Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wisselschakelaars 7549 en 75491

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 31 maart 2015, 22:56:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
wisselschakelaars 7549 en 75491
Beste mensen, ik ben in bezit van de "beruchte" Märklin wisselaandrijvingen 7549 en de nieuwere typen 75491 met eindafschakeling. De bedoeling is om deze aandrijvingen in de schaduwstations te gebruiken en servo's op de zichtbare delen toe te passen. Helaas heb ik niet overal plaats om servo's te gebruiken, want anders had ik wel overwogen om de M-aandrijvingen aan de wilgen te hangen, gezien de problematiek met deze dingen.
Ik lees echter voornamelijk de ellende van medespoorders die adviseren om de eindschakeling te verwijderen en
door te schakelen of alleen de hefboompjes te verwijderen. Dit gaat dan voornamelijk over de 75491, want die heeft een
eindafschakeling. Hoe zit het dan met aandrijving 7549, zonder eindafschakeling? Zijn er forumleden die ook met deze aandrijving problemen kennen of kun je deze gebruiken zonder ergenis te verwachten? Ik hoor ze graag.
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Ik heb de 7549 ook gebruikt, ook problemen met schakelen.
Ik heb ze alle vervangen voor 75491 en de eindafschakeling doorgesoldeerd en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Beste Martin,

Van fabrieksnieuwe aandrijvingen hoef je alleen de armpjes te verwijderen, van gebruikte aandrijvingen ook de aansluitingen met elkaar verbinden, daar zitten mogelijk al wat inbrand plekken op en die zouden verder kunnen "rotten".

Groet, Anne W
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Kun je de oude 7549 ook aanpassen om ze beter te laten schakelen?
Als ik ze open maak zie ik alleen maar een paar simpele draadjes en zou ik niet weten wat ik hier mee moet doen.

Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Beste Martin,

Maak eens een foto-tje van de binnenkant van jouw 7549

Groet, Anne W
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Hoi Anne, ik ben er al uit. Ik vond op ons eigen forum (ja, het kost veel zoekwerk en leestijd) een draadje over "ons" algemeen probleem, wat zeer verhelderend is.
Ik ben in bezit van de 1e generatie wisselspoelen 7549 en jawel, ik weet hoe ik het moet doen, dankzij de foto's van "Has-bis".
Bijgaand de desbetreffende link daar naar toe:
oplossing met foto's eindafschakelingen K-spoelen
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: wisselschakelaars 7549 en 75491
Voor iedereen die, net als ik, niet overal ruimte heeft voor de inbouw van servo's en daardoor de problematiek van de haperende wisselspoelen moet verhelpen, hier een zeer interessante
site met foto's om de oude 7549 door te verbinden en op z'n kop in te bouwen. Voor mij het ei van Columbus voor de wissels van mijn BW boven de schuifdeurkast.

zie hier de oplossing