Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

6699 transformator voor rangeren?

Gestart door Guido vrijdag 17 april 2015, 11:49:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6699 transformator voor rangeren?
Beste forum leden.

Al enige tijd ben ik bezig met het plannen, bouwen en uitproberen van mijn  Mrail analoge baan.
Nu begint de baan langzaam zijn definitieve vorm te krijgen met daarbij een groot rangeer terrein.

Daarover gaat mijn vraag:
Een rangeerterrein betekent veel langzaam rijden,  en vaak van rijrichting veranderen,
Dat kan op zich prima met een normale transformator (ik heb een aantal 6647 de grijze).

Maar nu las ik ergens dat er ook een speciale transformator voor rangeren is. Dat zou de 6699 (blauw) zijn.
Klopt dit?
Weet een van jullie hier iets meer van?

Alvast dank voor jullie reaqcties.

met warme groet
Guido
Re: 6699 transformator voor rangeren?
De 6699 is helemaal geen trafo maar een elektronische snelheidsregelaar.
Je moet hem voeden met een constante 16 Volt~ (dus de gele aansluiting).
Ik kan me bedenken dat loc´s met een decoder niet tegen dit soort dingen kan.

grv Huub
Re: 6699 transformator voor rangeren?
hoi Huub,

dank voor de info.
ik rijd uitsluitend analoog, dus daar zit geen gevaar voor mijn loks of baan.
Weet jij of de 6699 de rijrichting kan bepalen of moet dat met de "voedingstransformator"?

groet
guido
Re: 6699 transformator voor rangeren?
Marcel,

Dat is een 6600 en geen 6699 !
Re: 6699 transformator voor rangeren?
idd je beschrijft een 6600 ipv een 6699

Om een antwoord aan de vragensteller te geven: Je kunt met een 6699 gewoon van rijrichting wisselen.
Het apparaat is-aangesloten op de lichtuitgang van een gewone trafo-bedoeld om fijnmaziger te kunnen rijden met analoge locs.

mvg Harry
Re: 6699 transformator voor rangeren?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 6699 transformator voor rangeren?
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 17 april 2015, 16:44:54
Marcel,

Dat is een 6600 en geen 6699 !

Heb het bericht verwijderd.

Gr. Marcel
Re: 6699 transformator voor rangeren?
Guido,

de 6699 is een elektroniche sturing, geeft een iets 'zachtere' aansturing van je loc, om te rangeren werkt deze trafo perfect
Ik zelf rij ook volledig analoog en maak voor rangeren ook van de 6699 gebruik.

Je sluit de 6699 niet aan op netspanning 230v, er komen 2 draadjes uit, bruin en geel deze sluit je aan op een van je andere trafo's, dus op de bruine(O) en gele(L) bus

verder heb je dezelfde uitgangen als op je andere trafo's, bruin, rood, geel (of L-O-B) O.L = 16V  O.B = 4 tot 16V
Rijrichting aansturen werkt zelfde als met de gewone tranfo's

ps: ik had op vorige baan 2 rangeer loc's + de binnenkomde/vertrekkende loc aangestuurd met 1 6699, dus beetje de rangeersecties goed indelen en dan lukt dat perfect  ;)
Ben nu bezig een totaal nieuwe baan aan het maken en zal nog een tijdje duren alvorens ik weer kan rangeren :-( , rangeren geeft meer afwisseling dan alleen treintjes te laten rondtoeren.

hopend je hiermee voldoende te hebben geholpen.
Groeten
Rigo
Re: 6699 transformator voor rangeren?
Beste Riggo et al,

top, klasse en bedankt. Dit lijkt mij de ideale snelheid regelaar.
Ik ga op zoek naar een 6699.

Heeft er iemand een goede 6699 over?
Graag een PB.

Beste Marcel,
ook jouw informatie is nuttig.
Die 6600 lijkt me ideaal om op een analoge baan bij een station de afrem en optrek snelheid te regelen, alleen heb je volgens mij per spoor 1 regelaar nodig, klopt dat?

Ik hoor het graag,

Groetjes
Guido


H