Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke type rail is het beste om door te zagen?

Gestart door rien maandag 24 september 2007, 18:29:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke type rail is het beste om door te zagen?
Hallo beste mensen, hobbyisten,

Ik wil mijn baan uitbreiden met een paar opstelsporen, maar om dat te doen zit er een opening van een toegangsdeur in de weg. Ik kan natuurlijk er elke keer onderdoor kruipen, maar mijn vrouw zit dat natuurlijk niet zitten. Nu wil ik er een module ervoor zetten, maar ik weet niet hoe ik dat precies moet doen.
Heeft iemand misschien handig opgelost Raials doorgezaagd of iets anders?


Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Welke rails gebruik je nu dan. Marklin rails snijden / zagen is zowiezo niet zo gemakkelijk. De spoorstaven zijn van staal en dat is hard.
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Het beste type rails om door te zagen ligt 100 meter voor het station Utrecht.
Dat is gekheid, je moet het doorslijpen.
                                                             Arie
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
kunstof gordijnrails? nee grapje ik heb al diverse c rails gezaagd en het ging redelijk goed alleen uitkijken met kleine stukjes dat de rails niet van de bielsjes breekt
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Ik heb C-rails
maar met een overgangs van c naar m, kan dan beter c of m zagen of slijpen
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Hallo Rien,

Dan kan je beter C zagen.
Dit is wat makkelijker dan de M rail.

Groetjes Antal.
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Wat dacht je van K-rails? Aan beide zijden een overgangrails C > K, K-rails op maat zagen en klaar is Rien.
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
C-rails me een "grote" ijzerzaag zagen is echt een makkie hoor!

Ik heb er 2 afgezaagd, en die liggen LOS tegen elkaar, zonder ontsporingen.
Ik het wel net als met de hele c-rails de spoorstaaf met een dremelslijpertje een halve mm korter gemaakt dan de bedding.
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Beide zagen is niet moeilijk, ik heb zowel C als M rail gezaagd. Plak voor het gemak afplaktape op de plaats waar je wilt zagen: dan schiet je niet zo snel uit en beschadigd de rail niet.
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Hoi Rien
Mijn baan heeft een vergelijkbare situatie. Ik heb eerst een uitneembare module gemaakt welke voor de deuropening tussen de rest van de baan met 8mm bout wordt vastgezet. Vervolgens de rails (K-rail) gelegd, op de overgangen met 2 componentenlijm gefixeerd en daarna door geslepen met een railslijper. De rails ligt dan altijd precies aansluitend tegenover elkaar. Eventueel aan de binnenzijde van de spoorstaven een klein beetje schuin afslijpen en er zal niets ontsporen. Ik heb op mijn site wat foto's staan die het veel duidelijker maken dan hier geschreven.
succes Gerard
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Hallo Rien,

Het mooiste doorzagen is naar mijn ervaring en mening (ook die van Riny) toch wel met een dremel. Met een ijzerzaag wordt het vaak te grof en zeker de railsen zelf zijn pittig hard. Gebruik wel een diamant slijpschijfje ervoor. Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet Ronald
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Citaat van: Varekamp op maandag 08 oktober 2007, 23:13:19
Hallo Rien,

Het mooiste doorzagen is naar mijn ervaring en mening (ook die van Riny) toch wel met een dremel. Met een ijzerzaag wordt het vaak te grof en zeker de railsen zelf zijn pittig hard. Gebruik wel een diamant slijpschijfje ervoor. Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet Ronald

Hebben jullie het dan met een botte zaag geprobeerd?? :lol:
Ik heb zo'n lange zaag (ca 40cm of zo) met een vrij nieuwe bladje er in gebruikt.
In een zaagsnee of 15 was ik beneden
keurig recht, iets wat volgens mij met een dremeltje bijna niet (in 1 keer) is te verwezelijken.
als die iets te gretig pakt zit je scheef....
of mijn dremelkunsten zijn nog niet niet op jullie niveau :lol:
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
De beste ervaring heb ik met een dremel (0-10.000 t/pm), ik heb  m-rail en k-rail  bewerkt en je kunt heel precies doorslijpen,schuren en polijsten.
Wat nog een bijkomend voordeel met een dremel is je kunt met de harde of zachte borstel de massa stukjes bij de wissel schoonmaken

Mvrg
Jan
Re: Welke type rail is het beste om door te zagen?
Citaat van: markos op dinsdag 09 oktober 2007, 07:28:11
Citaat van: Varekamp op maandag 08 oktober 2007, 23:13:19
Hallo Rien,

Het mooiste doorzagen is naar mijn ervaring en mening (ook die van Riny) toch wel met een dremel. Met een ijzerzaag wordt het vaak te grof en zeker de railsen zelf zijn pittig hard. Gebruik wel een diamant slijpschijfje ervoor. Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet Ronald

Hebben jullie het dan met een botte zaag geprobeerd?? :lol:
Ik heb zo'n lange zaag (ca 40cm of zo) met een vrij nieuwe bladje er in gebruikt.
In een zaagsnee of 15 was ik beneden
keurig recht, iets wat volgens mij met een dremeltje bijna niet (in 1 keer) is te verwezelijken.
als die iets te gretig pakt zit je scheef....
of mijn dremelkunsten zijn nog niet niet op jullie niveau :lol:
Uiteindelijk ben ik dan ook zo ver dat ik het met een dremeltje kan ;-)
maar een diamantschijfje heb je er echt niet voor nodig hoor!
een gewoon schijfje is goed zat.
Binnen 5 minuten is er een stukje rails van tussen gezaagd
Klik hier voor de werkwijze