Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zolder vondst

Gestart door pg13 zaterdag 28 maart 2015, 13:24:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolder vondst
pg13
gast

Zolder vondst
Hallo,
Ik heb al een tijdje een trein set van mijn overleden opa in huis. Ik zou graag willen weten wat het is en bv. de waarde en of het de moeite is om re restaureren ed.
Misschien kan iemand hier iets meer over de herkomst vertellen.
Alvast bedankt!
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolder vondst
denk een 100 euro, betreft een lok met uurwerkmotor,
Re: Zolder vondst
pg13
gast

Re: Zolder vondst
Bedankt voor de reactie! Op de doos staat 'made in germany' is het van Marklin? Er zit idd nog een werkend opwind mechanisme in. Er zijn een paar onderdelen die gesoldeerd moeten worden, is dat verstandig om dit zelf te doen?
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolder vondst
als het Marklin zou zijn, moet het zeker ergens op het materiaal of doos vermeld staan, solderen op 'blik' zal zeker niet gemakkelijk zijn om restauratie te doen
Re: Zolder vondst
nobody
gast

Re: Zolder vondst
Ik denk aan een treinset van Bing of Bub.
Re: Zolder vondst
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Zolder vondst
Zelf solderen aan dit soort spullen zal zeker de waarde niet vergroten denk ik. Mocht je er zelf van willen gaan genieten, laten rijden dus, en stoort het je dat iets niet werkt, dan kun je het natuurlijk altijd proberen. Ik weet niet of dit setje een geldelijke waarde vertegenwoordigt, maar afgaand op mijn voorgangers loont het economisch ws niet het te laten maken.
Zou ik zelf zo'n setje hebben, dan zou het stilletjes in een vitrine staan, geldelijke waardevol of niet en functionerend of niet. Het is gewoon cult zo'n oud ding in je kamer.
Re: Zolder vondst
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zolder vondst
Dag PG.
Prachtige zoldervondst zo'n oude modelspoorset!
Natuurlijk nog leuker wanneer je weet dat deze van je opa is geweest.
Het station heb ik pas nog ergens gezien en zoals Wim (nobody) al opmerkt, waarschijnlijk Bing, Bub, Hornby enz.
Voor de waarde maakt dit niet zoveel uit, de nostalgische en emotionele waarde is toch niet in geld uit te drukken.
Dit blikken speelgoed heeft altijd een magische uitstraling en laat goed zien wat voor vakmanschap en handwerk hiervoor nodig was.

Dus, zoals al eerder gezegd, prachtige set om op een mooie plek (vitrine of i.d.) lekker tentoon te stellen en gewoon van genieten.

Veel plezier met deze prachtige set.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolder vondst
Hoi Pg !

Jouw station is van Bing.
(ik vond er al een te koop voor ?750,- !!!)

Google maar eens Bahnhof Bing en dan afbeeldingen.
De loc waarschijnlijk ook (lokomotive Bing gegoogled )

Grtz Tony
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zolder vondst
Hartstikke leuk set. Niet restaureren zou ik zeggen. De oude patina ontstaan door de ouderdom krijg je nooit meer terug.
Als je het op waarde wilt beoordelen en houden moet het zeker origineel blijven.

Groet,

Ronald
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zolder vondst
ik zou zeggen: veilen. Lijkt me de moeite waard.
Re: Zolder vondst
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Zolder vondst
Veilen?

Het eet geen brood hoor, en wat te denken van eventuele emotionele waarde?

Nee zou zoiets eerder in een vitrine plaatsen, en een beetje beschermen tegen stof en zonlicht.

Tenzij je er geen waarde aan hecht, lijkt veilen wel een optie maar alleen als dat het geval is ;)

Trouwens Märklin was dus niet de enigste die in Duitsland produceert, Bing Bub en ik dacht ook Carette (laatste weet ik niet zeker) hebben daar productie gehad.

M.v.g.

Hans V200.0