Hallo allemaal!
In het voorstelrondje, waar ik een en ander vertelde over mijn modelbouwplannen, kwam al snel het voorstel om een eigen topic (jullie noemen het 'draadje'...) over de vorderingen van mijn baan te starten.
Om heel eerlijk te zijn heb ik daar wel even over nagedacht, want ik beschik niet over heel veel tijd, en de tijd die ik heb besteed ik het liefst aan het bouwen, experimenteren en plannen.
Wat mij over de streep heeft getrokken zijn de leuke commentaren die jullie geven op de diverse projecten die ik heb gezien, en een klankbord is altijd prettig, het kan je soms op leuke alternatieve gedachten/ideeën brengen.
Ik ben eind vorig jaar (2011, dus) begonnen met de bouw van de tafels. Het sporenplan was toen in grote lijnen vastgesteld, en ik had een begin nodig om te experimenteren met de diverse, voor mij nieuwe, technieken. De laatste modeltreinbaan die ik gebouwd heb ligt ondertussen ruim twintig jaar achter mij, dus een aanzienlijke bijscholing was toch wel nodig. Mede door dit forum kreeg ik een aardig overzicht van alles wat daarbij komt kijken, materialen werden aangeschaft en het geknutsel kon beginnen. Een eerste filmpje van deze fase is te vinden op Youtube, onder de naam treinknutselaar. Op de eerste, driedelige tafel reden na enig gepuzzel 4 treinen volledig 'Koploper-gestuurd' over de C-rails.
Daarna ben ik begonnen met de bouw van de onderste laag van de modeltreinbaan, op de foto's liggen de rails nog los. Momenteel ben ik bezig de contactrails te verplaatsen naar gunstiger posities, waarna op de lange tafel alles vastgeschroefd gaat worden. Hierna is het plan om op het verbindingsstuk tussen de lange en korte poot de eerste stijgende trajecten naar niveau 1 en 2 te maken, het geheel is vanaf dat moment niet meer berijdbaar, dus de beide schaduwstations moeten dan wel al perfect werken.
Zodra de eerste partij vast ligt zal ik een paar nieuwe foto's posten. Ik zal niet wekelijks een update plaatsen, alleen als er iets noemenswaardigs is gebeurd. Verder ga ik proberen mijn handgetekende sporenplan in te scannen en die hier ook te publiceren.
Zo, de kop is eraf, het begin gemaakt. Deze hele baan is bedoeld als een meer-jarenplan, dus kan ik nu al met een gerust hart zeggen dat de aankleding niet in deze winterperiode zal starten. Ik hoop deze winter de baan in ruwbouw klaar te hebben, zodat ik gedurende de zomer de baan kan fine-tunen. Pas wanneer alles (rij-)technisch in orde is, zal ik aan het landschap gaan beginnen, met uitzondering van een aantal moeilijk bereikbare plaatsen, daar zal ik waarschijnlijk snel de k-rails gaan ballasten.
Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen,
Met vriendelijke groet,
Tom, Treinknutselaar (en 's zomers karpervisser)