Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Oude treinset van mijn vader

Gestart door Nic zaterdag 04 april 2015, 19:56:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude treinset van mijn vader
Beste Forumleden,

Ik heb al een tijdje de oude treinset van mijn vader in de kast staan.

Ben benieuwd wat de waarde hiervan is.

De groene trein rijdt en de zwarte heeft gereden toen ik er nog mee speelde (zo'n 35 jaar geleden :-) )

Verder heb ik er twee kisten rails bij incl 3 wissels (1 met lampje) en een kruising.
Re: Oude treinset van mijn vader
Oja, ik ben net nieuw op het forum! Dus even voorstellen.

Heb zelf altijd met Marklin spoor H0 gespeeld en heel af en toe met deze set.
Heb met mn stomme kop toen ik 18 was 3 kisten H0 met 4 locs etc verkocht omdat ik zonodig op vakantie moest  :? (tja, ik was jong en ik wilde wat).

Heb vandaag via Marktplaats weer een setje H0 gekocht (zogenaamd voor mn zoontje....)

Deze set is te oud om mee te spelen dus ik weet niet goed wat ik er mee wil doen. Vandaar de vraag op dit forum.

Groet, Nic
Re: Oude treinset van mijn vader
Nic

Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Re: Oude treinset van mijn vader
Dank je Jorg!
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Welkom op het forum Nic.
Re: Oude treinset van mijn vader
Hi Nic,

Veel geld, heel veel geld. Zie bedragen in de collection 2012(database) van vele duizenden euro's voor de E 800 LMS en de R 700 S LMS in nieuwstaat. Weet niet of dat de juiste nummers van jou locs zijn en zo te zien zijn die goed gebruikt, maar nog steeds goud waard voor een liefhebber.

mvg,
Frank
Re: Oude treinset van mijn vader
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Dag Nic.
Welkom op ons gezellige maar ook leerzame forum.
Leuk om zo'n oude treinset te zien maar de staat bepaalt de waarde, van enige honderden tot soms wel duizenden Euro's.
In ieder geval genoeg om een leuke start voor H0 te maken! :D

Veel plezier op ons forum en de modelspoor hobby.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Oude treinset van mijn vader

Welkom op het forum, Nic !

Dit is in ieder geval een mooie binnenkomer  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Oude treinset van mijn vader
Ik heb een vooroorlogse Märklin catalogus nageslagen maar de rails en wissels zie ik daar niet terug. Niet bij spoor h0, niet bij spoor 0 of 1. Staat er niet ergens aan de onderkant een merk genoemd?

Je kunt oude catalogi vinden door te zoeken op "Märklin Katalog PDF" of "oude Märklin catalogi". 
NB met iPad lukt het niet om een link te plaatsen
Re: Oude treinset van mijn vader
Volgens mij wel rails van Märklin
Kijk maar eens op pagina 50 van de catalogus uit 1932
http://www.lctm.info/Biblioteca/Catalogos/Marklin/index.htm

Cees
Re: Oude treinset van mijn vader
Leuk die oude catalogus!!
De rails is wel van Marklin, op een paar wissels en het kruispunt staat (lijkt wel een stempeltje) van Marklin.
Dit is een foto van de onderkant van de groene loc en aanhanger. Wel van Marklin, maar ik kom 'm niet tegen in de catalogus. Met name dat blokje boven de koolstofborstels zie ik nergens terugkomen op de tekeningen. Hij lijkt heel erg op de treinen die in de 1932 catalogus staan, maar net niet precies....

Re: Oude treinset van mijn vader
Ik weet nkiet of de zwarte wel een Marklin is. Ik zie nergens een merkje staan.

Overigens deze wissel inderdaad ook niet. Ik zie wel dit merkje er op staan. Iemand die deze kent?
Re: Oude treinset van mijn vader
Dit is een betere foto van de kant waarmee ze ook in de catalogus staan...  :D
Re: Oude treinset van mijn vader
Dus het lag niet aan mij dat ik de wissel niet kon terugvinden in de Märklin catalogus uit '32 ;)

@Nic: je kunt nu lekker puzzelen met die oude catalogi. Heb je de spoorbreedte al opgemeten? Is het spoor 0 of spoor 1?
Re: Oude treinset van mijn vader
De spoorbreedte is ongeveer 33mm. Dat is Spoor 0. Had eerst ergens gelezen dat Spoor 1 pas in 1969 uitkwam, maar ik zie het ook al in de catalogus van 1937...
Mijn vader was uit 1931 dus hij heeft er rond eind jaren 30 mee gespeelt.
De plaatjes uit de catalogus uit 1932 hebben veel overeenkomsten..... maar die daarna ook...
Re: Oude treinset van mijn vader
Leuk die catalogus trouwens. Dank voor de link Cees!
Ik zie daar ook de oude stoommachine staan van mn vader. Die is te ver heen heen voor reparatie helaas...  ;)
Re: Oude treinset van mijn vader
Hoi Nic,

op ebay.de staan vaak antieke modeltreinen te koop. Je kunt dan kijken of de trein van jouw vader er tussen staat. Ook krijg je dan een idee van de waarde. Je moet dan zoeken op Bing, Bub, Kraus of Fandor.
Hier staan de links (met zoeken op Fandor):
http://www.ebay.de/sch/Modelleisenbahn-/9035/i.html?_from=R40&_nkw=fandor
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=fandor&_sacat=0
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Oude treinset van mijn vader

Hier nog een bedankje voor de link, Cees  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik kende die site, maar was al lang de link kwijt en kon hem niet meer vinden...

Grtz Tony
Re: Oude treinset van mijn vader
Hebbes!!!
Het is de E65/13050

http://www.alte-spur-0.de/maerklin/lokomotiven/e_65_13050_maerklin_dampflok_20_volt_2b_gruen_1_frontlampe
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t4197f25-Neuanmeldung-und-erste-Frage-Maerklin-E.html

Schijnt uit 1930 te zijn... Ik kwam al geen loc tegen met het lampje in het midden....

Dank voor alle hulp!

Misschien toch wel leuk om te houden. Maar er moet wel wat onderhoud aan gedaan worden. Heeft iemand tips voor onderhoud rond Den Haag?
Re: Oude treinset van mijn vader
Nic

Zo een erfenis moet je koesteren.
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Zoals Nic zegt: ik zou hem zeker houden. Al is het maar om de sentimentele waarde. En ik zou niet naar een onderhoudsadres zoeken maar meer een restauratieadres. En...soms is het beter om iets oud te houden. Opkalefateren doet dan meer slecht dan goed. Tot die tijd dat je exact weet wat de beste opties zijn voor deze set weet je in ieder geval zeker dat er geen verkeerde keuzes zijn gemaakt.

Groet,

TFK
Re: Oude treinset van mijn vader
Als ik de trein hou dan is het wel leuk dat hij het ook doet. Anders is het alleen maar kastvulling   :D en daar wordt mijn vrouw niet blij van.
Ik ga op het forum eens op zoek naar een 'restauratie adres'. Al met al is het een leuke hobby!
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Oude treinset van mijn vader

Hoi Nic,

Ik zou het spul ook zeker houden. Zelf schoon maken en een drupje olie hier en daar.
De verkoopwaarde kan trouwens nog best tegenvallen, verzamelaars zoeken liefst puntgave modellen en geïnteresseerden zullen allerlei argumenten hebben om de prijs omlaag te krijgen. Misschien niet fijn om te lezen , maar zo werkt het vaak wel.
Je kunt je ook afvragen, wat je met het geld zou doen.

Als ik zoiets had, maakte ik er een heerlijk ouderwets baantje mee en zocht er nog passend spul bij. Er is nog genoeg te vinden en duur hoeft het niet te zijn. Zoiets kan kan zelfs een nieuwe hobby worden  :P

Grtz Tony
Re: Oude treinset van mijn vader
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
En waar potentiële eigenaren ook een punt van maken om de prijs omlaag te krijgen is als er geen of beschadigde originele verpakking bij zit.
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Je zou eens bij De Houtloods op de Loosduinseweg langs kunnen gaan. Misschien kunnen ze ze daar weer aan de praat krijgen. En anders bij De Wapstad in Rijswijk. Als ze je zelf niet verder kunnen helpen dan weten ze vast iemand die dat wel kan! Succes!
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
En waarom niet verkopen en er iets moois  voor terugkopen?
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Misschien Maarten vanwege de emotionele waarde en herinneringen.
Re: Oude treinset van mijn vader
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude treinset van mijn vader
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 29 april 2015, 17:43:22
En waarom niet verkopen en er iets moois  voor terugkopen?
Meningen verschillen gelukig, maar dit is toch juist ontzettend mooi?!?
Ik zou deze treinen weer rijvaardig (laten) maken, uiterlijk niet te veel aan doen, en een eigen baantje gunnen (zoals Tony ook al voorstelde).