Citaat van: .joost.s. op zaterdag 18 april 2015, 18:34:15
de baan kan 330cm bij 90cm worden,
Mmm, 330 cm is een prima lengte. Maar die 90 cm diepte gaat je opbreken. Moet de tafel rechthoekig worden, of is er een plek waar je b.v. 120x120 kunt leggen, of is er een kans om met een lange (wegneembare) brug over te steken om ergens anders een lus te leggen?
Dat maakt allemaal uit voor het ontwerp, en de spanning die je kunt opbouwen. Eigenlijk kun je een lus zien als een kopstation waar je zonder de rijrichting om te draaien, toch terugkomt door door te rijden.
Vaak begint het daar al meteen mee: wat wil ik, een hondenbot, een lus, of een kopstation met bedrijvigheid?
Uit je eerste schetsen maak ik op dat je binnen die 90 cm dubbelsporig wil kunnen rijden, en dat de treinen rondjes kunnen rijden. Laten we even aannemen dat er niets tegen dubbelspoor is, maar dat een bocht prima in een tunnel past, en daarin ook prima enkelspoor mag zijn. Dat geeft je ook meteen een reden om buiten die tunnel een passeer spoor te plaatsen.
Lengte 3.30 meter is ook prima geschikt om meerdere niveaus te maken (schaduw onder, zichtbaar boven), of niveaus die hier en daar zichtbaar zijn (en voor de rest in tunnels liggen) en dan elkaar op ongelijke hoogte kruisen.
Maar tunnels of niet, hangt vaak ook af van de vraag welk land je rijdt (NL, DE, CH of anders).
Al kun je in NL prima tunnels hebben (Kampen-Zuid??).
Citaat van: .joost.s. op zaterdag 18 april 2015, 18:34:15
wat ik het liefst wil:
1 slanke marklin wissels, ik gebruik k-rails.
2 draaischijf (past denk ik niet maar ja)
3 plek voor een haventje (met een simpele rangeer plek)
4 en nu ik toch wat meer ruimte heb.....een schaduw station?
4. schaduwstation is het makkelijkst als je uitgaat van een enkelsporige bocht aan een kant van de tafel
(voor zowel stijgende als dalende treinen), in dat geval past
2. draaischijf ook
namelijk binnen die bocht
3. als je ervan uit gaat dat je schaduwstation de vorm heeft van een lus,
dan past je rangeerplek met haventje daar precies boven
rest wens 1: slanke k-wissels, een liefde die ik deel.
Dit i.t.t. boogwissels (ik heb liever ruimere boogwissels van een ander merk - met puko-strips).
Als je baan maar 90 cm diep is, zou ik geen boogwissels gebruiken aan de zijkanten, hooguit in het midden veld, en bij het rangeerwerk.
Met slanke k-wissels kun je spelen (als je ze voor 5-8 euro per stuk inkoopt), zagen bijvoorbeeld.
Zo kun je er overal stukjes afsjoemelen, en dat leidt tot minder ruimte verlies.
Een truc die ik ooit tegen kwam, is de tegenboog 2274. Je kunt die vervangen door een halve 2231.
De hart op hart afstand wordt dan 7 mm smaller, maar de trein rijdt wel veel eerder parallel (dus je stopsectie wordt groter). Qua graden klopt dat niet, maar als je het zelfde doet met flexrails ben je veel vrijer.