Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modeltreinbaan Treinknutselaar

Gestart door Treinknutselaar dinsdag 09 oktober 2012, 22:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo allemaal!

In het voorstelrondje, waar ik een en ander vertelde over mijn modelbouwplannen, kwam al snel het voorstel om een eigen topic (jullie noemen het 'draadje'...) over de vorderingen van mijn baan te starten.
Om heel eerlijk te zijn heb ik daar wel even over nagedacht, want ik beschik niet over heel veel tijd, en de tijd die ik heb besteed ik het liefst aan het bouwen, experimenteren en plannen.
Wat mij over de streep heeft getrokken zijn de leuke commentaren die jullie geven op de diverse projecten die ik heb gezien, en een klankbord is altijd prettig, het kan je soms op leuke alternatieve gedachten/ideeën brengen.

Ik ben eind vorig jaar (2011, dus) begonnen met de bouw van de tafels. Het sporenplan was toen in grote lijnen vastgesteld, en ik had een begin nodig om te experimenteren met de diverse, voor mij nieuwe, technieken. De laatste modeltreinbaan die ik gebouwd heb ligt ondertussen ruim twintig jaar achter mij, dus een aanzienlijke bijscholing was toch wel nodig. Mede door dit forum kreeg ik een aardig overzicht van alles wat daarbij komt kijken, materialen werden aangeschaft en het geknutsel kon beginnen. Een eerste filmpje van deze fase is te vinden op Youtube, onder de naam treinknutselaar. Op de eerste, driedelige tafel reden na enig gepuzzel 4 treinen volledig 'Koploper-gestuurd' over de C-rails.

Daarna ben ik begonnen met de bouw van de onderste laag van de modeltreinbaan, op de foto's liggen de rails nog los. Momenteel ben ik bezig de contactrails te verplaatsen naar gunstiger posities, waarna op de lange tafel alles vastgeschroefd gaat worden. Hierna is het plan om op het verbindingsstuk tussen de lange en korte poot de eerste stijgende trajecten naar niveau 1 en 2 te maken, het geheel is vanaf dat moment niet meer berijdbaar, dus de beide schaduwstations moeten dan wel al perfect werken.

Zodra de eerste partij vast ligt zal ik een paar nieuwe foto's posten. Ik zal niet wekelijks een update plaatsen, alleen als er iets noemenswaardigs is gebeurd. Verder ga ik proberen mijn handgetekende sporenplan in te scannen en die hier ook te publiceren.

Zo, de kop is eraf, het begin gemaakt. Deze hele baan is bedoeld als een meer-jarenplan, dus kan ik nu al met een gerust hart zeggen dat de aankleding niet in deze winterperiode zal starten. Ik hoop deze winter de baan in ruwbouw klaar te hebben, zodat ik gedurende de zomer de baan kan fine-tunen. Pas wanneer alles (rij-)technisch in orde is, zal ik aan het landschap gaan beginnen, met uitzondering van een aantal moeilijk bereikbare plaatsen, daar zal ik waarschijnlijk snel de k-rails gaan ballasten.

Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen,

Met vriendelijke groet,

Tom, Treinknutselaar (en 's zomers karpervisser)
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Gelukkig hebben we op dit vorm engelen geduld. Ik blijf je gewoon rustig volgen  :-)
Veel succes verder..
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hoi Tom,

Leuk dat je besloten hebt ons deelgenoot te maken van je modelbaan vorderingen.
Wat je nu hebt liggen ziet er zeer vakkundig gemaakt uit.
Ik ga dit "draadje"  :) zeker volgen.

Gr. Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo Tom

Wat je tot nu toe hebt gemaakt ziet er strak uit. Je hebt ook een mooie ruimte om een baan te bouwen. Ga je een bepaald tijdperk uitbeelden?  Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

vr gr Michael
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hoi Tom, het ziet er zekker strak uit! Die onderste laag die we nu zien; is dat het toekomstig schaduwstation? Eigenlijk zie ik twee gescheiden opstelparken en lussen en die zou ik van nature integreren. Wat is het idee hier achter?

groet, Michiel
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo allemaal,

ik heb met stijgende verbazing zitten kijken dat dit stukje ondertussen al meer dan 100 x bekeken is? En dat terwijl er behalve wat rails en latten nog vrij weinig te zien is... Niet gedacht dat dit onderdeel van het forum zo goed bezocht wordt.
Bedankt zover voor de leuke reacties, is ook zeker een stimulans om er mee door te gaan!
@Michael: ik heb 1965 uitgekozen als richtpunt, einde periode 3 dus, situatie midden-Duitsland. Bedoeling is om met voornamelijk met stoom te gaan rijden, misschien ook een enkele diesel. Bovenleiding staat nog niet op het programma. Maar ja, plannen kunnen in de loop der tijd worden bijgesteld, toch?

Collegiale groeten,

Tom, Treinknutselaar
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
@Michiel:
Inderdaad, je ziet op deze foto's eigenlijk twee opstelplaatsen. Dit zijn de beide uiteinden van de baan, die qua plan afgeleid zijn van het bekende hondenbotmodel. Ik speel ook met de gedachte om een verbinding tussen beiden te maken, maar bedenk wat de rijtechnische voordelen hiervan zouden kunnen zijn. Opzet van het geheel is, dat een trein uit het schaduwstation komt, dan over een dubbelsporig paradebaanvak rijdt, vervolgens weer in een tussen(schaduw)station verdwijnt, vervolgens in het zichtbare doorgangsstation komt, weer in een tussen(schaduw)station verdwijnt, dan weer over een ander dubbelsporig paradebaanvak rijdt, en uiteindelijk in het andere eindschaduwstation komt. Daarna zal de trein, volgens het huidige plan, het hele traject in omgekeerde richting afleggen. Ik denk dat een en ander duidelijker wordt zodra ik mijn ontwerp ingescand heb.

Groet,

Tom
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
In je eerste post zie ik allereerst 2 rode kruisjes en daaronder foto's.
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Dat klopt Johnny, was alles beetje aan het uitproberen. Dacht dat ik daar m'n foto's kon invoegen, maar dat blijkt anders te werken.
Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Modeltreinbaan Treinknutselaar
Goedenavond allemaal,

zoals in het eerste bericht al vermeld stond, ben ik begonnen met het vastschroeven van de C'tjes. Wat een priegelschroefjes! Na eerst een compleet opstelspoor voorgeboord te hebben kon het schroefwerk van start gaan. Helaas waren alle schroefbitjes en schroevendraaiers te grof, en had ik gisteravond nog geen 3 meter rails vast liggen. Wat nu? De enige schroevendraaier die goed paste was er een uit een horlogemakerssetje. Ach wat, ik heb er toch een paar: hup, de zaag erin! En wat blijkt: door de geribbelde grip is het een ideaal bitje voor in de accutol geworden! Ik heb zojuist in een kwartier evenveel gedaan als gisteren in een paar uur!

Zie onderstaande foto's,

Met vriendelijke modelbouwgroet,

Tom, Treinknutselaar
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Slim bedacht Tom! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Dat word een mooie strakke baan zeg.
Daar heb je nog heel wat aan te knutsel

Tony :thumbdown:
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hoi Tom,

Prachtige ruimte heb je om een mooie grote baan op te bouwen. Wat vooral erg prettig is dat zijn die lange opstelsporen voor je schaduwstations. Je kunt dan met mooie lange treinen rijden.
Groot gelijk om er eerst voor te zorgen dat alles in de onderste laag perfect werkt voordat je weer verder gaat. Het is inderdaad later uiterst moeilijk om ergens bij te komen als de zichtplaat er boven zit.

Blijf je met belangstelling volgen. Mooie bijkomstigheid is dat het karpervissen nu wel even stil zal liggen dus kunnen we mooie bouwfoto's van je verwachten deze komende winter.

Groet en succes met de bouw.

Ronald
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo Tom,

Neem rustig de tijd, overdenk alles goed wij hebben hier zeker de tijd om dit prachtige gebouw te volgen.

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.

(slim bedacht die horloge schroevendraaier afzaggen en in de accuboor te doen)
Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo allemaal,

Vanmorgen vroeg mijn zoontje weer: "Papa, treintjes kijken?" Momenteel is het zo'n rotweer dat ik buiten toch niet kan zagen, dus kom op, naar zolder! Het mannetje (net 3 jaar oud) loopt dan gewoon een vol uur langs de tafels (elke keer je gereedschap opruimen) en kijkt z'n ogen uit. Machtig mooi gezicht is dat dan, daar doe je het voor.

Bijgaand twee foto's, voor de verandering een keer met rollend materieel. Excuses voor de slechte belichting, verlichting boven de baan is ook iets waar ik langzaam over na moet gaan denken.

Knutsel ze vandaag, het weer is er goed voor!

Treinknutselaar, en tevens vader.
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo Treinknutselaar,

Je hebt daar een paar prachtige sleeps staan, leuk dat de kleine nu al zo enthousiast is.

Gr.
Piwie.
Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Modeltreinbaan Treinknutselaar
Goedenavond allen!

Na een weekje vakantie in het buitenland gaan we er weer voor zitten: we gaan weer verder knutselen. Vandaag weer een kast t.b.v. opslag materialen in elkaar gezet, kan ik eindelijk weer wat losse zooi een plekje geven. Soms lijkt het wel of de rommel alleen maar groter wordt, in plaats van kleiner.
Zo wil ik binnenkort aan de verlichting boven mijn treinbaan gaan beginnen, zodat ik ook bij kunstlicht verder kan werken en later, als het landschap aan de beurt is, dit ook mooi uitgelicht wordt. Op beurzen heb ik hier al een paar aardige voorbeelden van gezien.
Weet iemand of er hieromtrent ook ergens een 'draadje' te vinden is, of wat zijn jullie ervaringen? Ik heb zelf nog maar een vaag idee hierover, denk dat ik met tl-armaturen ga werken, maar hoeveel, welk wattage, welke kleuren benaderen het meest het daglicht, welke afstanden tot het landschap zelf, dat zijn nog allemaal vraagtekens. Wie kan mij op weg helpen hiermee?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie adviezen,

Met collegiale modelbouwgroet,

Tom, Treinknutselaar
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar

Goedemiddag allen,

zo, de Kerstdagen zitten er weer op, tijd om weer een beetje te gaan bouwen!

Na een half jaartje te hebben stilgestaan, pakken we nu de spreekwoordelijke 'draad' weer op!
De laatste tijd heb ik aardig wat proefstukjes gemaakt voor de eerste zichtbare stukken van de baan, het eerste stuk moet gelijk zo'n 5,5m dubbelspoor voorop de baan worden, dus als het even kan moet dit meteen perfect liggen. Ik hoop volgende week de aansluiting naar het eerste niveau te realiseren en gelijk alles aan te sluiten.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,

Tom de Treinknutselaar
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
 :thumbup: TOP!

groeten Dylan
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Ziet er geweldig uit Tom.

Tony
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Beste Tom,

Het begin ziet er al veel belovend uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hoi Tom,

Ziet er veelbelovend uit.

Vraagje, wat voor merk is die rail brown verf? Zie dat het een verf is op basis van petroleum destilaat en de andere is een acryl verf.

Zijn de twee verschillende soorten goed te combineren?

Groet,

Ronald
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Merk railbrown ===> klik
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Bedankt voor de link.

Zie dat het van het merk Floquil is en heb net een andere link gevonden waarin staat dat het merk stopt met de productie en verkoop. Is opgeslokt door een grote Amerikaanse verffabrikant en dat betekent dat een aantal merken het veld moeten ruimen.

http://model-railroad-hobbyist.com/node/13972

Groet,

Ronald
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Goedenavond allen,

Bijgaand even een paar plaatjes van de laatste stand van zaken: aansluitingen met niveau's 1 en 2 gemaakt, ruwbouw niveau 1 ligt er nu ook. Binnenkort overgangsbochten K naar C maken, dan kan dit alles vastgelegd gaan worden. Ook de Ecos heeft een plaatsje gekregen inmiddels. Zodra ik meer heb, plaats ik weer een aantal foto's.

Met collegiale groeten,

Treinknutselaar
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hoi, dat lijkt een mooi project te worden.  Zo te zien ga je lekker lange treinen kunnen laten bollen als ik de lengte in de schaduwstations zie. Ik ben al benieuwd naar de volgende vorderingen van je baan. Heb je al ergens een plan van de zichtbare gedeeltes?

Groetjes uit Vlaanderen
Ronald
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo Tom,
zojuist je draadje "ontdekt" en doorgelezen.
De vorderingen ga ik maar eens volgen. Het ziet er goed uit. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Hallo Tom,

Ziet er goed uit, ook ik ga je vorderingen volgen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Succ6es verder met de bouw van jou baan je heb er weer een volger bij uit Maastricht. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Goedenavond allen,

Vandaag de eerste flexjes 2205 erin gelijmd: was nog even puzzelen om de bocht mooi lopend te krijgen! Maar met behulp van voorbuigen, afstandhoudertjes en een stapel loodaccu's is het gelukt: de binnenbocht ligt er... Moest vanavond natuurlijk nog even een treintje op, om te kijken hoe het eruit ziet, resultaat bijgevoegd.

Knutsel ze !

Tom

p.s: er is al een paar keer gevraagd om een sporenplan: morgen ga ik hem inscannen !
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Leuke update Tom. :thumbup: :thumbup:
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Als die sporen vooraan je paradestrecke is, dan wordt het helemaal top.  :arrow: :thumbup:
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Toch mooi, zo'n flauwe bocht... Leuk draadje en je hebt er weer een volger bij!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Treinknutselaar
gast

Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Goedemiddag collega-knutselaars,

Had wat voeten in aarde, maar ze zijn er nu eindelijk !

Groeten,

Tom
Re: Modeltreinbaan Treinknutselaar
Tom,

een mooi ontwerp, wordt vast een imposante baan. Het eerste begin van de bouw is al fraai!

Ik ga je volgen.

Groeten,
Roel