Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Elektrisch en stoom

Gestart door Difranco woensdag 25 maart 2015, 20:22:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Elektrisch en stoom
Lid sinds: 2015

offline
Elektrisch en stoom
Even jullie inzicht nodig; is het historisch correct stoom en elektrisch naast elkaar te gebruiken? En zo ja, wat zijn dan de bouwhoogtes bij tunnels, schaduwstations en bruggen ivm de bovenleiding?
Re: Elektrisch en stoom
Lid sinds: 2014

offline
Re: Elektrisch en stoom
Ja hoor, stoom en elektrisch kunnen heel goed samen, afhankelijk van de periode. In Nederland heeft NS tot 1957 met stoom gereden. Toen reed er al elektrisch materieel, o.a. Hondekop en de loks 1000, 1100, 1200 en 1300.

In de grensstreken heeft de DB nog tot in de jaren zeventig regulier met stoom gereden, o.a. naar Nijmegen (uit Kleef), Venlo en Arnhem.

Voor de hoogte kun je voor stoom en diesel 7 cm en voor elektrisch (met bovenleiding) 11 cm aanhouden. Stoom "onder de draad" kwam in de praktijk ook wel voor.

En vandaag de dag zie je ook nog wel eens stoom op de hoofdlijnen, maar dat zijn dan museumloks. Kortom, eigenlijk kan alles.

Groeten,
Roel
Re: Elektrisch en stoom
Lid sinds: 2010

offline
Re: Elektrisch en stoom
Citaat van: Difranco op woensdag 25 maart 2015, 20:22:26
En zo ja, wat zijn dan de bouwhoogtes bij tunnels, schaduwstations en bruggen ivm de bovenleiding?

En daarvoor hebben we gewoon de modelbouwnormen.... Je kan die gewoon volgen om de juiste hoogtes en afmetingen te krijgen e.d. De nem-normen zijn onder andere bij Modelbaan Normen te vinden.

succes.
Re: Elektrisch en stoom
Wil Tweeendrie
gast

Re: Elektrisch en stoom
Kijk de genoemde norm-bladen is door.
Dat is echt leuk en leerzaam.

Mijn baan is o.a. volgens de Nem-normen 102, 103 en 301 gebouwd.
Daardoor hoef ik nooit bang te zijn dat iets niet "past" op mijn baan bij aanschaf van nieuw materieel.

Succes

Wil Tweeendrie
Re: Elektrisch en stoom
Lid sinds: 2015

offline
Re: Elektrisch en stoom
Dat had ik kunnen weten, dat er een normering zou zijn. Bedankt!