Nieuws: Bekijk hier het 3rail Wiki artikel van de week!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)  (gelezen 7619 keer)

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Gepost op: zondag 05 april 2015, 02:39:46 »

Hallo allemaal,

De afgelopen jaren zijn we een aantal keer verhuisd. Iedere keer begon ik vol enthousiasme aan een nieuwe modelbaan en heb ik hier de verslagen van de bouw gemaakt. Maar even zo veel keren heb ik de baan ook weer moeten afbreken en dat blijft toch altijd jammer. Als het goed is gaat nu anders: we hebben in augustus een huis gekocht, dus geen tijdelijke huurwoningen meer voor ons. Het huis heeft een mooie zolder met veel ruimte. Tijd om weer aan een nieuwe baan te beginnen dus!

Het idee is om de baan in 3 stukken te verdelen. Aan de langste muur komt het hoofdstation; aan de iets minder lange muur is er ruimte voor een paradespoor en de overige ruimte zal een wat meer industrieel karakter krijgen, met ruimte voor de grote ronde locloods.

Op dit moment zijn we druk bezig met het uitwerken van het ontwerp voor het hoofdstation. De andere 2 delen komen later. Onder het hoofdstation komt een schaduwstation met opstelruimte. Via een klimspiraal is dit emplacement te bereiken.

We willen het hoofdstation echt het karakter van een station bij een grote stad geven, dus met een mooi stationsgebouw (dat van Neustadt a/d Weinstraße) en lange perronkappen. Op de foto hieronder hebben we een testopstelling gemaakt:



De perrons worden nog wat langer dan de kap, waardoor een trein van 8 bakken + loc er makkelijk moet passen. Er komt een lang perron aan de stationskant en tussen de sporen komen 2 perroneilanden met een even lange kap als op de foto hierboven.

Dit is na lang proberen en schuiven het ontwerp voor het station met de klimspiraal De klimspiraal wordt gemaakt met C-rails R4 en R5. De rest van het station wordt K-rails. De boog aan de rechter kant heeft de ruimste radius die er is voor K-rails (bocht 2274).



De 2 rijen van 8 rechthoeken zijn de delen van de perrons waar de kap komt. De perrons zelf worden dus langer dan deze stroken rechthoekjes op de tekening.
De wat bijzonder ogende keerlus die in de klimspiraal ligt is een noodvoorziening voor treinen die de klimspiraal niet in kunnen. Deze lus wordt voor het grootste deel onzichtbaar.

Detail van de linker kant:



Detail van de rechter kant:



Het was een hele klus om de wisselstraat zo vloeiend te krijgen zonder het gebruik van krappere bochten. Omdat er heel veel linker wissels nodig zijn (en maar een paar rechter), ben ik vorige week in Houten al op jacht gegaan:



Op het scherm ziet het er goed uit, daarom heb ik dat stuk van het station even als proef gebouwd:



De kappen worden dus als het goed is nog 4x zo lang.







Nog een plaatje van bovenaf.



Ik ben ook al een beetje aan het puzzelen geweest voor het schaduwstation. Het is de bedoeling dat daar een flink aantal treinen kan staan. Net als de klimspiraal wordt dit met C-rails gemaakt. Waarschijnlijk duurt het wel een tijdje voordat alle sporen er daadwerkelijk liggen, anders ga ik failliet aan de aanschaf van wissels. :D



Met waarschijnlijk zeer onregelmatige intervallen houd ik jullie in dit topic op de hoogte van de vorderingen. :) ;)

Groetjes,

Rutger

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #1 Gepost op: zondag 05 april 2015, 09:00:36 »

Hoi Rutger,

Dat is een ambitieus plan, maar met je koopwoning heb je er nu ook alle tijd voor !
Succes met de verdere planning en we gaan het zien hier  :P

Grtz Tony
Gelogd
62 jaartjes alweer en dit vind ik ook leuk; schilderen, gitaar spelen, fietsen, avonturen met Carl beleven en de baan handmatig bedienen

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

dennisreij

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Mijn website
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #2 Gepost op: zondag 05 april 2015, 09:12:43 »

Groot plan Rutger!!
Die wisselvallige updates heb ik zelf ook, zeker nu het er staat en er alleen maar gereden wordt :)

Trouwens bedankt voor je link :)

Groetjes Dennis

Marklindak

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #3 Gepost op: zondag 05 april 2015, 09:48:26 »

Hi Rutger,

het ziet er bij aanvang goed uit, hopelijk tijdens de bouw niet teveel aanpassingen nodig.

Gr. Fred.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

RuudH0

  • Gast
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #4 Gepost op: zondag 05 april 2015, 10:04:28 »

hoi Rutger,

Inderdaad een dijk van een baan, met mooie lange bochten en prominent station.
Je toekomstige schaduwstation heeft veel gelijkenis met m'n schaduwstation.
zie plaatje , :)

veel succes met de baan  :thumbup:
Gelogd

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #5 Gepost op: zondag 05 april 2015, 10:34:25 »

Hallo Rutger,

Dat zijn mooie plannen, lekker lange rijlengtes en veel te doen komende tijd.
Nu maar hopen dat je deze baan wel kan afmaken.

Blijf je wisselvallige update's volgen.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

ernstcramer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
    • de Schappenbaan
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #6 Gepost op: zondag 05 april 2015, 11:00:11 »

Mooi baanplan, en veel rijlengte dus. Mooi hoor  :thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de Schappenbaan)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof, de 1e modules komen eraan

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #7 Gepost op: zondag 05 april 2015, 11:32:57 »

Dit wordt een leuk topic om te volgen.
Alleen al vanwege de rijlengtes en het mooie station.
Het voorlopige schaduwstation ziet er goed uit.
Sucsez  :arrow: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Günther

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #8 Gepost op: zondag 05 april 2015, 11:40:43 »

Hallo Rutger,

Dit wordt een mooie baan.
Blijf je volgen.
Suc6 :thumbup:

vr.gr. Günther
Gelogd
Mijn baanbouw topic : -klik hier-

M.user

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #9 Gepost op: zondag 05 april 2015, 14:01:49 »

Hoi Rutger,

Altijd leuk om weer een nieuw plan te kunnen realiseren. Wat een plan zeg, een mega schaduwstation en mooi om met zulke lange treinen te kunnen rijden. Succes met de bouw.

Groet,

Ronald

julian

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Hovia, een stad vol verrassingen!
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #10 Gepost op: maandag 06 april 2015, 18:09:38 »

Dat ziet er veelbelovend uit  8o :thumbup:
Gelogd
soms moet je met het onbegonnen beginnen, om te krijgen wat je wilt!

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 09 april 2015, 18:30:41 »

Bedankt voor de leuke reacties! De komende tijd ga ik de constructie uitwerken en een begin maken met de bouw. Ik kwam er wel achter dat de klimspiraal met 3,5 rondje te weinig hoogteverschil geeft om bij het schaduwstation overal bij te kunnen, dus ik heb nog een extra rondje besteld. Het hoogteverschil per rondje is namelijk maar 11 cm, anders gaat de binnencirkel over de 3% heen en dat kan bij langere treinen lastig worden.

Als het goed is kan ook de trein met 50 wijnwagentjes in de klimspiraal omhoog. Toen ik dit echter ging testen met een tijdelijke constructie van Lego, bleek dat met maar een loc niet te lukken. Ik weet nog niet of het met dubbeltractie wel gaat, maar ik verwacht van wel. Ik zal eens kijken of ik de foto's van die test nog kan vinden.

Groetjes,

Rutger

Günther

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 09 april 2015, 20:55:45 »

Hallo Rutger,

Ik heb het hoogte verschil op 10 cm gehouden en een kolentrein met een DB 43 er met 15 4 assers gaat met gemak om hoog.
Ik heb nog een passeerspoor in mijn klimspiraal en de treinen komen allemaal met gemak op gaan.
Zelf lange treinen en ik rij met een plan V met motor en twee Plan V's als dummie erachter en zelfs die heeft geen problemen.

vr.gr. Gunther.
Gelogd
Mijn baanbouw topic : -klik hier-

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 11:08:36 »

Waarschijnlijk is 15 wagentjes ook geen probleem. 50 echter wel. :D

Dit zijn de foto's van de test met de klimspiraal. De helling is ongeveer 3% met 24530 (R5) bochten. De Ludmilla kreeg 40 wijnwagens met de allergrootste moeite net omhoog. 41 was al te veel.



Een normale trein, zoals hier een S3/6 met 9 bakken is geen enkel probleem.



Alleen de echt idioot lange treinen zullen dus met dubbeltractie moeten rijden; de rest gaan als een speer omhoog. :)

Groetjes,

Rutger

Imtar

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Impressie van mijn baan
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 11:13:51 »

slim gebruik van lego!
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 12:31:23 »

Alle Lego in het zwart en het staat ook nog mooi ook. :thumbup:
Gelogd

dennisreij

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Mijn website
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #16 Gepost op: zondag 12 april 2015, 09:48:47 »

Held!

Want LEGO....

mathii72409

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 02 mei 2015, 12:14:21 »

Creatief met Lego, het testen van je spiraal op deze manier vind ik heel slim.
Goed begin!

Gr,
Mathijs
Gelogd

degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 02 mei 2015, 13:17:30 »

Met LEGO kun je alles maken Rutger  :thumbup:
Ik denk dat je met een dubbeltractie de boel wel omhoog krijgt, zelf ben ik virtueel ook met mijn schaduwstation bezig.
Daar moet een trein van ongeveer 6 meter naar boven  8o :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Pjedro

  • Gast
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 02 mei 2015, 14:11:06 »

Hallo Rutger,

Het ziet er leuk uit wat je van plan bent. De foto's van de test stukken prachtig!
Laat maar veel foto's voorbij komen, daar genieten we altijd enorm van hier op het forum.

Nu wil ik je feestvreugde niet verstieren, maar hou je er wel rekening mee, dat de ruime klim spiraal 24530 een breedte heeft van minstens 133 cm (buitenkant bedding)?
Dus als we het krap afmeten 135 cm. Daar je in je schaduwstation 17 sporen naast elkaar wilt gaan leggen, dat die ook die breedte hebben.
Dan wordt het wel heel erg lastig om bij de achterste sporen te komen.
Ik weet niet hoeveel tussen ruimte je van plan was aan te houden, tussen het schaduwstation en de daar bovenliggende sporen?

Ik zou het ook maar even testen of je bij je achterste sporen kan komen. Ben benieuwd.

Je hebt het over treinen die niet door de spiraal kunnen, daar heb je die keerlus voor gemaakt, wat bedoel je daar precies mee?

Met vriendelijke groet,
Peter

 
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 09 mei 2015, 01:43:31 »

Het hoogteverschil per rondje is namelijk maar 11 cm, anders gaat de binnencirkel over de 3% heen en dat kan bij langere treinen lastig worden.
Bij toeval kwam ik op het draadje van je vorige baan terecht, en van daaruit hier.

a. Waarom een hoogteverschil van 11?
Ik ga meestal uit van 8 , max 9 cm cm hoogteverschil (incl. rijdraad, rail- en plaatdikte), bij k-rail gebruik kan het nog minder zijn. Het hellingpercentage is dan okee, maar het aantal windingen stijgt uiteraard om op de gewenste hoogte uit te komen.

b. Waarom is de binnencirkel een probleem? Waarom wil je die stijgend nemen?
De binnencirkel heeft altijd een hoger hellingspercentage dan de buitencirkel, en daarom moet je de spiraal altijd zo ontwerpen dat je, gecorrigeerd  voor het land (links of rechtsrijders), de binnencirkel dalend neemt en de buitencirkel stijgend.
 
Op jouw foto is dat niet te zien, maar als je je aan die vuistregel vast houdt, zou het goed moeten komen.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend

bluey

  • Gast
Re: Rutgers zolderbaan - poging 3.0 (de voorbereiding)
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 20 november 2015, 10:16:20 »

Hey Rutger,


Zie je bericht nu pas omdat ik zelf met een paar dingen bezig ben geweest. Ben je nog bezig met je baan?


Er viel me iets bijzonders op in je stationopstelling, namelijk dat de sporen heel ver uit elkaar liggen. Als je iets scherper kijkt, zie je dat bij jou de overkappingen tussen de sporen staan. Normaal gesproken horen er echter op zijn minst twee sporen onder de overkappingen te liggen. (zie foto's hieronder)

verder schrijf je:
Citaat
Het was een hele klus om de wisselstraat zo vloeiend te krijgen zonder het gebruik van krappere bochten.

Dat is nu juist een van de grote voordelen van krails: er is een flexrail! Hiermee kun je eindelijk bochten krijgen die wel kloppen. Zelfs de flauwste bochten van crails zijn nog veel te scherp. Al die mooie flauwe bochten op spoorbanen die je ziet zin ontstaan met flex rails. Eerst je wissels plaatsen, en dan de flexrails op maat ertussen passen. Om het te proberen kun je prima die punaises van de hema gebruiken. (zie foto 3)

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Zo niet, dan misschien iemand anders wel ;-)

Roland
Gelogd
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.482 seconden met 22 queries.