Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verlichting modelbaan schakelen met Arduino (Was: SSR met 16 VAC)

Gestart door Treinengek Junior maandag 30 maart 2015, 19:04:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting modelbaan schakelen met Arduino (Was: SSR met 16 VAC)
Ik heb een vraagje over een 'relaiskaart' met solid state relais. Ik wil deze gebruiken om via een Arduino m'n modelbaanverlichting te schakelen. Die lampjes werken met 16V AC.

Nu is mijn vraag gaat dat werken met die relaiskaart ? In de datasheet van Omron staat de 'Voltage range' 75-240V is. Gaat het echt niet werken met een lagere spanning ?

Ik zou volgende print willen gebruiken: http://www.amazon.com/dp/B00M90H03Y/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_img?_encoding=UTF8&colid=2O1WXH52UJ0KG&coliid=I3IEIM7WZ2UEYW

Alvast bedankt voor het meedenken !

edit: link werkt nu
Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Helaas, werkt bij mij de link niet meer.

Daarom is het wat lastig om te beoordelen of het de spoelspanning is, of het maximale bereik van de schakelspanning. Maar als de spoelen van het relais op 5 volt werken, zou het voor de contacten normaal geen probleem mogen zijn om de spanning van 16V AC te schakelen.

Is dit wellicht een betere optie: klik
Geen solid-state relais maar wel super gemakkelijk in gebruik.
Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Deze 'solid state relais' zijn zoals de naam al doet vermoeden echt een vervanger van een relais op basis van halfgeleiders. Er zit niets mechanisch in en inbranden van de contacten behoort daarmee tot het verleden.
Ze zijn specifiek voor wisselspanning bedoelt omdat ze ontworpen zijn om op de nuldoorgang te schakelen en beide periodes kunnen doorlaten.

In principe zou het ook op lagere spanningen moeten werken, het ding schakelt op een nuldoorgang, en elke wisselspanning begint op 0V en eindigt op de piek, dat principe is voor elke wisselspanning gelijk.

Nadeel voor lage spanningen in de modelbouwwereld is de spanningsval van 1,6V en de maximale stroom van 2A moet ook maar net genoeg zijn.

In de advertentie staat de URL voor support, daar had je even kunnen kijken.
http://www.audiowind.com/pdf/g3mb-ssr-datasheet.pdf


Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Dag Bassie

De datasheet had ik al gelezen, maar daar staat toch duidelijk bij 'output' 'rated load voltage = 100V - 240V AC. Mocht het aan de uitgang ook lukken met 16 V AC dan zou er toch gestaan hebben 0-240V. Op Circuitsonline.net wordt ook al verondersteld dat halfgeleider niet in geleiding zou komen bij z'n lage spanning. Nu ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord waarom dat zo zou zijn.

Het verlossende antwoord kwam van 'GMP' op het Circuitsonline.net forum:

CiteerEen triac heeft onsteekstroom nodig en dat kan enkel maar als de spanning hoog genoeg is.

Zit er bv een diac in de gate dan zal die maar kunnen ontsteken als de doorslagspanning van de diac overschreden is +-30V.
Als je maar 16Vac hebt is dat 16 x 1.4 = 22,5V piek wat niet genoeg is om de triac te ontsteken.
Dat is nu een gewone dimmer.

Bij zerocrossing is dat hetzelfde liedje, de schakeling bepaalt de werkspanning voor een goede werking.
Ze zal meestal wel werken op bv 60Vac als het minimum 100Vac gespecificeerd is, maar dan moet je niet gaan reclameren als de module soms niet goed werkt, een beetje afhankelijk van de load.

Maar 16Vac zeker niet.

Zoals ik dus al zei gaat het NIET werken met de bovengenoemde relaiskaart. Een makkelijk alternatief is een relaiskaart met normale relais. Dat ga ik dan ook doen. Het wordt de bedoeling dat ik een 'dagcyclus' ga maken met m'n verlichting op en rond de modelbaan met een Arduino. Soortgelijk aan het project van LooneyTunes maar met minder aparte kanalen naar de huisjes.

In de zomervakantie volgt meer over dit project!
Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Solid State Relais voor schakelen van verlichting
Citaat van: Treinengek Junior op woensdag 01 april 2015, 15:44:54
Op Circuitsonline.net wordt ook al verondersteld dat halfgeleider niet in geleiding zou komen bij z'n lage spanning. Nu ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord waarom dat zo zou zijn.
Ik denk dat dit niet zo moelijk is.
Het schakel circuit is een zgn triac dat is een component dat bij de 0-doorgang van een wisselspanning gaat geleiden als de gate wordt gestuurd, in dit geval is dat optisch.
Daarvoor moet je over een zekere drempelwaarde heen dat is die minimum spanning.
Dus 16v AC is te weinig.

grt Piet.