Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

rijrichtingschakelaar 800 series

Gestart door Frank TM800 zondag 12 april 2015, 02:35:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijrichtingschakelaar 800 series
Ik heb twee loc's (CE 800 en SEH 800) waarop door vorige eigenaars een rijrichtingschakelaar met een wip is gemonteerd. Om de lampjes per rijrichting om te schakelen zijn de aansluitingen op de schakelaar gesoldeerd. Gevolg hiervan is dat de lampjes heel flauw branden als de loc rijdt. Denk dat de spoel als weerstand gaat werken.
Welk type schakelaar zat hier origineel op waarbij de lampjes normale rijspanning behouden en omschakelen?  Ik ken 4 typen rijrichtingschakelaars nl: wals, wip, telex en (op de 3015) een met een extra contactpuntje. Denk dat dit in een ver verleden al eerder is aangekaart dus heb de zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden of verkeerd gezocht. Ik rij volledig analoog en misschien weten forumleden een manier om de lampjes om te schakelen en de rijspanning op de lampen te behouden.

Voor de SEH 800 heb ik een (tijdelijke) oplossing gemaakt door de lichtdraden direct op de rijspanning te solderen en twee rode lampjes aan een zijde van de loc te plaatsen als sluitlicht. Het is hiermee wel een loc met vaste rijrichting geworden maar staat best leuk. Voor de CE 800 als rangeerloc is dit geen optie vandaar de vraag.

Groet, Frank
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
hallo, rijrichtingschakelaar met een wals, 2 x schakelen om van rijrichting te wisselen, na de eerste stand blijft de verlichting continue branden, nogmaals schakelen en de loc rijdt in andere richting weg
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
Je hebt helemaal gelijk, een wals is 2x schakelen. Maar is met een walsschakelaar het spanningsverlies boven water? Meet ik op de rail bv. 10 volt, dan op de wip schakelaar 4,5 volt, waardoor de hierop aangesloten steeklampjes (standaard 19V) heel flauw branden terwijl de loc al een aardige snelheid heeft. Op de koolborstels meet ik dan wel 10 V. Als het nou bij 1 loc zo was, kun je aan een defect denken, maar bij 2 verder perfect rijdende loc's van diverse afkomst precies hetzelfde euvel? Op Youtube filmpjes zie ik ze wel met vol licht rijden maar weet je niet of ze analoog rijden. Vandaar mijn vraag naar ervaringen op dit forum.
Gr. Frank
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
foutief
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
Alain, bedankt voor je advies. Ik ga het, morgenavond, even controleren. Ik heb ook nog een oude walsschakelaar liggen, die zou ik kunnen plaatsen. Heb dat (nog) niet overwogen omdat het schakelgedrag van een walsschakelaar weliswaar nostalgisch (2x schakelen) maar niet erg praktisch is met rangeren (bokkesprong). De wipschakelaar was in dat opzicht een enorme verbetering en zal door de vorige eigenaars mede daarom geplaatst zijn. Bij een loc met eenzijdige verlichting maakt dat niet uit, daar krijgen de lampen spanning van de contacten op de ankerplaat. Met rijrichting wisselende verlichting heb je een omschakeling nodig. Als jij zegt dat de contacten van een walsschakelaar op de massa schakelen zouden de lampjes dan niet geïsoleerd moeten zijn? Die krijgen hun massa toch van het chassis van de loc en de spanning van de schakelaar? Afijn, eerst maar controleren.
 
Groet, Frank 
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
hallo Frank,

moet toch mijn vorige mail herzien, klopt dus niet,
in bijlage heb ik foto geplaatst van een 'nieuwer' type, maar het principe moet hetzelfde zijn,

mvg,

Alain
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
Alain, bedankt voor het schema en het meedenken. Zo staat het ook in mijn loc-serviceboekje "onderhoud, service en reparatie", en zo was het ook aangesloten op de 1100 en de CE800 met als gevolg zeer zwak brandende lampjes. Ik heb er vanavond niet aan kunnen werken, wordt verderop in de week. Ga kijken als ik een oude walsschakelaar, die er ooit opgezeten moet hebben, monteer of dat wat uitmaakt, het resultaat meld ik hier.
Groet Frank
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
Dag Frank,

nu heb ik een zelfde CE 800 in onderhoud.
Zie hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81325.msg1384091#msg1384091
misschien heb je een tip voor mij?

groet, Jeroen
Re: rijrichtingschakelaar 800 series
Er klopt iets niet aan dat schema, als ik het goed zie zit het lampje tussen massa (chassis) en massa (via het relais).

Er zijn twee mogelijkheden om dat op te lossen : relais aan rijspanning leggen (en motor aan de andere kant aan massa) of het lampje isoleren en aan rijspanning leggen.  Voor die laatste heb ik even een nieuw schema getekend.