Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brawa 0631

Gestart door pepdeze vrijdag 03 april 2015, 17:35:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 0631
Lid sinds: 2006

offline
Brawa 0631
Hallo,
Ik heb onlangs via ebay een hele mooie brawa 0631 stroomlijnloc gekocht.
Zijn er meer forum leden die een dergelijk model hebben? Hij wil bij mij niet door de r1 boog.

tips? of om mijn schaduwstation heen laten rijden?
Re: Brawa 0631
nobody
gast

Re: Brawa 0631
Heb je de frontschorten verwijderd?
Ook onder het machinistenhuis dienen onderdelen weggehaald te worden.
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa 0631
okee, dan gaat het wel?

Re: Brawa 0631
nobody
gast

Re: Brawa 0631
'k Wenie. 'k Heb bovenstaande uit het Stummi forum.
Een en ander staat ongetwijfeld in het instructieboekje.
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa 0631
ik had al even zitten prutsen, maar zie zo 1 2 3 niet wat ik kan verwijderen
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa 0631
er staat idd dat de voorste schorten verwijderd dienen te worden alvorens te gaan rijden.
wel zonde!
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa 0631
Dat is nu de gein als je R1 in je baan hebt.... Daar houden andere fabrikanten minder rekening mee dan Märklin. Die het wel moet omdat de firma de hele goegemeente over zich heen krijgt. Als het kan: Bouw je baan om naar minimaal R2=420mm of groter. Dan heb je minder problemen met andere fabrikanten.

Groet Ronald.
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa 0631
Dat was ik ook van plan, alleen die wissels blijven dan toch een probleem
Re: Brawa 0631
JB
gast

Re: Brawa 0631
De lok zal normaal gesproken niet door R1 passen, de draaistellen aan de voor- en achterzijde van de lok hebben te weinig speling daarvoor. Je kunt aan de voor- en achterzijde delen van de schorten (voor) en detaillering (achter) loshalen. Hiertoe leg je de lok op zijn rug (handig die plastic binnendoos) en moet je een paar kleine schroefjes loshalen. Het blijft de vraag hoe het er dan uitziet, een 06 is behoorlijk lang :-)

Kijk anders even op de website van Brawa, zoek naar een willekeurige 06 en download het bijbehorende boekje.

Jan
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa 0631
Citaat van: pepdeze op vrijdag 03 april 2015, 22:43:37
Dat was ik ook van plan, alleen die wissels blijven dan toch een probleem

Makkelijk op te lossen: Stap over op een ander railsysteem. Al dan niet met puko's er tussen ;)  :D Er zijn zoveel mooie railsystemen in de handel waar de treinen wel normaal zonder aanpassingen door kunnen rijden.  :)

Groet Ronald.
Re: Brawa 0631
JB
gast

Re: Brawa 0631
Ronald,

Heeft niets met het rialsysteem te maken. De lok is dermate lang dat hij, met alle schorten erop niet door een bocht R1 wil, ongeacht van welke fabrikant. De 05 003 van Liliput heeft hetzelfde probleem (en dezelfde oplossing).

Jan
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa 0631
Heeft er zijdelings te maken ;) Blijkbaar heeft hij naast R1 nog een probleem met de wissels. Van K-rails zijn er meerdere smaken wissels volgens mij. Zeker bij de fabrikanten zijn er wissels met een kleinere hoek bv 10 graden, daar rijdt dat ding wel goed door.

Groet Ronald.
Re: Brawa 0631
JB
gast

Re: Brawa 0631
Ronald,

De problemen komen omdat het aftakkende spoor van de standaard wissels gewoon een R1 bocht is. De lok loopt zonder problemen over het rechte spoor van een (K-rail) wissel. Dit heeft overigens niets met de hoek van de boog te maken, de lok loopt ook vast op een R1 bocht van 5 graden, maar met de straal van de boog.

Jan
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brawa 0631
Volgens mij heeft het aftakkende spoor van een standaard Märklin wissel R2, bij K-rails de 2230 serie.

Groet, Anne W
Re: Brawa 0631
JB
gast

Re: Brawa 0631
Anne,

Ik geloof je onmiddellijk :-) het ging me meer om het voorbeeld en het gegeven dat een Brawa 06 door geen enkele R1 boog gaat, ongeacht het merk, railsysteem of boogstraal....

Jan
Re: Brawa 0631
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa 0631
Jan,

De hoek van de wissel heeft er wel mee te maken :) Hoe kleiner de hoek hoe groter de straal en tegenboog van het afbuigende spoor. Hoe meer ruimte de wissel inneemt.

Dat het ding ook niet rijdt in een R1, beter gezegd: straal kleiner dan 420mm van andere fabrikanten is zeer logisch. Van märklin mag je verwachten dat het spul zonder aanpassingen door R1 rijdt. Bij andere fabrinkanten heb je dan geluk.

Groet Ronald.