Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel

Gestart door arjanb zaterdag 04 april 2015, 10:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
De nieuwe koploper valt stil bij langzaam rijden over de engelse wissel bij rechtdoor rijden ter hoogte van het 2e wielstel (met de sleper) van de voorste aangedreven bak. Bij achteruitrijden gebeurt dit niet.
Het lijkt erop dat de massa slecht contact maakt, met een draadje tegen het wiel vertrekt hij wel weer.
Het blijkt dat het voorste wielstel geen massa heeft door de antislipbanden.
De achterste bak heeft wel op beide wielstellen massa. Maar de stroomvoorziening wordt geschakeld met de rijrichting.
Kent iemand dit probleem? Is hier een oplossing voor, massa ergens doorverbinden ?. Ik kan teruggaan naar de winkel voor garantie, maar verder rijdt hij normaal.
Gr Arjan
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Hallo Arjan,

Het is alleen een sleperwissel dus geen massawissel, je moet het probleem in de sleper zoeken dus niet in de wielen,

Groet, Walter
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Als je koploper weer verder rijdt, door een draadje (ik neem aan massa ;)) tegen de wielen te houden, dan lijkt het me geen sleper probleem.
Heeft het andere, niet aangedreven wielstel van de motor bak ook een massadraad?
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Gents,

Ik heb in mijn eerste koploper 37421 de sleperwissel uitgeschakeld en er wordt massa en sleper gewisseld bij omschakelen.

Heb er zelf geen last van. Binnenkant van de 37423 ken ik niet helaas.

Gr. Fred.
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Dank voor jullie reacties.
Citaat van: wissels op zaterdag 04 april 2015, 11:49:12
Het is alleen een sleperwissel dus geen massawissel, je moet het probleem in de sleper zoeken dus niet in de wielen,

Groet, Walter
Walter, dat dacht ik eerst ook. Ik heb nog een metaalstripje over het gat in de sleper aangebracht. Dat hielp niet. Verder ziet de sleper er normaal uit.

Citaat van: Kappa op zaterdag 04 april 2015, 11:59:14
Als je koploper weer verder rijdt, door een draadje (ik neem aan massa ;)) tegen de wielen te houden, dan lijkt het me geen sleper probleem.
Heeft het andere, niet aangedreven wielstel van de motor bak ook een massadraad?

Kappa, inderdaad een massadraadje  :D maar je beweegt daarbij ook snel het wielstel, dus ik ben er niet helemaal zeker van. ik ga het nog eens met een soepele draad proberen.
Alleen het niet aangedreven wielstel heeft sleper en massa, het aangedreven wielstel geen van beide..

Citaat van: Marklindak op zaterdag 04 april 2015, 12:16:31
Gents,
Ik heb in mijn eerste koploper 37421 de sleperwissel uitgeschakeld en er wordt massa en sleper gewisseld bij omschakelen.
Heb er zelf geen last van. Binnenkant van de 37423 ken ik niet helaas.
Gr. Fred.
Fred, als ze inderdaad beide omschakelen zou dat wel wat verklaren. Hoe schakel je de sleperwissel uit? Ik kan in de handleiding geen CV code of zo vinden.

Gr Arjan
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Een andere methode is om met een multimeter voorzichtig te testen of er spanning op het massa gedeelte van de trein staat (dus een massaprobleem), eerst even zoeken welke plaatsen, naast een wiel, aan een trein massa te vinden is, bij loks willen buffers nog wel eens onderdeel zijn van de lokmassa.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel
Citaat van: arjanb op zaterdag 04 april 2015, 16:03:38
Citaat van: Marklindak op zaterdag 04 april 2015, 12:16:31
Gents,
Ik heb in mijn eerste koploper 37421 de sleperwissel uitgeschakeld en er wordt massa en sleper gewisseld bij omschakelen.
Heb er zelf geen last van. Binnenkant van de 37423 ken ik niet helaas.
Gr. Fred.
Fred, als ze inderdaad beide omschakelen zou dat wel wat verklaren. Hoe schakel je de sleperwissel uit? Ik kan in de handleiding geen CV code of zo vinden.

Gr Arjan

Arjan,

Ik heb de sleperwissel hardwarematig uitgeschakeld.
Als je de motorwagen open maakt zie je bovenop de print een relais. Het relais heeft aan de lange kant twee omschakel contacten.

Deze contacten aan de lange kant (3 punten) aan elkaar solderen en dan ben je klaar, even goed kijken hoe en wat. Relaisspoel aansluitingen op de print kun je laten voor wat het is, niks CV's enz. Geheel valt ook weer ongedaan te maken, print hoeft niet los want het relais heeft "gebogen" contacten die je bovenop los kunt solderen.

Relais hoor je bij schakelen wel klikken. Ik heb het relais er dus helemaal uit gehaald en de koploper rijdt prima!

Gr. Fred.

Re: Marklin 37423 Koploper valt stil op Engelse wissel, correctie en oplossing
Het probleem bleek toch de stroomvoorziening via de sleper. Met de kap eraf verbinding gemaakt tussen massa aansluiting op de print en massa van de baan zonder effect. Verbinding tussen sleperaansluiting en de fase van de baan (rood) en de trein rijdt weer door.
Door de loc een klein beetje heen en weer te duwen op de wissel kreeg hij ook weer stroom. De sleper zag er verder normaal en recht uit.
Daarom de wissel nog eens goed bekeken. De 4 puko's in het midden stonden een beetje naar de buitenkant gericht. Nadat ik ze met een tangetje wat naar binnen heb gebogen, is het contact nu veel beter en valt de trein niet meer stil. Je ziet alleen nog de verlichting even knipperen.
Dus blijkbaar was het meer een probleem van de wissel dan de Koploper.
Er blijken toch wel massacontacten op de aangedreven wielen te zitten aan de zijkant. Er zitten 4 antislipbanden op die wielen ,wat de geleiding beperkt.