Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet

Gestart door knippie dinsdag 25 september 2007, 21:09:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hoi

Ik heb een oude stoomer en de telex werkt niet, dit is probleem 1, het volgende probleem is, hij schakelt wel, maar rijdt niet.
Ik moet eerst het contactpuntje indrukken en dan gaat hij pas rijden.
De bovenste lip (met het contactpuntje) die je op de foto ziet heb ik geraakt met schoonmaken en mischien ontbreekt er nu iets of mischien is er ergens iets tussenuit geschoten ?
Ik heb geen onderdelen over, mischien is er een heel klein dingetje weg ?
Wie o wie ?
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Uhhmm Knippie,

je had deze vraag toch al in een ander draadje gesteld? De rijrichtingsschakelaar (waar je een foto van hebt geplaatst) zorgt ook voor het bekrachtigen van de TELEX koppeling.

Zoals in het andere draadje al is gezegd, moet je de rijrichtingsschakelaar repareren, zien te vervangen voor een goed werkende, of de loc ombouwen naar digitaal.

Kom je er niet uit, dan zit er misschien een forumlid bij je in de buurt die hem voor je na kan kijken.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hallo Erik

Ik wil mijn vorige bericht aanpassen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
1 probleem is nu opgelost en dat is dat de loc super rijd.
Het verende contactplaatje op de rijrichting schakelaar heb ik plat gebogen, zodat de voorkant van de buitenkant op het spoelhuis rust, het middelste pootje heb ik ietsie pietse uitgerekt en ietsje platter gemaakt en warempel hij doet het.
Het andere probleem is de telexkoppeling :
Van het kleine spoeltje onder de tender, was een spoeldraadje losgeraakt van de tender, dit heb ik vastgesoldeerd, maar hij doet het niet.
Hij heeft het wel gedaan, maar dit probleem had ik al voordat ik met de rijrichting aan het klungelen ben gegaan.
Hoe zit dit ?

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Marc,


Fijn dat de lok rijdt.
Nu de telex nog, één draadje van de spoel moet aan het chassis vast zitten voor massa en het andere draadje komt bij het relais uit. Dat zal aan een contact moeten zitten op de schakelwals waarbij de rijstroom die oorspronkelijk van de sleper komt via de schakelwals naar de telex spoel gaat als de schakelwals in de goede positie staat. Misschien kun je meten waar stroom op staat en zo langzaam verder zoeken.

Succes
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hallo Marc,

Inderdaad mooi dat je loc weer rijdt.

Je hebt een PB met een aansluitschema, deze kan ik hier i.v.m. copyright niet plaatsen.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hallo

Ik krijg spanning tot op de contactpunten van de tender, bij alle 4 de schakelingen.
Het spoeldraadje van de tenderspoel zit op het contactpuntje van de tender gesoldeerd die mijn inziens weer uitkomt onder het bovenste veerplaatje van de schakelwals.

Dit korte tere spoeldraadje is voorzien van een zwarte mantel (tussen spoeltje en contactpunje)

Hoort dit zo ?

Ik heb al de tekening bekeken,maar ik zie het niet.

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Waarschijnlijk hoort dit wel zo, en is bedoeld als isolatie om sluiting te voorkomen. Voor de rest is het nogal moeilijk te volgen zonder foto's, ik kan me er ook geen voorstelling van maken (hoe is bijvoorbeeld de tender elektrisch verbonden met de loc?).

Over de 3026 is weinig info te vinden, ook in de onderdelendatabase van Marklin komt hij niet voor.

Misschien kun je toch nog wat plaatjes schieten, zonder word het wat moeilijk.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hoi

ik heb hier 2 foto,s,maar ik krijg ze niet op het forum, ik stuur je ze toe met een pb

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Oja

De tender is electrisch tot de wals verbonden.
Het licht gaat trouwens ook niet aan of uit ?
Dit staat in een ander draadje :

stap 1 licht uit, telex uit
stap 2 licht aan telex uit
stap 3 licht aan telex aan
stap 4 licht uit  telex aan
terug naar stap 1

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Nou hier komen de foto,s
Ik hoop dat dit een hoop duidelijkheid verschaft.

De 2e foto

Weer wat geleerd dank je !

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Marc,

Graag gedaan. :wink:

Tja, de foto's....ze zijn eigenlijk te klein om het goed te kunnen zien. Als ik naar de onderste foto kijk zie ik 2 draden op een isolatieblokje, vandaar gaat er aan de bovenzijde van het blokje een draad naar de spoel van de koppeling.

Je schreef eerder al dat je op alle 4 de schakelstanden van de rijrichtingsschakelaar spanning krijgt op het isolatieblokje. Dat kan kloppen, de plus is aangesloten op het motorschild en krijgt spanning zodra de loc gaat rijden. De spoeltjes van de koppelingen worden dus geschakeld over massa.

Dat zou betekenen dat het punt op de foto waar de pen van je voltmeter naartoe wijst, dus plus is, de onderste draad op het isolatieblokje zou dan de min moeten zijn.

Zo op de foto te zien loopt er helemaal geen draad (zoals aan de bovenkant) van het isolatieblokje naar de spoel. Deze krijgt dus geen massa en zal dan ook niet bekrachtigd worden. Als dit ultradunne draadje van de spoel is afgebroken, is dat zo goed als niet te repareren, tenzij er nog een voldoende groot stukje van het draadje uitsteekt. Dan is het in principe te solderen, maar ook dan blijft het lastig. Het beste is dan een ander spoeltje of een andere koppeling proberen te vinden.

Let wel: ik garandeer hier niks van, omdat zoals gezegd de foto's te klein zijn om het echt goed te zien.  Hoe dan ook moet de spoel aan één zijde met plus en aan de andere zijde met massa verbonden zijn, om bekrachtigd te kunnen worden.

Hopelijk kun je hier weer even mee verder.

*edit: Ik vergat nog wat....ik weet niet of het chassis waar het isolatieplaatje en de koppeling aan bevestigd zijn van metaal is, maar zo ja, dan kan het ook nog zijn dat de spoel zijn massa haalt van het chassis waaraan hij bevestigd is. De onderste draad op het isolatieblokje zou dan verbonden zijn met het chassis. Met een ohmmeter zou je kunnen meten tussen het chassis en het onderste soldeerpunt op het blokje.
Verder kun je het hele massagebeuren vanaf de rijrichtingsschakelaar met een ohmmeter doormeten en dan moet er volgens mij wel wat boven water komen.

Héhé..... :mrgreen:

Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hoi,

je mist een draadje, bij het onderste aansluitpunt dien er ook een dun draadje naar de spoel te lopen.

grtZ Bart
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hoi

Ik heb er een nieuwe foto bijgeplaats !
Over een 2e draadje zou ik graag meer info willen ?
Het draadje wat er wel zit, heb ik 1 of 2 slagen van het spoeltje kunnen halen,deze was namelijk gebroken en te kort geworden.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Marc,

Het is heel simpel, een spoel moet 2 aansluitdraden hebben, plus en min. Zo te lezen is er ééntje finaal afgebroken, eigenlijk kun je geen slagen van de spoel afhalen, als je dit teveel doet kan hij doorbranden. Zoiets proberen te repareren doet in de regel meer kwaad dan goed, het zal niet meevallen, maar ik zou op zoek gaan naar een andere koppeling.

Tussen haakjes, je moet echt je foto's in een groter formaat uploaden, ze zijn te klein om het duidelijk te kunnen zien. 640x480 pixels is een mooi formaat, maar (hier op het forum) niet groter dan 600x800.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Erik

Een spoel heeft een vooraf bepaalde wikkelingen,maar aangezien dat de spoeldraad flinterdun is moet het wel mogelijk zijn om er 1 of 2 af te halen.

de spoel maakt toch contact op het chassis of op de rails?

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Marc,

Dat is dus niet te zien zo. Ik gaf het chassis eerder als andere mogelijkheid aan, maar vermoedt toch dat er twee draden nodig zijn in dit geval. Als loc aan de vóórkant ook een telexkoppeling heeft en deze 2 draden bezit, kun je er wel van uit gaan dat dat bij de achterste ook zo hoort.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Erik

Aan de voorkant zit geen telex, het is een oude met een haakje.
Ik kan ook niet ontdekken dat er een draadje is afgebroken.

Marc
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Hoi knippie

Aan de telexspoel zitten altijd twee draadjes. Deze zijn gesoldeerd aan de twee aansluitpunten. Mocht je de snoertjes los willen maken doe dat dat uiterst voorzichtig. Er zitten in de omgeving van die solderingen ook de draadjes van de spoel en die trek je dan zo maar stuk. Dus als je de mogelijkheid hebt de spoel van de telex even doormeten met een multimeter of er al dan niet een weerstand is. Als er geen weerstand wordt aangegeven dan ga je telex in ieder geval niet werken en dan weet je dat je het in de spoel of de omgeving daarvan moet zoeken.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Marc,

Hier zijn nog twee fotootjes die ik vond van de 3026.
Er gaan idd twee draden naar de telexspoel.
Waarschijnlijk gaat een draad naar de sleper en de andere naar de walsschakelaar die naar massa schakelt.

Die spoel heeft 212500 als bestelnummer maar het lichtje staat op rood, dus niet verkrijgbaar.





Als je die spoeldraadjes soldeert, zorg dan wel dat je de isolatielak eerst verwijderd, anders maakt de draad geen goed kontakt.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Dus in dit geval = meten is weten.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Mss Off topic, maar op die laatste foto zie ik dat het mss ook tijd is om je anti slip bandjes te vervangen...
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Citaat van: Artologic op dinsdag 02 oktober 2007, 21:16:43
Mss Off topic, maar op die laatste foto zie ik dat het mss ook tijd is om je anti slip bandjes te vervangen...
Tis niet mijn lok, foto van Ebay en de eerste antislipbandjes van Marklin waren gelig/transparant.
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
Terug van weggeweest

De spoel is met 1 draadje aangesloten en maakt massa op het frame.
Het is moeilijk meten met al die lak erop,maar ik heb het idee dat het probleem zit vanaf het soldeerpuntje (bij m,n voltmeter) en tot de spoel, de weerstandmeter reageert daar niet,ook niet als ik de meter gewoon links en rechts op de spoel zet.

:?
Re: telex oude (jaren 50) 3026 werkt niet
uuh

De wikkelingen tellen ?
Ik denk dat er wel 1000 wikkelingen op zitten,de koperdraad is zo dun als haar.
Kan ik niet beter een nieuw spoeltje kopen en waar zijn die te koop(als ze er nog zijn ?

Marc