Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rosoft terugmelder met diodetruc

Gestart door Tjoekedoris zondag 29 maart 2015, 11:18:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Rosoft terugmelder met diodetruc
Beste Spoorders,

Daar ben ik weer. Er spoken veel vragen door mijn hoofd. Rosoft heeft een terugmelder S88 met diodetruc in zijn assortiment voor 25 euro. Dat spreekt mij wel aan, ook doordat ik eigenlijk over het algemeen goede referenties tegenkom.
Nu heeft deze decoder 16 aansluitingen. Volgens mij moet je de diode truc bij elke aansluiting toepassen.
Hoe zit dat dan met die decoder. Heeft deze 16 diode oplossingen (bij elke aansluiting) of is dat anders opgelost?
Wie kan mij dat vertellen?
Verder heeft men ook een diode schakeling opgenomen voor 1 euro 55 per stuk. Kun je deze toepassen als de bewuste diode truc? Dat kost geld, maar scheelt een hoop werk, vooral als je daar niet zo in thuis bent en geen soldeerfanaat bent.
Wie heeft de wijsheid in pacht?
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Hallo Tjoekedoris

inderdaad heeft deze rosoft met diode truck op elke ingang een diode truck toegepast
het werkt heer lijk geen probleem
draadje insteken schroefje aan draaien en klaar

alleen nog een massa draadje naar je massa en je bent klaar

gr Ed
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Hallo Martin,

Je kan ook de vraag stellen waarom andere fabrikanten zoals Marklin, Littfinski, Tams, Uhlenbrock, Viessmann enz. deze diodetruuk niet op zijn module (print) toepast want zo duur zijn de diodes niet.

Ben benieuwd naar de antwoorden die je krijgt.


Mvg,
Peter
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Als het niet kapot gaat valt er niets te verdienen.
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Heel eenvoudig, de 16 diodes voor de diodetruc zitten in en op de module zelf.
De genoemde diodeschakeling is bedoeld voor het 2-railsysteem, en bij 3-rail niet van toepassing en is dus ook geen diode-truc.
Gewoon aansluiten en iedere sectie is voorzien van zijn eigen diode-truc.
http://rosoft.info/images/S88ndiodemanual.pdf
Groetjes
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Ditzelfde geldt ook voor de terugmelders van Traintech.
Op mijn 2-rail baan gebruik ik deze diodetruc niet, maar de terugmelders werken goed met MRdirect en Koploper.

Groet, (een andere) Martin.
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
3-rail: diode truuk om bij geen normaal massa contact van de lok toch een beetje stroom op de motor te krijgen

2-rail: diode schakeling: om het spanningsniveau op niet gedetecteerde stukken op gelijk niveau te brengen met het spanningsniveau op de gedetecteerde stukken.

Over welke situatie discussiëren jullie nu?

Groet, Anne W
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Hoi Anne,  het is niet direct een discussie maar een vraagstelling van mij over het feit of de diode schakeling van Rosoft hetzelfde is als de diode truc voor 3-rail en die vraag is beantwoord. Die schakeling is bedoeld voor 2-rail systemen.
Verder is het mij nu duidelijk dat de terugmelders per aansluiting voorzien zijn van een diodetruc. Vind ik fantastisch.
Maakt de keuze erg simpel. De prijs / kwaliteit verhouding is goed te noemen en scheelt een hoop werk   :-).
Blijft de vraag waarom andere fabrikanten van terugmelders geen diodetruc in de decoder inbouwen of een losse diodetruc component ontwikkelen. Ik denk dat er best mensen zijn (zoals ik) die dit zouden willen afnemen, al is het alleen maar om de zekerheid dat het functioneert.
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Beste Martin,

Ik heb het ook zelf gedaan, maar dat komt omdat mijn terugmeldeenheden geen ingebouwde diodetruuk hebben, overigens is er (natuurlijk) een discussie (geweest) over de plaats en het type van deze diodes, vlak bij de terugmeldrailstaaf of bij de meldeenheid en of het een zgn. Schottky  diode zou moeten zijn, bij mij zitten ze bij de meldeenheden en zijn het gewone diodes en het werkt al een jaar of 20 naar tevredenheid.

Groet, Anne W
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Citaat van: Anne W op zondag 29 maart 2015, 14:17:13
3-rail: diode truuk om bij geen normaal massa contact van de lok toch een beetje stroom op de motor te krijgen

2-rail: diode schakeling: om het spanningsniveau op niet gedetecteerde stukken op gelijk niveau te brengen met het spanningsniveau op de gedetecteerde stukken.

Over welke situatie discussiëren jullie nu?

Groet, Anne W

Ik zag de bovenstaande melding en had hier eerlijk gezegd nooit zo bij stil gestaan. Zelf heb ik een 3-rail systeem en hiervan 1 rail compleet geisoleerd voor de terugmelding. Ik heb de diode truc nooit toegepast en gebruik zelf de oudere versie van de Rosoft terugmeldmodules. Gaan de treinen er beter van rijden wanneer de diode truc wordt toegepast??
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Op het moment dat een klein lokje met weinig wieltjes even geen contact meer heeft met de massa railstaaf krijgt de motor geen stroom en stopt dus.

De diodetruuk zorgt er voor dat er ook via de meld railstaaf ook aan massa ligt, echter alleen in één stromingsrichting, maar dat is genoeg om de lok in beweging te houden, zodat hij weer in contact komt met de massa railstaaf.

Groet, Anne W
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Een goede uitleg over het ontstaan van deze methode is te vinden in de Wiki
Niet dat er iets mis is met de uitleg van Anne, maar het is interessant leesvoer.

grt Piet.
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rosoft terugmelder met diodetruc
Beste Piet,

In de Wiki staat het natuurlijk uitgebreider, zo'n voorbeeldje als van mij is echt voor iedereen te begrijpen.

Groet, Anne W