere prijs (logisch, o.a. meer elektronica) en moeilijkheden met analoog rijden, niet door de markt geaccepteerd werd.

Ik weet ook dat het een dure oplossing is, maar als je er een tweede decoder met luidspreker bij legt en die hetzelfde adres heeft als de originele decoder, werkt het dan niet, en als het niet werkt, waarom dan niet?

Groet, Anne W
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
...Ik vind hier een topic over de Märklin 39582 (rode DB 151 Cargo) met daarin een C-sinus motor én een driver met aansluiting voor een willekeurige decoder. Dus ook sound decoder.

Ze zijn er dus wel. De 39581 (groene 151) heeft ook een C-sinus motor. Ik heb daar nog geen beschrijving van gelezen. Het is echter een naast gelegen artikelnummer dus de kans is groot dat de techniek hetzelfde is.

mvg Harry
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goedemiddag,

Ja, dat is een prachtig lok, die geluk heeft dat hij uitgerust is met 21 polig steker.
Philippe
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
het enigste wat je zou kunnen doen als het past is de dragerprint 19,95 en stuur print +-75 euro (niet meer leverbaar bij marklin,maar misschien nog bij een winkel)in jou lok te plaatsen! of op zoek naar een defect exemplaar van een lok die een C-sinus motor sturing heeft met 21 mtc!
maar wat het ook word het gaat niet goedkoop zijn!
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hieronder een document van de site www.rail4you.ch Deze site werkt met informatie op PDF--documenten.

Hieruit blijkt dat er voor dit jaar een DsM2 (=Drehstrohmmotor 2e uitgave) motor is gepland. Tevens blijkt dat er behalve een complete motorombouw voor Hag en alle Märklin modellen ook een aparte driver leverbaar is, waarmee ook ander decoders kunnen worden aangestuurd. Met die aparte driver kunnen ook C sinus motoren van de eerste generatie worden aangestuurd.

Degenen die dus een Draaistroom motor (ook met sound) in hun loc(s) willen. Mail naar info@rail4you.ch 


hier even klikken

mvg Harry
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hallo Philippe, misschien is het een idee om eens even de andere kant op te denken. Ik heb nl. ooit een lok (BR53) van trommelcollector omgebouwd naar c-sinus van de eerste generatie. Loopt prima, maar zijn broertje met vijfpolige motor (wel met kogellagers en een paar andere trucjes die ik aanbreng) loopt vrijwel net zo mooi. Het enige wat nodig was om de c-sinus in te bouwen was het boren van een extra gaatje in het motorhuis. Andersom zou dus ook moeten kunnen: een setje 60941 inbouwen in plaats van de c-sinus. Er is dan geen extra drijver meer nodig en je hebt vrije keuze welke decoder je gaat gebruiken. Het resultaat zal niet of nauwelijks onderdoen voor de c-sinus en is waarschijnlijk ook goedkoper. Het is maar een idee......
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Da's raar. Iedereen roemt de Sinus motor om z'n rijgedrag ("een betere motor bestaat niet") en jij gaat er een koffiemolenmotor inzetten en roept dat dat ook lekker rijdt. :D

Gr, Ben.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Tja Ben, de eigenschappen van de c-sinus zijn erg goed..... behalve als de drijver kapot is en niet meer vervangbaar. Een vijfpoler met kogellagers en versterkte borstelplaat loopt vrijwel geruisloos, vervuilt nauwelijks, is goedkoop en overal verkrijgbaar. Zoals je merkt ga ik dus absoluut niet mee in het predikaat "koffiemolen". 
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hierboven verwijs ik naar een site die een nieuwe driver kan leveren voor deze superieure motor.

Ik ben wel benieuwd hoe die "ombouw" C-sinus is aangestuurd.

Ik heb hier driepolers, vijfpolers , SDS-motoren, vliegwielmachientjes van Roco en Brawa ,en kogellager motoren van Hag. Er zijn er bij die heel mooi lopen. Géén van allen komt in de buurt van de C-Sinus.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Dat document is 5 jaar oud Har. Ik heb het een paar jaar geleden al eens gepost. Heb niet het idee dat die driver er al is of komt.

Gr, Ben.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder

Ik heb er een mailtje aan gewaagd Ben en gevraagd om een nieuwsbrief en recente info. Dat wacht ik even af.
Misschien hoor ik niks..

We zien wel..anders kijken we wel..
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
versterkte borstelplaat ??

hoe ziet dat eruit?  8)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
@Wim: De borstelplaat heeft twee functies: als lager van anker en als houder voor de borstels. Beide zijn voor verbetering vatbaar. Inbouw van een 4mm kogellagertje (aan beide kanten) vermindert de speling op de motor-as en geeft al veel verbetering, maar het verstevigen van de borstelhouders in eigenlijk veel belangrijker. De borstels hebben nogal veel speling in de houdertjes en bovendien zitten die niet echt spelingvrij vast op de plaat. Dit veroorzaakt onnodig grote slijtage van de borstels en ongewenste vonk- en warmteontwikkeling. Ik begin met een druppeltje superlijm om de borstelhouders te fixeren. Dit houdt op de lange duur niet, daarom komt er nog een flinke lik 2-componenten-epoxy overheen. Ik gebruik daarvoor "steel-epoxy" omdat die erg mooi strak trekt en verder geen afwerking nodig heeft. Een zo versterkte borstelplaat geeft de 5-poler een ongekend soepele loop. Stroomverbruik is duidelijk minder en de slijtage (=vervuiling) van de borstels wordt tot een minimum beperkt. De kogellagers brengen als extra voordeel mee dat ze geen smering nodig hebben, zodat het bekende olie/koper smeersel op de collector uitblijft. Al met al een serieuze upgrade van de M-motor. Nu even geen foto beschikbaar, maar daar kan ik binnenkort wel even voor zorgen.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ik snap het, bedankt !
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ik denk dat een foto wonderen doet, want nu denk ik: hoe ga je de borstels nog ooit vervangen als je de borstelhouder gefixeerd hebt? Demonteer je dan de volledige motor?

Ben benieuwd! Wellicht wel een ander draadje?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ja, we gaan een beetje :offtopic:... De borstels kunnen gewoon worden vervangen, want de openingen van de geleiders blijven vrij. Ik zal even een foto plaatsen.
De bovenste twee zijn experimentjes op oude dikke schilden, de onderste is kant en klaar inclusief kogellager. Ik heb voor het foto-effect de epoxy even een kleurtje gegeven, maar dat is natuurlijk voor de werking niet van belang.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
 :offtopic:...Zowel de vierkante borstels van de trommelmotoren als de ronde borstels van schijfmotoren hebben in hun houders ook speling. Zoals begrijpelijk is dit noodzakelijk om de borstels door veerdruk tegen de collector aan te houden. Deze noodzakelijke speling is niet tegen te gaan. Volgens mij is dit een grotere speling dan de speling van de borstel houders.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Nog één keertje  :offtopic:, sorry Philippe...
Klopt helemaal, Har, maar de borstelhouders zitten af fabriek lang niet altijd in de ideale stand en door dit te corrigeren en daarna te fixeren is de loop van de motor een stuk rustiger. De epoxy zorgt ook voor een zekere mate van geluiddemping. Al met al een simpele methode die samen met kogellagers zorgt voor een aantrekkelijke kwaliteitsverbetering.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Klopt,
mijn ervaring is ook veel minder herrie,
doordat de boel minder makkelijk kan resoneren...
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
een beetje off-topic! maar hoe zet je de kogellager vast of zit die er los in geklemd,heb ook al eens gelezen dat iemand het motorschild afplakte met isolatiemateriaal.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
@hmmglaser: als je de zoekfunctie gebruikt lees je dit: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.100

Gr, Ben.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Dit commentaar heeft geen enkele relatie met de geliefde Sinus-C motor, welke standaard van een bronzen glijlager* en een loepzuivere loop is voorzien....
MITS aangestuurd door de juiste decoder. (de fx-decoder)
Want niet alle Sinus-C motoren lopen allemaal even langzaam.

Verder is er al genoeg informatie te vonden over het ombouwen van de motor van glij- naar kogellager.
Er zijn zelfs op het forum hiervoor hulpstukken aangeboden en gefabriceerd door Roy.
Dus er wordt weer opnieuw het wiel uitgevonden..

M.v.g.
Marcel

* volgens Wim.
Ik heb hem nog nooit opengepeuterd..
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Een C-sinus heeft helemaal geen kogellager..
maar een bronzen glijlager  :?
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
@Marcel, ik ben het met je eens dat dit topic nogal aan het afdrijven was, maar op directe vragen past naar mijn mening alleen een direct antwoord. Dat er geen aanvullende informatie meer zou zijn over het upgraden van de M-motoren wil ik trouwens graag bestrijden. Mocht er belangstelling zijn dan kunnen we daarover een nieuw topic starten.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Hans,
Kan je niet een nieuw topic aanmaken met als titel zo iets als: Vervanging C-sinusmotor door een normaal 5-polig exemplaar ?
Ik vind jouw verhaal interessant en zeker als je ziet wat er voor een idiote prijzen staan voor die zogenaamde super-motoren en bijbehorende elektronica  8o

Er zijn zelfs merken waar je een hele, spiksplinter nieuwe loc kan kopen voor zoveel geld en dan hou je nog over  :-)

Ik heb ook een paar van die loc´s en owee als dat printje defect raakt en/of de motor zelf...... wil ik een aanvaardbare optie hebben.

Trouwens ik herinner me ook nog die HP 2P printers (Voor Ben: ook de CANON-versie er van).
Die hadden als scannermotor precies zo´n zelfde ding als bovengenoemde motor.
De elektronica op het printje (waar alles op zat) smoorde er uit: einde oefening.

grv Huub
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Citaat van: huub op zaterdag 02 mei 2015, 08:11:56

(Voor Ben: ook de CANON-versie er van).
Die hadden als scannermotor precies zo´n zelfde ding als bovengenoemde motor.
De elektronica op het printje (waar alles op zat) smoorde er uit: einde oefening.


Niet voor mij Huub. Ik zat meer in het grote spul van Canon/Océ. :D



Gr, Ben.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Topic starter is 27 april afgehaakt......
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
28 april...
maar , wat heeft dat met dit topic te maken... :help:
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Is zijn vraag dan al beantwoord?
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Goed alles lezen...
Ook de verwijzingen... ;)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Mis alleen het verband tusssen topictitel en een professionele canonprinter......
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
als ik het goed begrijp zit er in de printer,en dan in het scan gedeelte ook een sinus motor met bij behorende stuurprint!
Maar ben het wel eens met de aanname dat een 5 polige motor zo goed als geruisloos moet kunnen lopen als de juiste materialen worden gebruikt en isolatie word aangebracht!
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Jawel,

In de laserprinter zit o.a. een scannermotor (die laat een spiegeltje ronddraaien en bouwt zo een hele pagina op om af te drukken).
Het geheel, inclusief de aanstuurelektronica zit op één printje.
Helaas kan je de printer alleen repareren als je toegang hebt tot een complete, nieuwe motor.
En dat gebeurde regelmatig; een erg zwak punt van die printer.
Maar ja, dat is al lang geleden......

en nu effe ON TOPIC:

Als ik nu kijk in mijn E19 (39192), dan zit daar ook een (weliswaar los) printje in met een controller, maar een nieuwe controller is leeg en daar heb je niks aan; die doen niks.
M.a.w. ik kan het zelf niet repareren en daar heb ik de pest aan  ;)
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Huub, wat bedoel je met:
Citaat van: huub op zondag 03 mei 2015, 10:07:01
maar een nieuwe controller is leeg en daar heb je niks aan; die doen niks.
Re: Loc met C-sinus eerst generatie voorzien van lokdecoder
Ik vermoed: Er is geen programmatuur in de controller aanwezig.