Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zware trafo

Gestart door topslob woensdag 15 april 2015, 21:08:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zware trafo
Lid sinds: 2014

offline
Zware trafo
Ik kreeg deze week van mijn zoon een leuke trafo die hij uit een beveiligingsinstallatie vandaan had.
Het ding heeft 2 primaire aansluitingen 230 en 400 V 50 Hz
Secondair zit een zware brugcel en condensator en wordt 24 V, 10 A opgegeven.
Nu heb ik zitten denken, 24 V is te hoog voor de modelbaan, alle leds die ik tot nu toe gebruikt heb zijn middels weerstandje afgesteld op 12 V. Ik zou de 230 V op de 400 V aansluiting kunnen zetten dan krijg ik m.i. 230/400*24 = 13,8 V en dat komt al meer in de buurt. Maar kan dit en wat blijft er dan over van de 10 A?
Eigenlijk zou ik het ding als voeding voor de baan willen gebruiken maar welke spanning moet er dan op de gleisbox van de ms2 worden aangeboden en hoe pak ik dat het beste aan?
Hebben jullie nog andere ideeën hoe ik deze trafo het beste kan toepassen.

Groet, Hans
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zware trafo
Beste Hans,

Mooie trafo, echter:

400 volt duidt op 3 fase wisselstroom, ik geloof niet dat jouw rekensom toepasbaar is.

één condensator voor 10A is weinig, dat wordt een rimpelige gelijkstroom

ik zou wel de diverse gebruikers af zekeren op een lagere waarde als 10A

Groet, Anne W
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zware trafo
Dag Hans.

Het spanningsverschil gemeten tussen de Fase (L) en de Nul (N) is ongeveer 230V.
Het spanningsverschil gemeten tussen twee Fasen is 400V en dat hoeven er geen
drie te zijn (denk hierbij aan bijvoorbeeld een elektrische kookplaat-aansluiting).

De spanning:
De twee primaire wikkelingen van jouw transformator zijn dus zo uitgelegd dat
de twee verschillende ingangsspanningen (230-400V) dezelfde uitgangsspanning
oplevert (in dit geval dus 24V volgens het typeplaatje van de transformator).
Wanneer er nu een lagere spanning aan de primaire kant wordt aangeboden, zal
dat leiden tot een procentueel evenredige lagere spanning aan de secundaire kant.

De stroom:
De maximaal opgenomen stroom aan de primaire kant van de transformator hangt
samen met het vermogen (VA) van de transformator. Het verschil tussen het opgenomen
vermogen en het afgegeven vermogen zijn de verliezen (o.a. warmte) in de kern van
de transformator: het ijzerpakket. Deze laat ik gemakshalve even buiten beschouwing.
Dus secundair: 24V x 10A = 240VA is primair 240VA / 230V = 1,04A en voor de 400V
aansluiting: 240VA / 400V = 0,6A.

Dit lijkt mij allemaal goed te gaan, maar ook ik kan een redeneringsfout maken :wink:
Ik zou deze transformator eens in een testopstelling van een dag zetten met een flinke
verbruiker aangesloten op de secundaire kant (b.v. 24V halogeenlamp).
Wel de primaire kant afzekeren met 2A, maar ook de secundaire kant afgestemd op
de verbruiker. Goed meten (onder belasting) en deze waarden noteren, eventueel
zowel aan het begin als aan het eind van de test. En meet hierbij ook de temperatuur!

Tot zover mijn visie hierop, mocht ik het fout hebben dan zal ik daar wel op worden gewezen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zware trafo
Heren,

Die 24 Volt, is dat de gelijkspanning die uit het geheel komt (met brugcel en condensator), of is het puur de trafo ?
(Om de trafo aan te passen qua spanning zou je ook een aantal windingen er af kunnen halen, tenminste als je er redelijk bij kan).

grv Huub
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zware trafo
Allen bedankt voor het meedenken.

Vanavond even gekeken naar de condensator, er zit een 10000 uF op gemonteerd. Hieraan zou ik parallel nog een kunnen zetten om rimpels weg te werken. Voor leds lijkt me dit niet nodig, voor hogere school doeleinden wel. Ik kan ook eens kijken wat er in IJmuiden bij de dump nog te koop is op dat gebied. Daarnaast zit er een ontstoorcondensator (helaas slecht te lezen) over de secondaire kant.

@Niewenhuis:
Als ik de 230 V voeding op de 400 V aansluiting zet krijg ik dus hetgeen ik verwachtte: een procentueel evenredig lagere spanning.
Mag je dan ook stellen dat bij U= I x R en R constant de stroom procentueel evenredig toeneemt? Niet dat dit nodig is maar klopt mijn bewering?

@Huub:
Ik ga er van uit dat een CE gemarkeerde trafo waar 24 VDC opstaat deze spanning op de klemmen geeft tot redelijk in de buurt van de maximale stroom.
Ik ga binnenkort maar eens meten, eerst maar eens op zoek naar een beetje belasting. Op de spanning er rimpelig wordt is lastig te zien want een scoop heb ik helaas niet. Wel een Fluke die ook max en min kan aangeven dus misschien levert dat nog wat kennis op.
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zware trafo
Een extra condensator of elco haalt niet de rimpel weg maar verkleint deze !
Dat is toch wel duidelijk, hoop ik ?
Je hoeft er niks aan parallel te zetten, behalve als de rimpel te groot wordt.
De manier van voeding construeren is om de ruwe DC spanning naar een lagere waarde te stabiliseren.
Hiermee haal je dan wel de rimpel weg en de spanning blijft ook constant.
Je gaat minimaal een Volt of 3 lager zitten dan de ruwe voedingsspanning, liefst nog iets lager.
Maar de weg te werken spanning heeft ook een nadeel: hitte en de efficientie daalt.

Verder transformeert de trafo dus naar ca. 17Volt~. (24 Volt= delen door de wortel uit 2 ofwel 1,41)
De opgegeven spanning van een trafo is die (normaal gesproken) bij vollast.
De spanning is bij geen stroomafname een stukje hoger.
Hoe groter de trafo hoe efficienter hij is en hoe kleiner het spanningsverschil is tussen nullast en vollast.

Maar het aller belangrijkste: Meten is weten  ;)

grv Huub
Re: Zware trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zware trafo
Dag Hans.

Citaat van: topslob op donderdag 16 april 2015, 22:00:28
@Niewenhuis:
Als ik de 230 V voeding op de 400 V aansluiting zet krijg ik dus hetgeen ik verwachtte: een procentueel evenredig lagere spanning.
Mag je dan ook stellen dat bij U= I x R en R constant de stroom procentueel evenredig toeneemt? Niet dat dit nodig is maar klopt mijn bewering?

De verliezen buiten beschouwing gelaten, zou dat moeten kloppen.
Ik heb de gegevens van de leverancier nog even erbij gezocht: klik
Dure jongen trouwens: brutoprijs van de groothandel is ?201,96 (Excl. btw)! :wink:

Groeten,

Erik.