Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek

Gestart door M-er woensdag 25 maart 2015, 11:57:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hallo allemaal,

Ik heb even wat hulp nodig van de elektrotechnisch beter onderlegde medeforummers.

Enige tijd geleden heb ik onze ICR-rijtuigen voorzien van LED-strips en sluitverlichting.
Dat is in dit topic te zien.

Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de bekende zelfklevende lichtstrips van Ebay uit HongKong.

Omdat wij analoog rijden heb ik , naast een gelijkrichter om de wisselspanning om te zetten in een gelijkspanning, ook een transistor toegepast om de (omschakel)spanning op de LED's te begrenzen. Het schakelingetje hiervoor had ik uit dit topic, en er is hieronder nog een plaatje van toegevoegd. Lekker simpel, en heel makkelijk in te bouwen.... O:-D
Omdat de functie van de diode mij niet helemaal duidelijk was, en de verlichting zonder die diode er ook prima uitzag heb ik die achterwege gelaten.

Resultaat was in mijn ogen perfect; mooie binnenverlichting en sluitverlichting met precies de juiste lichtsterkte  :).
De verlichting ging al op lage snelheid mooi branden, en bleef vervolgens redelijk gelijk. Veel mooier dan de oude gloeilampjes in ieder geval.

Maar... lang heeft het helaas niet mogen duren want nu heeft van één van de ruituigen de transistor het al begeven  :(.
Mijn vermoeden is dat dit door een omschakelpiek gekomen kan zijn.
Weet iemand van jullie hoe dit te voorkomen, of hoe dit te verbeteren? Ligt de oorzaak in het weglaten van de diode?
Is die transistor eigenlijk wel geschikt voor het "analoge" geweld  :|?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
zou kunnen omdat de reverse spanning te hoog werd.Anders zwaarder type transistor nemen.Of een spanningsschakelingetje DC-DC step down.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Een BF256 kan maximaal 30 Volt aan en daar kan inderdaad het probleem al in zitten:
Is er even een omschakelsignaal, dan is dat minimaal 24 Volt~ en meestal (veel) hoger.
Bij 24 Volt~ gaat dit al mis want de gelijkgerichte spanning ligt al boven de 30 Volt=


Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Ah, kijk, daar kan je (iets) mee.... :?
Alhoewel, "reverse spanning", "zwaarder type transistor" en "een spanningsschakelingetje DC-DC step down" zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets  8o...

Ik ken een beetje de basisbeginselen van elektronica (wat ik dan op de HTS werktuigbouwkunde gehad heb), dus érg ver gaat mijn kennis niet.

Als ik naar een zwaarder type transistor zou gaan, welk type zou je daarvoor moeten nemen dan?

O ja, en wat is nu eigenlijk de functie van die diode, die in het schakelingetje in serie staat met de LED (die zelf immers ook al een diode is)?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: M-er op woensdag 25 maart 2015, 17:32:54
"een spanningsschakelingetje DC-DC step down" zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets  8o...
Kijk even HIER
Ik heb er een in een Loc gebouwd en voed 5 wagons met zo'n dingetje.

grt Piet.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Oké Piet, maar... volgens mij is deze toch ook weer bedoeld in een digitale toepassing, waarbij de ingangsspanning keurig gelijk blijft, en niet zoals bij analoog varieert tussen 0 en 30(of meer, bij omschakelen) volt?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Inderdaad Feiko, maar jouw opmerking was:
Citaat van: M-er op woensdag 25 maart 2015, 17:32:54
"een spanningsschakelingetje DC-DC step down" zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets  8o...
Vandaar mijn reaktie, alleen maar om je het fenomeen DC-DC stepdown te verduidelijken.

grt Piet.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Aha Piet, oké  :thumbup:
Ik had er ook nog nooit van gehoord  :?....
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Het probleem ligt hem waarschijnlijk niet in de diode die je niet ingebouwd hebt, aangezien je de schakeling op pure gelijkspanning hebt aangesloten (ik neem aan dat je na de gelijkrichter ook een klein condensatortje hebt opgenomen voor het afvlakken?). De diode zal dus nooit hoeven te blokkeren en daardoor overbodig.

De spanning van de rails wordt na gelijkrichting altijd 1,4 keer zo hoog, dus grofweg 35V tijdens het omschakelen. De FET die je gebruikt (het is een FET, geen transistor),  mag maximaal 30V spanningsverschil hebben tussen de Drain (D) en de Gate  (G). Als de FET niet in geleiding is, zal de spanning volledig geblokkeerd worden en staat er dus 35V over de FET.

Oplossen zou kunnen door een andere FET te gebruiken (bijvoorbeeld eentje die 50V kan hebben). In plaats van dit systeem vasthouden, kun je ook, zoals eerder al met een algemene en moeilijke term  'DC-DC stepdown' genoemd, een spanningsregelaar gebruiken. Een spanningsregelaar kan zowel als constante stroombron als als spanningsbron geschakeld worden.

Groeten,

Rauke
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Dag Feiko,

Even een vraag, de strips die jij gebruikt, op welke gemeten spanning werken deze?
Ik heb wel een schakeling ontwikkeld, waarbij  de verlichting nog 10 minuten blijft nabranden, dus zonder spanning, b.v. op het stopstuk bij het perron.
En die schakeling kan zonder problemen de 24v overspanning aan.

Ik gebruik losse led's met 1 voorschakelweerstand voor parallel geschakelde led's, maar dat is aan te passen naar een hogere spanning.

Wil Tweeendrie
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Twee reacties vlak na elkaar  :thumbup:.
Zal ze maar even afzonderlijk beantwoorden.

Eerst Rauke;

Ik heb inderdaad een condensator (van 220 uF) opgenomen om het knipperende effect van snel bewegende LED-jes op te heffen, zoals je op de onderstaande foto kunt zien.

Sorry dat ik het had over een transistor; omdat deze er exact zo uitzien ging ik ervan uit dat het een transistor zou zijn. Wat een FET is weet ik eerlijk gezegd niet; zo ver gaat mijn elektrotechnische kennis niet  :-(. Ik zal er eens op googelen.... En dat de omschakelspanning te hoog zou worden voor die FET wist ik ook niet.

Als ik een andere FET zou willen gebruiken die wél die hogere spanning aan zou kunnen, hoe kan ik dan opzoeken welke ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Heb net al even snel bij Conrad gezocht op "FET", maar dan krijg ik allerlei componentjes te zien die totaal anders zijn (met meer aansluitingen), of ze zien er wel hetzelfde uit maar hoe weet ik dan dat die geschikt zouden zijn?

Zo'n DC-DC stepdown is wel weer een stuk groter, en niet meer echt tegen het dak van de wagon weg te stoppen helaas... En overleeft die dan wél die 35V?

Nog even iets anders; in dit topic wordt ook nog gesproken over een spanningsregelaar. Zou zo'n dingetje toepasbaar zijn?

Feiko
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 26 maart 2015, 20:30:01
Ik heb wel een schakeling ontwikkeld, waarbij  de verlichting nog 10 minuten blijft nabranden, dus zonder spanning, b.v. op het stopstuk bij het perron.
En die schakeling kan zonder problemen de 24v overspanning aan.

Interessant Wil! Zou je die schakeling ook willen delen? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
En dan nu even antwoord op de vraag van Wil  :),

Ik moet eerlijk bekennen dat ik je vraag niet goed begrijp  :?.
Omdat wij analoog rijden hangt de spanning waarop de LED-strips werken af van hoe ver de snelheidsregelaar op trafo open gedraaid is.
En die wisselspanning wordt dan nog gelijkgericht waardoor het 1,4 keer zo hoog wordt heb ik zojuist geleerd van Rauke  O:-D.
De strips zelf zijn in principe geschikt voor 12V=.

Het was ons er dus niet om te doen dat de verlichting na blijft branden o.i.d..

Feiko
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Ik zou het niet te ingewikkeld maken en er een transistor tussen hangen met een zenerdiode en een weerstand.
De spanning op de uitgang in deze eenvoudige schakeling wordt maximaal de zenerspanning min 0,6 Volt.
Als de spanning over de elco op loopt, stijgt ook de spanning over de uitgang, tot dat de zenerspanning bereikt is.
Daarna loopt de spanning dus niet verder meer op.

De gelijkrichter komt aan de elco te zitten, plus en min natuurlijk correct, en de andere kant is de uitgang naar de leds.

Is dit interessant, dan ga ik verder in op de te gebruiken componenten  ;)

grv Huub
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Ik heb zojuist dit draadje gevonden van medeforummer Hajo (AnalogDriver), waarin hij met exact hetzelfde aan het worstelen is als waar ik nu mee bezig ben; het toepassen van LED-strip als interieurverlichting op een analoge baan. Hij heeft het destijds maar opgegeven  :(.
Het blijkt helaas dus allemaal nog niet zo simpel te zijn. Helaas!

Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om een klein, simpel schakelingetje in elkaar te solderen wat een redelijk constante spanning op die LEDs zet, ongeacht de rijspanning en de omschakelpiek. Eventueel iets wat bij de omschakelpiek de LEDjes helemaal niet op laat lichten, zoals ook in de (nieuwere) loc's het geval is.  :roll:
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: huub op zaterdag 28 maart 2015, 09:49:22
Ik zou het niet te ingewikkeld maken en er een transistor tussen hangen met een zenerdiode en een weerstand.
De spanning op de uitgang in deze eenvoudige schakeling wordt maximaal de zenerspanning min 0,6 Volt.
Als de spanning over de elco op loopt, stijgt ook de spanning over de uitgang, tot dat de zenerspanning bereikt is.
Daarna loopt de spanning dus niet verder meer op.

De gelijkrichter komt aan de elco te zitten, plus en min natuurlijk correct, en de andere kant is de uitgang naar de leds.

Is dit interessant, dan ga ik verder in op de te gebruiken componenten  ;)

grv Huub

Sorry Huub, onze berichten hebben elkaar net gekruisd  :oops:...

Als de door jou voorgestelde schakeling ook de omschakelpiek (die dus blijkbaar kan oplopen tot boven 35V na de gelijkrichter) aan kan, dan is dat zeker wel interessant! Ik wil het ook simpel houden, en al zou de interieurverlichting niet helemaal constant branden bij verschillende snelheden dan maakt mij dat ook niet uit. Als de verlichting al bij een lage snelheid al op een redelijk sterkte gaat branden, en bij het omschakelen niet kapot gaat door een te hoge spanning, ben ik al tevreden  O:-D
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Tja, je kan dat laatste gemakkelijk toevoegen aan de schakeling:
Een extra zenerdiode en een extra transistor die de al getekende transistor afknijpt.
Licht uit bij omschakelspanning.......

De spanning waarop de leds gaan branden:
Dat hebben we niet in de hand; dat ligt aan de gebruikte ledstrip:
Vaak zitten er 3 leds in serie met een weerstand van 150 Ohm.
De gelijkgerichte baanspanning moet de spanning van de 3 leds al overtreffen anders brandt er niks.
Bij witte leds is dat zo´n 3 á 3,5 Volt per led en zit je gauw aan 10 Volt.

De spanning waar de schakeling tegen kan:
Dat hangt af van de spanning die de elco kan verdragen en ook de gebruikte transistor heeft een vinger in de pap.
We bepalen dat zelf.

De simpele opzet van de schakeling houdt ook in dat het spanningsverlies zo beperkt mogelijk is.
De transistor laat alles door wat onder de zenerspanning ligt.

Ik heb ooit voor iemand een schakelingetje gemaakt met een stabilisator, maar dat was in eerste instantie voor digitale aansturing bedoeld.
De spanning ligt daar vast en verandert weinig.
Schemaatje mag je ook hebben, is echt geen rocketscience  :D

grv Huub
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
schema met onderdrukking van het licht bij omschakelspanning:
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
regelbare ledverlichting, in eerste instantie voor digitale aansturing gedacht (lichtsterkte is instelbaar):
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: huub op zaterdag 28 maart 2015, 10:18:35
Schemaatje mag je ook hebben, is echt geen rocketscience  :D

grv Huub

Nou, ehm, dat begint het voor mij nu onderhand al wel te worden hoor  :oops:...
Ziet er in ieder geval al een stuk ingewikkelder uit dan mijn eerste (té simpele) poging.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Dat laatste schema-tje gaat toch wel erg ingewikkeld worden.. :? Zal vast een veel professioneler resultaat opleveren, met meer mogelijkheden (regelbaar), maar dat gaat mij iets te ver.

Die eerste 2 schema's daarentegen zien er wel redelijk simpel uit, en zijn volgens mij ook nog wel goed onder het dak van de rijtuigen in te bouwen.
Zoveel méér als wat ik er nu in heb zitten is dat immers ook weer niet. Nou ja, het 2e schema misschien al wel...

Weet je toevallig ook welke componentjes je daarvoor moet toepassen  O:-D?
En waar de M1 t/m M4 voor staan?

Ik heb er nu al een elco in zitten van 220uF, wordt dat dan de C1?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Kan nog wel simpeler. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen wat je maximale spanning op je baan is. Als deze 100% zeker niet boven de 24V uit komt (dus 35V na gelijkrichting), is het super simpel en super goedkoop op te lossen met 1 spanningsregelaar en 1 weerstand (afgezien van je gelijkrichter en condensator die er al in zitten). Als het echter een hogere spanning is, wordt het iets lastiger. De spanningsregelaar kan max 40V ingangsspanning hebben, dus daar mag het niet bovenuit komen.

Ik kan morgen evt. even snel een schema ervan tekenen.

Groeten,

Rauke
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Ik heb zojuist even met mijn (simpele  O:-D) multimeter gemeten aan onze (witte) trafo.

Gemeten uitgaande (wissel)spanning is tussen de 0 en de 18,3 Volt. Omschakelspanning is 25,9 Volt! Dat zou dus in theorie te hoog zijn voor een spanningsregelaar  :(

Ik heb ook nog even gemeten wat de gelijkspanning wordt na enkel de gelijkrichter (dus zonder aangesloten LEDs en condensator).
Dat verbaasde mij toch, want hoewel je theoretisch zou verwachten dat die waarden ongeveer 1,4x de gemeten wisselspanningswaarden zouden zijn, kwamen ze juist lager uit  8o.
Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de multimeter, die wellicht een gemiddelde neemt of zoiets?

Gemeten uitgaande (gelijk)spanning is tussen de 0 en de 15,9 Volt. Omschakelspanning is 22,8 Volt.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
aangepast
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Het enige wat dit doet, is de uitgangsspanning laten oplopen tot de waarde van de zenediode (minus de BE-overgang).
De transistor kan tot 80 Volt hebben, lijkt mij goed.
Wil je meer of minder licht, dan moet je de zenerdiode aanpassen, tis niet regelbaar, maar dat hoefde allemaal niet ?

grv Huub
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Kijk, dat is mooi simpel! Zelfs voor mij nog (bijna) te begrijpen.... O:-D
En regelbaar hoeft het inderdaad niet te zijn.

Ik weet alleen niet waar die weerstand van 1,5 kOhm voor nodig is, maar dat zal wel.

De gelijkrichter zit er nu ook al in.
De condensator heb ik nu parallel staan over de LED-strips, dus zeg maar over L- en L+ in jouw schema.
Of anders gezegd aan de secundaire kant van de transistor/zenerdiode i.p.v. de primaire kant. Is dat een bezwaar?

De zenerdiode die je nu voorstelt heeft een zenerspanning van 10V.
Bij Conrad is de BZX79 in slechts een beperkt aantal waarden verkrijgbaar, te weten 5,1V, 5,6V, 12V en 15V.
Als ik naar bijv. 9,1V zou willen, zou ik dan ook een willekeurig ander type dan een BZX79 (bijvoorbeeld een ZPD 9,1V) kunnen nemen?

Als ik de schakeling uit zou willen breiden met onderdrukking van de verlichting tijdens omschakeling, zoals in jouw eerder voorgestelde schema, moet ik dan voor die 2e transistor het zelfde type gebruiken? Als 2e zenerdiode zeker een zenerspanning van ca. 27V aanhouden?

Groetjes,

Feiko

PS. De weerstand op de LED-strip is inderdaad 150 Ohm per 3 LEDs
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: M-er op zondag 29 maart 2015, 20:03:00
Ik weet alleen niet waar die weerstand van 1,5 kOhm voor nodig is, maar dat zal wel.

Ik wel  :P, die begrenst de stroom door de zenerdiode op een toegestane waarde en tevens voorziet ie in de basisstroom van de transistor.

De condensator heb ik ....... aan de secundaire kant van de transistor/zenerdiode i.p.v. de primaire kant. Is dat een bezwaar?

Ja, die moet achter de brugcel zitten zodat je daar een afgevlakte gelijkspanning krijgt.

De zenerdiode: Als ik naar bijv. 9,1V zou willen, zou ik dan ook een willekeurig ander type dan een BZX79 (bijvoorbeeld een ZPD 9,1V) kunnen nemen?

Niet te willekeurig a.u.b. De ZPD-diodes zijn wel goed, er staat 500 mW (das een halve Watt) en dat is prima.


Als ik de schakeling uit zou willen breiden met onderdrukking van de verlichting tijdens omschakeling, zoals in jouw eerder voorgestelde schema, moet ik dan voor die 2e transistor het zelfde type gebruiken? Als 2e zenerdiode zeker een zenerspanning van ca. 27V aanhouden?

Dat kan wel een BC639 zijn, is misschien ook wel handiger, maar is niet nodig.
Een BC547 is een prima exemplaar hier voor, maar opgelet ! de aansluitingen zijn anders !!!!!!
De zenerspanning:
In eerste instantie zou een 27 Volt zener wel voldoen.
Je kan ook 30 Volt nemen omdat de trafospanning onbelast hoger is dan de opgegeven spanning.
[/color]

Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
O ja, R3 neem je 100k voor en R2 4k7 of zo.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Bedankt Huub,

Ik ga eens even een bestellinkje bij Conrad in elkaar draaien.
Jammer dat die condensator verplaatst moet worden; hij zat nu wel op een handig plekje (aan het andere eind van de LED-strip).
Ik zal wat SMD-condensatoren meebestellen, die zijn in ieder geval wat kleiner.

Zodra ik componentjes binnen heb zal ik e.e.a. eens in elkaar solderen.
Ben wel benieuwd!
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Vandaag de bestelling van Conrad binnen gekregen, en meteen even een testopstelling in elkaar gesoldeerd.
En... het werkt perfect  :thumbup:.
Mooi is ook dat de LEDs al behoorlijk oplichten voordat de loc van z'n plek begint te komen.
Ik had zenerdiodes in verschillende waarden besteld om wat te experimenteren.
Een zener van 9,1 volt geeft eigenlijk een te wat felle verlichting. Een zener van 8,2 volt geeft daarentegen eigenlijk weer net een beetje zwakke verlichting.
Bij die 9,1 volt nog geprobeerd een extra weerstand toe te voegen (tussen schakeling en LED-strip), maar dat heeft als grote nadeel dat de LEDs beduidend later op gaan lichten, als de loc al enige snelheid maakt.
Toch maar op die 8,2 houden dus; in het echt is de verlichting natuurlijk ook niet zo fel.
Nu nog proberen e.e.a. netjes onder het dak weg te bouwen.... :?
Daarom hou ik het ook maar bij het simpele schakelingetje, waarbij de LEDs oplichten bij omschakelpiek.
Al met al, Huub, héél erg bedankt voor de hulp  :thumbup:!!
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Je kan de zenerspanning van de 8v2-zener ook ophogen met een 1n4148 diode.
Deze moet dan wel andersom aangesloten worden.
1 diode geeft ca. 0,5 á 0,6 Volt extra.

o, en hou je wel de transistor wel even in de gaten, dat ie niet te warm wordt ?

grv Huub
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Kijk, die heb ik nog wel liggen  :D.
Gewoon in serie met die zener?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Jawel, en deze diode moet geleiden dus moet ie andersom in de schakeling.
(een zener staat in sperrichting en slaat door bij een gedefinieerde spanning en ook niet-destructief  :)
De twee anodes of de twee kathodes aan elkaar.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Bedankt, gaan we (morgen) ook even uitproberen!
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Het tegengesteld in serie zetten van een diode met de zener van 8,2 volt geeft inderdaad weer een iets fellere verlichting, maar nog net zo fel als een zener van 9,1 volt.
Komt blijkbaar erg nauwkeurig!
Nu nog even voor 3 rijtuigen netjes in elkaar solderen.... het houdt je van de straat.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Let wel dat componenten die warm kunnen worden niet tegen kunststof delen aanzitten.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hi

Dit is ook een mogelijkheid zelfs instelbaar via Ebay +/- 85 cent
Mini-360 dc-dc buck converter step down module.
Gelijkrichtertje en elco ervoor en klaar.

groet
Harald
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Moet je wel zeker zijn dat de DC ingangsspanning onder 23V blijft.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: Olav op vrijdag 03 april 2015, 15:19:58
Moet je wel zeker zijn dat de DC ingangsspanning onder 23V blijft.

En dat blijft hij dus ZEKER niet  :D

Maar goed, het is inmiddels uitstekend gelukt; de rijtuigen hebben weer prima functionerende interieurverlichting en dito sluitverlichting  :D.
Was even een puzzeltje hoe het e.e.a. zo simpel en compact mogelijk in elkaar te solderen, maar het is weer gelukt om het zo onzichtbaar mogelijk onder het dak in te bouwen.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Feiko

Knappe inbouw, maar er zit geen decoder in dacht ik niet?
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: Jorg op vrijdag 03 april 2015, 17:52:43
Feiko

Knappe inbouw, maar er zit geen decoder in dacht ik niet?

Klopt Jorg, maar dat was nou juist ook het probleem; wij rijden nog gewoon ouderwets analoog maar wilden wél LED-strips toepassen, en dan loop je tegen het probleem van de hoge piekspanning tijdens omschakelen.
Ach ja, je moet er wat voor over hebben als je ook op de modelbaan energiezuinige verlichting wil toepassen.....  O:-D.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Feiko

Idd alle verbruikers tellen mee.
Hoe zuiniger met de verlichting hoe beter voor de Loc.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Kunstzinnig soldeerwerk Feiko! :thumbup:
Welke onderdelen heb je nu precies gebruikt?

Groeten,

Erik.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Erik,

Ik heb gebruikt:

een bruggelijkrichter: B40D 1A
een SMD elco           : 220uF 50V
een transistor          : BC639
een weerstand         : 1.500 Ohm
een zenerdiode        : ZPD 8,2V 500mW
een diode                : 1N4148

Eén en ander toegepast zoals in het schema van Huub eerder in dit topic, met als toevoeging de diode die tegengesteld in serie met de zenerdiode is geplaatst, zoals door Huub voorgesteld om de zenerspanning met ca. 0,5 a 0,6 V omhoog te brengen
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Dank voor de snelle reactie en het voor/uitzoekwerk, Feiko! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Erik,

De credits gaan geheel naar Huub; ik heb slechts in praktijk gebracht wat hij heeft uitgedacht en voorgesteld  O:-D.

Feiko
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hallo Feiko,
Ik zag je probleemstelling.
Ik denk dat het probleem niet zo ligt in de max spanning van de FET, want je hebt tenslotte 3 witte led's in serie (circa 9V) en een brugcel (circa 1,4V) dus totaal zou de schakeling 40,4V moeten kunnen hebben.
Mij lijkt meer het probleem een te hoog vermogensverlies in de FET, want "de spanning over de FET" X "de stroom door de FET" = Vermogen FET.
Nu heeft deze FET een max. vermogen van 300 mW en bij een stroom van 15 mA (normaal voor een BF256C) bereik je dat bij 20V over de FET : 20V x 15mA = 300 mW.
Ik verwacht dat bij een vermogen van meer dan 200mW de FET al te "warm" begint te worden en daardoor defect raakt.

Het vermogensverlies geldt ook voor de andere schakeling die je gemaakt hebt, echter die transistor kan 800 mW hebben, dus dat lijkt geen probleem.

Zelf gebruik ik een BF256B welke circa 10 mA is. Ik vervang dan de SMD-Weerstand door deze FET. De 10 mA geeft wel erg veel licht, maar je kunt de stroom knijpen door de "Gate" een negatieve spanning te geven t.o.v. de "Source". Ik doe dat door een weerstand van 180 Ohm (1/8 Watt) tussen Gate en Source te solderen, dan blijft er circa 5-6 mA over en dat geeft nog meer dan voldoende licht. Je houdt dan het voordeel van een stroombron en je kunt de strip dan ook inkorten naar 2 of 1 Led. (bij 1 Led wel een weerstand van 1000 Ohm extra opnemen in serie met de Led vanwege de piekspanning). De brugcel soldeer ik dan direct op de + en - van de strip.


Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hallo Siebe,

Leuk dat je je ook hebt verdiept in mijn "probleem" :thumbup:.

Tot nu toe werkt de schakeling van de 2e poging naar volle tevredenheid, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die transistor warm wordt.
Nooit op gelet of uitgetest.

Vanwege de compactheid van de door jou voorgestelde schakeling lijkt deze mij ook wel interessant!
Al is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe ik e.e.a. dan aan zou moeten sluiten; een schema-tje zou dan wel handig zijn  O:-D.
Je zegt dat je de SMD-weerstand vervangt door die FET. Bedoel je dan de SMD-weerstand die op de LED-strip is opgenomen?
Neem je ook nog een condensator op om flikkeren van de LED-strip te voorkomen?

Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Feiko,
Hier het schema en foto's van de FET's. Die 1/8 watt metaalfilm weerstand is bijna net zo groot als een SMD weerstand en ik heb deze op EBay gekocht, 50 voor 1 euro incl gratis bezorging. Moest er wel 2 weken op wachten, maar dat was geen probleem. tevens heb ik een SMD brugcel gebruikt, zie 2de foto, heel klein.
Op dit moment heb ik geen condensator gebruikt. Als je dat doet zou ik het schema met de laadstroom beperking doen.
Ik heb dat moeten toepassen bij 6 strips van digirails achter een functie-decoder, deze ging zonder deze aanpassing volledig op tilt, werd een knipper binnenverlichting.
De functie-decoder schoot in zijn kortsluitbeveiliging door de oplaadstroom van de condensatoren. Door deze te beperken was het knipperen over.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hallo Siebe,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, de schema's en de verduidelijkende foto's! Geweldig  :thumbup:.
Je past dus per 3 LEDs een FET toe.

Toch natuurlijk nog een paar vraagjes:
In het schema met de FET staat een diode 1N4148 in serie met de LED. Deze LED zie ik niet terug op de foto. Is die diode alleen nodig als je maar 1 LED aansluit?
Verder rijden wij alleen analoog, is dan die laadstroom beperking wel nodig? Wij hebben immers geen functie-decoder die in zijn kortsluitbeveiliging kan gaan.