Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek

Gestart door M-er woensdag 25 maart 2015, 11:57:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Citaat van: M-er op zaterdag 20 juni 2015, 17:31:25
In het schema met de FET staat een diode 1N4148 in serie met de LED. Deze LED zie ik niet terug op de foto.

Eh, de LED's zitten toch op die strip gemonteerd Feiko ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Klopt Erik, wel de LEDs maar geen normale diode 1N4148 die wel in het schema staat aangegeven.
Nou is een LED natuurlijk ook een diode, maar ik vraag mij dan toch af waarom Siebe een LED en een diode 1N4148 in serie heeft getekend.
Groeten,

Feiko
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hallo Feiko,
De diode had ik in het schema laten staan, maar is achter een brugcel niet nodig. Alleen als je de schakeling direct op wisselspanning aansluit moet het wel om de led's te beschermen, want die hebben een lagere sperspanning.

Wat betreft de laadstroombeperking, ook analoog treedt het probleem op, alleen je trafo heeft geen echte kortsluitbegrenzing die je ziet, zoals bij een decoder of een centraalstation. Als je analoog slechts een beperkt aantal wagons met verlichting hebt (10 ?),zal het wel meevallen, maar bij meer vindt je trafo het ook niet echt prettig.
Wat er gebeurt is dat bij de opgaande flank van de sinus de condensator oplaad maar ook de stroom naar de led's wordt geleverd. Na de top van de sinus gaat de condensator de stroomlevering naar de led's overnemen en dat blijft hij doen totdat de sinus beneden is en weer omhoog komt. Op het moment dat de sinusspanning hoger wordt dan de condensator (die langzaam ontlaadt) neemt de siuns de stroomlevering over en wordt ook de condensator weer opgeladen. Het resultaat voor je trafo is een hele kortstondige piekstroom (stroom naar de led's en de oplaadstroom voor de condensator).
Door nu de laadstroom te "beperken" door een weerstand en niet alleen door de bedradingen andere mogelijke overgangsweerstanden hou je nog wel dat effect, maar wel kleiner.

Die weerstand van 1000 ohm kun je aanpassen, hoe hoger de weerstand hoe lager de laadstroom, maar hoe langer het duurt voor dat de condensator is opgeladen. De R (van de weerstand) x C (van de condensator) is de oplaadtijd tot 63%, na 5 x RC tijd is de condensator geheel opgeladen.
Het beste is om wat te proberen met een lagere en een hogere weerstand en zien of het knippereffect weg is of nog wat optreedt. Kies dan de laagste weerstand waarbij het knippereffect net weg is, dan heb je de best beperkte oplaadstroom.

Siebe
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Hoi Siebe,

Pfffff, komt toch nog wel wat bij kijken, bij die LED-verlichting  8o.
Gewone ouderwetse gloeilampjes waren wat dat betreft gemakkelijker; aansluiten en gaan met die banaan  O:-D.
Nou ja, gelukkig hebben wij tot nu toe slechts 3 rijtuigen waarin 4 condensatoren zijn opgenomen (3 voor de interieurverlichting en 1 voor de sluitlichten), dus hopelijk heeft dat geen nadelige gevolgen voor de trafo.
Overigens denk ik dat het met dat knippereffect bij de interieurverlichting ook zonder condensator wel mee zal vallen, omdat dat toch indirecte verlichting is.
Bij de sluitverlichting was het knippereffect echter wél duidelijk zichtbaar.

Feiko
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
HALLO Ik koop led,s van de rol op de beurs in Houten.
Gewoon spanning er op 3 tot 30 volt niks geen elko geen diode
of transistors wissel of gelijkstoom maakt niks uit.
kosten 3 leds 5 centimeter 1euro
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Op Ebay of Aliexpress +/- 5 euro de vijf meter.

groet
Harald
Re: LED-strip interieurverlichting op analoge baan; begrenzen omschakelpiek
Op een treinstel van 180 euro valt 8 euro wel mee
Niks geen toe standen aansluiten en branden.
Goedkoop is meest al duur koop.
Om dat ik analoog rij bespaar ik heel wat aan euro,s
En hoef geen dure decoders te kopen.