Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Seinplaat kastjes

Gestart door WimFPU dinsdag 24 maart 2015, 20:31:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinplaat kastjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Seinplaat kastjes
Hallo allen,

Ik ben afgelopen jaar begonnen met het bouwen van mijn modelbaan. Ik gebruik M-rails en wissels en over de bediening van deze wissels heb ik een vraag. Ik heb van uit het grijze verleden een vijf-tal Marklin blauwe wissel seinplaat kastjes nr. 7072 en nu ik de wissels heb aangesloten op deze kastjes blijken deze heel moeizaam te functioneren. Ze maken heel slecht contact en bij de ene staat de messing bodemplaat gewoon bol en bij de andere is het messing plaatje dat fungeert als tuimelschakeling afgebroken.
Ik kan mij niet herinneren dat ik 50 jaar geleden als 16 jarige ook zo heb staan martelen om een wissel omgezet te krijgen.

Nu zie ik op dit forum ook Marklin seinplaat kastjes van een nieuwer model voorbijkomen. Deze zijn grijs van kleur en hebben nr. 7272.
Kan iemand mij vertellen of de nieuwe seinplaat kastjes ook beter en hopelijk ook volgens een ander systeem functioneren  of is het vervangen  van de oude blauwe voor de nieuwere grijze lood om oud ijzer en af te raden omdat de werking ervan hetzelfde is.

Bij voorbaat dank en groeten,
Wim
Re: Seinplaat kastjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Seinplaat kastjes
Hallo Wim,

Daar is een mooi artikel over in de wiki: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_schakelkasten

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Seinplaat kastjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Seinplaat kastjes
De nieuwe kastjes werken prima. (hoe ze het over 50 jaar doen moeten we nog effe afwachten :P)
Er zijn trouwens ook nieuwe in de oude blauwe kleur, het is net wat je wil.

Dirk-Jan
Re: Seinplaat kastjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinplaat kastjes
Dank je Johan voor de verwijzing naar de Wiki. Er blijken veel meer momentschakelaars te zijn dan ik dacht.

En jij ook bedankt Dirk-Jan. Dan is er dus toch nog hoop. :D
Kun je mij misschien ook iets over de werking van de witte zeggen. Is de momentwerking daarvan verbeterd ten opzichte van de blauwe.

Wim
Re: Seinplaat kastjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Seinplaat kastjes
Ik heb de witte kastjes nog niet opengemaakt, ik heb er inmiddels 3 in gebruik, naast een serie oude blauwe rammelkastjes.
Maar de momentwerking doet het prima.
Ik gebruik ook zo'n wit kastje voor de analoge bediening van mijn draaischijf. Dan gebruik je twee toetsen als het ware even gelijk en dan gaat ook prima.

Dirk-Jan
Re: Seinplaat kastjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Seinplaat kastjes
Hallo Wim.
Alle kastjes zijn in principe prima maar na een aantal jaren gebruik "in weer en wind" vervormt het kunststof en daarmee ook de koperen plaatjes binnenin.
Sommige kastjes zijn na 60 jaar nog perfect maar andere zijn volledig misvormd! 8o
Je merkt dit bij het afbreken van oude banen, alles lijkt goed tot het moment dat je de schroeven eruit draait en dan blijkt hoe vervormd het kastje soms is.

De vervormde kastjes gewoon weggooien en alleen de goede gebruiken.
Hoelang de nieuwe (witte) kastjes goed blijven? O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Seinplaat kastjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinplaat kastjes
Inderdaad AlbertJan, bij sommige is de messing bodemplaat verbogen en bij andere staat zelfs de bodem van het plastic helemaal hol. Als je ze dus 2e hands koopt zou je ze dus eerst open moeten maken om de staat ervan te kunnen beoordelen. Ik heb wel mooie witte gezien bij Conrad nummer 72710 met terugmelding middels leds. Deze zag ik door de verwijzing van Johan naar de Wiki.  Deze zijn toch ook door analoge rijders zoals ik te gebruiken neem ik aan?
Alleen de prijs van 24 euro weerhoudt mij nog. Ik heb er toch 5 nodig.

En Dirk-Jan, lekker dicht laten zolang ze goed werken. Misschien is er nog een andere lezer die ze al wel eens heeft opengemaakt en daardoor bekend is met de werking ervan. Blij dat wij het eens zijn over de rammelkasten. Dat schept een band.

groet,
Wim
Re: Seinplaat kastjes (nieuw leven)
Een nieuw leven voor de oude, kramgetrokken, schakelkast.
Rechtgebogen in warm water, daarna laten afkoelen onder druk.
Is weer recht (voor zolang als 't duurt)...  ;)
Maakt dan niet meer uit want de, alternatieve, schakelaars blijven 't wel doen.
Re: Seinplaat kastjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Seinplaat kastjes
Bij gebruik van M-rail wissels zijn de leds overbodig, die werken alleen bij de wisselaandrijving van C-Rails.
Wat jij zoekt is de 72720, die zijn E18,- per stuk bij Conrad.
Aan de stand van de rode en groene drukschakelaar zie je hoe de wissel staat.
Wat gebruikelijk is, is om de groene te gebruiken voor rechtdoor en de rode voor afbuigen.
Re: Seinplaat kastjes
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinplaat kastjes
Leuke vondst Wim om die blauwe schakelkasten her te gebruiken door er andere schakelaars in te bouwen. Is een idee! Ik denk alleen niet dat ik het krom getrokken messing ook met warm water kan rechtbuigen. :D Daardoor zal ik de kastjes niet opnieuw voor hun oorspronkelijke doel geschikt kunnen maken.

Goed dat je het zegt Dirk-Jan dat de leds niet werken bij gebruik van M-wissels. Zal alles te maken hebben met de momentschakeling waardoor er na het schakelmoment geen spanning meer op staat waardoor er gaan lampje kan blijven branden.
Ik zag het al helemaal voor me zo'n mooi schakelpaneel met lampjes. Het is toch een beetje behelpen om aan de hoogte van het knopje te moeten bepalen in welke stand een wissel staat.
Re: Seinplaat kastjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Seinplaat kastjes
Het probleem met die blauwe schakelkastjes heb ik ook, althans bij sommige. Ik heb ze inmiddels vervangen door Viessmann 5547 (wisselbediening) en 5550 (stroomkringen).

Groeten,
Roel
Re: Seinplaat kastjes
Henk.HO
gast

Re: Seinplaat kastjes
Hallo stukje hoeklijn kopen alluminium bouwmarkt
Gaatjes boren,moment druk knoppen kosten o,50 cent per stuk.
Oude schakel kasten snel weg gooien een bron van ergernis.
Dus voor ongeveer 25 euro ben je klaar.
Re: Seinplaat kastjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Seinplaat kastjes
Beste Wim en lezers.
Gisteren een groot aantal oude schakelkastjes uitgezocht en te bekijken hoe de staat is.
Viel toch helemaal niet tegen, deze oude kastjes (periode gele en blauwe doosjes, dus zestiger jaren) zagen er nog behoorlijk goed uit.
Een aantal verbogen, dus gelijk weggegooid maar ook een groot aantal nog als nieuw, vooral degene die nog "nieuw" in de OVP zitten.

Dus inderdaad door het gebruik, zonlicht en warmte worden deze na tientallen jaren trouwe dienst slecht en zijn dan ook echt verbruikt! :D
Je koopt weer goede "oude" voor een paar Euro en van de dure nieuwe witte is het afwachten of deze het ook 50 jaar volhouden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.