Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

zandinstallatie

Gestart door RuudH0 maandag 06 april 2015, 20:59:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zandinstallatie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
zandinstallatie
hoi luitjes,

Bij elke BW is er wel een zandinstallatie om de stoomlocs te voorzien van zand tbv het remmen.
Maar ik zie bij geen enkele zandbunker een kraan of iets dergelijks waarmee de zandbunker wordt gevuld.
vraag.... met welk soort kraan werd zo'n zandbunker gevuld.?
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zandinstallatie
Hi Ruud,

Vaak werd er geen kraan gebruikt maar het gedroogde zand werd met "perslucht" in een bak boven de loc gespoten.
Van daaruit wordt dan de loc gevuld.

groet
Harald
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: zandinstallatie
Hoi Harald,

Dat snap ik...maar de persluchtorens krijgen hun zand uit een opslag.
en die opslag wordt weer gevoed/aangevuld worden met zand uit treinwagons....toch?
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zandinstallatie
yep
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: zandinstallatie
yep...nu de vraag met wat soort kraan werd zo'n zandbunker beladen.
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zandinstallatie
Hi Ruud,

Da's een goeie. Zojuist maar even gezocht naar info in m'n archief.
Dat (speciaal) zand dat ging op verschillende manieren of met vrachtauto's (weggetje naast de opslag) of via het spoor.
Soms met een kleine kraan (graafmachine) en soms ook met de kolen kraan als die aanwezig was. Die werd dan ook weer gebruikt om de slakken af te voeren. Hangt ook allemaal af hoe groot z'n BW is.

groet
Harald
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: zandinstallatie
Hoi Harald,

Dank je voor het uitzoekwerk. :thumbup:
ga nu op zoek naar een kleine kolenkraan.
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2018

offline
Re: zandinstallatie
Hallo Ruud, eigenlijk is je vraag al beantwoord maar ik heb hier een fotootje waar je misschien nog wat mee kunt.

Ik heb een kolenkraan(zie foto) die multifunctioneel is. Hij staat op lange rails(zelf bouw) en heeft hierdoor een behoorlijk bereik!
In de verte staan de kolenbunkers die gevuld moeten worden, wat dichter bij zie je de slakken kuil die met dezelfde kraan geleegd wordt. De slakken worden eerst op een hoop gegooid totdat deze volledig zijn afgekoeld en worden later per vrachtwagen afgevoerd. Ook voor het laden wordt de kraan gebruikt. Tot slot kan het zandhuisje (met het ronde schuifdak) gevuld worden. Het zand wordt meestal per vrachtwagen aangevoerd i.v.m. logistieke redenen. Het zand wordt door een ondergrondse buis naar de zandtoren geblazen. Deze toren staat tussen de twee service sporen waar de stomers volledig verzorgd kunnen worden. Het rechter spoor is het kolenspoor en wordt hoofdzakelijk gebruikt op kolen aan te voeren (en soms als omloopspoor) Links van de twee service sporen ligt het omloopspoor. Hierlangs rijden de loc's die klaar zijn terug, om vervolgens in de loods gezet te worden, klaar voor de volgende dienst!
Vriendelijke groet Arend
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: zandinstallatie
Hoi Arend,

Tis misschien een klein fotootje, maar je BW ziet er echt mooi uit.
Wat Harald ook zal zei, dat de kolenkraan ook gebruikt wordt de belading van het zanddepot.
En omdat mn BW nog gebouwd moet worden kan het ontwerp gelukkig nog aangepast worden.

mvg,

Ruud
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: zandinstallatie
er zijn idd tal van wegen die naar Rome leiden:
- in BW Ottbergen werd het zand vanaf een open goederenwagon zo in het zandhuis geschept (handmatig)
- in het model van Faller (schuifdak op de zandbunker) wordt deze bevoorraad met een portaalkraan of bijv. een fuchsbagger
- in het begin van de spoorwegen werd het zand zelfs helemaal handmatig van oven tot zanddom geschept! (maar dat was niet je vraag  :P  )


Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd, of er voor het Faller model ook niet bevoorraad kan worden vanuit een schotterwagen...

Groet Simon

Tiedtke, M. et al (2011), Modelbahn-Betriebswerke, GeraMond Verlag GmbH, München.
pagina 20, 57, 76-79
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2009

offline
Re: zandinstallatie
Je kunt ook ook een drooghuisje voor het zand neerzetten. Werd, zoals de naam al zegt, gebruikt om het zand te drogen.

Zie:


Mijn kolenkraan kan er net bij  :)
Ik heb geen idee van wie het huisje is, mogelijk was het onderdeel van mijn (Vollmer) zandtoren.

even nagezoch, het drooghuisje lijkt inderdaad onderdeel uit te maken van set 5740
Re: zandinstallatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zandinstallatie
Het werd altijd om commerciële redenen gedaan.
Let wel alleen bij een groot BW was er vaak een grote gemetselde opslag voor het zand bij kleinere zat het soms gewoon in een grote kist en werd het met "emmers" naar de loc gebracht.

Nog wat mooie sfeer foto's van BW Munster.

groet
Harald