Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is de meest geschikte trafo..

Gestart door halo1 zondag 12 april 2015, 13:43:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is de meest geschikte trafo..
..voor Märklin spoor 0 1935.? Kan iemand daar iets over zeggen?.Ben in het bezit gekomen van een complete set van dat jaar..inclusief trafo (13474 Z)..maar riskeer het niet hem te gebruiken vanwege 125 volt primair.
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Ja, die is voor de USA bedoeld.

Maar staan er geen verdere gegevens op het apparaat?

Gr. Marcel
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
De trafo is ca 15 Watt (dus eigenlijk 15 VA) en de spanning is 20 Volt ~
Een gewone Märklin trafo (ik bedoel voor 220 of 230 Volt) kan prima dienst doen lijkt me, alleen 20 Volt ~ haal je dan net niet, maar dat is geen probleem.
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Citaat van: loc1200 op zondag 12 april 2015, 16:25:31
Ja, die is voor de USA bedoeld.

Maar staan er geen verdere gegevens op het apparaat?

Gr. Marcel

Ja: primair 125 volt, secondair 20, 18 VA..hopelijk is dat voldoende!
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Citaat van: huub op zondag 12 april 2015, 16:55:39
De trafo is ca 15 Watt (dus eigenlijk 15 VA) en de spanning is 20 Volt ~
Een gewone Märklin trafo (ik bedoel voor 220 of 230 Volt) kan prima dienst doen lijkt me, alleen 20 Volt ~ haal je dan net niet, maar dat is geen probleem.

Ik heb nog een Märklin-trafo 6117 (30 VA)..dacht ook dat dat daarmee zou kunnen..maar er komt  nog weinig beweging in de lok..maarja.. het uiterlijk vergoedt veel...Blechspielware 1935 !!...veel van die setjes-loks zijn natuurlijk totaal afgereden..misschien dat ik nog een echt goed rijdende lok erbij koop.
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
de oplossing is simpel !
koop een zogenaamde verhuistrafo die zet 230 v om naar 120 v kun je de trafo gewoon aansluiten en gebruiken.
zou voor de veiligheid hem wel apart van een aarding( de trafo) voorzien het is al een oudje niet waar:-)
als je hem open kunt maken is dit redelijk simpel op te lossen, zo niet aan de behuizing vast maken.
succes
groet Paul
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Dank je voor de tip.. zo!n trafo kost ongeveer 50 euro... klopt dat?  En van 220 naar 110  is  sowieso altijd ongevaarlijk lijkt me..klopt dat ook? P.S. ...andere alternatieven blijven van harte welkom...!!
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
ja die prijs klopt wel ongeveer goedkoper kan ook je heb niet echt een zware nodig, dus wat dat betreft is een simpele voldoende.
wat betreft de aarding je moet er van uit gaan dat de trafo +/- 80 jaar oud is -:) en spullen uit die tijd uit de US aan andere eisen moesten voldoen als nu.
kortom een stukje draad voor wat extra veiligheid kost niets.
en ook met 110 kun je een aardige klapje krijgen!
groet Paul
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Intussen eerst even op ebay voor 25 euro een nog goed werkende grote Bing-trafo van de jaren 30 gekocht...eerst maar eens even kijken of het hiermee lukt het spul aan de praat te krijgen ..alleen al de "sfeer"rond die trafo...zo mooi! :)
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Citaat van: loc1200 op zondag 12 april 2015, 16:25:31
Ja, die is voor de USA bedoeld.
Tot in de jaren zestig kwam in Nederland en België zowel 127 V als 220 V voor.
Bron ===> klik
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
Met een verhuistrafo heb je een galvanische scheiding van het net, dan kan je aarde achterwege laten
Re: Wat is de meest geschikte trafo..
ik heb een Märklin 13470 B gekregen. Zie ook http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_transformator. Ik ga er waarschijnlijk niets mee doen. Hij functioneert wel. Ophalen in Arnhem.