Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

NS 1212 voorzien van moderne motor

Gestart door PaT vrijdag 10 april 2015, 15:34:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
NS 1212 voorzien van moderne motor
Ik ben in het bezit van een NS 1212 lok van Marklin. Ik vermoed dat het de 3055.4 is, maar dit moet ik nog even nakijken.

Dit typische jaren '70 model maakt mooie sprongen tijdens het wisselen van rijrichting en echt heel stil en soepel loopt het ook allemaal niet. Ik vroeg mij af of de algehele loop van deze lok te verbeteren is door er een nieuwe modernere motor in te zetten. Hoe e.e.a. te digitaliseren is heb ik al gevonden op het forum, maar hoe je eigenlijk een hele motor moet vervangen niet.

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken? (of dat een motor vervanging bij dit model een heel dom besluit zou zijn).
Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd!
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Ik zou eerst de motor eens goed schoon maken.
Als alles nog goed functioneert (geen versleten tandwielen) kan je 2 dingen dien met je motor om deze naar gelijkstroom om te bouwen:

1] vervang alleen de veldspoel door een Hamo-permanentmagneet (kosten ca 12 - 13 euro)

2] Vervang de gehele motor door een 5-polige motor met motorschild, koolborstels en permanentmagneet. (kosten 25 - 30 euro)

Optie 2 rijd het mooist, en hele motor is nieuw.
(prijzen zijn afhankelijk van waar je het koopt)

Koop er verder een goede decoder bij. Dat verdient die 1200 wel.

Bv. een ESU 54610 of een Marklin mfx.
(je kan er ook een oudere C90.1 decoder in zetten voor een mooi prijsje)
De ESU is het beste regelbaar in de kruipsnelheid.

Succes,

Marcel
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Bedankt voor je reactie Marcel, hier heb ik in ieder geval een beginnetje. Heb je nog suggesties welk type motor dat zou moeten zijn.
Nou ben ik weer na heel veel jaren begonnen met deze hobby, maar je schrijft dat het een gelijkstroom motor wordt. Maar Marklin is toch wisselstroom? Of gebeurt er iets waardoor de wisselstroom omgezet wordt naar gelijkstroom en daarmee o.a. het bokken voorkomen wordt?

Nou kwam ik bij nog wat verder speuren dit document tegen. Is dit ongeveer 'de' manier waarop zo'n harttransplantatie moet plaats vinden?

Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Dat operatie schema is wat je te wachten staat. Verlichting aanpassen is natuurlijk optioneel.

Je zoekt het ombouwsetje voor de LFCM motor.  60944

De standaard locdecoders sturen gelijkstroom motoren aan. Die zijn veel beter te regelen dan AC varianten.
Vandaar dat je de spoel voor een magneet moet vervangen.

Je decoder zet de wisselspanning dan om naar een soort gelijk spanning waar de motor op draait.

Robin
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
ik heb mijn blauwe 1202 voorzien van ESU decoder 52610 en er een faulhaber motor (LEMO-Solar Modellbau artikelnr S2017R0412) in gezet...
ik weet eigenlijk niet meer of ik dat op dit forum al heb laten zien met foto's
die motor past zonder frezen in het motorhuis nadat originele motorschild, anker en magneet zijn verwijderd. wel moest ik nog iets speciaals bedenken voor de 2e steun van het motor draaistel... maar hij rijdt inmiddels al een paar jaar zonder problemen
enfin ik zoek het even op en zal anders proberen alsnog foto's te plaatsen
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
niet alleen het regelen van een motor gaat op gelijkstroom beter maar het koppel is veel hoger en gelijk aanwezig kijk bvb maar naar een 230v boormachine en een acuu machine van ongeveer het zelfde vermogen is een wereld van verschil!
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lees even mijn belevenissen met de 1212(3055) door in dit draadje.

grt Piet.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
hier twee foto's
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Inmiddels heeft mijn 3055(NS1212) een heuse kogellagering voor het anker gekregen, aan beide zijden.



Ik heb daar voor deze kogellagers aangeschaft.
En met een lichte smering van de tandwielen, met kogellagervet, is er van motorlawaai niets meer waarneembaar, het geluid van de fluistersleper is nu te horen.

grt Piet.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
alleen waarom ze geen ombouw setjes leveren met kogellagers nu moet je die ding er altijd los bij bestellen!
en hoe goed gaat het inbouwen van deze lagers?
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Dat is relatief simpel, zeker het motorschild.
Het gat opboren tot 3.9 en met lichte druk het lager er in persen.
Aan de andere kant is het wat meer werk.
Daar moet je het gat op een kolomboor machine of freesbank naar 4mm opboren.
En het lager met wat locktite aanbrengen.
Dat is wat specialistischer werk, immers een verpest motorblok is niet zo makkelijk te vervangen.

grt Piet.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Super werk Piet, loopt zeker als een ehh trein, je kan toch wel zien dat de wereld behoefte heeft aan oude ambachten, zoals machinebankwerkers..e.d. Dat je zelfs de fluistersleper er bovenuit hoort zegt, eigenlijk al genoeg  :thumbup:

Succes met al je verdere projecten, ik lees je verhalen graag !

Groet,

Gijs
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Ik begrijp niet helemaal hoe je 4 mm kogellagers aan de draaistelkant monteert, het asje van het anker is 2 mm en ik heb daar geen kleinere lagers voor gevonden dan met een buitendiameter van 5 mm.
Ik heb deze zelf toegepast door vanuit de binnenkant met een centerboortje heel voorzichtig met de kolomboor te boren, boor handvast zodat ie kan doorslippen als de boor hapt, en niet dieper boren dan strikt noodzakelijk, er blijft dan een restant van het oliepotje zitten waardoor het lager perfect op de plek blijft, ik heb dat lager er vooral in geplaatst omdat het oorspronkelijke asgat uitgesleten was waardoor de rijeigenschap erg verslechterd was, hij rijd nu weer als een nieuwe. :)
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Kijk ook eens hier ==> Klik.
En dan in het tweede deel: Kogellagers bij Schijf Collector Motoren (LFCM en SFCM)
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
Inmiddels is mijn 1212 door Piet (van Wilgenspoor uit het document dat ik hier boven al linkte) onder handen genomen en de lok rijdt als een zonnetje.  Ook heeft hij de verlichting voor me aangepast zodat ik nu realistische verlichting kan gebruiken.  Met de ESU V4.0 M4 rijdt hij zoals hij nog nooit gereden heeft.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
hallo ,Een kogellager plaatsen heeft eerder een nadeel .
Dan een voordeel geluid en weerstand.
Bij heel veel toeren wordt het een ander verhaal.
Maar bij modeltreinen heeft het geen zin.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
@ Kappa, Ja daar had ik al naar gekeken, maar ik heb geen freesbank tot mijn beschikking, en geen draaibank om het lagerbusje te draaien enzo.
Ik zocht dus naar een methode om het met alleen een kolomboormachine te kunnen doen.
Re: NS 1212 voorzien van moderne motor
met een kolomboormachine zou je ook kunnen frezen als je een beetje handig bent,en lagers zijn ook te krijgen met flens http://www.modellbauershop.de/din-teile--kugellager/kugellager-1.php
maar denk dat er wel meer adressen zijn!