Hallo allemaal,
De afgelopen jaren zijn we een aantal keer verhuisd. Iedere keer begon ik vol enthousiasme aan een nieuwe modelbaan en heb ik hier de verslagen van de bouw gemaakt. Maar even zo veel keren heb ik de baan ook weer moeten afbreken en dat blijft toch altijd jammer. Als het goed is gaat nu anders: we hebben in augustus een huis gekocht, dus geen tijdelijke huurwoningen meer voor ons. Het huis heeft een mooie zolder met veel ruimte. Tijd om weer aan een nieuwe baan te beginnen dus!
Het idee is om de baan in 3 stukken te verdelen. Aan de langste muur komt het hoofdstation; aan de iets minder lange muur is er ruimte voor een paradespoor en de overige ruimte zal een wat meer industrieel karakter krijgen, met ruimte voor de grote ronde locloods.
Op dit moment zijn we druk bezig met het uitwerken van het ontwerp voor het hoofdstation. De andere 2 delen komen later. Onder het hoofdstation komt een schaduwstation met opstelruimte. Via een klimspiraal is dit emplacement te bereiken.
We willen het hoofdstation echt het karakter van een station bij een grote stad geven, dus met een mooi stationsgebouw (dat van Neustadt a/d Weinstraße) en lange perronkappen. Op de foto hieronder hebben we een testopstelling gemaakt:

De perrons worden nog wat langer dan de kap, waardoor een trein van 8 bakken + loc er makkelijk moet passen. Er komt een lang perron aan de stationskant en tussen de sporen komen 2 perroneilanden met een even lange kap als op de foto hierboven.
Dit is na lang proberen en schuiven het ontwerp voor het station met de klimspiraal De klimspiraal wordt gemaakt met C-rails R4 en R5. De rest van het station wordt K-rails. De boog aan de rechter kant heeft de ruimste radius die er is voor K-rails (bocht 2274).

De 2 rijen van 8 rechthoeken zijn de delen van de perrons waar de kap komt. De perrons zelf worden dus langer dan deze stroken rechthoekjes op de tekening.
De wat bijzonder ogende keerlus die in de klimspiraal ligt is een noodvoorziening voor treinen die de klimspiraal niet in kunnen. Deze lus wordt voor het grootste deel onzichtbaar.
Detail van de linker kant:

Detail van de rechter kant:

Het was een hele klus om de wisselstraat zo vloeiend te krijgen zonder het gebruik van krappere bochten. Omdat er heel veel linker wissels nodig zijn (en maar een paar rechter), ben ik vorige week in Houten al op jacht gegaan:

Op het scherm ziet het er goed uit, daarom heb ik dat stuk van het station even als proef gebouwd:

De kappen worden dus als het goed is nog 4x zo lang.

Nog een plaatje van bovenaf.

Ik ben ook al een beetje aan het puzzelen geweest voor het schaduwstation. Het is de bedoeling dat daar een flink aantal treinen kan staan. Net als de klimspiraal wordt dit met C-rails gemaakt. Waarschijnlijk duurt het wel een tijdje voordat alle sporen er daadwerkelijk liggen, anders ga ik failliet aan de aanschaf van wissels.

Met waarschijnlijk zeer onregelmatige intervallen houd ik jullie in dit topic op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes,
Rutger