Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598

Gestart door flyerman vrijdag 10 april 2015, 12:52:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ik heb onlangs bovenstaande set aangeschaft maar ben zeker niet te spreken over de lichtomschakeling van rood naar geel.

Ik heb mijn print dan ook gemodificeerd en aangesloten op een functie decoder. Nu schakelt het digitaal. De onderliggende schakelaar er uit gehaald.

Nu ben ik een nieuw printplaatje aan het ontwerpen waar een decoder op aan gesloten kan worden. (solderen). Aansluiting voor
de rode sluitverlichting, gele sluitverlichting en twee functie uitgangen. Op de functieuitgangen kan dan weer de binnenverlichting aangesloten worden. Waarom twee functie uitgangen? Ik sluit op eentje de verlichtingstrip voor boven aan en eentje voor onder.
Dit om de load voor de decoder goed te verdelen. Via 4 polige stroom doorvoerende koppelingen wordt de verbinding voor de binnenverlichting naar de andere wagons geleid.

Ik laat de printen maken en ben nu met het prototype bezig. Geen idee of er mensen zijn die dit printje ook willen hebben om hun wagon aan te passen. Het past precies op de plek waar het originele printje zit.

Indien interesse laat het mij weten.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Hallo Flyerman,

Voor de goede orde, vanuit beheer willen wij graag dat er in geval van adverteren dit via de nieuwsbrief gaat als reclame.

Inhoud van dit draadje kunnen de mede forummers over de print vragen stellen en bestellingen liefst per PB.

Zie tevens dit stukje op onze website: KLIKKEN MAAR

Veel succes er mee, Gr. Fred.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Was mij er niet van bewust dat ik reclame maakte, ben voor mijzelf iets aan het maken en wil mensen er van mee laten profiteren.

Geen winstbejag.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ik maak ook wel eens printjes...

Maar waarom zou je de onderste verlichting op een andere functie plaatsen dan de bovenste...
Lijkt mij alleen maar onnodig ingewikkeld.

Je kan voor de binnenverlichting misschien beter via een extra functie een relais schakelen en daarmee de verlichting van alle rijtuigen schakelen.
Als je via een 1-polige stroomvoerende koppeling de rijtuigen van stroom wil voorzien, dan kan je het beste de spanning vanaf sleepcontact, over relais heen, naar je koppeling leiden. vanaf je koppeling (en massa) naar gelijkrichter en condensator en daar van uit je leds voeden.

Vanuit je ESU functiedecoder voed je:
Met Aux1 op F1 interieur verlichting.
F0v gele 3-punts seinen
F0a 2 rode sluitseinen
Met Aux2 op F4 (rangeren) via handige schakeling in je print de bovenste gele led.
Met Aux3 op F2 je cabineverlichting
Op Aux 4 op F3 kan je eventueel een hoorn plaatsen. Deze kan je dan richtingsafhankelijk schakelen.

Succes, Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Dat kan allemaal natuurlijk, maar ik wil geen relais. Ik schakel met de decoder.

De frontseinen en sluitseinen was voor mij het belangrijkste. Rangeer sein gaat niet, er zitten maar twee leds op de origenele
print en die gaan via een lichtgeleider. Het is twee gele en een rode led.

Ik heb pas een ESU functie decoder gekocht maar daar alleen F0v and F0a op en 2 AUX geen 4. Zaten ook twee motor outputs op.
Als ik thuis ben eens kijken naar type.

Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Dat heb je zeker de mini-uitvoering gekocht.
De 21-polige 52614 en de 52620 hebben 6 fysieke functies.

Gr. Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Past de 21 polige ESU decoder ook op de Marklin print waar de 21 polige MFX decoder op komt?
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Je zet gewoon een ESU functiedecoder in het stuurstandrijtuig en een Märklin of ESU sounddecoder in de loc.
Dan heb je alle functies voor de seinbeelden ter beschikking.
En als je met een relais werkt houd je het simpel tussen de rijtuigen.

Gebruik je slechts een Märklin decoder, dan heb je ook 6 fysieke functies, maar om nou 4-6 kabels door te lussen naar je stuurstand is niet echt meer nodig. Tenzij je ook met sleperomschakeling gaat rijden.

Gr. Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Dat doe ik ook, zet de functie decoder in het stuurstand rijtuig. Ik wil graag de verlichting op de decoder aansluiten en niet op de rails.

Mijn vraag over de mfx decoder heeft niets met het onderwerp te maken, maar ik wil graag weten of een 21 polige ESU decoder op het Marklin soldeer printje past. Dat is weer voor een ander project.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Hou dan wel rekening met hoeveel stroom de decoder maximaal kan leveren, en dat verdelen van boven en onder heeft geen invloed daarop. Zit een totaal over alle uitgangen op de decoder.

Gr, John
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Dat weet ik John. Maximale decoder belasting.

Maar evengoed bedankt.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Knutselen is leuk maar het nut van een printje ontgaat me. :)

Een Uhlenbrock 76900 kost je ?11,50 en heeft 4 uitgangen van samen 1A.



Gr, Ben.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ben,

De leds hebben op de fabrieksprint een gezamenlijke min.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ow, raar. :D

Gr, Ben.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
ik begrijp wel wat flyerman wil en dat is niet gaan hobbyen in de trein! als ik iets ombouw wil ik ook geen losse weerstanden en decoders erin hebben liggen als het ook mooi op een printje kan!
alleen zou ik voorstellen als het mogelijk is om een mtc21 voet op de print te plaatsen kun je een functie decoder er zo in prikken!
wat ik ook raar vind is dat er juist voor dit soort treinstellen geen special decoder gemaakt word die zwaarder belast mag worden!
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
het is mij ook een raadsel waarom marklin de ene keer de min geschakeld en dan weer de plus,als ze nu gewoon alles met een geschakelde min maken scheeld weer een hoop ombouw werk!
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
De spijker op zijn kop. Ik vind voor dat bedrag dat er best een beter licht wissel systeem in kan ipv dat simpele schakelaartje.

Ik ga serieus kijken naar de connector oplossing.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
of maak het ding 20 euro duurder en doe er een functie decoder in! ik vind alleen dat de verlichting van de stuurwagen wel heel zwak is,en als je dat dan vergelijkt met een echte lok moest gister voor het spoor wachten in RIJSSEN-HOLTEN en daar kwam me een dispolok te ge moet wat een schijnwerpers zitten daar op zeg kon er maar net tegen in kijken
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 10 april 2015, 20:33:08

ik begrijp wel wat flyerman wil en dat is niet gaan hobbyen in de trein!


Volgens mij wil hij dat juist wel toch? :D

Gr, Ben.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Het is hobbyen maar dan met een professionele aanpak, laten we het daar op houden.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Misschien niet helemaal van toepassing, maar in dit topic is ook al aan de front/sluit seinen van de mDDM geknutseld.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
En dat geknutsel wil ik nu net niet.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Is zelf een print maken dan geen geknutsel?
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
We kunnen natuurlijk uren lopen zeuren wat geknutsel is of niet, Ik probeer alleen iets semi professioneels in elkaar te steken ipv met losse weerstanden en losse leds to gaan werken.

Moet heel eerlijk zeggen aan die opmerkingen heb ik helemaal niets.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lopen zeuren, lopen klooien... Men loopt wat af, op dit forum...
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Waar het mij om gaat is al dat onbruikbare commentaar, vindt je het niets reageer dan niet, laat iedereen in zijn waarde.

Ik heb een printje ontworpen voor de 21 polige MTC connector en dat is toch iets makkelijker om in te bouwen. Ga binnenkort prototype laten maken van het printje.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Geef je een tip en stel je een wedervraag, krijg ik meteen een lading stront over me heen, leuk zeg. :thumbup:

In het topic waar ik naar linkte doelde ik op de op de oplossing van Guus, om een functie decoder op de bestaande print aan te sluiten en ik in #21 ook al aangaf.
Dat lijkt me veel minder "knutselwerk" dan een nieuwe print ontwerpen en bouwen.
Met een beetje elektronica kennis is dat een peulenschilletje.
Maar ja, wie ben ik.... (een ouwe zeur zeker?)
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Trek het je niet aan !  :D

Wij doen het allemaal op onze eigen manier,
daar zijn wij eigenwijs genoeg voor... >:-D

Tips zijn altijd welkom, Ad !  :thumbup: :D
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
met hobbyen bedoel ik dat iets niet professioneel in elkaar word gezet(bvb in plaats van nieuwe stekker te plaatsen als deze is afgebroken,de draden aan elkaar solderen! heb dit in bijna elke auto die ik heb gehad meegemaakt
maar waarom maakt bvb ESU geen functie decoder met leds die je zo op de plek van het oude printje kunt plaatsen
als je zover bent met je printje laat me het dan weten en zien!

mvg mark
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 april 2015, 16:08:21
In het topic waar ik naar linkte doelde ik op de op de oplossing van Guus, om een functie decoder op de bestaande print aan te sluiten en ik in #21 ook al aangaf.
Dat lijkt me veel minder "knutselwerk" dan een nieuwe print ontwerpen en bouwen.
Met een beetje elektronica kennis is dat een peulenschilletje.
Maar ja, wie ben ik.... (een ouwe zeur zeker?)

juist wat je hier aangeeft is in onze ogen knutselwerk/hobbyen en dat willen we juist vermijden,je moet onze antwoorden niet als een lading stront over jou zien! maar we proberen uit te leggen wat wij voor oog hebben

EDIT Ad: Citaat hersteld.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 11 april 2015, 16:51:11

maar waarom maakt bvb ESU geen functie decoder met leds die je zo op de plek van het oude printje kunt plaatsen


Voor die 6 man die zoiets willen kopen? Wordt een duur printje.

Gr, Ben.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
een functiedecoder lijkt mij hier ideaal... O:-D
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Marklin had voor die paar euro gewoon een functiedecoder in moeten bouwen. Had het er beter uitgezien dan dat schakelaartje en de verlichting kan dan uitgezet worden.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Idd,
want die schakelaar en messinghouder zijn tegenwoordig ook niet goedkoop,
maar zij (M*) zijn er vanuit gegaan dat de wisselende frontverlichting zowel
analoog als digitaal moet werken...
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
En dat is een voordeel van een decoder, lampjes werken dan ook analoog. Zijn dan alleen niet schakelbaar.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 11 april 2015, 16:58:45
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 april 2015, 16:08:21
In het topic waar ik naar linkte doelde ik op de op de oplossing van Guus, om een functie decoder op de bestaande print aan te sluiten en ik in #21 ook al aangaf.
Dat lijkt me veel minder "knutselwerk" dan een nieuwe print ontwerpen en bouwen.
Met een beetje elektronica kennis is dat een peulenschilletje.
Maar ja, wie ben ik.... (een ouwe zeur zeker?)

juist wat je hier aangeeft is in onze ogen knutselwerk/hobbyen en dat willen we juist vermijden,je moet onze antwoorden niet als een lading stront over jou zien! maar we proberen uit te leggen wat wij voor oog hebben

Prima uitgangspunt, ik houd het zelf graag ook ordelijk en netjes, zonder losse componenten, tape en spaghetti.
Maar wat verschilt mijn tip dan met die van de topicstarter?
Citaat van: flyerman op vrijdag 10 april 2015, 12:52:25
Nu ben ik een nieuw printplaatje aan het ontwerpen waar een decoder op aan gesloten kan worden. (solderen).
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Heb je het wel eens geprobeerd op een analoge baan??
Ik wel, en geef mij dan maar die schakelaar in het draaistel, na een paar keer schakelen kan die decoder fout gaan schakelen, terwijl die schakelaar het wel goed blijft doen. (Maar dat is mijn mening, als jullie het wel willen prima, ik hou jullie niet tegen.)

Maar ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is, Ad z'n link geeft al een mogelijkheid, mocht je zelf een printje willen maken is het toch ook zo gebeurd.
MTC stekker, wat schakelelektronica voor CA naar CC, (m.i. één of twee relais, maar als je dat niet wil dan niet) en klaar.

Zelf ook iets voor een piko loc gemaakt, zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53433.msg961654#msg961654
Oude printje eraf, nieuwe erop, decoder erop en klaar. In een dagje van idee tot product. \

Desondanks ben ik wel benieuwd om te zien wat je in elkaar aan het zetten bent, ookal heb ik er niks aan, heb de stuurstand toch ook niet.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Een eenvoudig printje welke in het rijtuig past van ESU zit er natuurlijk niet in..

Ook heel logisch daar vrijwel alle locs, welke niet uit dezelfde serie komen weer andere maatvoeringen hebben mbt de afstanden tussen de lampen.

Verder komt er nog meer bij de ontwikkeling kijken. Niet alle smd-leds zijn symmetrisch, maar hebben wel 1 aansluitvolgorde.
Als je daar niet op let, kan de ene een slechter seinbeeld geven dan de andere. Ook het ontwerpen van bv 2 lampen in 1 lamphouder kan zo nog problemen geven. Voor de uitstraling moet de rode boven, en de witte onder zitten.

Daarnaast gaat het ontwerpen zo nauwkeurig dat een verschuiving van enkel 10-den mm al een afwijkend resultaat kan geven.
Ook het etsen is zeker niet gemakkelijk. Je moet er soms wat weg kieperen voordat er 100% bruikbare bij zitten.

Ben zelf bezig met printen voor de Duitse dubbeldekker, de Br 185 (is echt gekkenwerk) en de ICE-1/2. De laatste is nog het makkelijkste.

Gr. Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ben zelf ook wat led lichtprintjes voor binnenverlichting aan het ontwikkelen, ik vind de Marklin printjes zo achterlijk duur en die flexibele lichtstrips met leds op een rol vind ik niet echt prettig werken, ook al plak ik ze op een kunstof strip.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Print ontwerp voor de DDM is bij de maker, een paar dagen dan moet ik ze in huis hebben. Ik heb het ontwerp met een 21 polige stekker gemaakt.

De connector die op de print komt laat even op zich wachten, twee weken nog.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Je gaat zelf solderen?

Ik ben benieuwd.

Gr. Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Ja, ik laat het wel zien als het gedaan is.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
led printjes kun je ook op ebay.de kopen 285 mm en inkortbaar tussen de 3 en 5 euro afhankelijk hoeveel je er besteld!
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Het heeft even geduurd, maar hier is het printje. SMD solderen was even wennen, maar toch gelukt.

Het wachten is nu op de 21 polige connector om er op te solderen.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
en wat zijn de kosten voor dit printje?
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Simpel printje, hoop dat de MTC connector gaat passen, voor m'n gevoel zijn de soldeervlakken erg ruim uit elkaar.
Maar kan zijn dat mijn connectoren een andere pitch hadden dan degene die jij besteld heb.

Gr, John
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Meet je sporen wel eerst even door op onderbrekingen of ongewenste verbindingen.

Gr. Marcel
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
De connector past hierop, pitch is 1,27mm.

De print is getest en werkt wat ik er nu op heb zitten
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
Je pitch zit goed, dat zag ik wel met tov het smd grut, maar de afstand tussen de rijen lijkt me krap, ik kon dr net 1 spoor onderdoor laten gaan.
Re: Front en sluitsein verlichting Marklin DDM, art nr. 43598
De connector laat op zich wachten, de eerste die ik binnen kreeg was geen smd maar een met pinnen die door de print heen moet. Terwijl de leverancier toch de goede op zijn website heeft staan.

Opnieuw besteld, dus wachten maar weer.