Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Voor de beginners & gevorderden

Gestart door Artologic maandag 24 september 2007, 18:03:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voor de beginners & gevorderden
Voor de mensen die zich soms vergissen, dit product mag NIET gebruikt worden voor het smeren van motor/asjes of dergelijke...

[/

Mvg Kristof
Re: Voor de beginners & gevorderden
Hmm...
mogen ze dat bij de Faller site wel wat beter aangeven! Bedankt voor het plaatsen!


:mrgreen:
Re: Voor de beginners & gevorderden
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Voor de beginners & gevorderden
Heey Kristof,

Ja dan gaan bijvoorbeeld de tandwieletjes een beetje vast zitten. ;) :D :lol: (Geintje)
maar als je maar goed leest kom je er inderdaad achter of ben je er niet voor voor je iets denkt te smeren. ;)

Groetjes Antal.
Re: Voor de beginners & gevorderden
schijnt dat een druppeltje genoeg is...
Re: Voor de beginners & gevorderden
Hahaha, leuk gephoto-shopped!  :mrgreen:
Re: Voor de beginners & gevorderden
inderdaad grappig gefotoshopt, maar Fallerlijm en Faller olie zit wel in hetzelfde soort flesje, incl. doseernaald. Alleen de kleur is anders. Ik heb al menig maal bijna de fout gemaakt door het verkeerde flesje te gebruiken.

PS bouwpakketten in elkaar plakken met olie gaat ook niet echt lekker. Voordeel is wel dat alles makkelijk van elkaar los komt (glijd) als het niet goed zit.

Re: Voor de beginners & gevorderden
Hoi Robber en Spoorniet,

Ik weet dat het dezelfde flesjes van uitzicht zijn, het ene doorzichtig en het andere wit als k me niet vergis. Het idee kwam ook omdat een van de leden ergens schreef dat ie gemist had tussen olie en lijm... En voila een idee was geboren ^^.

Kristof
Re: Voor de beginners & gevorderden
Heel leuk gedaan,

Toch even een opmerking!
Gebruik nooit faller olie voor jullie fantastische locomotieven!!!!!!!!

De dikheid van de olie is niet goed en kan pvc tandwielen uit elkaar drukken.
Waardoor je lok onstabiel gaat rijden.

Gebruik altijd de marklin of fleischmann olie.

Let op een druppel olie kan al teveel olie zijn.

Gr davy
Re: Voor de beginners & gevorderden
oh dan doe ik het al 10 jaar verkeerd :s.
Re: Voor de beginners & gevorderden
WINTER motorolie (auto) is ook te gebruiken.

GEEN GEINTJE.

Maar zelf gebruik ik al jaren de Faller 170489 motorolie, nada problemos.
Re: Voor de beginners & gevorderden
Ik gebruik ook al jaren faller motorlijm euh olie... Na 10 jaar zou je toch al problemen moeten gemerkt hebben mijns inszien...
Re: Voor de beginners & gevorderden
Marklin maakt niet voor niets olie voor marklin!!
Dat doen andere leveranciers ook.

Als BMW speciale olie maakt voor een BMW ga je dan ook olie van een lada gebruiken??

Als je BMW stuk gaat, en je brengt hem naar de garage vervalt wel je garantie op het deel wat de olie gebruikt!

Zo heb je 10W40 15W40 en nog veel meer olie soorten in de auto wereld. Zo is het ook in de treinen wereld en dat hoef ik jullie als echte hobbyisten niet te vertellen,
vreemd vind ik jullie reactie daartegen, ik dacht dat marklin toch het merk was/is.

Houd je aan de marklin regels als marklin liefhebber dat doen de BMW rijders ook!

   7149 Öler mit Dosierspitze.


Enthält 10 ml Spezialöl zur Schmierung der Lokomotiven und Wagen.




Gr davy
Re: Voor de beginners & gevorderden
De inkt in mijn printer is ook niet van epson of lexmark  :oops: gaat al 9 jaar goed. Ervaring heeft me geleerd dat andere merken soms betere producten aanbieden dat het merk zelf... U spreekt trouwens over pvc tandwielen, pas op dit is niet slecht bedoeld, maar waar zitten die dan in onze locs? De mijne hebben allemaal metalen tandwielen...

Mvg Kristof
Re: Voor de beginners & gevorderden
Citaat van: Artologic op woensdag 26 september 2007, 00:36:53
De inkt in mijn printer is ook niet van epson of lexmark  :oops: gaat al 9 jaar goed. Ervaring heeft me geleerd dat andere merken soms betere producten aanbieden dat het merk zelf... U spreekt trouwens over pvc tandwielen, pas op dit is niet slecht bedoeld, maar waar zitten die dan in onze locs? De mijne hebben allemaal metalen tandwielen...

Mvg Kristof

Ook bij metalen tandwielen kan het problemen geven.
Geen goede olie in de auto,,,, 10w40 ipv 15w40 kan tot een onstabiele aandrijving leiden.

Natuurlijk gaat het altijd goed. En daar ben ik natuurlijk ook voor jou blij mee.
Maar mijn ervaring is gewoon anders omdat ik dagelijks temaken heb met verkeerd gebruik van loks door klanten.

Het is gewoon een reactie van mij voor die gene die niet veel centjes hebben om dure reparaties te betalen. Er zijn ook minderjarige die ik graag met de hobby laat verder gaan. (goedkoop is duurkoop)

Begrijp mij aub niet verkeerd!

Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen (jongen en meisjes lekker veel faller olie gebruiken is goed voor mijn klandizie) zo zit ik dus echt niet in mekaar!!!!


Gr davy
Re: Voor de beginners & gevorderden
CiteerAls BMW speciale olie maakt voor een BMW ga je dan ook olie van een lada gebruiken??

Dit slaat werkelijk nergens op. Ten eerste omdat BMW zelf geen olie maakt. (geen enkele autofabrikant). BMW schrijft olie voor met bepaalde specificaties, staat in het instructieboekje. En dan bedoel ik niet de viscositeit (dikte), maar een of ander ingewikkeld nummer waar ik jullie niet mee zal vermoeien. Elk merk olie dat aan deze specificaties voldoet mag je er in gooien.

En over die 'fantastische' Marklin olie heb ik ook nog een opmerking. Enkele jaren geleden verkocht Marklin olie met te veel hars er in. Dit had tot gevolg dat na lange stilstand alles aan elkaar gekoekt zat in de lok. Na een uitgebreide schoonmaakbeurt met wasbenzine kon je de lok dan weer gangbaar maken.
Re: Voor de beginners & gevorderden
Citaat van: Robber op woensdag 26 september 2007, 07:31:26
CiteerAls BMW speciale olie maakt voor een BMW ga je dan ook olie van een lada gebruiken??

Dit slaat werkelijk nergens op. Ten eerste omdat BMW zelf geen olie maakt.

voor alle duidelijkheid, velen onder ons wisten dat ik een voorbeeld gaf.  :?

laten we deze discussie maar sluiten voor dat ik dadelijk iemand in de winkel heb staan voor BMW olie  :?

gr davy
Re: Voor de beginners & gevorderden
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Voor de beginners & gevorderden
Ik gebruikte ook altijd Faller olie.
Echter, na verloop van tijd wordt de olie in het flesje donkerder en dikker.
Dit merk je niet zo snel op, maar onze wijze witte verkoper (Cock, toen bij Meijer & Blessing, nu MTE) merkte op dat je het zo nu en dan moet vernieuwen.
Hup een nieuw flesje gekocht en inderdaad een stuk lichter van kleur en dunner.
Blijkt dat het niet zo snel leeggaat en je dus na een aantal jaar weer dikke donkere olie hebt.

Nu maar eens Märklin olie aangeschaft. Voorlopig gaat dit goed, maar ik heb het pas een paar jaar ... afwachten dus.
Hopelijk heb ik wel de olie met niet te veel hars er in.
Re: Voor de beginners & gevorderden
CiteerEchter, na verloop van tijd wordt de olie in het flesje donkerder en dikker.

klopt, alle olie verouderd. Eigenlijk zou er een soort houdbaarheidsdatum op moeten staan. In principe zijn de verpakkingen van modeltrein-olie te groot. M.a.w. je doet er te lang mee. Je moet wel een gigantisch wagenpark hebben om de bodem van het flesje te bereiken in een acceptabele tijd.

Cock kennende zal hij je wel de goede olie verkocht hebben. Marklin-olie met te veel hars zit niet in de nieuwe (witte) verpakking.
Re: Voor de beginners & gevorderden
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Voor de beginners & gevorderden
Citaat van: Robber op woensdag 26 september 2007, 10:27:08
Cock kennende zal hij je wel de goede olie verkocht hebben. Marklin-olie met te veel hars zit niet in de nieuwe (witte) verpakking.
Hij verkocht me toen een nieuw flesje Faller olie.
De Märklin olie heb ik bij Steven Volp (Amersfoort) gekocht en in een witte verpakking, joepie.
Re: Voor de beginners & gevorderden
[ maar onze wijze witte verkoper (Cock, toen bij Meijer & Blessing, nu MTE) merkte [/quote]

Ben benieuwd naar adres MTE

Met stoomgroet

Jan