Om het gebouw wat meer aan te kleden heb ik een hekwerk voor een balkon aan de
achterzijde, wat dus de zichtzijde is, een telefooncel en een uithangbordje gemaakt.
Zowel de
telefooncel als het
uithangbord zijn gesitueerd conform begin jaren zeventig.
De periode die ik graag wil uitbeelden op mijn modelbaan, volgens mij Epoche III,
maar da's Duits en ik weet niet of dat voor het Italiaanse opgaat ...
Met wat pruttel uit de rommelbak: een koperdraadje en een stukje aluminiumplaat van
een waxinelichtje aan elkaar gesoldeerd en gelijmd, levert de basis van het uithangbord.
Met gele en blauwe acrylverf is het afgemaakt en kan drogen in een stukje pakschuim.
Ondertussen een begin gemaakt met de telefooncel. Hiervoor gebruik ik doorzichtige
plasticplaat als basis, omdat de cel bijna volledig uit glas bestond. De maten heb ik
na veel gezoek op internet gevonden. Aan de hand van deze maten heb ik een kokertje
van de plasticplaat gemaakt door vier gelijke rechthoeken met dunne reepjes alu-tape
met elkaar te verbinden.
Met nog dunnere reepjes worden de grote glazen oppervlakken op de juiste manier
verdeeld, waarmee tevens de smalle klapdeurtjes worden nagebootst. De vloer is
klein stukje van een plastic industriële strapband en het dak is van grijs karton.
Vervolgens heeft het dak een laagje aluminium gekregen en zijn een aantal glas-vlakken
van binnen uit geel geschilderd (dat gaf na wat uitproberen het mooiste resultaat).
Ook de reclame op het dak is geel geschilderd en met de hand voorzien van een logo.
Met een speciale
fineliner, een beetje oefenen en een vaste hand is het gelukt!
Met de vloer in de juiste kleur geschilderd en een munttelefoon van een stukje bladlood,
is de telefooncel compleet. Ik had er nog een LEDje in kunnen maken, maar daar waar
de telefooncel staat komt ook een lantaarnpaal en dat vind ik qua licht mooier
.
Dan ontbreekt er nog een kenmerkend item aan het Postkantoor: het typerende
schuif-hek voor de entreedeur, van met name de kleinere postkantoortjes.
Lastig, maar niet onmogelijk om de illusie van een dergelijk hek te maken
Opbouw conform werkelijkheid, dus twee deuren met glazen panelen, op dezelfde
manier als de telefooncel maar dan met crepe-tape.
Aan de achterzijde donker gemaakt met een stift en aan de voorzijde zijn
drie strookjes van aluminiumtape geplakt die in ruit-motief zijn ingesneden.
Hier overheen komen de spijlen van koperdraadjes en dunne strookjes aluminium.
En met aluminium profieltjes gevouwen van een waxinelichtje wordt de deur afgewerkt.
Het plafond van de galerij is voorzien van een laag witte structuurverf.
En de achterzijde van het gebouw heeft ramen, plantenbakken en een balkon met deuren gekregen.
Het hekje er aan gemonteerd en de plantenbakken voorzien van bloeiend groen.
Dan komen aan de voorzijde natuurlijk ook fleurige plantenbakken en twee brievenbussen.
En als het informatiebord naast de brievenbussen is opgehangen en het licht al brand,
ziet Mr.XXL aan het eind van de middag dat het Postkantoor net dicht is ...
Groeten,
Erik.