Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Monte Vecchio : Overwegbomen Passaggio a livello
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Overwegbomen Passaggio a livello
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 30 mei 2015, 20:07:47
Ben je bekend met www.nproject.nl ?
Daar staan ook enorm veel alternatieven en daar vindt ik ook veel inspiratie.
Henk, die website is inderdaad al een aantal jaren bekend bij mij en heeft
mij o.a geïnspireerd met veelal alternatieve modelbouwmaterialen! :thumbup:

Vandaag het bouwverslag van de overwegbomen, natuurlijk ook weer Scratch Built gemaakt.
Want nu de Provinciale weg vorm begint te krijgen, wordt het tijd om de spoorbomen klaar te
hebben, opdat hiermee rekening gehouden kan worden bij de verdere afbouw van de (over)weg.
Wat ik al weet is dat beide spoorbomen aan dezelfde kant van de weg komen in verband met het
verloop van het landschap. Op internet heb ik een groot aantal vergelijkbare Italiaanse spoorweg-
overgangen bestudeerd en beide bomen aan dezelfde kant komt sporadisch, maar wel voor dus!
Een mooie vergelijkbare opstelling heb ik gevonden: Via Cordovena in het plaatsje Capo D'orlando
op Sicilië heeft ook beide slagbomen aan dezelfde kant van de weg staan.
Ook heb ik nog een mooi filmpje van een andere locatie gevonden met dezelfde enkelsporige situatie:
https://www.youtube.com/watch?v=EF6DTw537zQ

Ik ben begonnen met een stukje Forex (afvalstukje van de rode onderplaat van de Provinciale weg) als
basis en koperdraad voor de slagbomen. Platgeslagen koperdraad vormt de constructie om de basis heen.



Vervolgens zijn alle onderdeeltjes wit gespoten en voorzien van de diagonale zwarte strepen d.m.v. plakfolie.
Deze plakfolie had ik nog uit een ver (arbeids-)verleden, toen dit werd gebruikt om op calque-tekeningen
arceringen (aan de achterzijde) aan te brengen!



Daarna staan alle onderdelen er zo bij: de palen met de bel erop zijn toegevoegd, de verjongingen
aan het einde van de slagbomen zijn aangebracht en de vangpalen zijn van koperdraad gemaakt.
De balken met rode schrik-arcering zijn strookjes van plastic tabbladen, die zijn ook wit gespoten
waarna met behulp van schilderstape en rode acrylverf de arceringen zijn aangebracht.
Mr. XXL poseert er bij om maar weer eens aan te geven of alles op de juiste schaal is:



In close-up: de standaard voor de bel is van een wattenstaafje met een stukje dikkere buis er omheen.
De zwarte bel bovenop is een strass-steentje wat precies de juiste afmeting en vorm heeft! :wink:



Het is ontworpen en gebouwd als een stukje statische scenery, echter de mogelijkheid om
de bomen beweegbaar te maken is er, dus wellicht komt hier ooit een aandrijving voor ...
Om de overweg de uitstraling van rond 1970 te geven zullen er nog rotoren aan het bel-huis
moeten komen. Deze hadden drie witte armen met aan het eind rode reflectoren, zodat bij
het ronddraaien dit een wit rond bord met rode rand vormen. Deze ga ik van papier uit de
plotter snijden, gelijk met de waarschuwingsborden in geel met zwarte letters.
Ook het separate waarschuwingslicht moet nog gemaakt worden, maar om deze te plaatsen
zie ik minder belemmeringen dan met de slagbomen, dus die komen in de afbouw-fase.

Ook is bij bovenstaand project tijdens het 'droogtijd-wachten' tussendoor weer wat gedaan:
een cactus met vruchten, met als basis een stukje VD-draad met een klein stukje isolatie.
Hierop zijn Sesamzaadjes aan elkaar gelijmd met secondelijm en is alles groen gespoten.
Hele kleine balletjes zijn geel geschilderd en met houtlijm en een speld aan de cactus gelijmd.
De balletjes zitten in een potje gelijk aan nagellak wat ik gekregen heb van mijn dochter
die het niet meer voor haar nagels wilde gebruiken:



De cactus is echter zeer lastig om goed scherp op de foto te krijgen ...

En het tuintje van de Padre heeft ook z'n invulling gekregen: een stukje rots (papierpulp),
een gesoldeerd hekje, de trap op kleur gebracht, potgrond op de bodem (koffiedik) en als
trots van de Padre (en van mij): stokrozen van Noch (14116) gekregen van m'n dochter!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Fantastisch... :important: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Het ziet er allemaal erg leuk uit. :thumbup:
Petje af voor alle "Scratch Built" dingen die je gemaakt hebt. :)

Gr.
René
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,
Dat is een fantastisch stukje 'huisvlijt'. Ziet u bijzonder mooi uit met de nodige details. Ik vermoed dat er nog wel iets verrassends aan kan komen :help: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Echt weer mooi priegelwerk  :D  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Weer met heel veel plezier naar de update gekeken prachtig mooi allemaal. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heerlijk weer om te zien en lezen wat je aan het maken bent. :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heren, bedankt voor alle belangstelling en waarderingen! :thumbup: :thumbup:

Citaat van: GWS op zondag 31 mei 2015, 14:20:37
Ik vermoed dat er nog wel iets verrassends aan kan komen :help:
Zoals ... ?      :roll:

Groeten,

Erik.

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Allemaal heel mooi en ook knap gemaakt, veel succes verder.

Groeten

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Erik,

Het ziet er weer geweldig uit  :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 31 mei 2015, 18:20:34
Citaat van: GWS op zondag 31 mei 2015, 14:20:37
Ik vermoed dat er nog wel iets verrassends aan kan komen :help:
Zoals ... ?      :roll:

Op en neer gaande slagbomen (met bijv een servomotor en visdraad) en echt werkende belletjes. :roll:

Als ik bekijk wat je tot nu toe bereikt hebt mag dat geen probleem voor je zijn. :P :P

Dank voor het delen!

Henk


EDIT Frenkievee: op verzoek quote gerepareerd.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 30 mei 2015, 17:13:19:thumbup: Slim van jou! Zo kom je goedkoop aan een mooie voorraad modelbouwmateriaal.
Een advies van mij: zeef het zaagsel, want hoe fijner het zaagsel, hoe mooier het verwerkt.
Zelf heb ik het zaagsel van de MDF-onderplaten van de modelbaan bewaard en gezeefd hiervoor.
Een praktische en niet al te dure zeef hiervoor is verkrijgbaar bij de Blokker als cacaostrooier.
Hiermee zeef ik ook bijvoorbeeld het schelpenzand, maar gebruik de zeef ook met de zelfbouw begrasser.


Dag Erik,

Zaterdag is het niet meer gelukt maar vanmiddag twee cacaostrooiers gehaald.
Een om te zeven de ander voor de grasstrooier.

groeten,

Henk

Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Het zou me niet verbazen, wanneer er straks ook nog een mediterrane salamander op de rots te zien is, Erik  8o
Fraaie staaltjes zelfbouw !!!

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Salamander op die droge grond, lijkt me stug...
Eerder een hagedis. ;)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Of een kameleon  >:-D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Salamander met zwembroek op een HO-badlaken  :D

(kon ff niet op hagedis komen.....)

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ach laten we zeggen: kameel.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heren, ... heren!
Vooralsnog ben ik niet bezig met een dierentuin, hoor! :eek:
Mochten er al beesten komen rondlopen, dan
zal het wel een verdwaalde hond of kat worden.
Of een vogeltje op een dak of zo ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 31 mei 2015, 12:22:13
overgangen bestudeerd en beide bomen aan dezelfde kant komt sporadisch, maar wel voor dus!
Een bekend figuur uit de oudheid (Obelix) zou zeggen; Rare jongens, die Romeinen  :D
Maar je weet het origineel goed na te bouwen, en je bent ook nog eens handig met de soldeerbout  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
En bij jou blijkt overduidelijk; wie wat bewaard, die heeft wat om mee te modelbouwen. :)

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Henk.

Citaat van: Trainhenk op maandag 01 juni 2015, 12:08:15
Citaat van: GWS op zondag 31 mei 2015, 14:20:37
Ik vermoed dat er nog wel iets verrassends aan kan komen :help:
Zoals ... ?      :roll:

Op en neer gaande slagbomen (met bijv een servomotor en visdraad) en echt werkende belletjes. :roll:

Als ik bekijk wat je tot nu toe bereikt hebt mag dat geen probleem voor je zijn. :P :P

Dat zou zomaar kunnen, maar of dat met een servo gaat gebeuren, dat denk ik niet.
Ik heb hier nog zat DC-motortjes liggen, waarmee ik al eens een spindel-aandrijving heb gemaakt.
Het houdt mij in mijn gedachten wel bezig, waarbij een spindelmotor de voorkeur geniet,
vanwege de eenvoud, de aanwezige voorraad en de traagheid van de beweging.
Natuurlijk zou het prima met een servo kunnen, maar ik bouw graag iets zelf ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Dirk-Jan.

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 01 juni 2015, 21:11:53
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 31 mei 2015, 12:22:13
overgangen bestudeerd en beide bomen aan dezelfde kant komt sporadisch, maar wel voor dus!
Een bekend figuur uit de oudheid (Obelix) zou zeggen; Rare jongens, die Romeinen  :D

Inderdaad! :mrgreen: Uit alle research die tot op heden heb gedaan, blijkt dat het vervoer per
spoor in Italië van een totaal ander niveau is dan de Noordelijker gelegen landen.

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 01 juni 2015, 21:11:53Maar je weet het origineel goed na te bouwen, en je bent ook nog eens handig met de soldeerbout  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
En bij jou blijkt overduidelijk; wie wat bewaard, die heeft wat om mee te modelbouwen. :)

Dank je Dirk-Jan :thumbup: Een goede voorraad met basis-materialen is haast wel een must
bij Scratch Built, ander wordt het wel een erg lang proces. Maar ik heb ook enkele doosjes
met bijzondere items, waarvan ik denk dat ik dat nog wel eens toe kan passen.
Enkele voorbeelden: uiteinden van een Euro-paraplu als paaltjes; ook de kunststof stangetjes van
diezelfde paraplu; vierkante hoekjes van tassen en schoenen als dakje van pilaren; strass kralen
zoals van de bel van de overgang; lege waxinelichtjes voor het aluminium, en ga zo maar door ...

Mijn plan is om van deze materialen eens een mooie opsomming te maken in dit topic ... ooit :roll:

Groeten,

Erik.
Monte Vecchio : Het verkeer
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Het verkeer
Nadat ik de verkeers-belijning met behulp van crepe-tape en tamponeer-kwast heb aangebracht,
is één van de slagbomen als proef op z'n toekomstige plek gezet met een bestelwagentje erbij.
Dat oogt best goed, ware het niet dat de bestelwagen niet overtuigend Italiaans is ...  :confused:



(Bovenstaand is goed te zien dat het draaipunt van de slagboom in de basis, voor deze test met een knopspeld is gedaan)
Het asfalt is nu verouderd, door er antracietkleurig voegmiddel in te wrijven, hierdoor is gelijk de belijning mee-verouderd:



Het Italiaanse wagenpark heb ik uitgebreid met een Fiat Topolino van Rietze (83101), een Fiat Multipla
van Brekina (22450) en een Magirus Zeta van Brekina (34512) die gaat worden omgebouwd naar een Fiat.

Allereerst zijn de nieuw verworven automobielen voorzien van Italiaanse kentekenplaten.
Tijdens het aanbrengen van de kentekenplaat viel de Multipla pardoes uit elkaar en dat bracht mij
op het idee om deze te voorzien van een bestuurder, zodat deze op de weg kan worden geplaatst.
Van de attachékoffer op de bijrijdersplek en de vreemde doos op de achterbank is niet veel meer
te zien nadat alles weer in elkaar is gezet en de los bijgeleverde spiegels aan de auto is gezet:





Om de Zeta te verbouwen naar een Fiat moest enkel het logo gewijzigd worden. :wink:
Het Magirus logo is met een radeermesje verwijderd en het Fiat logo  is met
sterk verdunde houtlijm op de juiste positie aangebracht.



Aangezien de bus rood is heb ik gezocht naar bijpassende Italiaanse reclame.
Het is Cinzano geworden, waar ik ook een mooie afbeelding van heb gevonden:



De Cinzano reclame is ook met sterk verdunde houtlijm aangebracht op de flanken en de achterzijde van de Fiat Zeta.
De scharnieren van de achterdeuren zijn nog wat geaccentueerd door deze zwart te maken.



Bij het in elkaar zetten van de Fiat Multipla voor de tweede maal, viel het mij op dat zowel de
koplampen als de achterlichten van doorzichtig plastic waren ingezet: zou het mogelijk zijn om
er verlichting achter te plaatsen?  :idea:
Vol goede moed ben ik begonnen met het plaatsen van 4 LED's uit van een Action kerst-setje.



De lichtschermen worden stukje voor stukje opgebouwd van aluminium-tape, waarmee tevens de 'lichtlekken' worden gedicht.
De enige verminking van de Fiat hiervoor zijn de twee bevestigingsgaten in de bodemplaat: hier zijn kleine gleufjes van gemaakt
om de aansluitingen door te voeren. Na elke handeling controleren of de LED-jes het nog doen en op de juiste manier blijven zitten.
Totdat alles in elkaar zit: bodemplaat op z'n plek en nog een laatste controle op 'lichtlekken' . . .
Nou dat was inderdaad de laatste controle, ik hoorde een zachte tik, waarna de LEDjes stierven in een snelle, doch pijnloze dood  :?



In een kleine tien minuten is bijna al het werk van ruim vier avonden weer ongedaan gemaakt en er
uit gesloopt ...  Afijn: de aanhouder wint, zullen we maar denken, dus op naar een tweede poging!
Hierbij is wat minder aluminiumtape toegepast (wat na controle achteraf de oorzaak van de kortsluiting
was) en in plaats daarvan gebruik gemaakt van zwart verpakkingsfoam en krimpkous:



Ook nu is weer continue na iedere handeling gecontroleerd op de werking, met behulp van een batterij
en nadat alle vier de LED's waren ingebouwd is de weerstand en een gelijkrichter er aan toegevoegd.
Het is de bedoeling, dat deze Multipla op de Provinciale weg komt te staan wanneer de scenery erachter
gereed is. De weerstand en gelijkrichter worden dan onder de weg geplaatst en aangesloten.





Lastig om met een simpele camera duidelijke close-up foto's te maken van de brandende verlichting:
de foto's zijn bedrieglijk en vertekenen zowel de lichtintensiteit als de kleur en laten ook weerkaatsing zien!
Ach ja, het fotograferen is duidelijk geen hobby van mij ...  :roll:
Aan de onderzijde van de auto moet nog wat verbeterd worden om de laatste lichtlekken weg te krijgen.
Het licht-strooisel in de cabine vind ik wel mooi en stoort mij niet, dus daar doe ik verder niets aan.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Weer prachtig knutselwerk geleverd, ombouw van de Fiat is een huzarenstukje geworden, met een knap resultaat. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Slagboom werkt goed ! De bestelauto is gestopt  :thumbup:

Maarre, zie ik dat goed ?
Zit Carl daar bij jou de testpiloot uit te hangen ?
Kwas hem al kwijt hier  8o

Grtz  :P Tony

(die zijn humeur nog heeft....)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Eric,
Het is door jou heel goed uitgedacht en gemaakt. Zo zie maar, dat eerst het denkwerk verrichten en dat het dan nog eens goed werkt! Fantastisch, man! Ik draag nu geen pet, maar anders .......... :idea: :idea: :idea: :idea: :-) :-) :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Mijn complimenten voor het priegel werk wat je met de auto deed/doet. :thumbup:
Slagboom ziet er heel mooi uit en vormt mooi 1 geheel met de weg en spoorwegovergang.
Ook vindt ik de Cinzano bus erg mooi.
Ik zie wel 2 verschillende kentekenplaten in dit geval kentekenplaatjes op de bus en auto's was of is dat altijd in Italië of verschilt dat per regio of heeft dat een speciale reden ?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Ziet er zeer geslaagd uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Weeral prachtig gedaan, die auto's heel knap hoor kan niet solderen anders deed ik het ook.

Groeten

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heren, allemaal weer enorm bedankt voor jullie fijne reacties!  :thumbup:

Citaat van: Jørg op woensdag 03 juni 2015, 21:51:36
Weer prachtig knutselwerk geleverd, ombouw van de Fiat is een huzarenstukje geworden, met een knap resultaat.
Dank je Jørg, het ging echter niet van een leien dakje en heeft dan ook de nodige Godslastering veroorzaakt ... :roll:

Citaat van: Tony op donderdag 04 juni 2015, 16:21:20
Slagboom werkt goed ! De bestelauto is gestopt  :thumbup:
:lol: :lol:  :lol: Is maar goed dat ie van deze kant kwam, want de andere slagboom staat er nog niet ... :wink:

Citaat van: GWS op donderdag 04 juni 2015, 16:30:54
Het is door jou heel goed uitgedacht en gemaakt. Zo zie maar, dat eerst het denkwerk verrichten en dat het dan nog eens goed werkt!
Toch kunnen theorie en praktijk ver uit elkaar liggen, Gerard ... een derde poging had er waarschijnlijk niet in gezeten :eek:

Citaat van: h0_miessie op donderdag 04 juni 2015, 16:41:46
Ik zie wel 2 verschillende kentekenplaten in dit geval kentekenplaatjes op de bus en auto's was of is dat altijd in Italië of verschilt dat per regio of heeft dat een speciale reden ?
Michel, ik heb na veel zoeken op het internet één velletje met Italiaanse kentekenplaten conform jaren zeventig kunnen vinden.
Deze heb ik dus gebruikt, want ik vind het een detail wat gauw opvalt als het ontbreekt, net als een bestuurder!  :cool:
Het verschil in vorm wordt eigenlijk bepaald door het type voertuig en dat er twee verschillende nummers per auto
opzitten, vind ik minder belangrijk dan dat de plaat er op zit. Je kan ze toch allebei niet te gelijk zien :wink:

Citaat van: peterke33 op donderdag 04 juni 2015, 19:15:21
Weeral prachtig gedaan, die auto's heel knap hoor kan niet solderen anders deed ik het ook.
Peter, er zijn ook kant en klaar auto's voorzien van verlichting, bij diverse leveranciers maar ook op beurzen! :wink:

Citaat van: Tony op donderdag 04 juni 2015, 16:21:20
Maarre, zie ik dat goed ?
Zit Carl daar bij jou de testpiloot uit te hangen ?
Kwas hem al kwijt hier  8o
Ik denk het niet hoor, Tony: dit is geen kruiwagen, maar een heuse Fiat Multipla! :lol:
Er wordt gefluisterd dat deze vreemde figuur met z'n attachékoffer, die stoïcijns voor zich uit zit te staren, Marco di Casa N. van
de beruchte Cosa Nostra is! Het halve dorp bidt * dat ie op doorreis is, want die doos op de achterbank belooft weinig goeds ...  :surprised:
(* de andere helft gelooft er namelijk geen fluit van :wink:)

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Je hebt helemaal gelijk Erik. :thumbup:
Het staat wel een stuk netter en verzorgder met kentekenplaten. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Mooi werk hoor :thumbup:
Ziet er weer perfect uit.

Henk
Monte Vecchio : Het stationsgebouw deel 1
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Het stationsgebouw deel 1
Bedankt Michel en Henk! :thumbup:

Om het stationsplein vorm te geven, is het wel handig om te weten hoe groot het stationsgebouw wordt.
Daarom ben ik eerst maar begonnen met de bouw daarvan, alvorens verder te gaan met het pleintje.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 01 juni 2015, 21:44:13
Uit alle research die tot op heden heb gedaan, blijkt dat het vervoer per
spoor in Italië van een totaal ander niveau is dan de Noordelijker gelegen landen.

Ondanks dat, waren de stations- en aanverwante gebouwen gestandaardiseerd, net zoals in Nederland.
Op deze site heb ik daarvan goede bruikbare tekeningen gevonden om zelf een station na te bouwen.
Na veel afwegingen omtrent de afmetingen heb ik besloten om onderstaand gebouw te maken:


Bron: http://www.rotaie.it/

Uit verdere research is gebleken dat dit een stationsgebouw van de 3e klasse van de F.S. is.
Een gebouw wat prima past in de omgeving en qua gebruik van de zijlijn naar Monte Vecchio.

Met deze afbeelding als onderlegger is het stationnetje in AutoCad uitgetekend en verschaald.
Dankzij de vermelding van maatvoeringen op de afbeelding was dit relatief eenvoudig.
De uitgeprinte tekeningen zijn met verdunde houtlijm op dik grijs karton gelijmd en uitgesneden.



De gevels aan de perron- en bergzijde.



En de andere kant, de voor- en zijgevel aan de weg-zijde.



Na wat gefreubel zijn er ook binnenwanden, compleet met trap en vloeren ingekomen.



Dit gebouw komt goed in het zicht te staan, dus in tegenstelling tot de rest van alle tot nu toe
gemaakte gebouwen, wil ik hier 'open' vensters in maken, in combinatie met binnenverlichting. :idea:
Gevolg hiervan is, dat dit leidt tot directe inkijk en dus ook verplicht tot het maken van interieur!

Nadat alle binnenwanden aan elkaar gelijmd zijn, is de buitengevel voorzien van een stuclaag.
De stuclaag is muurvuller van de Action, die na uitharding wordt opgeschuurd met schuurlinnen.



De oneffenheden die blijven na het schuurwerk, geven net het juiste effect aan de muur.



Aan de binnenzijde heeft alles een kleurtje gekregen; saai grijs hiervoor gekozen, daar kun je alle kanten mee op:



Het uitsnijden van alle deur- en raamkozijnen heeft veel tijd in beslag genomen, maar het resultaat is goed.
Ook hierbij is gebruik gemaakt van de AutoCad tekening, waarvan de print op dun grijs karton gelijmd is.
Met een papiersnijder zijn stroken gesneden en op de juiste maat aan het gebouw gezet. Met deze accessoires
er aan toegevoegd geeft al meer een indruk van het uiteindelijke uiterlijk van het stationsgebouw:





Hierna is de casco in de witte grondverf gezet en daarmee is nu eigenlijk de ruwbouw klaar,
op het dak na, maar dat wordt pas gemaakt als de binnenkant met interieur geheel gereed is.





Nu zal de verlichting er in moeten worden geprutst, waarna de kozijnen en het interieur aan de beurt is.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het is weer genieten met de update van de bouw van het stationsgebouw Erik. :thumbup:
Ik kan niet anders schrijven dan wat een schitterend gebouw gaat dit worden.
Vanaf de eerste foto de tekening hangt er al een fantastische ontspannen sfeer omheen die je meezuigt naar de volgende foto's heerlijk.
Wat een kijkplezier kan ik hebben van "gewoon" simpel dik grijs karton wat uitgroeit naar een prachtig stationsgebouw. :thumbup:
Mijn dank hiervoor Erik. :) :) :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik wat een mooie uitstraling heeft dit stationsgebouw  echt dat Italiaanse .   :thumbup: :thumbup:


Gr Alex 0850
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Het is weer een waar spektakel om je foto's te bekijken, mooie creatie, weer een typisch Italiaans gebouwtje.
Het heeft veel gelijkenis met een station dat ik heb getrokken in Toscanie.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Gaat weer mooi worden, knap dat je zelf je stations gebouw bouwt.


Groeten

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Mooi weer, hoe je van een tekening en wat eenvoudige middelen/materialen dit resultaat behaald.
Altijd weer een genot om naar te kijken.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Leuk Erik dat zelfbouw station. Gelukkig komen er steeds meer zelfbouwers op het forum en vooral het delen van het bouwverslag kan andere forum leden ook net over de drempel helpen om zelf ook zo iets aan te pakken. Ik ben al een aantal jaren hiermee besmet en ja waarschuwing als je er eenmaal mee begint dan ben je verkocht  ;)

Groet,

Ronald
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 06 juni 2015, 11:39:16
Vanaf de eerste foto de tekening hangt er al een fantastische ontspannen sfeer omheen die je meezuigt naar de volgende foto's heerlijk.
Wat een kijkplezier kan ik hebben van "gewoon" simpel dik grijs karton wat uitgroeit naar een prachtig stationsgebouw. :thumbup:
Mijn dank hiervoor Erik. :) :) :)
Bijzonder graag gedaan Michel! Zoals jij het topic beschrijft, ervaar ik jullie enthousiaste reacties! :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Alex 0850 op zaterdag 06 juni 2015, 11:52:39
Erik wat een mooie uitstraling heeft dit stationsgebouw  echt dat Italiaanse .
Fijn Alex! Ik doe mijn best dit telkens mee te geven aan wat ik bouw. :wink:

Citaat van: Jørg op zaterdag 06 juni 2015, 12:04:07
Het is weer een waar spektakel om je foto's te bekijken, mooie creatie, weer een typisch Italiaans gebouwtje.
Het heeft veel gelijkenis met een station dat ik heb getrokken in Toscanie.
Da's een prachtige foto Jørg! :thumbup: (-had dan ook mijn stem :roll:)
Hieruit is ook weer op te maken, dat de F.S., net als  de N.S., eenheid bracht in hun gebouwen.

Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juni 2015, 12:59:19
Gaat weer mooi worden, knap dat je zelf je stations gebouw bouwt.
Peter, ik ben van plan de complete scenery Scratch Built te bouwen! :eek:
Bouwdozen hebben mijn interesse grotendeels verloren; meerdere redenen:
- Te duur voor wat je krijgt en hoe het is afgewerkt.
- Maar weinig bouwdozen zijn exact naar wens.
- Niet bijzonder origineel: zoveel modelbanen met dezelfde bebouwing.
Dat is in hoofdzaak waarom ik voor zelf bouw heb gekozen.
Ik sluit niet uit dat het niet gebeurd, maar de intentie is er om de zes kratten
met gebouwde bouwdozen die onder de baan staan, links te laten liggen!

Citaat van: Ragoem op zaterdag 06 juni 2015, 18:32:55
Mooi weer, hoe je van een tekening en wat eenvoudige middelen/materialen dit resultaat behaald.
Dank je Ragoem. Dat is zo, anders zou het geen Scratch Built zijn ... :wink:

Citaat van: M.user op zaterdag 06 juni 2015, 19:20:17
Gelukkig komen er steeds meer zelfbouwers op het forum en vooral het delen van het bouwverslag kan andere forum leden ook net over de drempel helpen om zelf ook zo iets aan te pakken. Ik ben al een aantal jaren hiermee besmet en ja waarschuwing als je er eenmaal mee begint dan ben je verkocht  ;)
Inderdaad Ronald, het is verslavend! En met de afwegingen, zoals bovenstaand genoemd,
meegenomen is de keus snel gemaakt wanneer het resultaat bevredigend is.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat wordt weer een erg mooi gebouw Erik! Die overweg vind ik ook goed bedacht :thumbup: Erg origineel bedacht allemaal!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,
Dat ziet er allemaal weer erg mooi en leuk uit.
Blijft mooi om te zien hoe je alles zo zelf maakt en het toch allemaal erg mooi word. :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Remco
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Ben ik even wat achter met de draadjes die ik volg hier op het forum, maak jij weer een super-update  :thumbup: :thumbup:
Das wel even wat anders dan een bouwdoos in elkaar plakken (ook niks mis mee hoor) !
Moet een enorme voldoening geven, om zoiets te maken en om naar te kijken ook  :P
De foto van Jørg maakt de serie foto's helemaal af.

Jouw draadje zorgt mede voor nog meer diversiteit op het forum  :thumbup:

Ben wel benieuwd of die trap die je gemaakt hebt ook nog te zien is, als het gebouw klaar is  :P

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Leuk idee dat station, om alles zelf te maken, scheelt een hoop geld.
En je kunt het precies op maat maken zo als jij het wilt.

Gr Einte
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dank jullie wel, Martijn en Remco! :thumbup:

Citaat van: Tony op zondag 07 juni 2015, 13:47:05
Moet een enorme voldoening geven, om zoiets te maken en om naar te kijken ook  :P
Zekers Tony :thumbup: maar dat is toch eigenlijk de essentie van onze hobby?

Citaat van: Tony op zondag 07 juni 2015, 13:47:05
Ben wel benieuwd of die trap die je gemaakt hebt ook nog te zien is, als het gebouw klaar is  :P
De trap geeft toegang tot het kantoortje van de stationschef (capostazione) en het archief.
Het is een zogenaamde 'verkeersruimte', dus hier komt verlichting in, net als het kantoor,
de wachtkamer (sala di attesa) en de goederenopslag (bagagli merci) dit krijgen.
De gemiddelde Preiser zal dit weten te waarderen, echter ik denk dat in vogelvlucht het
beeld van de trap aan de toeschouwer voorbij zal gaan ... :roll:

Einte, bedankt voor jouw reactie! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Monte Vecchio : Het stationsgebouw deel 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Het stationsgebouw deel 2
Nu de casco van het station gereed is, verder met het interieur en de kozijnen. Allereerst het interieur:
op de verdieping is nog geen verlichting gemaakt, maar al wel de lambrisering, de vloer en het tegelwerk.
Tevens is er al het nodige meubilair gemaakt: een archiefkast, een bureau met de nodige accesoires en
een stoel voor de stationschef. Ook zijn de binnendeuren met kozijnen geplaatst en voor aan de muur een
landkaart en een boekenplank. In het archief zullen enkel wat archiefkasten en een uitleg-tafel komen.





De verlichting zal worden gemaakt van LED-jes van de Action (kerstverlichting) die worden 'ingegoten'
in siliconen dopjes met Hot-Glue zodat het licht er mooi diffuus doorheen schijnt.
De tegelvloeren zijn in AutoCad uitgetekend: één tegel met Arabesque patroon uitgetekend,
om vervolgens hiermee een hele vloer te maken waarvan de benodigde maten zijn uitgeknipt.

Op de begane grond is lambrisering geschilderd, de vloer heeft ook kleur en tegelwerk gekregen en er zijn
twee schouwen geplaatst waar achter de bedrading van de verlichting weggewerkt is naar de trapkast.
Deze (simpele) schouwen, uit foamplaat gesneden, zijn niet op foto te zien, maar wel op de tekening
van het voorbeeld, waarmee de schoorstenen op het dak straks ook weer een logisch gevolg zijn. :wink:
Het meubilair voor de begane grond is al gereed om geplaatst te worden: een drietal banken waarvan één
bezet is door twee Airfix dames. Een klem-dopje van een bougie heeft een tweede leven als afvalbak gekregen:





Dan de fabricage van het raam- en kozijnwerk.
Als basis gebruik ik transparant kunststof waarop crepe-schilderstape geplakt wordt.
Hierop lijm ik met verdunde houtlijm de CAD printjes die ik hiervoor gemaakt heb.
Als dit droog is wordt het hout-bruin geschilderd met acrylverf en als dit droog is
snij ik het raamwerk eruit en maak zeg maar een soort gravure.
Hierna hetzelfde aan de andere zijde: beplakken met crepe-schilderstape, op maat snijden,
schilderen en uitsnijden. Een vooraf beproefde methode die een goed resultaat geeft!

De transparante kunststof plaatjes zijn 0,35mm dik (schuifmaat erbij gehad!) en zijn
al vrij oud: deze zijn nog uit de tijd dat ik vakkenvuller bij AH was (1986). :eek:
De plaatjes werden voor de streepjescodes gedaan als een product nog op voorraad was.
Ooit een pakje van deze plaatjes mogen meenemen van m'n ploegchef :wink:



Alle deurkozijnen vervaardigd::



Hier een aantal raamkozijnen; de zichtzijde is hier al beplakt, geschilderd en gesneden:



Op de achterzijde wordt crepe-schilderstape opgeplakt:



Na het in- en afsnijden van het schilderstape, wordt het beschilderd:



En als dat droog is worden de gesneden stukjes verwijderd d.m.v. scalpel en pincet:



Het drogen van de acrylverf gaat mooi versneld onder een spotje. Ervaring leert dat deze handelingen vlot achter
elkaar dienen te gebeuren, want als je dit een dag laat liggen, is het een drama om het snijwerk te verwijderen!

Als al het kozijnwerk klaar is, kan het ingelijmd worden met een dun randje houtlijm.
Op drie deuren na, zit al het kozijnwerk nu op zijn plaats: deze worden gelijk met de
vloer van de begane grond gelijmd, omdat ik er daarna niet meer bij kom ...







Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Das heel mooi gedaan, leuk gepriegel werk de deuren en ramen maken. ook je inrichting is heel knap gedaan.

Groeten

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Weer een update om van te snoepen, blijf je creaties op de voet volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heel mooi, Erik!

Ben benieuwd naar de foto met verlichting.

Groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Een Preiserpoppenhuis, Erik  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Reportage alsof we aan de keukentafel mee zitten te kijken, heerlijk  :P

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo erik

Leuk dat je ons stap voor stap mee neemt met de bouw van je creatie.
Bij het lezen van je interieurbouw leek het op mn telefoon een legobouw.
Bij vergroten van de foto's zag ik het detail wat je er in verwerkt.

:thumbup:

Groet
Erik
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 08 juni 2015, 20:25:26
al vrij oud: deze zijn nog uit de tijd dat ik vakkenvuller bij AH was (1986). :eek:
Toch mazzel dat plastic niet zo makkelijk vergaat :D
Enne bij Faller zijn ze niet zo blij met je bouwkunsten, want die beginnen hun te overtreffen.
Het is weer echte Profi bouwkunst. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan