Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Forum Informatie Punt
| |-+  3rail Wiki Informatie
| | |-+  3rail Wiki artikel van de week!
| | | |-+  Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc  (gelezen 8547 keer)

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Gepost op: woensdag 22 april 2015, 20:58:54 »

Deze week is een nieuw grootspoor-artikel over de Bm 4/4 II toegevoegd aan de wiki.
De Bm 4/4 II is een Zwitserse diesellocomotief welke vanaf 1939 tot aan 1990 dienst heeft gedaan en waarvan er nog 1 bewaard is gebleven en nog rijvaardig is.

Voor liefhebbers van Zwitserland als thema, vast een leuk artikel.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Bm_4/4_II

Veel leesplezier,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 april 2015, 21:01:07 door treinsmurf »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 24 april 2015, 17:32:23 »

Prachtige bijdrage. :thumbup:

Wat is er aan de hand met de pagina Bm 4/4 (diesel lok voor goederenvervoer, personenvervoer, rangeerlok, reservelok in depots en ongevallentrein, ook gebruikt in grensstations, bij industriespoor-aansluitingen, bij tijdelijk buitengebruikstelling van bovenleiding, bij ballasttreinen, e.d. (kortom: zeer algemeen inzetbaar). Gebouwd tussen 1960 en 1970 (46 stuks, 18401-18446). Er is in 1972 een revisie verschenen van 18401 met een nieuw koppelingssyteem, wat de lengte vergrootte van 12650 naar 13150 mm. Oorspronkelijk waren alle loks onopvallend roodbruin, met een grauw onderstel en met gele laddertjes.  Later is de lok ook in andere kleurstellingen te zien geweest. Vorig jaar zag ik nog een roodbruine Bm 4/4 met een tunneltrein bij Airolo. Toevoeging

Ik lees dat die pagina verwijderd is? Zie http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Bm_4/4

Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan deze Lematec lok:
http://www.rittech.ch/info/Tec/HO-210_1d.pdf
In dat pdf bestand staat ook beknopte info over het grootspoor-model.
En kijk anders even in de wikipedia.

Of werp hier een blik op een Lima Bm 4/4.

Daar heb ik er zelf 2 van:


Tekening:


Van die Bm 4/4 grootspoor-lok heeft een bespreking gestaan in een Zwitsers tijdschrift, in 1983,  compleet met bouwtekening, historie gebruik, e.d. Dit naar aanleiding van het verschijnen destijds van het eerste Lima model. Dat grootspoor-model is in H0 o.a. uitgebracht door Lima  L208144 (1982, chf 59,-) (later Rivarossi), Lematec en Fulgurex (1975, voor toen chf 450,-).
Ook zijn er verbeterde versies van de Lima gemaakt door allerlei bedrijven, onder andere met een sb-motor erin voor betere trekkracht, en met werkende verlichting van front- en sluitlichten.

Toevoeging: mtr levert nog steeds de motor (lichtset uitverkocht) voor de Bm 4/4
Kijk even hier: http://www.roundhouse.ch/Spur_HO/mtr_HO_Gesamtprogramm.htm
en daar: http://www.roundhouse.ch/Spur_HO/mtr_umbausaetze_HO.htm

en bij mtr zelf: http://www.morep.ch/umbauten_antriebe/135.php
Goedkoop is het allemaal niet.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 juni 2015, 02:43:15 door Jan22 »
Gelogd

Swiss-fan

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 24 april 2015, 18:11:37 »

Model is verkrijgbaar van HAG, moeilijk verkrijgbaar, of goed aan de prijs.
Gelogd
Dolf
 

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 april 2015, 18:32:14 »

goed aan de prijs.

Mmm voor een goede metalen HAG is ruim 600 chf niet te veel (maar wel voor een slecht plastic model), zie bijvoorbeeld in dit oude draadje, http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=1284 (pagina 1, 2 en 6). Er staat er hier eentje te koop: http://shop.zugkraft-stucki.ch/spur-h0/hag-loks/uebrige-hag-loks/6282/hag-sbb-bm-4-4-ii-18452-mit-esu-loksound-m4-v4-0-decoder.aspx

Anderzijds kwam ik 301,99 chf als verkoopprijs tegen van een Fulgurex Bm 4/4 II model op Ebay
(het model waarvan op het HAG-foum staat dat het beter lijkt op het origineel dan dat van HAG):
Fulgurex HO SBB Diesellokomotive Bm 4/4 18452 in grün (bron Drehscheibe Online, febr.  2010)
Dat ding heeft nieuw ooit 950 chf gekost, en later zelfs over de 1100 (bij http://www.messingers.ch/html/start_programm.html nog steeds). (link werkte niet meer anno 2019)

Bij messingers staan meerdere foto's van het Fulgurex messing model
en dingen die opvallen is dat de buffers ongelijk zijn van vorm, en het raam ondoorzichtig.


Op http://www.chriggis-photo-site.com/bildersuche-schiene/ geeft zoeken op SBB en Bm 4/4 (2) zeer fraaie opnames van de 18451.

Bij een daarvan (copyright Christian Brechbühl) is ook te zien dat de twee buffers ongelijk zijn van vorm. Maar dat het raam van de bestuurscabine helder doorzichtig is. En de pfiff op het dak van de Fulgurex lijkt sprekend op de grootspoor-fluit.

(Dat zijn de foto's rechts boven en rechts onder aan de lijst door de zoekopdracht gevonden foto's)

Ik vermeld dat omdat zulke info natuurlijk niet in de wiki staat bij daar het beschreven model van de werkelijkheid (Grootspoor) terwijl die info tamelijk essentieel is als je modeltreinen (bij voorbeeld HAG H0 en Fulgurex H0) gaat vergelijken met het grootspoor-model. Op het HAG-forum werden andere zaken genoemd, uitgaand van de bespreking van het HAG-model, zoals verkeerd vormgegeven Stirnlampe, een te dik aangezet cabine-deurraam, een regengootje langs de dakrand, een verkeerd vormgegeven Schienenraumer (ander HAG-model als basis gebruikt), te hoog op de wielen, en een onnauwkeurig aangegeven luchtrooster in de uitlaat op het dak. (Die uitlaat is ook nog eens te hoog en te dik). En dat dan even los van klachten over de kwaliteit van het materiaal ( kromtrekkend. plastic. magnetisering door een soundmodule, veelvuldig ontsporen door te laag gewicht, een te klemmend gat in het chassis voor het motordraaistel, e.d.). Van het HAG-model zijn 4 kleinseries gemaakt van telkens 500 stuks. Er hangt dus maar een beperkt aantal exemplaren boven de markt. Bij Fulgurex is dat standaard zo (weinig exemplaren): messing modellen werden meestal op basis van intekening geproduceerd.

Op pagina 6 van het HAG-draadje staan foto's van de dakpartijen, en een screenshot van de technische tekening van de lok zelf.


Geen idee wat de bron is van die tekening (en dus van wie het copyright), ongetwijfeld een tijdschrift zoals Loki of de voorganger daarvan. Maar ik houd altijd enorm van tekeningen die de maat aangeven van het grootspoor-model. Daar kun je wat mee. Je kunt ze omrekenen, en dan weet je hoe schaalgetrouw het speelgoedmodel is.

Zaken die je niet op bouwtekeningen kunt zien, maar wel op foto's: dakdetails, bevestiging ruitenwisser, de 3 randgrepen onder de raampartij (hebben die een naam?), het ontbreken van een regengootje boven de raampartij, het raster in de schoorsteen, de spaakwielen, de remslangen, de schienenraumer e.d.
Maar pas als je die details benoemd (hebt), ga je er echt op letten.

Zijn dat nou details die je in de beschrijving van het grootspoor-origineel hoort te melden, of pas bij de bespreking van (de tekortkomingen van) een h0, Z, N of G-schaal model?

Als je de bouwtekening vergelijkt met de 18451 in de 3rail-wiki, dan vallen direct verschillen op, o.a. in het aantal ontluchtingsluiken voor de dieselmotoren; het exemplaar op de foto is dus gereviseerd, en van jongere datum dan het exemplaar op de tekening? Of is dit de standaard afwijking van het bestek? Of is de lok asymmetrisch (heeft de andere kant niet het zelfde aantal luiken)?
Op de foto van Christian Brechbühl (boven) zie je de ene kant van een 18451, en het aantal luiken klopt met dat van de tekening. In de 3rail-wiki zie je van Richard de andere kant van de 18451, en daar klopt het aantal luiken niet met dat van de tekening.

Ik had laatst een HAG Re 4/4 I in handen uit de jaren '80 en die heeft ook aan de ene kant een ander stel luiken dan aan de andere kant. Hoort die info thuis bij bespreking grootspoor-origineel of bij bespreking de modellen die ervan gemaakt zijn?



Een tekening dwingt je om op te letten, bij elke foto opnieuw.

*** edited:
Ik kwam net nog een producent tegen van de Bm 4/4 II: Swimo, in dit draadje:
http://www.blechundguss.ch/383.html
Het gaat daar om het grootspoormodel 18452, gemaakt op basis van het HAG model van de Re 4/4 I (Katalog-Nr. 220).
Van die SWIMO Bm 4/4 II vond ik ook documentatie online: http://www.stefanunholz.ch/bm44_II.jpg

in dit SWIMO draadje: http://www.stefanunholz.ch/swimo.html over alle bekende Swimo Zwitserse loks.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 oktober 2019, 11:30:51 door Jan22 »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Commentaar Zwitserse diesellocs Bm 4/4 en Bm 4/4 II
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015, 15:13:41 »

Niet iedereen houdt van lappen tekst. Dus probeer ik het beknopter:

Treinsmurf heeft het draadje Bm 4/4 herdoopt in Bm 4/4 II. Daarbij is de pagina Bm 4/4 kennelijk vervallen.
Jammer, want over dat grootspoormodel is best wel veel bekend (zie bronnen); ook zijn er modellen van verschenen (Lima, Lematec, Rivarossi).

Van de Bm 4/4 II zijn modellen verschenen bij Fulgurex en HAG, en van Swimo (op basis van een andere HAG-lok). Als ik kritische vergelijkingen lees over verschillen tussen de Fulgurex- en HAG-uitvoering enerzijds, en het grootspoormodel anderzijds, dan bekruipt mij de vraag of de wiki-tekst over de grootspoor Bm 4/4 II toereikend is.

Om de modelspoor-loks op hun waarheidsgetrouwheid te beschrijven, heb je details nodig die bij de grootspoor-beschrijving nu ontbreken.
Stop je die details pas in de grootspoorbeschrijving, als de modelbeschrijvingen in de wiki gerealiseerd zijn, of stop je die toch liever bij de model-beschrijvingen, ook al gaat het om eigenschappen van het grootspoor-model zelf?
Gelogd

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 22 mei 2015, 22:23:43 »

Hoi Jan,

Vergelijking van modellen horen m.i. bij de modelbesprekingen in de wiki.
Verder is het artikel van de Bm 4/4 niet komen te vervallen, deze is gewoon (nog) niet aanwezig in de wiki.
Voor wat betreft overzichten van modellen. Probeer ze zoveel mogelijk van andere (3rail) merken mee te nemen, maar kost gewoon enorm veel tijd en moeite om uit te zoeken welke modellen allemaal zijn uitgebracht. Van Märklin en Roco is dat nog redelijk eenvoudig samen te stellen, van andere merken is er weinig informatie op internet terug te vinden. (We willen immers meer gegevens dan alleen merk en artikelnummer).

Mooie aanvullingen in dit draadje overigens. Jammer dat de meeste afbeeldingen niet in de wiki kunnen ivm mogelijke copyrights.

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie

Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 26 mei 2015, 19:13:38 »

Ik zit even aan twee andere draadjes te denken:

1. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54741.msg954601#msg954601
2. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54588.msg951164#msg951164

In de eerste link staat zo'n tekening die allereerst copyrighted is door de Zwitserse spoorwegen
en daarna door het tijdschrift waaruit het gescanned is (want de redactie heeft kennelijk het recht gekocht om het te mogen publiceren). Dat zal deze 3-rail wiki niet snel doen.

In de tweede link staat een spreadsheet met gegevens uit de bouwtekeningen, maar nu bewerkt, en omgewerkt naar enerzijds de h0 maten van het grootspoor-model en anderzijds de werkelijke maten per type h0-model. Dat soort informatie is copyright vrij (want bewerkt).
Gelogd

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 26 mei 2015, 20:48:15 »

Hoi Jan,

Zo'n tabel is prima in een wiki-tabel te gieten. Helaas is het van de Bm 4/4 II niet ingevuld.
Voor de RBe 4/4 wel, maar daar moet nog een grootspoor artikel van geschreven worden.

Mvg,

Johan
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 mei 2015, 12:48:57 »

Zo'n tabel levert een format die je gewoon zelf ook kunt vullen, als je een model bezit.

Aan de tabel kleeft ook een nadeel; er ontbreekt waaraan niet gedacht is.
HAG, bijvoorbeeld, maakte deuren en ramen, en de ruimtes ertussen, niet op schaal, en Lima deed dat wel.
Zo smokkelde HAG meerdere centimeters uit de modellengte weg, en Lima soms een beetje.
Op bouwtekeningen staan die maten niet; je kunt er alleen indirect uit afleiden wat die maten kunnen zijn geweest. Zo'n tabel geeft de schijn van exactheid.

Toch, en daarom noem ik dit voorval, kun je eruit afleiden hoe je dit format kunt perfectioneren.
Als je de format hebt, kun je eigenaren van modellen vragen om de maten in millimeters van hun model
en zelf daarmee de tabel aanvullen.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 april 2016, 19:48:12 »

Vergelijking van modellen horen m.i. bij de modelbesprekingen in de wiki.

Tijd voor een nieuw draadje, misschien. Onlangs vergeleek ik de bufferhoogte van loks en wagons.
Een Hag-lok (in mijn bezit) past niet (qua hoogte) aan de wagens van andere merken (Roco, Liliput).
De Hag heeft een oude koppeling, en heeft nog geen normschacht. Ik kom er later op terug.
Want ik ga eerst nog wat andere zaken vergelijken.
Gelogd

viking

  • Gast
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 april 2016, 20:54:28 »

Enkele beelden van 2015 voor de liefhebbers.

Eigenlijk een elektro loc met dito motoren enkel komt de stroom niet van de bovenleiding maar van de dieselmotor.
Staat in SBB Historic depot van Olten die enkel E Lok's heeft samen met deze HYBRIDE.
Werd soms gebruikt om E lok's te depanneren bij stroomstoringen en schade aan de bovenleiding.

Grts

Johan
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 april 2016, 21:10:00 door viking »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 april 2016, 15:35:40 »

Bedankt voor deze aanvulling, mooie foto's ook.
Als de wiki die mag gebruiken, worden we ooit nog eens het Zwitserland forum voor Zwitsers.
Gelogd

viking

  • Gast
Re: Bouwserie Bm 4/4 II Zwitserse dieselloc
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 april 2016, 16:18:45 »

Johan,

heeft deze en vele andere al een tijdje .
Hij kan ze niet allemaal tegelijk gebruiken :D .

Hij verzet zo al een berg werk.

Grts

Johan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.022 seconden met 25 queries.