Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Intellibox over langere afstand met PC verbinden

Gestart door dgieskens woensdag 01 april 2015, 16:21:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Ik ben momenteel een nieuwe baan aan het opzetten met een Intellibox basic centrale en wil deze met de PC (koploper of itrain) aansturen. Echter de afstand tussen de baan (met de centrale) en mijn PC is waarschijnlijk te groot voor een betrouwbare USB verbinding. De intellibox heeft een USB en LocoNet poorten, maar geen TCP/IP netwerk poort.

Nu ben ik een aantal opties aan het bekijken en ben benieuwd of anderen hier al ervaring mee hebben of mogelijk nog andere opties zien:

       
  • Nieuwe/2e hands laptop aanschaffen, die ik vlak bij de centrale kan zetten. Dit heeft niet mijn voorkeur, omdat er bij de baan weinig/minder ruimte is voor een extra laptop en ik het voordeel van de grote schermen van mijn PC mis.
  • Ik heb gelezen over een LocoNet LocoBuffer met netwerk (TCP/IP) mogelijkheden, maar kan daar weinig info over vinden en al helemaal geen aanbieders in NL.
  • Gebruik een Loconet hub, lange kabel en een Loconet-Interface vlak bij de computer. Het interface heeft echter een RS232 aansluiting en mijn PC heeft geen seriele poort. Nu heb ik gelezen over een RS232-USB converter en ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben over beschikbaarheid en of het goed werkt. Alternatief is mogelijk een insteekkaart met seriële poort voor mijn PC kopen. Opnieuw ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze vorm van verbinden/aansturen. RS232 is een verouderd protocol, wat het niet per sé slecht maakt, maar waarvan ik niet weet hoe goed het werkt in combinatie met een volledige aansturing/regeling van de baan door de PC.
Andere inzichten zijn ook welkom.

Daniel
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Daniel

Er zijn verschillende forumleden die een oude IB  I gebruiken is combinatie met een RS232 converter naar USB en dat werkt.
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
De oplossing is LocoNet. Is over grote afstanden toe te passen en je kunt het eindeloos aan elkaar knopen zoalng je maar geen gesloten lus maakt.

Gr, Ben.
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Hoi Daniël,

De beste oplossing is inderdaad om de IntelliBox via LocoNet met de computer te verbinden. Een Rs232-USB-converter werkt goed. De LocoNet via TCP-IP is van Peter Giling. Zie via RocRail of Model Groep Venlo.

Er is ook een rechtstreekse USB-interface van Hans Deloof, die ik in samenwerking met meerdere printjes gebruik. Deze werkt ook goed.

Groet,
Bert
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Hallo Daniël,

Je kan ook gebruik maken van extenders. Hiermee zijn afstanden van 50 tot 100 meter mee te overbruggen.
Kosten ong. 20 tot 25 Euro.


Mvg,
Peter
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Standaard mag USB niet langer zijn dan 5 meter, zoals Peter / Freak al aangaf zijn hier weer extenders voor.

Deze heb je in USB van 5 meter met een stukje electronica erin, als je langer wilt gaat het over cat5 / utp heen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Allen dank voor de adviezen.
Het bevestigt wat ik al dacht. Ik ga dan ook waarschijnlijk voor de LocoNet oplossing: Hub - 'lange' utp kabel - interface - RS232-USB converter.
Deze oplossing is iets duurder dan een USB extender (dank voor de tip), maar biedt me op langere termijn meer flexibiliteit.


Daniel
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Citaat van: dgieskens op donderdag 02 april 2015, 17:55:21

........de LocoNet oplossing: Hub - 'lange' utp kabel - interface - RS232-USB converter.


Moet zijn: Intellibox (of LocoNet hub) - LocoNet kabel - LocoNet interface - RS232 naar USB convertor.

Meer over LocoNet kabels: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Intellibox over langere afstand met PC verbinden
Juiste correctie; dank.
Ik zat te denken aan de kabels die tussen mijn s88-n decoders liggen, maar het loconet stuk gaat idd met een 6-aderige kabel ipv de 8-aderige UTP.