Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic

Gestart door marklintim donderdag 26 maart 2015, 14:04:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Railbouw Leerdam
gast

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi,

Ik zou voor de ESU lopi v4 gaan, esu heeft ook de benodigde magneet. Het 5* anker van M*. Je zou eventueel ook het 3* anker kunnen gebruiken. Werkt op zich ook prima en is meestal wat stiller.

Dan kan je een LED-stripje in het interieur plaatsten ipv het gloeilampje. Daar kan je met de ESU een leuk TL effect op zetten..

gr. Dieuwe
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Oké dan ga ik die gebruiken.
Maar bij de 60941 en 60943 zit een magneet, 5 pollig anker en een motorschild. (Dat is makkelijker en dan weet ik zeker dat het goed werkt en past) maar welke van deze 2 past in de motorpost en welke in de 1600?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Een ESU lokpilot heeft al een isolatiekous en kan je gewoon op metaal leggen of plakken.
In een motorpost heb je zeëen van ruimte en ik zou er een stukje gaatjes-printplaat in monteren.
Op dit printplaatje soldeer je dan 2 rijen contacten - van bijvoorbeeld ic-voetjes - en je kan je decoder naar believen er weer uit halen.
Ook kan je het printplaatje zó maken dat je er een taai-rep (tyrep, tiewrap enz.) omheen kan leggen en zo de lokpilot vast zetten.

Een voorbeeldje misschien:
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Tim,
Dat verschild per trein.
Net als je per trein een goede decoder moet zoeken en bij jou 'oudere' treinen past dat setje voor de motor misschien niet.
Ook moet je zorgen dat de verlichting niet contact maakt met de bodem (dus met digitaal moet de verlichting geïsoleerd zijn)

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo allemaal,
Huub bedankt voor de montage tip.
Remco ik snap niet precies wat je bedoelt.
Ik weet dat ik de 60944 voor de 3048, 3047, 3021 kan gebruiken
Maar welke past nu in de motorpost of 1600 de 60941 of 60943???
De decoder weet ik nu wel. Zowel plaatsen en waar ik moet zoeken.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Tim,
Bekijk de handleiding eens van de locs daar staat ook meestal wel wat in.
Bij de motorpost en de 1600 zijn de lichtjes al geïsoleerd van het onderstel bij je andere treinen nog niet.
Volgens mij kan je niet zomaar in elke trein dezelfde decoder zetten.

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Nou, als je een ESU 54610 decoder neemt, dan kan je die in een heleboel Märklinloc´s met succes gebruiken.
Je loc´s zijn dan ook direct aanstuurbaar met zowel het DCC-protocol als ook het MM-protocol.
Je zit dan niet meer vast aan één fabrikant, vind ik belangrijk.
Ik heb in het verleden diverse decoders aan de tand gevoeld en bovenstaande viel bijzonder goed in de smaak.
De decoder heeft een 8-polige connector, maar is onder een ander nummer ook verkrijgbaar met een 6-polige of een 21-polige connector.
De decoders kosten ca. 25 Euro per stuk als je effe zoekt.

Je hebt dan ook een permanente magneet nodig.
Die kan je ook bij ESU aanschaffen, dan heb je dezelfde motor met een 3-polig anker.
Die combinatie voldoet prima, behalve bij de grote schijfcollector-motor.
Die motor zit bijvoorbeeld in een 3050, 3051, 3021 enz.
Hier heb ik betere resultaten gezien met de Märklin ombouwset 60944.
Deze set kan je vermoedelijk aanschaffen voor 21 Euro, ook weer zoeken  :D

Dan heb je voor de andere motoren ook nog 5-polige ombouwsetjes, maar die heb ik nooit ingebouwd.

Trouwens, na ombouw met de 5-polige anker-setjes heb je achteraf altijd een trommelcollectormotor.


Dit alles is mijn persoonlijke keuze en smaak; je mag natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet  :)

En wat je niet weet, kan je hier gewoon vragen !

Grv Huub


Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
hallo huub,
bedankt voor deze informatie. ik weet dat esu magneeten verkoopt, maar ik wil gewoon een setje van marklin met 5 pollige anker. daar zit voor alle locomotieven ook het juiste motorschild bij en een magneet. ik weet waarom iedereen zegt dat ik esu moet gebruiken maar ik wil het dus zo:
-decoder esu
-goede motorschild, met magneet, en 5 pollig anker.
dit omdat hier in het marklin setje ook het juiste motorschild bij zit.
dus welke moet ik gebruiken voor motorpost en welke voor 1600? 60941 of 60943?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Tim gewoon plat op de grond plakken.
Er zit een soort verdieping waardoor je er zelfs nog een vloertje overheen kan leggen zodat je helemaal niets meer van de decoder ziet.

Je moet de setjes voor de trommel collector motor hebben. ( ook wel drum collectoren genoemd)
Dacht dat dat de 41 was.

Decoder de lopi 4. En dan kun je kiezen uit de DCC,M4, of multiprotocol ( MM2,DCC en Selectrix) variant.


Robin
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ja dat klopt,

De 60941 is er voor trommelcollectormotoren en de 60943 is voor kleine schijfcollectormotoren.

De trommelcollector herken je aan de 2 gelijke, vierkante koolborstels die in de motor naar elkaar wijzen.
Duurdere, buitenlandse namen zijn Drumcollector motor of DCM  :D
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Tim,

Gebruik je google of de zoekfunctie nooit van het forum? :mrgreen:
De ombouw van een Motorpost.


Mijn advies: 5 polige motor, Esu 51968 en als decoder Esu 54614. Waarom? Past het mooi in het bakje :mrgreen:

De weerstanden zet je niet hoe ik ze gefotografeerd hebt, maar op de soldeerpads van het adapterplaatje van de decoder. Hiervoor gebruik je SMD weerstanden, in de grootte van een 1206 of 0805 met de waarde van 1K. In totaal heb je 4 weerstanden nodig. Dan zit je ook nergens meer te klooien met krimpkous of wat dan ook. Gewoon strak alle benodigde elektronica op een adapter platine.

Op de rode strepen plaats je de 1K weerstanden. Dan zie je nog een witte, gele, groene en paarse streep staan. Op die plek soldeer je de draden, niet op de plaatst waar ze nu vast zitten.

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
hallo wijbe,
dat had ik al een keer gelezen. maar het gaat nu niet om de decoder. welk setje van marklin met magneet en 5 pollig hoogvermogen motor heb jij gebruikt? marklin 60943 of 60941? dat staat nergens in het verslag of ik kijk niet goed >:-D
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Vergelijkbaar met 60941. Maar die onderdelen worden ook vaak los aangeboden of met....
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo wijbe,
Nog een dingetje. Ik zag dat jij een decoder hebt gebruikt die in dat bakje past. Maar wat ik ook zie is dat jij de andere print met de schakelaar van stroom van rails naar stroom van bovenleiding hebt weggehaald. Kan je die ook laten zitten of kan je digitaal niet op bovenleiding rijden?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ik verbind de sleepschoen met de panto's van m'n digitale E-locs, voor nóg beter contact.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Het gaat hier al een tijdje niet meer over de bakkie's van Roco, dunkt mij.
Wordt het niet eens tijd om onder een andere titel verder te gaan?
Het wordt zo, zo verwarrend.

grt Piet.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Tim,

Die print met schakelaars zitten volgens mij ook weerstanden op. Die kan je misschien ook gebruiken. Kwestie van logisch nadenken, wat heb je nodig en wat wil je.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
wim, daar had ik al eens van gehoord.
piet, achteraf had dat misschien beter wel gekunt. ik had niet verwacht dat ik na 1 vraag zo veel dingen meer had bedacht. laten we het maar weer hebben over het bakkie :D
wijbe, oke bedankt
roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Hallo allemaal,
Om toch terug te komen op de hippel,
Dieuwe had gereageerd en gezegd dat hij er zelf een had omgebouwd en geen slechte ervaring met dat ding heeft. Is dat inderdaad zo dat je beter zelf kan ombouwen? Heeft roco gewoon een fout gemaakt in de 3 rail versie maar niet in de 2 rail versie en dat als je een 2 railer zelf ombouwt dat het dus beter gaat dan een 3 railer van roco zelf??
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Mijn bakkie (3 rail) rijdt goed.

Ook op rangeer snelheid

geen problemen met de contacten

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Citaat van: marklintim op dinsdag 07 april 2015, 00:03:52
Heeft roco gewoon een fout gemaakt in de 3 rail versie maar niet in de 2 rail versie en dat als je een 2 railer zelf ombouwt dat het dus beter gaat dan een 3 railer van roco zelf??
In essentie is de 3 railer een omgebouwde 2 railer.
Er is een sleper onder gezet en de 2-rail stroomafname is doorverbonden zodat de wielen aan beide kanten met de railmassa is verbonden.
En die rijdt nu ook prima.
Ik heb hier een 3 railer die ik zelf heb aangepast zodat de stroomafname op de wielen beter is en die heb ik een tijdje geleden vergeleken met een reparatie 2-railer en behalve het bovenstaande kon ik geen verschillen ontdekken.

grt Piet.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Er zijn ooit ook bakkies uitgeleverd zonder antislipbanden bij de 2 railers. Die  hebben dus een stuk beter contact.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
hmm het verschilt dus per lok. de eerste zegt goede ervaring. de tweede zegt geen verschil te zien tussen 3rail en 2rail. en de derde ziet het verschil van slipbandjes. ik vind de 622 persoonlijk het mooist. maar naar mijn weten is deze niet in 3rail uitgebracht. zou die het ook goed doen als ik hem zelf ombouw? en als je nou 1 slipbandje gebruikt in plaats van 2, werkt dat ook beter?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Citaat van: marklintim op woensdag 08 april 2015, 18:55:22
zou die het ook goed doen als ik hem zelf ombouw?
Ligt er helemaal aan hoe netjes je werkt.
Het probleem is dat er gelijkstroom wielen onder zitten.

Een stukje uit de Wiki:
Eigenschappen 2-rail as:

    een 2-rail as, is veelal voorzien van een kunststof ringetje tussen de as en het wiel aan één kant. De wielflenzen zijn
    dan ook geïsoleerd ten opzichte van elkaar.
    wielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog.
    Flens afstand 2-rail = 14.2-14.4 mm tussen beide flenzen

Eigenschappen 3-rail as:

    een 3-rail as is kent geen isolatie en beide wielflenzen staan dan ook in contact met elkaar
    wielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog
    Flens afstand Märklin = 13.9 - 14.1 mm tussen beide flenzen

Dus is de stroomafname niet optimaal, het beste is als er onder alle omstandigheden een flens in contact is met de railstaaf.
Daar zul je wat voor moeten bedenken, maar let op dat je het ook niet overdrijft, de loc moet wel een bocht door kunnen.
Door de drijfstangen is de zijdelingse beweging van de middelste as beperkt.
Het mooiste zou zijn als de middelste as niet alleen zijdelings maar ook een beetje verticaal kan bewegen.
De manier van stroomafname van de wielen is dramatisch, flinterdunne bronzen veertjes die bij het minste of geringste buigen en/of krom staan.
Ook daar moet je wat aan doen.
En dan is het een perfect rijdende loc op een 3 rail baan, is mijn ervaring.

grt Piet.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Hallo piet,
Dat van dat ringetje wist ik al. Ik vond de gedachte ook niet lekker om zelf om te bouwen want het lijkt makkelijk maar er is geheid nog wel een grote tegenvaller. Ik blijf het een leuk lokje vinden maar ga dan toch voor een 2200.

Frank,
Ik zag op jouw blog nog een verslag staan van het bakkie of 2200, en de reacties bekeken. Een 2400 zou ook niet slecht staan maar het is niet dat ik die niet wil. Die komt namelijk voor m'n stoomtreiaatschapij (voor m'n verjaardag) en ik hou nou eenmaal van variatie (anders word het een beetje saai alleen maar 1 type lok :D ) dus dan zou ik een andere diesel Willen en ik twijfelde over een bakkie want dat vind ik een leuke rangeer lok of een 2200 omdat ik wist dat het bakkie niet goed was.
Het zou dus een 2200 worden. Maar ik ben een beetje aan het klooien met hoe ik de treinen wil. Dus de ene dag heb ik 2 V200'en voor goederen en de andere dag 1 en wil ik daar een 2200 bij. Ik vind de 2225 of de 2275 het mooist. De 2201 vind ik zo appart zonder demper dat vind ik niet mooi.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Het word dus toch een 2200 voor een keer erbij op het industrie gebied.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Hallo allemaal,
Het is toch geen bakkie geworden. Voor m'n verjaardag had ik de 2404 gekregen. (Die is bij harlaar in de aanbieding voor ?99,-) hij doet het erg goed en ben er erg blij mee. Overigens blijf ik het bakkie een leuk lokje vinden en misschien dat deze ooit nog volgt. Nu de goederen een beetje op orden zijn ga ik eerst maar eens opzoek naar een realistische personentrein. (Ik dacht aan de roco 1103 met plan D )
Hier enkele foto's van de lok:
De lok is helemaal af met messing schildjes en Remco had voor mij de luchtslangetjes wat gepimpt.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
weet iemand het bestelnr. van die plaatjes kunnen kopen uit een digitale motorpost. (lichtplaatjes digitaal)