Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

zwevende Lentebaan

Gestart door modeltreinverzamelaar woensdag 25 maart 2015, 10:37:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zwevende Lentebaan

Tekort aan ruimte, dat is een bekend fenomeen in dit topic. Zo heb ik een kamer in huis als kantoor ingericht en een treinhobby. Probeer dat maar eens te combineren. Een treintafel is nagenoeg uitgesloten, je houd geen kantoorruimte meer over; andersom wordt de treinbaan wel heel erg klein en dat wil ik nou ook niet. De enige manier om in de bestaande ruimte beiden te doen is de hoogte in. Na veel puzzelwerk is het mij gelukt om een treinbaan van 3.1 m x 1.8 m de hoogte in te krijgen. Deze treinbaan kan ik op lage ladekasten laten zakken en weer omhoog hijsen tot vlak tegen het plafond. Het geheel staat met 4 houten staanders op de vloer en staat los van de muur. Geen muurbevestigingen. Op de tafel zijn 2 nivo's; in het chassis van de tafel komt het schaduw station. De tafel hangt aan 4 koorden en twee contragewichten doen de rest.
Ik heb een plattegrond van de kamer bijgesloten; het gearceerde deel is de treintafel; daaronder bevinden zich 3 ladekasten, een buro met stoel en langs de kant hoge kasten tot aan het plafond.
De 4 vierkante zwarte stippen zijn de staanders waarmee de tafel omhoog wordt gehesen; de ronde zwarte punten zijn de steunpunten van de tafel op de ladekasten.
Als ik dus aan mijn buro zit, dan bevind de baan zich boven mijn hoofd. Ideaal. Wil ik met de treinen laten rijden dan laat ik de tafel zakken, sluit de CS2 aan en rijden maar.
Ik heb ook een banenplan erbij gevoegd. De groen banen liggen op de tafel en de rode banen liggen op een verdieping op de tafel. Er is een stoomdeel met lokloods en draaischijf en een elektrisch/diesel deel met lokloods. Het geheel zal worden bestuurd vanuit een CS2.

Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: zwevende Lentebaan
Nico,

Slim opgelost! :thumbup:
Nu nog wat foto's van je treinbaan. 

mvg,

Ruud
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan
 Spannend Nico !

Ben reuze benieuwd naar foto's hiervan  :P

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zwevende Lentebaan
Kan je eens foto's plaatsen van de constructie?
Re: zwevende Lentebaan


Hier nog wat aanvulling op het hijsprincipe met contragewichten.

Op foto 1 laat ik zien dat de baan op 4 punten omhoog wordt gehesen en hoe die 4 punten met elkaar verbonden zijn. In punt B worden de 2 rechter hoeken met elkaar verbonden ; in punt A worden de twee linker hoeken met elkaar verbonden plus de gezaamlijke rechterhoeken. Met een draad wordt er dan getrokken, waarbij gelijktijdig alle 4 de hoeken even hard omhoog dan wel naar beneden gaan. Ik doe dat via een handconrol met wormwiel, dus in elke stand is de tafel gefixeerd en kan niet per ongeluk vallen. Op de handcontrol kan ik een accuboormachine aansluiten om het hijsen en zakken te versnellen.

Op foto 2 laat ik het principe zien van de contragewichten. Zoals te zien is zijn deze gewichten naar 1 kant gebracht, voor een optimale ruimteverdeling van de baan. De gewichten gaan gewoon mee op en neer met de baan. Ze ontlasten het hijsmechanisme. Aan elke kant wordt met 25 KG de baan omhoog getrokken. Het gewicht van de baan zal ca. 100KG zijn, zodat er nog maar 50 KG overblijft voor het hijsmechanisme.

Op foto 3 en 4 laat ik een deel van de konstuctie zien.

Foto 5 is een eerste impressie van de baan als deze in de hoogste stand staat ca. 40 cm van het plafond.

Nico
Re: zwevende Lentebaan


Hier nog wat foto's van de baan.
Re: zwevende Lentebaan
Goede oplossing voor je ruimteprobleem.
Hijsmechanisme zier er degelijk uit, maar 50 kg takelen is toch nog een heel gewicht niet?
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico

Zeer leuk geslaagde constructie van je baan. Vooral als je de ruimte er niet voor heb en toch wilt rijden. Super :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik vroeg me alleen af hoe je je kabels etc. onder je baan weg werkt.
Want anders is het niet zo'n fraai gezicht.
Re: zwevende Lentebaan

Hallo Jorg,

voor dit type hijsmechanisme is 50 KG geen probleem, zelfs het dubbele niet. Het is een wormwiel overbrenging, dus veel keer rondgaan met de slinger om maar een keer rond te gaan met het kernwindsel. En als ik het zat ben om met de slinger te draaien, dan zet ik op de handboormachine een koppelstukje, dat in de plaats komt van de slinger en hijs ik binnen enkele tellen de baan omhoog dan wel omlaag. Zie foto van het hijsmechanisme.

Hallo Erwin,
De enige kabeltjes die je ziet zijn de kabeltjes van de verlichting in de baan elementen zoals huisjes, stations , fabrieken enz. Als volgend jaar in deze ruimte het schaduwstation gebouwd wordt zie je helemaal niets meer van de draadjes. Wisselbedieningen enz. gaan allemaal via het CS2 en de baan zelf. Geen draadjes. Zie foto's van de draadjes van de verlichting.

groet Nico

Re: zwevende Lentebaan
Om de onderkant aan het gezicht te onttrekken, misschien een omgekeerd principe van een hoeslaken om een matras?
Leuk stofje met elastiek in de hoeken, of met magneetjes of haakjes/oogjes aan de onder/zijkant van de tafel ?
Ziet er van onder uit leuker uit en met enkele bewegingen te verwijderen, zodat als de tafels gezakt is je overal
bij kan
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Wim,
is wel een leuk idee, hoeslaken met treinen. Maar ik wil er niet te veel aan doen omdat daar toch dat schaduw station gaat komen. Maar ik hou het even in gedachte want zoiets moet wel weer op maat gemaakt worden.

Bedankt voor het meedenken.

groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, Nico  :thumbup:

Mijn nieuwsgierigheid is al een stuk bevredigd  :P

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zwevende Lentebaan
Leuk Nico om te lezen dat jij ook een hangende baan hebt. Ik heb ook gezocht naar de mogelijkheid om alles met een touw op te hijsen maar aangezien ik het hijsgewicht van mijn baan wilde verminderen door gebruik te maken van dubbele katrollen had ik daar onvoldoende ruimte voor. Mijn baan hangt aan 8 dubbele katrollen en wordt door 4 touwen omhoog getrokken. Per touw moet hierdoor ongeveer 6 kilo omhoog worden getrokken als ik uitga van een gewicht van ongeveer 100 kilo. Mijn baan van 2,60 x 2,00 rust aan een kant op mijn bureau en aan de andere kant op een zelfgemaakt kastje dat even hoog is als mijn bureau. In opgehesen toestand rust de baan op panelen die ik aan de zijkant van het kastje kan bevestigen en op een ander ondiep kastje dat ik op mijn bureau zet zodra er gehesen is. De onderkant van de baan bevindt zich dan op een hoogte van 2.20 mtr. Ik meen bij jou ook een soort van pen en gat verbinding te zien waarop de baan rust als hij is opgehesen. Je zou toch niet willen dat hij op een ongewenst moment naar beneden komt.
Wij, althans ik , moeten ons er steeds weer van bewust zijn om van zo licht mogelijke materialen gebruik te maken. Zodra ik iets lees over een berg die van gips is gemaakt haak ik af. Het gewicht van je baan zal jou ook voortdurend bezig houden denk ik.
Succes met je baan.

groet Wim
Re: zwevende Lentebaan

Beste Wim,
fijn om te lezen dat het jou ook gelukt is om een hangende baan te maken. Ik begrijp uit je verhaal dat je dubbele katrollen gebruikt. Ik doe dat niet. Ik gebruik vrij kleine katrolletjes met speciaal touw van DuPont wat in de zeezeilerij gebruikt wordt en wat enorm sterk is en nauwelijks rekt. Dat laatste is belangrijk om je baan goed waterpas te houden. Toch heb ik op enkele plaatsen spanners zitten (ook weer uit de zeilerij) waarmee ik alles perfekt kan aftrimmen. (Zoals b.v. de verhouding links-rechts en op de 4 hoeken de bovenste fixatie, zie foto.)
Ook mijn baan rust op de laagste stand op 3 ladekastjes en een steuntje naast de hoge kast. En je hebt het goed gezien dat ik op bepaalde hoogtes een gat in de staander heb geboord, waar een houten pen in past (stukje van een bezemsteel 24 mm doorsnede). Op die hoogtes kan ik de baan fixeren zodat ze niet meer in de touwen hangt. Veiligheid voorop!. In de hoogste stand zitten geen pennen maar haken, waarmee de baan gefixeerd hangt. Zie foto.

Groet Nico

Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico,

Bedankt voor je antwoordt.
Volgende foto's zien er goed uit, ik vind het wel een mooie constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik ben benieuwd naar je volgende update. :) :)
Re: zwevende Lentebaan

Beste Erwin,

ik heb nog wat overzichtsfoto's van de baan (foto1 en 2, een sfeerfoto van de baan als het donker is (foto3) en een foto van de opstelling van het CS2 en lichttrafo. (foto4)

groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico,

Bedankt voor het plaatsen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zeer goed geslaagd en leuke rij mogelijkheden  :P :P
Re: zwevende Lentebaan
Nico

Tof baantje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico,

Leuk weer om foto?s  van je baan te zien. Dit geeft een goede indruk van je banenplan en rijmogelijkheden.
Over je hijsconstructie heb ik een paar vragen. Zo zie ik dat je hijsmechanisme bevestigd is aan een lade kast. Ik vermoed dat deze is verbonden met de balk aan de muur zodat je niet de kans loopt dat je ladekast los komt van de vloer.
Daarnaast zie ik dat zowel het hijskatrol als de haak waarmee je de baan fixeert aan de balk aan het plafond aan een en dezelfde schroefhaak zijn bevestigd. Ik raad je aan om tenminste een van beide aan een afzonderlijke haak te bevestigen. Nu loop je het risico dat wanneer er iets gebeurt met je schroefhaak (afbreekt of uit het hout wordt getrokken), en het katrol en de fixeerhaak los komen. Breekt dan een van beide dan hangt de baan nog aan de andere. 100 kilo is toch een behoorlijk gewicht en het gaat zoals je zelf al zei om je eigen veiligheid en dat van je huisgenoten.
Maar dat is wat ik er van zie op de foto en misschien heb je wel meer veiligheden ingebouwd die ik niet gezien heb. Beschouw mijn opmerking dus vooral als opbouwend.

Groet Wim
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: zwevende Lentebaan
Wat een prachtige foto's van je gezellige sfeervolle baantje. :thumbup:
Leuk om naar te kijken. :P
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Hoi Nico !

De avondfoto maakte het sixties-gevoel helemaal af  :thumbup: Wat een sfeer !
Een feest om naar te kijken en waarschijnlijk ook om mee te spelen  :P

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
[/font]

Beste Wim,
Bedankt voor je opbouwend commentaar. Daar hou ik van.

En inderdaad, de ladekast zit vast aan de staander; anders zou deze kast gewoon omhoog getrokken worden. De staander zelf zit niet vast aan de muur. De hele constructie is nergens aan de muur bevestigd; hoogstens "leunt" het tegen de muur aan. De staanders zijn wel, via stelplaatjes, ingeklemd tussen plafond en vloer.
Omdat er behoorlijk aan het windsel getrokken wordt, is de zijkant van het ladekastje ook met een houten plaat verstevigd; anders zou ook deze zijkant gewoon uitscheuren. Ja, het kastje is natuurlijk nooit op deze mishandeling gemaakt; daar moet je zelf iets aan doen.

Wat betreft de schroefhaak is je opmerking terecht. Ik heb lang getwijfeld of ik dit moest splitsen. Ik heb gewoon de proef op de som genomen en de haak met 50 KG belasting getest. Haak gaf geen krimp. Dat was voor mij voldoende. De haak zit wel "door en door" en is nauwkeurig voorgeboord.  Maar je hebt wel gelijk, de constructie met het oog ernaast is steviger: die zit met een M8 draadeinde vast en is ook na te stellen. Maar deze heeft wel de volledige 100KG in tegenstelling tot de schroefhaak die ca. 25 KG heeft. Wellicht verander ik dat nog wel. Maar niets wijst er op dat deze constructie te zwak zou zijn.
Ik heb wel een belangrijke veiligheid ingebouwd en dat is als de tafel naar beneden zou komen. De tafel is zo gebouwd dat hij zichzelf door zijn eigen gewicht vastklemd, als je dus onder de tafel zit en hij zou naar beneden komen, dan vouwd hij zich a.h.w. dicht, omdat de druk dan van de onderkant komt. Het midden blijft hoog en de zijkanten gaan naar beneden. De tafel is dus niet verlijmd of geschroefd maar geheel geklemd. Alleen de hoeken van het frame zijn met een hoekijzertje gefixeerd.
Als de tafel naar beneden zou komen,  is het wel een ravage, maar er zal geen letsel optreden en dat is toch het belangrijkste.
Ik heb nog een foto waarin de linker ophangeing goed te zien is, de omkering van de rechterophanging en de ophanging van het linker contragewicht. Verder nog een viertal foto,s van de baan.

Erwin, Jorg en Tony, bedankt voor jullie reactie. Tof.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico,
Dat is heel slim bedacht die constructie. :thumbup: :thumbup:
Ook een erg leuk baan plan en mooie materiaal.
Alleen als hij omhoog staat komt er dan ook nog iets onder zodat je niet aan de draden kan blijven haken en alles kapot getrokken word?
U zou er bijvoorbeeld deurtjes in kunnen maken.

Groeten,

Remco
Re: zwevende Lentebaan

Hallo Remco,
de bedoeling is dat in het frame komende winter een schaduw station gemaakt wordt. Dan vallen alle draden van de verlichting weg. Voorlopig zit alles met plakband vast en voldoet goed. Ik ben nog nergens blijven haken. Maar je hebt gelijk, je zou er aan kunnen blijven haken als je erg lang bent.  Maar de oplossing is er op termijn.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: zwevende Lentebaan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41316.msg752728#msg752728

ik heb mijn baan ook al een heel tijdje hangen... kijk hier maar voor de foto's...

ik gebruik een motor van elektrische rolstoel (met vertraging/tandwielbox) en joy stick
om hem te laten zakken en ophijsen...

Frank
Re: zwevende Lentebaan


Hallo Frank,

Wat een verrassing, ook een opgehangen baan. Helaas heb ik je draadje nooit gevonden; staat voor mij op een onlogische plaats. Maar jou idee en mijn idee liggen erg dicht bij elkaar. Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe je de ophang constructie gemaakt heb. Ik zie 4 dubbeltouwtjes naar het plafond gaan, maar kan niet zien hoe je bereikt dat ze gelijk omhoog/omlaag gaan, dus dat je baan tijdens het hijsen en dalen horizontaal blijft. Als je daar een tekeningetje of foto kan plaatsen, graag. Ook hoe je de aandrijving gekoppeld heb aan het ophijsen.
Wat verder opvalt is de bovenleiding; erg gewaagd met een ophang constructie, maar ik zie nu dat het goed gaat. Toch weer wat geleerd.
Verder vind ik de opzet van je baan erg leuk en zeker ook de aankleding. Ik zie nu wat zaken waar over ga denken om die ook te gebruiken. Die dubbele brug, 2x achter elkaar ziet er ook stoer uit. Dit was mijn eerste reactie. Wellicht zie ik later nog meer.

Groet Nico

Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: zwevende Lentebaan
de baan hangt aan 4 nylondraden, die uiteindelijk bij elkaar komen en vanaf dat punt gaat er 1 dikkere nylonkabel naar de winch. Zo blijft de baan recht!
het is 1 plaat multiplex van 300x 150 die ik 'voorgespannen' heb opgehangen hij wordt ondersteubd door twee aluminium profilen van 2x2 cm
enfin een hele lichte constructie dus.
Re: zwevende Lentebaan


Hallo Frank,

ok, ik snap het. Is het zelfde principe als dat ik bij de aanvang van dit draadje heb aangegeven. De 2 draden van zowel links als rechts komen op gegeven moment bij elkaar en dan trek je het geheel met 1 draad naar boven.

Bedankt voor de info en veel plezier met je mooie zwevende baan.

Groet Nico.
Re: zwevende Lentebaan
linuxer
gast

Re: zwevende Lentebaan
Herkenning :) Top!
Re: zwevende Lentebaan
Gisteren gestart met het schaduwstation dat aan de onderkant van de zwevende baan gedacht is. Ik heb een foto gemaakt van het railplan. Ook een paar foto's van de doorsteek naar beneden. Met name de doorsteek maken was nog wel een zaagprobleem, maar opgelost met een "trilzaag" zaag. Probleemloos de strook eruit gezaagd en als ondersteuning van de rails gebruikt voor de helling. Zie foto's.
De komende weken zijn beschikbaar om de hangende ondersteuning te maken voor de rails van het schaduw station.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Dit is leuk Nico, van boven naar onderen werken !

En omdat het zaakje hangt, kun je er vanonder goed bij lijkt me zo.
Foto's geven net genoeg informatie voor de buitenstaander, om te snappen hoe het zit.

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Nico

Mooie update. blijf je ontwerp met grote belangstelling volgen.
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Nico,

Leuke vorderingen ziet er goed uit, ben benieuwd naar je vervolg van het schaduwstation. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: zwevende Lentebaan
Tony, Jorg, Erwin, bedankt voor jullie belangstelling. Ik zal de vorderingen hier melden met foto's. Gaat wel met horten en stoten omdat ik niet altijd tijd heb.
Ik heb wel een vraag. Zoals jullie op de tekening enkele bijdragen terug, kunnen zien rijden de treinen met de klok mee het schaduwstation in. Mijn gedachte was dat ze dan na het omlaag gaan lekker kunnen uitrijden. Maar als ik het zo bekijk zou ik het beter om kunnen draaien: de treinen rijden met een 180 graden draai het schaduwstation in en hebben dan, bij het eruit gaan een lange aanloop voor het nemen van de helling. De helling lengte is 2 meter (inclusief 2 bochten van 36 cm) en het hoogte verschil is 9 cm dus 4,5%, wel erg veel maar volgens mij moet dat goed gaan omdat op de plaat zelf de hellingen ook zo gedimensioneerd zijn.
Graag jullie gedachte erover met voor en/of nadelen. Kan ik desnoods de opzet van het schaduwstation iets wijzigen. Want deze hele opzet moet eerst op de vloer worden uitgelegd, dan worden overgetekend op de 4mm multiplex om vervolgens te worden uitgezaagd. En dat doe ik liefst maar een keer.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: zwevende Lentebaan
wow iemand die echt de baan kan ophijsen! dit had ik nog niet in het echt gezien. geweldig :thumbup:
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Moet kunnen, Nico.

Ideaal is het natuurlijk niet, maar zolang je niet de hele tijd met hele lange treinen rijdt, zal de slijtage wel meevallen.
Als je ziet wat er vroeger allemaal gemaakt werd........alleen loc's met een sinusmotor kun je niet schuin parkeren, bij mijn weten.
Die rollen vanzelf naar beneden  :-)

Jouw baan ziet er ook niet uit, alsof je met lange treinen rijdt. (Maar wel heel spannend!)

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Citaat van: Tony op donderdag 16 april 2015, 15:46:52
alleen loc's met een sinusmotor kun je niet schuin parkeren, bij mijn weten.
Die rollen vanzelf naar beneden  :-)
Dat geldt, voornamelijk, voor locs met Faulhabermotor en overbrenging met rechte vertanding.
Re: zwevende Lentebaan
Beste mensen,

omdat alleen Tony gereageerd heeft (bedankt Tony) op de hellingshoek en niemand op mijn vraag gereageerd heeft, heb ik zelf de beslissing genomen dat de treinen tegen de klok in het schaduw station in gaan rijden. Ze hebben dan een lange rechte aanloop naar de helling toe omhoog. En naar benden toe wordt de trein dan door een 180 graden bocht vanzelf wat meer afgeremd.

Inmiddels ben ik met het schaduw station begonnen. Ik heb wat steunen gemaakt aan de onderkant van de treinbaan, waaraan de stroken met de rails komen te hangen. Zie foto's.
Verder heb ik op de stroken de rail trajecten uitgetekend en vervolgens voorzien van 4 mm kurk. Daarna de rails er op gelegd om te kijken of alles volgens plan verloopt. Dat doet het. Tot zover de vorderingen.

De volgende stap is de twee stroken aan de onderkant van de treinplaat aanbrengen en dwarsverbindingsstroken maken tussen deze twee stroken. Verdere versteviging van deze lange stroken is nodig. Kortom tijdens de bouw vind het ontwerp plaats. Grote lijnen zitten in mijn hoofd, details worden tijdens de bouw uitgewerkt.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Nog wat fotos.
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: zwevende Lentebaan
Helling ziet er mooi uit Nico.
Je krijgt er een mooi opstelsporen bij altijd fijn. ;)
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Hoi Nico !

Het gaat richting zomer op je lentebaan  :P
Mooi om de stappen zo te zien  :thumbup:

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Ben druk bezig geweest om het schaduwstation, dat ik op de grond uit geprobeerd heb, nu onderaan mijn zwevende baan te construeren. En dat is inmiddels gelukt. Op de foto's is te zien dat de rail ondersteund wordt met dunne plankjes, die te verwijderen zijn. Het is soms moeilijk om ergens bij te komen, maar het lukt tot nu toe, gelukkig nog wel. De zwevende rails tussen de langsteunen worden dus ook nog voorzien van steunplaatjes. Alles ligt uiteindelijk op 4 mm kurk. Ik heb ook nog 'n foto van de ruimte tussen de grondplaat (hier dus de bovenkant) en de rails van het schaduwstation. Beide kanten hebben elektrische wissels zodat het station van beide zijden te berijden is.

Ga nu rondom LED verlichting aanbrengen in het schaduw station. Ook daar komen t.z.t. foto's van.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: zwevende Lentebaan
Mooie baan, Nico :thumbup: en straks als je schaduwstation er onder hangt lekker ruimte om wat extra treinen weg te zetten! Het is even werk, dat dan weer wel... ;)
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Hoi Nico,

Al test gereden ?
Op de laatste foto lijkt er een flinke knik omhoog in de rails te zitten, vandaar de vraag.
Maar hopelijk werkt het prima, natuurlijk  :P

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Tony,

nog niet testgereden. Zover ben ik nog lang niet. Heb de halve baan alweer losgenomen om verlichting in het schaduwstation te krijgen. Teveel "schaduw" is maar niks. Alle onderdelen van de baan zijn demontabel gemaakt.
Het klopt dat daar een knikje zit. Maar nu de zaak weer uit elkaar is, wordt dat knikje netjes glooiend gemaakt.
Ik moet nog wat kurk op de verbindingsstukken plakken en dan kunnen we, na montage, weer rijden.
Ik denk zelf deze maand nog. Bericht volgt dan.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
De hele onderkant losgeschroefd, onderdelen geverfd, een ringleiding gelegd en aangesloten, verlichtingstrips aangebracht op het plafond van het schaduwstation en alles vastgezet met tape.

Stroom er op gezet en jé, wat een licht. Ook geen sluiting in de baan en in de verlichting. Dit betekent dat we alles weer in elkaar gaan schroeven en wellicht volgende week gaan proefdraaien.

Nog wat foto's van de verlichting, de ringleiding en het verdeelpunt met kroonstenen.

groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: zwevende Lentebaan
 :) Dat ziet er allemaal keurig uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup: En erg prettig dat alles meteen werkt, storingen zoeken kan wel eens lastig zijn.
Is de tape blijvend, of komt daar nog wat anders voor?
Mijn ervaring is dat de stukjes tape na verloop van tijd loslaten.

Dirk-Jan
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: zwevende Lentebaan
Prachtig helder licht. :thumbup: :thumbup:
Re: zwevende Lentebaan
Hallo Dirk-Jan,
klopt dat de tape loslaat. Ik gebruik altijd een heel klein beetje Bison-tix onder de tape. Laat niet meer los.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: zwevende Lentebaan
  :thumbup: duidelijk.
Leuke oplossing  :)

Dirk-Jan