Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gebouwen weatheren

Gestart door Martijn woensdag 08 april 2015, 12:06:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Gebouwen weatheren
onlangs heb ik een paar bouwpaketten van Faller cadeau gekregen. na deze gebouwd te hebben, heb ik voor het eerst een poging gedaan om deze te weatheren. Via dit draadje wil ik mijn resultaten laten zien. Ik ben een beginner dus opbouwende kritiek en tips zijn welkom, zodat ik er van kan leren.

eerst laat ik een tankstation voor locomotieven zien
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
en verlichting ingebouwd
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Ik heb gebruik gemaakt van acrylverf op waterbasis.

Hier een kantoorgebouw:
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
En hier een goederen overslagloods:
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
De led lampjes lijken op de foto heel groot, maar het zijn kleine 3mm ledlampjes.
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gebouwen weatheren
Hoi Martijn,

Ik geef het plastic voordat ik begin met in elkaar zetten al een lik verf. Daarna drybrush tevens kan je dan makkelijk de eventuele lijmresten schilderen.

Vincent
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gebouwen weatheren
Hallo Martijn,
Leuk dat je je wheather resultaten met ons wilt delen en dat je om reacties vraagt.
Eerst en vooral doe je, indien mogelijk, het wheatheren voordat je een gebouw in elkaar zet.
Even de laatste loods als voorbeeld. Door je bewerking heb je in ieder geval de plastic glans van het gebouw afgehaald dat is al goed. Maar ik zou als eerste de voegen gedaan hebben en vervolgens de stenen gebrushed. Nu zijn de stenen wel oke maar je hebt geen cementkleur in je voegen.
Zo de kop is eraf.
Suczes en ik blijf je volgen.  :arrow: :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
Allemaal knap gedaan. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Bedankt voor de reacties en tips tot dusver. Dat eerst schilderen voor het lijmen is ook een idee. ik heb nog een vijf delig bouwpakket liggen van faller dus dat ga ik binnenkort maar eens zo proberen.

Hier nog een paar foto's van een trafohuisje die door mij onder handen is genomen
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
kan iemand mij vertellen hoe je afgebladderde verf na bootst? dus bultjes en beetje roest.

en...wanneer gebruik je acryl verf en wanneer verf op olie basis. of is hier geen leidraad voor? Ik kan me voorstellen dat verf op oliebasis wat slijtvaster is.

Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gebouwen weatheren
Martijn,
kijk eens op site www.Nproject.org
Daar is echt van alles te vinden voor de (spoor)modelbouw. O.a. ook de afbladderende verf die je bedoelt. Maar op allerlei gebied echt veel meer.
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebouwen weatheren
Hoi,

Citaat van: Martijn op zondag 12 april 2015, 22:29:22
kan iemand mij vertellen hoe je afgebladderde verf na bootst? dus bultjes en beetje roest.

Neem eens een kijkje in dit draadje: Schrootbaan in spoor 1. Daar staat het heel fijn uitgelegd :)

Groet Ronald.
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gebouwen weatheren
Had je dit topic al eens doorgelezen?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44769.0

Vincent
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Allen bedankt voor de tips. Ik ga diverse dingen zeker eens uitproberen!
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Gebouwen weatheren
Hoi Martijn,

Leuk dat je zo enthousiast aan het weatheren bent.

Belangrijk is om vooral de roestkleur niet teveel de overhand te laten nemen. Veel standaard roestkleuren zijn wat te hard en onnatuurlijk. Mooi resultaat kun je vooral ook met pigmentpoeders krijgen. Deze zijn ook vloeibaar als verf aan te brengen.

Ik heb een stukje op mijn website geschreven met foto's hoe die techniek werkt. Voordat ik begon aan deze auto (was mijn eerste) heb ik vooral veel op Youtube gekeken naar verschillende technieken.
https://rosenbahn.wordpress.com/verouderen-ofwel-weatheren/weatheren-modelautos/

Bij Humbroll op de website vindt je super filmpjes met de verschillende technieken.

Succes en groet,

Ronald
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Gebouwen weatheren
CiteerDe tweede stap is een wash aanbrengen om zo een vervuiling van stof en vuil van de weg na te bootsen. We gebruiken hiervoor pigment poeders in de drie kleuren; sand, dark sand en white. Deze worden gemengd met water en vervolgens wordt er wat DecalFix toegevoegd, zodat na droging de oppervlakte met een natte penseel en een vochtig wattenstaafje verder precies kan worden afgewerkt. DecalFix zorgt er namelijk voor dat het eenvoudig is om fouten of een teveel aan kleur weg te werken, water activeert het geheel weer.   

Dit is voor mij een geweldige tip!!!  ;)
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Het afgelopen jaar ben ik verder gegaan met wat bouwpakketjes te bouwen en ook wat dingen zelf te bouwen. Ik heb een aantal tips hierboven ter harte genomen en gepribeerd er wat van op te steken. Ik heb wat diverse technieken geprobeerd en ik moet zeggen dat het telkens weer wat beter lukt. De laatste gebouwen die ik geweatherd heb, heb ik verf op oliebasis gebruikt van revell. Dit vond ik in het begin lastiger dan acryl, maar uiteindelijk valt het resultaat me ng niet erg tegen.

Het een fotosamenvatting van de laatste gebouwen:
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Verleden jaar dit station geweatherd. Dit keer ook met acrylverf, maar wat meer geëxperimenteerd
Met wet wash om de voegen er wat meer uit te laten springen. Hierna met diverse kleuren ge dry brushed.
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Hier wat details. Preisertjes en gedetailleerde voorwerpen plaats ik later. Wel verlichting ingebouwd.
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Ook heb ik verleden jaar een ander knutsel projectje gehad. Een waterkrachtcentrale, welke ik bij de stuwdam ga inbouwen. Dit gebouw is geheel van rommel gebouwd.
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Onlangs dit seinhuis gebouwd.
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Hier wat details vóór het weatheren
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Na het weatheren...
Re: Gebouwen weatheren
Martijn
gast

Re: Gebouwen weatheren
Direct hierna heb ik ook het perron klaar gemaakt. Op de baan komen ze niet zo dicht bijenkast te staan als op deze foto's.
Re: Gebouwen weatheren
-Martijn:
Mooie weather resultaat,  :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gebouwen weatheren
@Martijn

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Gebouwen weatheren
Dat ziet er netjes uit :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
peterke33
gast

Re: Gebouwen weatheren
Martijn

Heb je zeer netjes gedaan  :thumbup: :thumbup:
Re: Gebouwen weatheren
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Gebouwen weatheren
Hoi Martijn,

Prachtig resultaat met eenvoudige middelen !  :thumbup: