Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic

Gestart door marklintim donderdag 26 maart 2015, 14:04:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
roco bakkie 500/600 (hippel) back on topic
hallo allemaal,
ik ben al een poosje opzoek naar een mooie, niet zo dure, nederlandse rangeer diesel. Nou heb ik het wel eens over de sik gehad. maar ik wil toch nog wel wat weten over de hippel.
ik weet dat de rij-eigenschappen niet goed zijn, maar dat dit te verhelpen is. hier staat bijvoorbeeld een mooi verslagje van in de wiki van het 3 rail forum. maar mijn vragen:
ik had een artikel gevonden waarin frank103 (van dit forum) een kort verslagje schreef over de hippel hierin staat dat alleen de achterste as aangedreven is, en dat de andere assen worden aangedreven door de drijfstangen. bij hem is hierdoor een drijfstang gebroken. loopt iedereen dit risico die een bakkie aanschaft?
http://frank1631.blogspot.nl/2010/03/nr-50-de-roco-ns-634.html
in de wiki staat dat de stroomafname simpel te verbeteren is. maar ga je dit zien, en werkt het (bij anderen) echt goed?
http://wiki.3rail.nl/index.php/Roco_Hippel_Stroomafname_verbeteren
verder vind ik het een leuk model. maar ik ben benieuwd naar jullie (slechte/goede) ervaringen met dit model. als er alleen maar negatief hier over gesproken gaat worden, ga ik deze niet aanschaffen. komt er positief antwoord op mijn vragen en hebben jullie er andere ervaringen mee dan dat je vaak hoort, zou ik er best nog eens over na gaan denken.
waar hebben jullie betere ervaringen mee: een roco sik of een roco hippel, welke rijd beter? (allebei 3 rail)
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Kopen als je de stroomafname zelf KAN verbeteren. Met de aandrijving van 1 as heb ik weinig problemen.

Sik trekt niks op een helling, en ombouw is lastig.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim, ik zou gaan rangeren met een roco 2400, die is ongeveer even duur maar een probleemloze loc. Bij Sloterdijk wordt ook veel gerangeerd met 6400. Mijn bakkie (uit het verslag) staat nu al jaren in de vitrinekast (stangen zijn wel gerepareerd), ik vermoed dat die nooit meer op baan beland.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo wijbe, bedank voor je positieve reactie. Het moet mij wel lukken om de methode van de wiki toe te passen.
Hallo Frank, bedankt voor je reactie. Ik wist al dat u er negatief over sprak. Van u begreep ik dat te 2200 het ook goed doet dus dan kies ik daarvoor i.p.v. een 2400 want daarvan komt er eentje voor bij de stoomtrein maatschappij en ik wil vooral verschillende locomotiven.

1 tegen 1 wie volgt?  :D
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Er gaan geruchten dat Roco met een nieuw ontworpen 2200 gaat komen, vergelijkbaar met de afwerking van de 2400. Dat is dus een ander model dan de 2200 die als hobbymodel voor 2015 staat aangekondigd. Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan detaillering en exacte weergave. Het zou een reden kunnen zijn even een jaartje met de aanschaf van een 2200 te wachten.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
1200blauw, bedankt voor je reactie. Maar ik wil dan eigenlijk de 2225 met hoge A. Die vind ik heel mooi.
Maar laten we het maar weer even hebben over het bakkie of hippel
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim,
voor jou als jeugdige modelbouwer is het jammer als je een lok op de baan hebt staan die niet doet wat jij graag wil, rangeren op jouw spoorbaan Getswoud. Je kan hier en bij de buren lezen dat het bakkie niet bij iedereen goed bevalt, maar je kan natuurlijk bijvoorbeeld bij meneer Harlaar vragen of je ze beide (bakkie en 2200) mag zien rijden. Ik heb meerdere rangeerlocs staan die beter rijden, daarom staat het bakkie in de vitrine. Als ik maar een paar locs had gehad, dan had hij gewoon aan het werk gemoeten. Een leuke loc om te zien is het zeker! Als je wilt kan ik morgenavond wel een filmpje voor je maken. Je kunt nu ook kiezen voor een 2200 en in de toekomst nog eens een bakkie aanschaffen.
Succes met je keuze!

Met vriendelijke groet

Frank

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim,
ik heb ze beide de Sik en het Bakkie, drierail uitvoering.
Van de Sik heb ik met Bullfrogsnot het linker voor wiel en het rechter achterwiel behandeld.
Kan nu een sleep van 3 IC rijtuigen verplaatsen.
De Hippel heb ik nadat de Wiki oplossing een teleurstellende zaak bleek te zijn, op een andere manier onderhande genomen http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45198.msg811814#msg811814
Dat werkt zeer goed.

grt Piet.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Frank,
Als dat mogelijk is zou ik graag het verschil van uw bakkie met de 2225 op beeld willen zien.
Ik snap wat u verder bedoeld. En ja dat zou kunnen. Maar ik wilde het eigenlijk andersom. Want nu heb ik niet zulke grote goederentreinen dus dat wil ik doen met een hippel en later als ik grotere goederentreinen heb met een 2200 maar heb jij je stroomafname wel verbeterd of heb je hem zo op de baan gezet?
Hallo piet,
Heb geen zin om te veel te prutsen aan een klein lokje als een Sikje. De wijbe manier werkt blijkbaar erg goed en bedankt voor het melden dat de wiki manier slechter werkt dan ik dacht.
Hallo wijbe,
Ik heb nog een keer goed naar jouw ombouw manier van de hippel gekeken, maar moet je de wielen per see schoon maken? Want een railgum heb ik niet. Kan het anders ook met een doekje met een beetje wasbenzine? En je legt iets uit over spaak wielen en het plaatsen van de sleper maar dat snap ik niet helemaal. Overigens hoe moet je dat slepertje precies aan het frame maken. Met de brede kant naar buiten of met de brede kant gelijmd?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim,

ik heb vanmiddag de 2200 en het bakkie op de rails geplaatst om een filmpje voor je te maken.



Zoals je op het filmpje kunt zien schakelt de verlichting van het bakkie mooi mee met de rijrichting, alleen komt het ding zelf niet van zijn plaats.



Ook niet na enig aandringen. De 2200 laat wel zien een uitstekende rangeerlok te zijn.



Net als de 2400.



Ga gerust in de winkel om een demonstratie van een bakkie en een 2200 vragen, en neem die lok die jij hel liefste wilt hebben!

http://www.youtube.com/watch?v=79lZB24ZCLk&feature=youtu.be

Met vriendelijke groet

Frank
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Frank,
bedankt voor het duidelijke verslag. Dat het bakkie x bij u niet reed, heeft dat misschien ook te maken dat deze in jaren niet op de baan heeft gestaan? Of heeft u er nooit aan lopen  prutsen voor betere stroom afname?
De 2225 doet het heel goed en die vind ik ook erg mooi. Ik zie wel dat deze een beetje erg kaal is (geen zwaaa lopen,  geen ruilingaan de voorkant) zit dit wel bij gevoegd zodat je het zelf.kan toepassen?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
De Bakkies zijn het slechtste product wat Roco ooit gemaakt heeft. Ik heb de mijne ergens verstopt en ben vergeten waar. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ik zag dat er weer een nieuwe komt. Dit keer van railpro. Betekend dit dat ze een andere techniek erin hebben toegepast en geluisterd hebben naar kritiek? Of hebben ze er gewoon een aantal opgespoten?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim,

Als echte Marklin rijder haal ik een loc uit de doos en dan is hij compleet en inzetbaar, die Roco onderdelenzakjes bekijk ik eerlijk gezegd nooit. Als je de foto's van de 2200 bekijkt vrees ik dat ik meerdere zaken moet monteren, zoals de handgrepen naast de deuren. Waarschijnlijk zitten er ook zwaailichten bij.

De Roco 2200 en 2400 rijden zeer goed, bijna vergelijkbaar met een Marklin 6400. Ze zijn wel veel 'slapper' gemaakt, kijk maar naar de reling langs de motorkap. Een marklin 6400 is helemaal metaal en veel degelijker. De piko 6400 is kunststof maar heeft wel metalen railing, dat ziet er strakker uit. Hij rijdt minder mooi dan de Roco en Marklin, vooral het geluid dat de Piko maakt bij lage snelheid past niet.
Op mijn spoorbaan gebeuren regelmatig kleine botsingen, dan heeft een metalen Marklin de voorkeur. Het Roco koppelsysteem zit geklikt, ik ben al een een avond bezig geweest het weer te monteren. De plastic Piko buffers breken af als ze bijvoorbeeld een Marklin 1200 te dicht naderen ( je begrijpt het vast, dat is gebeurd!).
Harlaar heeft nu een 2400 met A sein voor 109 euro staan, een 2200 is waarschijnlijk rond 130 euro, een Marklin 6400 is ruim 250 euro en een bakkie? Piko zijn er rond 120 euro.

Succes!
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo allemaal,
Ik denk dat ik dan toch voor de 2225 kies.
Maar ik heb nog wel een vraagje.
Ik zag in het filmpje van Frank de 6021. Hiermee stuurt hij de locomotieven aan. Nou weet ik, ik rij analoog, dat ik deze treinen ook kan besturen met de 6647. Kan je met een 6021 ook analoge treinen besturen? Want ik kan wel de 1600 en de mp makkelijk ombouwen, maar ik vroeg mij af of ook analoog kan. Want dan lijkt mij in de 2225 werkend zwaailicht en verschillende seinbeelden (rangeersein) ook wel leuk.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hoi Tim,
de 6021 is een digitale centrale, de transformator zet dan 18 volt spanning op de baan, de digitale centrale voegt aan de spanning informatie toe die de decoders gebruiken, bijvoorbeeld voor het aansturen van snelheid, verlichting, geluid etc.
Een analoge lok op een digitale baan zetten zorgt dat deze met behoorlijke snelheid gaat rijden, de lok kan je niet besturen.
Een digitale lok op een analoge baan kan meestal wel, dat hangt af van de decoder. Bij het omschakelen van rijrichting kan je met de oude blauwe marklin trafo een decoder beschadigen. De witte trafo die jij hebt zou goed moeten gaan. Afhankelijk van de functies in de decoder (en instellingen?) doen digitale functies het wel of niet. Voor je extra functie inbouwt, zoals werkende zwaailichten (digirails), kan je beter wel vragen of die het op een analoge baan doen.
Succes!
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Bedankt Frank,
Ik vroeg het mij af omdat de 6021 erg lijkt op de 6647 maar voor digitaal wordt gebruikt.
Maar dat kan niet. Dan vraag ik jullie het volgende,
Ik heb bij harlaar weleens de test tafel gezien. Daar kunnen ze simpel met een schakelaar van analoog naar digitale spanning op de baan. Dus schakelen van een 6021 naar 6647. De een uit de ander aan. Hoe werkt dit? En zou ik dit ook kunnen toepassen? Dus dat ik gewoon analoog kan rijden en een digitale lok digitaal kan laten rijden en bepaalde functies kan laten werken.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Niemand die mij kan vertellen hoe dit werkt?
Ik zit al een poos aan digitaal te denken namelijk en omdat roco loks al digitaal zijn en ze dan meer dingen kunnen zou ik dit graag Willen en dan langzaam overstappen maar volledig digitaal.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
beste Tim
wat je dan nodig heb is een dubbelpolige omschakelaar waar bij je de midden-aansluiting naar de baan laat lopen.
op de beide buitenaansluitingen sluit je de digitale en de analoge spanning aan.
koop wel een goede zodat je niet beide spanningen kan verbinden.
een 250v/10a uitvoering is naar mijn idee het minimum.
hoop dat je hier wat mee kunt
groeten Paul
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Heey Tim,
Wat ik zelf weet van digitaal is dat je ook met bezet melders kunt werken zodat de treinen niet tegen elkaar botsen.
Verder heb ik er ook over gedacht. Je moet dan wel alle analoge treinen op een stroomloos stuk zetten anders rijden ze allemaal weg.
Dan had ik nog even een vraag over de 6647 namelijk kan je hem ook voor analoog gebruiken dat je de 18 volt van de baan haalt en met de rode knop dan de trein bestuurd (neemt minder ruimte in als je er 2 trafo's hebt staan)

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Wat je zegt klopt maar zo veer ben ik nog niet. En die trafo die jij denk ik bedoeld is 6021
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
trafo? 6021? Is dat dan hetzelfde?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Nee, maar hij had het over digitale spanning en trafo 6647 . Die is analoog en ik had het over trafo 6021 die is digitaa dus ik denk dat hij die bedoeld.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Goedenavond allen,

Na heel veel aarzelingen heb ik in februari op RAIL een hippel aangeschaft. No 69390 van Roco de NS 521.
Hoewel ik weet dat er bij veel mensen problemen zijn met de stroomafname, beviel bij mij de rijeigenschappen en stroomafname prima.
Ik heb in maart op Houten de 78731 van Roco ook nog aangeschaft. Ook een hippel NS 602.
De rijeigenschappen zijn ook hiervan prima.
De locs zijn wel nieuw en ik rij met C rail.

groeten erick
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Dat is mooi om te horen . Het schijnt eerst goed te gaan. Maar later steeds slechter te gaan rijden. Inmiddels heb ik antwoord gevonden op mijn vraag over het schakelen van analoge en digitale spanning
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53964.0
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Goedemorgen Willem,

Nog 2 dingen.

1 In reactie 2 wordt de 2400 ter sprake gebracht. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar mijn reactie was gericht op het onderwerp.

2 Ik zou nooit 2 of meer stromen op een baan toelaten. Ook door schakelaars niet. Het gevaar is dan aanwezig dat digitale stroom met een vreemde stroom in kontakt komt en dan is je digitalesysteem onmiddellijk defekt. Dit kost veel tijd (opsturen ed) en (veel) geld.

Op de club rijden we wel afwisselend maar dan MOET de digitale stroom volledig afgekoppeld zijn willen we bv analoog gaan rijden.
(voor de duidelijkheid het is of/of en niet en/en) We hebben wel eens een foutgemaakt en dat resulteerde gewoon in een opzending van het defecte digitale systeem. In mijn beleving: NIET DOEN DUS.

groet erick
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Beste Erick,

Als je het schakelt zoals in mijn schema (en dus zoals wij het al een heel aantal jaren bij de MSG/Den Bosch doen), kan er helemaal niets gebeuren.

Groet, Anne W
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Citaat van: gaalenej op vrijdag 03 april 2015, 08:23:31

Ik zou nooit 2 of meer stromen op een baan toelaten. Ook door schakelaars niet. Het gevaar is dan aanwezig dat digitale stroom met een vreemde stroom in kontakt komt en dan is je digitalesysteem onmiddellijk defekt. Dit kost veel tijd (opsturen ed) en (veel) geld.

Op de club rijden we wel afwisselend maar dan MOET de digitale stroom volledig afgekoppeld zijn willen we bv analoog gaan rijden. (voor de duidelijkheid het is of/of en niet en/en)


Waar sprake is van onkunde kun je brokken krijgen. Maar met enige kennis van zaken is er geen probleem.

Onderstaand schema komt van Huib Maaskant, wie kent het niet. Wat je ziet is de mix van analoge en digitale spanning en ook nog eens 2rail maar dat terzijde. Huib kon op zijn baan "Waldberg" (KLIK) zowel analoog als digitaal rijden met een simpele omschakeling. Wat je ziet is een gemeenschappelijke massa (bruin of ground, wat je wilt). En 4 sectie's die gevoed worden door resp. boosters of trafo's.


© Huib Maaskant

Gr, Ben.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo allemaal,
Ik weet nu hoe ik de spanning kan schakelen. Ik weet ook welke ombouwsetjes ik nodig heb voor mijn locomotieven. Maar, alleen bij 60760 zit een decoder. Geenprobleem want ik weet waar ik die decoders los kan vinden voor de rest. Alleen in de motorpost zit een zwart bakje. Daar zit nu al een soort decoder in DIE NIET DIGITAAL KAN WORDEN GEBRUIKT. Nou zou ik graag willen weten of marklin een decoder heeft gemaakt die in dat bakje past?
En wat is de 60922 decoder van marklin precies?
Of kan ik beter 60962 gebruiken?

Ik weet dat er ook nog iets gedaan moet worden aan de lichtjes printplaatje van de mp, maar ik ben hier geen expert in. Ik heb weleens gekeken en dacht dat het toen goed was. Ik zal er wel eens een foto van maken.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Citaat van: marklintim op vrijdag 03 april 2015, 10:58:49

Maar, alleen bij 60760 zit een decoder.


Koop een motorsetje ZONDER decoder. De decoder van de 60760 is bagger.

Gr, Ben.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Citaat van: marklintim op vrijdag 03 april 2015, 10:58:49
En wat is de 60922 decoder van marklin precies?
zie http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60922_Decoder
Als we toch de Wiki niet zouden hebben.......?
grt Piet.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ben bedankt. Dan weet ik dat.
Piet, oh ja. Was de wiki vergeten :P

Maar heeft marklin nou wel of geen digitale decoder die in het zwarte bakje van de motorpost past?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
En wat moet ik precies hieraan veranderen bij het ombouwen van de mp?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Tim,
http://frank1631.blogspot.nl/search/label/NS%20Motorpost
De site van Frank staat het.
Lijkt mij erg moeilijk om te doen. Moet je ook zeker een goede soldeer apparaat voor hebben met een kleine punt denk ik zo.
Maar dat doet de decoder toch al vanzelf dat als je frontsein aan gaat dat achter de rode seinen aan gaan?

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Remco en ad,
Bijdehand lintjes had ik al gevonden. Maar ik snap niet waarom het aangepast moet worden. Ik dacht dat deze gewoon goed waren. Frank had ze ook zo dacht ik aan de foto te zien.
Kijk maar op de eerste foto Hoe de lijntjes lopen, zo ziet het er ook uit bij digitaal ook uit.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Heey Tim,
Daar gaat het juist niet om. Juist om de eerste foto als ik het begrijp.
De rode stukjes (zoals het nu is) moet je verbreken, de groene stukjes moet je aan elkaar solderen.
Bij digitaal dus in de bruine motorpost zit het al zo lijkt mij want die is al digitaal.
Je zou ook 2 van die plaatjes kunnen kopen uit een digitale motorpost.

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Railbouw Leerdam
gast

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Even over het bakkie... Ik heb een 622, deze omgebouwd. Het ding rijdt hier nu al 2 jaar zonder problemen. En nee niks aan de stroomafname veranderd  :D.. Bodemplaat gefreesd voor de sleper, sleper eronder en rijden maar...

Dat is mijn ervaring met mijn bakkie..

Op 50 sec...   


Ding trekt nog aardig ook..

Gr. Dieuwe
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
heeft marklin nou wel of geen digitale decoder die in het zwarte bakje van de motorpost past?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ik weet niet wat je bedoelt met "zwart bakje" maar in een motorpost is zo veel ruimte dat er wel 5 decoders in kunnen. ;)

Gr, Ben.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Railbouw Leerdam
gast

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ik denk de deltadecoder behuizing..
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Ik bedoel dit (foto 1)
En ik zoek een passende digitale decoder voor erin (foto 2 dit is de analoge decoder)
Dan is alles netjes weggewerkt en zie je niks door de raampjes
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
en ineens hebben we het over een motorpost in plaats van een bakkie....
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Nou, we hebben het over het zwarte bakkie van de motorpost, zo ver zijn we dus niet afgedwaald! Wat mij betreft gaan we door!

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Klopt maar ik ga toch niet voor het bakkie. Ik vroeg nu welke decoder erin past. Ik wil liever de 2225 of 2275. Maar wil dan langzaam overstappen naar digitaal want roco loc's zijn al digitaal. Ik wou dan beginnen met het ombouwen van de motorpost en de 1600. Dat is het makkelijkst.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Dus nog een keer de vraag (want daar heb ik nog steeds geen antwoord op) welke marklin decoder past in dit zwarte bakje?
Artikelnummer?
En het ombouw setje met magneet voor de motorpost en 1600 was toch marklin 60941? Of was dat 60943?
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Railbouw Leerdam
gast

Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Zet er gewoon een LoPi v4 in.. Die heeft leuke functies..
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
 Hallo Tim,
Moet er echt een bakje in?
Want er zijn meerdere merken die decoders maken zoals esu en soms zijn die decoders beter.

Groeten,

Remco
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo Tim, in de digitale begintijd maakte Märklin decoders die zo'n beetje de vorm hadden van het schakelrelais. Om die te monteren werd een kunststof bakje in de lok geschroefd en daar kon dan die decoder worden ingeklemd. Bij latere decoders is dat niet meer nodig, ze werden kleiner en konden heel goed met een stukje tweezijdig tape worden gemonteerd. Als je dat kleine schroefje los draait ben je van het bakje verlost en ontstaat er nog meer ruimte voor je ideale decoder. Ga dus - zoals Remco hierboven al adviseert - van een goede decoder uit en niet van het (overbodige) bakje.
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: roco bakkie 500/600 (hippel)
Hallo allemaal,
Ja dat kan ook. Maar welke esu decoder is hier goed voor. Het hoeft niet in het bakje te passen maar ik moet hem daar wel kwijt kunnen want anders ga je het mischien makkelijker zien door de ramen in de mp. En welk setje met magneet en 5 pollige spoel moet hierin?
60941 of 60943? En welke in de 1600?