Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Waarde Märklin

Gestart door Dennis Hendriks dinsdag 03 maart 2015, 11:07:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarde Märklin
Dennis Hendriks
gast

Waarde Märklin
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een aantal items van Märklin te verkopen die overbodig zijn geworden.
In zijn algemeenheid: valt er iets te zeggen over de waarde dat iets 2e hands nog heeft (bijvoorbeeld in % van aanschafprijs)?

Concreet: ik wil mijn eerste startset verkopen. Dat betreft:
29850 Digital-Mega-Startset Zwitserland met 2 treinen. Sneltrein en goederentrein met grote C-rail-modelbaan, transformator en Mobile Station. 230 volt.
Meer dan 10 jaar geleden aangeschaft, destijds ? 600. Wat zou een reële prijs zijn om te vragen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Waarde Märklin
zo rond de 300 euro.
gr Wim.
Re: Waarde Märklin
Dennis Hendriks
gast

Re: Waarde Märklin
Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee!

Maar wat moet ik me voorstellen bij de bijbel (koll), want dat is een nieuw begrip voor mij   :)
Re: Waarde Märklin
Dennis

De Koll catalogus is een boek dat elk jaar verschijnt waarin alle marklin modellen staan met hun richtwaarde.
Hierop kan je bepalen wat de prijs van een marklin artikel is, maar de prijs zal toch afhankelijk zijn wat de koper er voor wil geven.
Re: Waarde Märklin
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Waarde Märklin
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waarde Märklin
Misschien kan je ook eens op de (Duitse) ebay-site kijken en je vult het betreffende Märklinnummer daar in.
Je kan dan zien wat men er voor vraagt (als het op dat moment aangeboden wordt, natuurlijk), maar dat kan ook veel te hoog zijn!

Veel belangrijker: je kan ook zien voor hoeveel deze artikelen de laatste tijd daadwerkelijk verkocht zijn.
hiervoor roep je het gewenste artikel (bijv. Märklin 29850) op, dan in de linker kolom bijna onderaan staat:

Nur anzeigen
kies dan dit:
Verkaufte Artikel

Dan krijg je ook weer wat meer inzicht in de geldende prijs (in Duitsland).
Hoe meer info hoe beter  :)

Succes
Re: Waarde Märklin
Je moet niet vergeten dat onze hobby van oorsprong Duits is, Marklin is daar absoluut de grootste.
De Koll is wel een aardig boekje, al dateert het nog van voor het digitale tijdperk.
Onze hobby vergrijst langzaam, de oplage,s krimpen, en wat vroeger was, langlopende modellen,
tegenwoordig ziet de wereld er totaal anders uit.
Ik kijk niet eens meer naar dingen die hier te koop worden aangeboden!
Er zijn hier mensen die iets te koop aanbieden voor 270 euro, gebruikt!
Dat heb ik op ebay voor minder dan 200, en dan heb ik nog niet gehandeld.
Succes verzamelaars!

Re: Waarde Märklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarde Märklin
Citeer
de prijzen die koll hanteerd zijn prijzen die zijn geboden en verkocht op officiële verkoop beurzen met deurwaarder

met alle respect.... hoeveel artikelen worden er tegenwoordig op een beurs onder toezicht van een deurwaarder verkocht?
de Koll is een handig naslagwerk om een overzicht te krijgen wat marklin op de markt gebracht heeft. Maar de 'richtprijzen' die er in staan moet je wel met een korreltje (kilootje) zout nemen. Als ik artikelen voor een Koll prijs zou aanbieden krijg ik niet eens reakties.De prijzen die op internet op de bekende verkoopsites worden gehanteerd zijn meer realistisch. Een boek met richtprijzen was in de vorige eeuw misschien wel de standaard, maar in het internettijdperk wel behoorlijk achterhaald.

m.vr.gr.
Martin
Re: Waarde Märklin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waarde Märklin
als je de helft van de nieuw prijs hanteert zit je eigenlijk altijd wel goed(dit geld eigenlijk voor bijna alles)of het moet om een zeldzaam artikel gaan dan word het een ander verhaal!
Re: Waarde Märklin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Waarde Märklin
Als iedereen nu eens die Koll catalogi ging verzamelen? Als dat nou een beetje een rage wordt kunnen we misschien een boekje uitbrengen waarin de waarde van de Kolls in alle uitvoeringen en uit verschillende jaargangen wordt opgesomd. :o)

Tot nu toe is die Koll alleen maar geschikt gebleken om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Just my two cents...
Re: Waarde Märklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarde Märklin
de waarde van Koll catalogi is wel terug te vinden op internet:
Multi ("glad" wit papier met opdruk)     ? 70,= - ? 90,=   per 1000kg
bron: Oudpapierprijs.nl
je hebt dus wel heel wat Koll boekjes nodig om een aardig bedragje er voor te krijgen  :)

Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan het pre-Koll tijdperk. En dan heb ik het over de jaren 70 van de vorige eeuw, toen ik nog een scholier was. Tweedehands marklin koste toen echt niet veel. Was ook totaal geen handel in "oude speelgoedtreintjes". In Den Haag (bij het Spui)had je een ranzig winkeltje dat tweedehands treinen verkocht. Marklin lokomotieven hadden er een soort van eenheidsprijs, of het nu oud of vrij nieuw was. Ik had toen in die tijd aardig wat ingekocht daar, ondanks de schamele inkomsten van mijn krantenwijk. Iedereen vroeg zich af wat ik daar nou mee moest, die ouwe meuk. Maar ik heb er achteraf toch geen spijt van. Hooguit spijt dat ik niet nog meer gekocht had toen.

prijs in guldens (!)

m.vr.gr.
Martin

Re: Waarde Märklin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waarde Märklin
Ja,dat was de goede koll-derloze tijd.Ik heb toen ook veel gebruikte spullen gekocht .We gingen bijna elke maand wel naar Hobma in Arnhem.Daar kon je toen ook nog kopen voor normale prijzen.
Re: Waarde Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde Märklin
Heren, we dwalen wel wat af.
Wellicht de "Koll" discussie in een ander topic verder uiteen zetten. :idea: