Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

help me aan een baan

Gestart door .joost.s. zaterdag 18 april 2015, 18:34:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
help me aan een baan
.joost.s.
gast

help me aan een baan
hallo,
in oktober krijg ik een nieuwe kamer de baan kan 330cm bij 90cm worden,

wat ik het liefst wil:
-slanke marklin wissels, ik gebruik k-rails.
-draaischijf  :? (past denk ik niet maar ja)
-plek voor een haventje (met een simpele rangeer plek)
-en nu ik toch wat meer ruimte heb.....een schaduw station?

hier is een ontwerp, let niet op die hele smalle bogen, die wil ik er niet in, en die draaischijf kan daar ook niet ivm
de helling.
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: help me aan een baan
Hi Joost,

Moet het (ook) een BW worden.

groet
Harald
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
Wat is BW?  :D  :|
Re: help me aan een baan
Joost

Bau Werke, of te wel rangeerstation/werkplaats.
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
Ja het liefst wel zolang er een lange wagon door het rangeer gebied kan, voor de auto sloop die ik nog ga maken, (lijkt me een leuke thema

PS: de haven hoeft echt niet groot, als er een artitec boot kan staan vind ik het goed, de scenery maakt het mooi
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: help me aan een baan
Hi Joost,

Een BW is een BahnbetriebsWerk (D) oftewel de garage/werkplaats voor de locs.
De plek waar de loods staat (evt. met draaischijf) en waar de loc's onderhoud, reparaties en bij stoomloc's de kolen, water ect. krijgen.

groet
Harald
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
Oh ehmmmm, ja als dat kan, een klein loodsje, maar hoeft niet uit gebreid, er hoeft bijv. geen grote kolen kraan te staan
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
misschien teveel eisen?
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: help me aan een baan
voor n 2-sporig stationnetje is n draaischijf niet nodig (over smaak daartegenover valt te twisten  :D )...
verder kan n haventje algauw, orienteer je eens op die schepen, en kijk wat voor afmetingen je nodig hebt, dan kan je dat inplannen.
en je kan verder een kleine fabrieksaansluiting voor je sloperij ed zonder al te veel moeite kwijt.

Wil je per se dubbelspoor? anders heb je wel wat meer mogelijkheden. Een schaduwstation kan ook wel, alleen moet je oppassen met de breedte, 90cm is niet gek veel.
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: help me aan een baan
Hallo Joost,

Mooi dat je een nieuwe kamer krijgt  :thumbup:
Meer ruimte voor een baan is hardstikke leuk, maar reken je niet te rijk; het is niet zo heel veel meer dan dat je nu hebt.
Een draaischijf is mooi, maar kost je erg veel plaats. Ook slanke wissels vragen meer plek, hoe mooi ze ook zijn.

Tony toch, nou ben ik blij met meer plaats en nou begin je al te maren ! Klopt Joost !

Bedenk goed wat je echt wilt, schrijf het op en maak zoveel mogelijk schetsen van wat zou kunnen.
In jouw geval zou een schaduwstation weleens een hele goede aanvulling kunnen zijn, zelfs letterlijk.
Op het onderste niveau aan de voorkant een station maken, dan heb je bovenop veel meer ruimte en mogelijkheden.

Maak gebruik van de kennis van de mede-forumleden, al bedenk je 10 plannen, ze zullen je zeker helpen met voorstellen en wijzigingen.
Ik snap dat je snel wilt beginnen straks, maar K-rails is wel even anders dan C-rails, je kunt niet zomaar van alles uitproberen.

Ik hoop dat je iets aan mijn schrijfsel hebt en denk graag (net als veel anderen) met je mee  :P

Grtz Tony
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
Oké dank je dat jullie mee willen denken draaischijf hoeft niet meer, ik heb een leuk ha draaischijf gemaakt van kibri ofzo, die neemt heeel  weinig ruimte in ongeveer net zoveel als een wissel, slanke wissels is dan maar iets voor later als ik wel veel ruimte heb  :D
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help me aan een baan
Joost,
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de meerderheid.
Bedenk je goed wat je wilt en wat er op je baan gaat rijden.

De ruimte is beperkt maar dat hoeft geen probleem te zijn. Natuurlijk vergaap ik me ook aan de ruimte die sommigen hebben voor hun plan, maar ik moet het ook doen met 4 bij 2,5 meter. Ik heb een u vorm gemaakt, wellicht kan jij ook nog zoiets plannen.. Draaischijf, rolbrug ik heb ze allebei liggen maar ik kan het echt niet kwijt in mijn plan.

Ik wens je veel succes met plannen, ik ben al meer dan een jaar bezig geweest en hoop in september te beginnen met bouwen.

Groeten,
Robert
Re: help me aan een baan
"ha draaischijf " Wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Re: help me aan een baan
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 07 mei 2015, 21:10:37
voor n 2-sporig stationnetje is n draaischijf niet nodig (over smaak daartegenover valt te twisten  :D )...

Dat kan wel hoor...

Citaat van: .joost.s. op vrijdag 08 mei 2015, 15:35:06
... ik heb een leuk ha draaischijf gemaakt van kibri ofzo, die neemt heeel  weinig ruimte in ongeveer net zoveel als een wissel, slanke wissels is dan maar iets voor later als ik wel veel ruimte heb  :D

Voorbeelden zat. Alleen de grote van de draaischijf zal je moeten afstemmen op de grootte van het station. Kijk maar eens in mijn baandraadje: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam". Een segmentdraaischijf. Karst Drenth heeft het ook in zijn Pendelbaantje gebouwd. Allemaal niet zo heel groot. Je moet allen keuzes maken :)

Groet Ronald.
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
hmm... dus niet zo makkelijk als het lijkt dus  :|  ;) ik ga er nog eens goed over na denken.
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
ik kom er niet meer uit, de eerste vind ik dan nog het beste
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
ik probeerde geen slanke wissels te gebruiken  :D maar lukt niet echt want voor mijn doen heb ik heel veel ruimte nu (wat toch wel erg tegenvalt)
Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: help me aan een baan
Joost,

Kijk eens bij mijn treinbaan. KLIK: treinbaan Trainhenk
Daar zie je al je wensen maar kijk ook naar de oppervlakte.
Ik heb zeven bij drie meter tot mijn beschikking en nog ehb ik het idee dat ik ruitme te kort kom.

Mijn advies: kijk bij anderen die ongeveer dezelfde oppervlakte tot hun beschikking hebben en kijk hoe zij hun wensen realiseren.
Vraag aan ze wat hun wensen waren en wat en hoe ze een en ander gerealiseerd hebben.

Groeten,

Henk

Re: help me aan een baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: help me aan een baan
Citaat van: .joost.s. op zaterdag 18 april 2015, 18:34:15
de baan kan 330cm bij 90cm worden,

Mmm, 330 cm is een prima lengte. Maar die 90 cm diepte gaat je opbreken. Moet de tafel rechthoekig worden, of is er een plek waar je b.v. 120x120 kunt leggen, of is er  een kans om met een lange (wegneembare) brug over te steken om ergens anders een lus te leggen?

Dat maakt allemaal uit voor het ontwerp, en de spanning die je kunt opbouwen. Eigenlijk kun je een lus zien als een kopstation waar je zonder de rijrichting om te draaien, toch terugkomt door door te rijden.
Vaak begint het daar al meteen mee: wat wil ik, een hondenbot, een lus, of een kopstation met bedrijvigheid?

Uit je eerste schetsen maak ik op dat je binnen die 90 cm dubbelsporig wil kunnen rijden, en dat de treinen rondjes kunnen rijden. Laten we even aannemen dat er niets tegen dubbelspoor is, maar dat een bocht prima in een tunnel past, en daarin ook prima enkelspoor mag zijn. Dat geeft je ook meteen een reden om buiten die tunnel een passeer spoor te plaatsen.

Lengte 3.30 meter is ook prima geschikt om meerdere niveaus te maken (schaduw onder, zichtbaar boven), of niveaus die hier en daar zichtbaar zijn (en voor de rest in tunnels liggen) en dan elkaar op ongelijke hoogte  kruisen.

Maar tunnels of niet, hangt vaak ook af van de vraag welk land je rijdt (NL, DE, CH of anders).
Al kun je in NL prima tunnels hebben (Kampen-Zuid??).

Citaat van: .joost.s. op zaterdag 18 april 2015, 18:34:15
wat ik het liefst wil:
1 slanke marklin wissels, ik gebruik k-rails.
2 draaischijf  :? (past denk ik niet maar ja)
3 plek voor een haventje (met een simpele rangeer plek)
4 en nu ik toch wat meer ruimte heb.....een schaduw station?

4. schaduwstation is het makkelijkst als je uitgaat van een enkelsporige bocht aan een kant van de tafel
(voor zowel stijgende als dalende treinen), in dat geval past
2. draaischijf ook
namelijk binnen die bocht

3. als je ervan uit gaat dat je schaduwstation de vorm heeft van een lus,
dan past je rangeerplek met haventje daar precies boven

rest wens 1: slanke k-wissels, een liefde die ik deel.
Dit i.t.t. boogwissels (ik heb liever ruimere boogwissels van een ander merk - met puko-strips).
Als je baan maar 90 cm diep is, zou ik geen boogwissels gebruiken aan de zijkanten, hooguit in het midden veld, en bij het rangeerwerk.

Met slanke k-wissels kun je spelen (als je ze voor 5-8 euro per stuk inkoopt), zagen bijvoorbeeld.
Zo kun je er overal stukjes afsjoemelen, en dat leidt tot minder ruimte verlies.
Een truc die ik ooit tegen kwam, is de tegenboog 2274. Je kunt die vervangen door een halve 2231.
De hart op hart afstand wordt dan 7 mm smaller, maar de trein rijdt wel veel eerder parallel (dus je stopsectie wordt groter). Qua graden klopt dat niet, maar als je het zelfde doet met flexrails ben je veel vrijer.
Re: help me aan een baan
.joost.s.
gast

Re: help me aan een baan
dank jullie wel voor de reactie, ik kan voorlopig helaas geen baan plannen op de computer maken maar nu het vakantie is ga ik er zeker over denken,
om een stuk enkelsporig te houden vind ik niet erg sterker nog het kan ook heel mooi zijn maar, het plan van dubbelsporig was dat ik met de plan-v rondjes kon rijden,
zonder te stoppen en een andere trein (de andere richting) op rijd ook zonder te vaak stoppen, ik hoop dat het een beetje duidelijk is,

of er nog ruimte is voor 120x120 zal ik even moeten kijken, als het zou kunnen moet het wel uitneem bar zijn of aan de kant geschoven kunnen worden,

mvg Joost.