Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Repareren MAK

Gestart door stoombr38 zondag 04 maart 2018, 16:15:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Repareren MAK
Lid sinds: 2016

online
Repareren MAK
Ik heb van een kennis deze lok in mijn handen geduwd gekregen met het verzoek om hem weer rijdend te maken.
Ik weet dat er een print vervanging voor ontworpen is, maar daar gaat het de kennis niet om.
Ik zou graag een paar foto's of schema van de bedrading ontvangen hoe ik een decoder op de betreffende eilandjes moet solderen.
Ik heb een Esu 64610 liggen die ik er in wil zetten.
Bij voor baat hartelijke dank voor het mee denken.

Mvrgrt. Jo
Re: Repareren MAK
Aliebengalie
gast

Re: Repareren MAK
Waarom heeft hij hem uit elkaar gehaald???

Toch niet voor de lol  neem ik aan ......

Als je naar het stukje over die bewuste print gaat zoeken waar je het over had , kom je er zeker wel uit.

Daar staan foto's zat waar je jouw gegevens uit kunt halen.

Suc6

Mvg: Alex
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Repareren MAK
Jo,

Van wie is die Esu 64610?
Van jou of je kennis?
Als hij van jou is zou ik jou en je kennis willen adviseren om er ? 50,-- in te investeren en de printplaat en een passende ESU decoder (21MTC) aan te schaffen en te plaatsen.
Marklin komt met nieuwe telexkoppelingen (zie de info bij de Insider-krokodil van dit jaar) en die kunnen er dan tzt opgezet worden.
Dan heeft je kennis een mooie lok met NL-seinbeeld, cabineverlichting en telexkoppelingen.
Re: Repareren MAK
Ben den Hollander
gast

Re: Repareren MAK
Mijn print ligt in de kliko Jo.

Maar je kunt de printsporen volgen met hulp van de multimeter. Het zijn uiteindelijk 2x motor, 2x railvoeding, 2x seinen en de gemeenschappelijke functie plus. En wil je schakelbare sluitseintjes moet je zowiezo printsporen doorkrassen om F0f en F0r te ontkoppelen ten gunste van AUX1 en 2.

:offtopic:

Citaat van: Trainhenk op zondag 04 maart 2018, 17:23:45

Marklin komt met nieuwe telexkoppelingen (zie de info bij de Insider-krokodil van dit jaar) en die kunnen er dan tzt opgezet worden.


Da's dus maar zeer de vraag of ze los beschikbaar komen maar vooral of je ze zonder meer kunt aansluiten. Het zijn geen traditionele Telexkoppelingen maar een bimetaal welke op "hoogspanning" werkt. Bron: Huub van den Burg / De Kleine.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Repareren MAK
In de winkel is mij verteld dat het zeker de bedoeling is dat ze ook los verkrijgbaar zijn straks. Maar goed ook winkels zitten er wel eens naast.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2010

offline
Re: Repareren MAK
In mijn bouwdraadje staan wel foto's van een koploze mak. 
Of je daar genoeg kunt zien.

Maar sporen volgen. weet wat je vast zet.


edit: een ingreep van de spellingscontrole ongedaan gemaakt.
Re: Repareren MAK
Seinwezen
gast

Re: Repareren MAK
Je kan ook zonder printplaat werken en gewoon met draad alles verbinden. Alleen even weerstanden toevoegen op de verlichting printjes.

Groeten Sander
Re: Repareren MAK
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Repareren MAK
Citaat van: Trainhenk op zondag 04 maart 2018, 17:23:45
Marklin komt met nieuwe telexkoppelingen (zie de info bij de Insider-krokodil van dit jaar) en die kunnen er dan tzt opgezet worden.

De nu gebruikelijke telexen met nr E117993 voldoen prima voor de Mak locs, heb er zelf een aantal van telex koppelingen voorzien en werkt prima.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Repareren MAK
 @citaat
Dag Fred,

Persoonlijk vindt ik de huidige telexkoppelingen te grof in verhouding tot de lokomotieven.
Op de Insider-krokodil lijken wel veel fijnere telexkoppelingen te zitten vandaar dat ik eerst de nieuwe koppelingen afwacht.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2016

online
Re: Repareren MAK
Allemaal bedankt voor jullie reacties met de beste bedoelingen,maar we dwalen een beetje af.
Ik zou graag een foto van de bedrading of een schema van de aansluitingen hebben ,
mijn kennis wil hem graag in de originele staat hebben en ik weet dat er veel verbeteringen en uitbreidingen zijn.
Maar dat wil hij niet.
Nogmaals allen bedankt.

Grt. Jo
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2008

offline
Re: Repareren MAK
Volgens mij kun je uit dit draadje al veel informatie halen :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68517.150

En volgens mij ben je met die nieuwe print ook beter geholpen.  Misschien dat één van de ombouwers daar je ook verder kan helpen.
Re: Repareren MAK
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Repareren MAK
Citaat van: Seinwezen op zondag 04 maart 2018, 21:49:06
Je kan ook zonder printplaat werken en gewoon met draad alles verbinden. Alleen even weerstanden toevoegen op de verlichting printjes.

Als je dit met losse draad op gaat lossen heb je wel goede draad bescherming voor de vliegwielen nodig.
Re: Repareren MAK
Ben den Hollander
gast

Re: Repareren MAK
Citaat van: stoombr38 op dinsdag 06 maart 2018, 11:36:16

mijn kennis wil hem graag in de originele staat hebben


Roepen dat je er een LokPilot op wilt zetten EN in originele straat houden is een beetje raar. Ik heb wel een foto van de originele lok maar daar heb je dus niets aan....... ;)
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2016

online
Re: Repareren MAK
Hallo Ben stuur me die foto van de bovenkant van de print waar de decoder aan gesloten is dan kan ik de kleuren zien en toch een marklin decoder er in zetten dan heeft hij hem zo origineel mogelijk.
Ik heb nog een paar type's  decoders liggen en dan is er weer iemand tevreden.

Met vriendelijke groet:
Jo
Re: Repareren MAK
Ben den Hollander
gast

Re: Repareren MAK
 @citaat Nog één keer: de decoder is in de print geïntegreerd. Daar kun je niet zo maar een Esu op aansluiten. Als je me niet gelooft kijk dan even de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37658
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Repareren MAK
De print die op de foto staat lijkt niet op de foto's van de 37658 uit de wiki. De print op de foto doet sterk denken aan de 37644 (NS 6409) welke de decoder los in de cabine had en met de soldeereilanden op de print verbonden wordt.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2016

online
Re: Repareren MAK
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 06 maart 2018, 15:48:25
De print die op de foto staat lijkt niet op de foto's van de 37658 uit de wiki. De print op de foto doet sterk denken aan de 37644 (NS 6409) welke de decoder los in de cabine had en met de soldeereilanden op de print verbonden wordt.
Hallo Ben sorry dat we mekaar niet begrijpen ,maar in deze lok zit een platine waar geen decoder op geintregeert is.
Op de boven zijde zitten 10 soldeer eilandjes waar de decoder op gesoldeerd moet worden.
Mijn gedachten was als iemand zo een print ook heeft om daar dan een foto van te sturen.
Spaart een hoop zoek werk.

Groet
Jo
Re: Repareren MAK
Ben den Hollander
gast

Re: Repareren MAK
Johan zet je op het goede spoor. Kijk maar even hier Jo, daar vind je een plaatje van jouw print.

Citaat van: Steem op maandag 26 februari 2018, 22:56:20



^ Printplaat en decoder van de 37644

Re: Repareren MAK
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Repareren MAK
Ik wil niet veel zeggen, maar het lijkt er op dat de onderdelen die je beschikbaar hebt een bijeengeraapte boel is.

De strukton lok was een van de eerste die uit kwam, wiki vertelt geen onzin. Is de decoder niet ergens anders voor gebruikt?

Pas met deze foto maar op, dit zijn tante M*  kleuren, ESU komt niet overeen.


Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2016

online
Re: Repareren MAK
Hallo Fred het zou best kunnen dat het bij elkaar geraapt is,ik zal het eens aan mijn kennis vragen.
De verschillen tussen tante M bedrading en Esu ken ik dat is geen probleem.
En Ben bedankt voor de foto het scheelt mij een hoop  gezoek .
Allemaal hartelijk bedankt ,kan hem gaan maken.
Het draadje mag weg.

Grt. Jo
Re: Repareren MAK
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Repareren MAK
Jo,

Let op dat je tussen de lichtplatine en de printplaat weerstanden nodig hebt, minimaal 1.5k.

1x is voeding en 3x zijn front en sluitseinen.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2014

offline
Re: Repareren MAK
De print die bij de lok op de foto zit is van een model met MFX hier zat een lopi3 M4 standaard aan.
Dit kan van een NS 6400/6500 of een MAK 1206 zijn dacht dat modellen vanaf 2008/2009 hier mee werden uit gerust.

@Marklindak de print bevalt weerstanden aan de onderzijde.
Re: Repareren MAK
Lid sinds: 2006

offline
Re: Repareren MAK
Ik heb nog een originele print liggen van deze loc.

Als je interesse hebt hoor ik het wel.

Koen
Re: Repareren MAK
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Repareren MAK
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 maart 2018, 18:01:15
@Marklindak de print bevalt weerstanden aan de onderzijde.

Als het een print is zoals deze moet zijn klopt dat, ik heb echter naar aanleiding van ombouwen al zoveel rare dingen gezien dat ik dit even onder de aandacht wilde brengen. Nieuwe platines zijn zaken waar lastig aan te komen zal zijn.