Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

NS 1200 in jaren '70 uitvoering

Gestart door 1200Blauw zaterdag 04 april 2015, 15:06:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Nou, dat zou toch een inkoppertje moeten zijn voor Tante M, bijvoorbeeld voor volgend jaar of het jaar daarop: een NS 1200 in een uitvoering zoals die reed in de jaren '70. En dan bedoel ik natuurlijk niet een blauwe met vignet zoals die laatst is uitgekomen (inzetbaar tm 1970), maar een èchte, met onverdeelde roosters en bij voorkeur in ongerenoveerd grijsgeel. "Dan neem je toch een gerenoveerde, zoals de 1222 die laatst uitkwam?" Nee, want die kan ik pas inzetten vanaf 1980 en ik heb er nog een trein staan gesitueerd in 1976 (Noordzee-Express) waar ik nog tractie voor zoek. Tot nu toe heb ik daarvoor de Roco 1113, maar een stoere 1200 zou 'm pas helemaal àf maken...
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
NS1200blauw,

Ooit eens gedacht aan een Fleischmann?



Ben met deze bezig en op dit moment ziet hij er zo uit:



Gebruikte verf: KleiNSpoor 01 en 02.

Grt, Ronald.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Alle respect voor je project Ronald, maar dat zie ik mezelf niet doen. Ik heb wel een oude Märklin 3055, een grijsgele uit de jaren '70, maar die voldoet niet helemaal (of "helemaal niet" zo je wilt) aan de standaards die ik voor de Noodzee-Express in gedachten heb (1:87, fraaie details etc).
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Iets nieuwere versie, de 1212:
http://www.hotreinen.com/nl/category/67-loks/#prettyPhoto [gallery_8499]/0/

Deze heeft inmiddels een Nem schacht.

Grt, Ronald.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Ik meen dat mijn vader op de zolder nog twee 1200 locs van Marklin heeft.  eentje is blauw, met nog het oude "A" front.  De andere is geel met grijs, en heeft de lichten aan de voorzijde in "L" vorm zoals in de jaren 70/80 zo was.  Deze 1200 staat ook in de jaarcatalogus van begin jaren '80 dus die er weldegelijk geleverd door Marklin zelf. Het is alleen even zoeken.   Persoonlijk vind ik de 1200 loc een beest van een machine, maar de oude met "A" front verlichting wel het mooist. 
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Kijk anders even hier.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Dat is een hele leuke post Hans, prachtige detail foto's van die 1200 serie, dingen die ik ook nog niet wist :)  thanks.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
1200blauw,
sta je ook open voor zo'n loc maar van een ander merk?? ik dacht dat roco dit jaar nog een 1200 zou uitbrengen, zo'n geel grijze als wat jij wilt/zoekt en ik vind die roco 1200'en een stuk mooier dan de marklin 1200'en.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: Martyn83r op maandag 06 juni 2016, 17:42:43
Ik meen dat mijn vader op de zolder nog twee 1200 locs van Marklin heeft.  eentje is blauw, met nog het oude "A" front.  De andere is geel met grijs, en heeft de lichten aan de voorzijde in "L" vorm zoals in de jaren 70/80 zo was.  Deze 1200 staat ook in de jaarcatalogus van begin jaren '80 dus die er weldegelijk geleverd door Marklin zelf. Het is alleen even zoeken.   Persoonlijk vind ik de 1200 loc een beest van een machine, maar de oude met "A" front verlichting wel het mooist.

Zoals hier op het forum wel ergens is terug te vinden heb ik er daar ook een paar van. Die zijn naar de huidige maatstaven toch vrij primitief. Mijn wens is een correct exemplaar met hedendaagse techniek, dus mooi op schaal, ingezette ramen, correcte roosters, het juiste lettertype voor de nummers gebruikt, zo'n fijne moderne stille motor enzovoort. De afgelopen "10 jaar" heeft Märklin er aardig wat in NS-kleuren uitgebracht, maar juist de jaren '70 zijn onderbelicht gebleven:

1951-'53: Märklin 37124 NS 1201 turkoise
1953-'56: Märklin 37123 NS 1204 turkoise (donker dak) en 1221 bruin
1954-'69: Märklin 37121 NS 1215 blauw zonder NS-logo "vishaak"
1968-'71: Märklin 37127 NS 1203 blauw mèt NS-logo
...
1979~'98: Märklin 37126 NS 1222 grijsgeel gerenoveerd
1981~'98: Märklin 37120 NS 1211 grijsgeel gerenoveerd

De jaartallen zijn bij benadering.

Ik snap ook wel waarom Märklin die keuzes gemaakt heeft: er ligt ws een mal voor de gerenoveerde 1200 en eentje voor de ongerenoveerde, met omgekeerd L, onderverdeelde roosters etc. Voor de jaren '70 heb je nog en derde mal nodig, of eentje aanpassen (dan kun je denk ik niet meer terug). Vooral de onverdeelde roosters zullen het probleem zijn denk ik. Tot ca. 1977 kan er nog gereden worden met omgekeerd L. Daarna werd dat A-seinen.
Voor Märklin 37124 zijn ook de roosters aangepast. Kennelijk kon dat wèl zonder de mallen aan te passen, dus wie weet zijn er mogelijkheden.

Citaat van: marklintim op woensdag 08 juni 2016, 20:50:57
1200blauw,
sta je ook open voor zo'n loc maar van een ander merk?? ik dacht dat roco dit jaar nog een 1200 zou uitbrengen, zo'n geel grijze als wat jij wilt/zoekt en ik vind die roco 1200'en een stuk mooier dan de marklin 1200'en.

Het lijkt er inderdaad op dat dat 'm gaat worden. Nadeel is daarvan dat die minder trekkracht heeft dan een Märklin-exemplaar (eigen ervaring).
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: 1200Blauw op maandag 13 juni 2016, 11:27:17

Het lijkt er inderdaad op dat dat 'm gaat worden. Nadeel is daarvan dat die minder trekkracht heeft dan een Märklin-exemplaar (eigen ervaring).


Wellicht, ik heb geen vergelijk met de nieuwe Matrix middenmotor machines.

Maar is 14 bakken die de Roco de klimspiraal in trekt genoeg of moeten het er meer zijn? Zo ja roep even dan hang ik er nog een paar achter, ik heb er meen ik 23.  ;)



Gr, Ben.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Maar is die Roco dan op 2rail op net zoveel assen aangedreven als de 3rail versie? Bij mijn Tauris is het dat de 2R op alle assen is aangedreven en de 3R maar op 3 van de 4.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
De trekkracht komt toch voor 99% van de wielen met asb, dus als de niet aangedreven as bij de 3rail versie bij de 2rail versie geen asb heeft, zal je echt geen verschil merken.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Dat denk ik ook. Heb hier een aantal 4-assers van verschillende merken die dezelfde prestatie leveren.

Heb wat proefjes gedaan om zonder bandjes te rijden omwille van de troep die het achter laat. De trekkracht wordt dan aanzienlijk slechter.

Gr, Ben.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: Spoorman op maandag 13 juni 2016, 14:30:00
Heb wat proefjes gedaan om zonder bandjes te rijden omwille van de troep die het achter laat. De trekkracht wordt dan aanzienlijk slechter.

Ben,

Volgens mij was dat de bedoeling van ASB :)

Gr. Fred.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Mijn Nord West Express bestaat uit 9 bakken. Daar twijfelt de Roco 1206 over (slipt hier en daar) als die over 3% naar boven moet, maar de Märklin 1203 gaat diezelfde stam op dezelfde helling probleemloos.

Volgorde in trekkracht op Märklin 3-railsysteem is naar mijn ervaring, van boven naar beneden afnemende trekkracht:

1. Oude series Märklin 1200 (3051/3055/3161/3168);
2. Tandwieloverbrenging Märklin nieuwe serie (37120-37124, de "koffiemolens");
3. Cardanoverbrenging Märklin nieuwe serie (37125-37128);
4. Roco 1200's

Als het over mooi lopen, detaillering of andere aspecten gaat heb ik weer een heel ander rijtje, maar dan gaan we nog verder off-topic.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: Marklindak op maandag 13 juni 2016, 21:55:01

Volgens mij was dat de bedoeling van ASB :)


Dat snap ik maar ik reageer op Laurent en Ad. Punt is kennelijk dat niet zo zeer het aantal aangedreven assen bepalend is voor trekkracht als wel de aanwezigheid van bandjes op tenminste één as.

Citaat van: 1200Blauw op maandag 13 juni 2016, 23:09:05

Mijn Nord West Express bestaat uit 9 bakken. Daar twijfelt de Roco 1206 over (slipt hier en daar) als die over 3% naar boven moet,


Ik twijfel niet aan je woorden. Blijft wel bijzonder dat ervaringen zo uiteen lopen. Is de decoder motorregeling goed ingesteld?

Als het niet anders is zijn 3railers toch het beste af bij de Marklin modellen met de koffiemolen motoren.

Gr, Ben.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: 1200Blauw op maandag 13 juni 2016, 11:27:17
Het lijkt er inderdaad op dat dat 'm gaat worden. Nadeel is daarvan dat die minder trekkracht heeft dan een Märklin-exemplaar (eigen ervaring).
Ik zal waarschijnlijk niet goed zoeken, maar waar kan ik meer info vinden over deze nieuwe Roco? Ik heb de neuheiten catalogus al doorgespit, maar daar zie ik hem niet in staan.

Edit: Oeps, toch niet goed gekeken....  pagina 40 dus en zelfs als 1212!

Klik naar de website van Roco
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Kijk eens aan, gevonden  ;) :thumbup: Nou, die zou ik dus liever van Märklin hebben en met een nog niet uitgegeven nummertje. 1208 of 1217 zou mijn suggestie zijn.

Citaat van: Spoorman op dinsdag 14 juni 2016, 06:34:55
Is de decoder motorregeling goed ingesteld?

Ik rijd analoog, dus veel regelen aan het motormanagement doe ik niet. Ik heb ook de beschikking over een MS2, maar daar kun je maar heel beperkt iets instellen (max. snelheid, acceleratie, adres, dat soort dingen). Een aantal digitale locs kun je ook voor analoog instellen, maar de meeste vergeten hun digitale instellingen op een analoge baan. De Roco 1206 heeft als enige sound bij mij, dat is dan wel weer grappig.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Waarom de specifieke voorkeur voor Märklin? Vanwege het uiterlijk of juist vanwege de rij-eigenschappen? Ik heb bij een van mijn collega modulebouwers een Roco 1200 gezien en die ziet er verdomd mooi uit. Ik zit er dan ook hard aan te denken om deze "nieuwe" 1212 van Roco te gaan kopen in het najaar.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 15 juni 2016, 22:48:39

Ik rijd analoog, dus veel regelen aan het motormanagement doe ik niet.


Misschien zit daar dan je trekkracht probleem verstopt.  ;)

Gr, Ben.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
 @citaat maakt dat zoveel uit dan in trekkracht of je analoog of digitaal rijd???
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Geen idee, moderne decoders hebben ook bij analoog bedrijf lastregeling. Helling op is extra motorspanning, helling af minder. Maar ik heb het nooit geprobeerd, analoog is voor meisjes. :P
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
oke.
is half analoog half digitaal ook voor meisjes?? :D :D
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Als analoog voor meisjes is,  wat is rijden met 2 rail dan wel niet?  :P ;)
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Geen idee, ik vind de discussie 2rail - 3rail niet interessant als het niet over de inhoud gaat. Zo ook het altijd terugkerende vergelijk Marklin versus de rest als dit alleen maar berust op gevoel in plaats van op verstand en voor een groot deel voortkomt vanuit merkentrouw.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Het was natuurlijk alleen maar om een beetje te plagen Ben ;) Ik ben het met je eens wat betreft de 'merkentrouw'. Vandaar ook mijn vraag waarom geen Roco voor 1200blauw. Was dat gebaseerd op onderbuikgevoel of ervaring zeg maar.
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk, ik rijd locs van Märklin, Roco en Fleischmann, maar de trekkracht van Märklin is voor mij in dit geval wel een pré. Dat verhoogt de inzetmogelijkheden. De Roco 1200 denk ik qua details wel fraaier, maar die is daardoor ook kwetsbaarder.

En "analoog voor meisjes"... Wel fijn dat de huisnar het zegt en niet iemand bij het volle verstand  >:-D
Re: NS 1200 in jaren '70 uitvoering
Zo is't maar net. :thumbup: