Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Dankjewel Wim!



Inmiddels is de grondplaat uit foamplaat
en de eerste gevel uit Forex gesneden.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Je houdt het wel lekker spannend, Erik !
Ben nog steeds benieuwd, wat voor gebouw het gaat worden én waar het in Mont Vecchio een plek gaat krijgen  :P

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Dag Tony,

ik had eigenlijk wel veronderstelt dat de Hern der WOSA dit hadden herkend en iets van zich zouden laten horen, maar de stilte is hier oorverdovend ... :roll:

Het betreft hier een station, genaamd "Stadtbahnhof Bad Türkheim", in de jaren 50 uitgebracht als houten bouwdoos,
door de firma Graubele Modell, nummer 3480 voor de bouwtekeningen en nummer 3481 voor de versie met de benodigde materialen.
Ik stuitte hierop bij een bezoek aan Alte Modellbahnen.de, waar een topicstarter van dit topic van het model, zeer fraaie foto's toont.
Hierop haakt een ander forumlid aan, die de bouwdoos heeft liggen en deze ook gaat bouwen. :cool:

De foto's spraken mij onmiddellijk aan en ik heb eerst getracht om de in het topic getoonde foto's te ontcijferen, maar dat was ondoenlijk.
Ook heb ik verder op het internet hiernaar gezocht, maar er is nagenoeg niets hierover terug te vinden ...
Ik heb het forumlid vriendelijk gevraagd om de bouwtekeningen en kreeg die netjes van hem in PdF-bestanden toegestuurd.
Daarop heb ik de tekening in AutoCad gezet, met als uitgangspunt om het te laten laser-cutten in hout, wat uiteindelijk niet doorging.
Om toch lekker bezig te zijn tijdens de Kerstvakantie, bouw ik het met de materialen die ik op voorraad heb.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat station kan heel goed Italiaans zijn, Erik  :thumbup:

Gaat vast en zeker mooier en sfeervoller worden dan die bij Alte Modellbahnen  ;)
Die is trouwens wel heel erg oldskool, dat dan weer wel.

divertiti a costruire

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Zet m op Erik, Ben benieuwd naar wat en vooral hoe je dit weer uit je hoed tovert 🤞🏻
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ook ik ga deze bouwvorderingen van het prachtige station weer met veel plezier volgen.
Erik, kom maar op met de updates. :)

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dit is wel weer heel erg leuk, Erik! Ik ga je weer met belangstelling volgen. Een hele klus, maar wel heel erg leuk, SUCCES !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 20 december 2020, 21:30:32
dit topic van het model, zeer fraaie foto's toont.
:) Hoewel erg leuk gebouwd ga ik er vanuit dat jij een mooier stukje werk gaat afleveren, suc6 daarmee.
Het getoonde model is wat rommelig uitgevoerd. :roll:

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 20 december 2020, 21:30:32
maar de stilte is hier oorverdovend ... :roll:
:o) Het betreft hier tekst wat we toevoegen, gaat niet gepaard met geluid, dus stil zal het dan wel blijven. :D
Eventueel hier geplaatste filmpjes kunnen natuurlijk wel geluid bevatten, lijkt me duidelijk. :roll: :P

Dirk-Jan
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Citaat van: Tony op maandag 21 december 2020, 01:20:54
Dat station kan heel goed Italiaans zijn, Erik  :thumbup: ... divertiti a costruire

Grazie Tony, maar dat wordt het niet ...

Na een flink aantal uren snijden zijn nagenoeg alle onderdelen van de 'bouwdoos' uitgesneden uit grijs karton van 1mm, Forex van 3mm en foamplaat van 6mm:



Dit gebouw zal een klein stationnetje in de hoek van m'n modelbaan worden, het enige aanwezige doorgangsstation.
Monte Vecchio ligt tegen een berg aan en aan de andere kant van de vallei ligt het Franse dorpje : Saint Glinglin.
Het dorp ligt op enige afstand van het station, maar kan op deze wijze mooi van de aanwezige spoorlijn gebruik maken!
De scenery zal niet veel anders zijn, evenzo voor de bouwstijl in deze regio, maar natuurlijk wel met een Franse slag :wink:

Voor wat betreft de bouw van het station:

Tijdens het uitsnijden zijn er toch zaken die je tot nadenken zet, zoals o.a. de constructie van de verschillende  daken.
De bouwtekening met stuklijst geeft aan dat m.u.v. het hoge kantoordeel het afgeschuinde kanten van 8mm plaat betreft.
De kantoortoren met twee klokken heeft een veel puntiger dak, met een steilere hoek en een open constructie.
Dit is op de catalogusfoto ook terug te vinden, waarbij het getoonde model in het Duitse topic een geheel ander uiterlijk heeft.

Zo heeft dit model dus drie verschillende daklijnen: met een steile hoek op de kantoortoren, met flauwe hoeken de daken
van beide zijvleugels en het dak van het verhoogde middendeel met lichtkoepel is plat, evenals het dak van de lichtkoepel.
Het lijkt mij dat het model er beter van wordt, wanneer de platte daken dezelfde hoek als die van de zijvleugels krijgen.
Deze optie wil ik zeker gaan bekijken, net als of dit ook bij de kantoortoren, conform het topic-model, moet gebeuren.

We gaan het zien, nu alle onderdelen gereed zijn, kan de ruwbouw beginnen!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Wat een monnikenwerk! Weet je zeker dat het geen klooster wordt?

Klein stationnetje, zegt 'ie.... 8o Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, waarschijnlijk iets moois!

Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Na enkele uurtjes comfortabel aan de keukentafel alles lijmen, zit het casco in elkaar.
De toegepaste kunststof platen komen van mijn werk, alwaar ik deze bij het afval aantrof.
Het betreft allen afgekeurde waarschuwingsborden voor een automatische blusinstallatie.

Ik had niet bemerkt dat de platen twee verschillende diktes van 3 en 4 mm hadden ... :confused:
Hier en daar een millimeter wegsnijden en één plaatje opnieuw waren hiervan het gevolg.
Zodoende heb ik alles uiteindelijk toch passend weten te krijgen. :cool:
Verder kan ik stellen dat het ontwerp van Rudolf J. Wittwer goed doordacht in elkaar zit!

Volgens de beschrijving van het houten model dient men aluminium buis van 3mm te nemen,
voor de drie pilaren die de overkapping van de entree aan de straatzijde ondersteunen.
Voor mijn kunststof uitvoering heb ik plastic wattenstaafjes van 2mm toegepast.
Deze dienen, wanneer de lijm volledig is uitgehard, bij het dak nog afgesneden te worden.

Het voorlopige resultaat ziet er zo uit, en wat hierna volgt is een sessie plamuren en schuren ...


Perronzijde van het station.


Straatzijde van het station.


Preiser-view van de entree aan de straatzijde.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Het voorlopige resultaat ziet er al veelbelovend uit.
Ik kijk uit naar de rest van de bouwvorderingen.

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Mooi strak gebouwd :thumbup:. Ben benieuwd hoe je de raamkozijnen en deuren gaat maken!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :) Lekker klussie, best veel werk met al die openingen voor ramen en deuren. :thumbup:
En die plastic pilaren hebben een prima formaat, dikker hoeft echt niet lijkt me.

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat gaat al de goed kant op, Erik  :thumbup:

Ben benieuwd, welke kant van het station in het zicht komt.
De straatkant vind ik het mooiste  ;)

Grtz Tony
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Citaat van: h0_miessie op donderdag 24 december 2020, 19:10:00
Ik kijk uit naar de rest van de bouwvorderingen.

Nou, dit was eigenlijk wel het grootste deel van het bouwen, maar waarschijnlijk het kortste deel van het gehele proces, Michel! :wink:
Het tekenen en het snijden namen beide meer tijd in beslag dan het in elkaar zetten van de onderdelen.
Maar goed ook dat is nog niet geheel klaar, want de daken en de perronoverkapping moeten nog geplaatst worden.

Citaat van: Hanzi op donderdag 24 december 2020, 19:21:36
Mooi strak gebouwd :thumbup:. Ben benieuwd hoe je de raamkozijnen en deuren gaat maken!

Bedankt voor het compliment Hans, naar mijn mening had het nog wel strakker gekund, maar ik ben er tevreden mee.
De ramen en deuren ben ik van plan om met de beproefde methode van de Piaggio Ape Classic te maken.
Dus schilderstape op transparant plastic, waarop het houtwerk wordt weggesneden waarna een laklaag kan worden aangebracht.
Dit is eenvoudiger dan de methode die ik bij het station van Monte Vecchio had toegepast, waardoor het resulltaat ook netter kan worden.

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 24 december 2020, 19:56:03
En die plastic pilaren hebben een prima formaat, dikker hoeft echt niet lijkt me.

Ik vond zelf ook de voorgeschreven 3mm wel wat fors, hiervoor had ik eerst plastic lollystokjes genomen.
De luifel boven de entree krijgt nog een deklijst met boei, maar wordt daarmee niet veel forser van formaat.
Bij het passen bleek een 2mm wattenstaafje beter in verhouding te zijn, naar mijn bescheiden mening.

Citaat van: Tony op zaterdag 26 december 2020, 12:27:23
Ben benieuwd, welke kant van het station in het zicht komt.
De straatkant vind ik het mooiste  ;)

Dank voor jouw aanmoediging Tony :thumbup: Het zal niet de straatkant wezen die in het zicht komt!
In deze bouwfase ziet de straatkant er inderdaad aantrekkelijker uit dan de perronzijde.
De reden daarvan zal zijn, dat de straatzijde constructief nu al gereed is.
De perronzijde daarentegen zal nog veel fraaier worden wanneer de perronoverkapping erbij geplaatst is.
Om eerst de muren te kunnen bewerken en gezien de fragiliteit van de overkapping komt dit later.




Momenteel staat de aangebrachte plamuur uit te harden, er waren immers genoeg naadjes en kiertjes te dichten.
Dit, nadat ik gisteren tot mijn grote vreugde, precies voldoende grondlak had om de gehele constructie te spuiten.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De lichtkoepel op het dak zal ook een highlight zijn  :P
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erg knap gedaan! Ik kijk al uit naar het vervolg!
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
 @citaat Bij deze, Marco!




Terwijl de plamuur verder stond uit te harden nog twee zaken gedaan.
De fragiele overkapping, gesneden uit 1mm grijs karton is verstevigd, door deze in te smeren met verdunde houtlijm.
Ook heb ik meerdere testen gedaan voor de muurafwerking van de buitengevels, alvorens over te gaan tot uitvoering.
Om de gevels netjes van zilverzand te voorzien gaf verf de beste hechting met de grondverf en meest gelijkmatige verdeling.





Detail van de muurafwerking met verf en zilverzand:



Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
1 Woord: Wauw  :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Erik,

Dat is een flinke uitdaging, maar jou wel toevertrouwd.

Het zal nog wel even duren maar ik kijk met spanning naar het eindresultaat uit.

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Knap stukje scenery Erik  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
 @citaat Heren, dank voor de aanmoedigingen en getoonde belangstelling! :thumbup:




Vandaag heb ik de kartonnen daken gemaakt: alle delen waren al uitgesneden,
het was dus een kwestie van alles in de juiste hoek aan elkaar zetten met crêpe-tape.
Het dak van de kantoortoren heeft hierbij dezelfde hoek gekregen, afwijkend van het voorbeeld.
Voor de foto's liggen alle daken even los op het gebouw, inclusief het dak van het middendeel.
Voor het middendeel wil ik nog een gelijkwaardig dak als die van rest trachten te maken.

De kozijnen van het middendeel conform bouwdoos heb ik ook vandaag uitgesneden.
Deze liggen momenteel te drogen, want die zijn inmiddels al op kleur gebracht.
En ook de dakpannen liggen te drogen, d.w.z. het golfkarton wat als basis gaat dienen.
Het karton even onder de warme kraan houden, om daarna de dunste laag karton te verwijderen.
Met een oude natte tandenborstel is het dan eenvoudig om de overige lijmresten te verwijderen.





Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Tis weer smullen hier, Erik  :P

Kun je er op de volgende foto's eens een auto en mr XL bij zetten ?
Krijgen we een idee van de grootte.

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat De deur grootte zegt genoeg... :D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat
:roll: Nou, toch niet helemaal. 8)
De deur rechts van de pilaren heeft een erg hoge drempel, zonder die dikke erbij kunnen we geen goede inschatting maken.
We willen natuurlijk ook niet dat die dikke steeds struikelt als hij naar binnen gaat. O:-D :D

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Gij zift muggen. :D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Grof die muurpleister, erg grof......, hier en daar zelfs klodders....  :roll:

Beetje jammer want met wat meer geduld is een aardiger resultaat mogelijk. Dus voor je verder gaat en niet meer terug kunt: beter je best doen.  ;)
Bijvoorbeeld met talkpoeder op natte houtlijm.

Gr, Ben.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Voor oldskool is het precies goed, Ben  ;)

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Prima dan.  :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: nobody op dinsdag 29 december 2020, 10:23:43
@citaat De deur grootte zegt genoeg... :D
Als je de afmetingen van die deur zou weten wel ja...
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Om een juist beeld van de afmeting te krijgen heb ik Mr. XXL laten portretteren bij de entreedeuren en bij de deur 'met de hoge drempel' :lol:
Hierbij is gelijk, zo goed als mogelijk, de pleisterlaag met zilverzand duidelijk in beeld gebracht, waar ik eigenlijk best tevreden mee ben.
Om de pleisterlaag met talkpoeder te doen, is een optie die ik zeker nog eens ga uitproberen! Dank voor het idee Ben :thumbup:

In deze vreemde periode, van zoveel mogelijk thuis blijven en winkels met geen essentiële goederen gesloten zijn,
is het een combinatie van welke materialen ik toe kan passen en waarvan ik ook voldoende op voorraad heb.
Even naar de hobby-winkel is er niet bij en ik ben niet zo'n internet-shopper, maar kan mij nog prima vermaken!
Al is de snijmat ondertussen hevig aan vervanging toe ... :roll:

Om nog even terug te komen op de afmetingen van de deuren :warning:
De afmetingen van de kozijnen aan de straatzijde zijn 20mm x 30mm, omgerekend dus 1,74m x 2,61m.
Op de aanzichttekeningen is op iedere deur één deurklink te zien, maar ik vind twee deuren van 85cm wat beter.
De afmetingen van de kozijnen aan de perronzijde zijn 16mm x 31mm, omgerekend dus 1,39m x 2,70m.
Dat zou best een enkel deurkozijn met bovenlicht kunnen zijn, zij het ietwat aan de brede kant.








Vandaag heb ik de binnenwanden geschilderd en tussenmuren aangebracht, zodat er een indeling is conform de bouwtekening.
Indeling van de gevel aan de  spoorzijde van links naar rechts: Wartesaal - Aufsicht - Schalterhalle - Fahrdienst Leiter - Restaurant.
De kozijnen van de voor- en achteringang zijn van beglazing met spijltjes voorzien en kunnen na droging op hun plek gebracht worden.
Ook zijn de overkapping en de steunen geschilderd en is de overkapping inmiddels ook al van beglazing voorzien.
Tot slot zijn het perron, de vloer van de entreehal en de trap geschilderd en was dat nog niet droog bij het nemen van de foto's:





Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Goed om te zien dat Mr.XXL straks moeiteloos in en uit kan lopen!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Nou, petje af, hoor! Al die ramen en deuren met de hand uitsnijden, vereist doorzettingsvermogen, geduld en concentratie.
Misschien zijn de wanden van dichtbij gefotografeerd wat grof, maar het effect op wat grotere afstand kan toch heel goed zijn.
Ook ik schrik wel eens van de foto's die ik maak, in de zin dat er lelijke details en oneffenheden zichtbaar worden die ik met het blote oog niet zie.
Dus, vrolijk en precies doorgaan!

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Je zou zomaar een van de thuiswerkers van Faller kunnen zijn, Erik.
Die zaten vroeger rond deze tijd ook druk te bouwen  ;)

Thnx ook voor de xxl-foto's !

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

pluk de dag

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het is geweldig wat jij uitvoert, alleen die traptreden doen me denken aan een tempel in het verre oosten,
daar was de optrede ook zo hoog, was bijna niet tegenop te klimmen. We zijn wel boven gekomen.
Ik ben jaloers op jouw geduld >:-D
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Gisteren en eergisteren is er tussen het oliebollen bakken door, nog flink doorgewerkt aan het aanbrengen van de dakpannen.
Bijna is de gehele klus geklaard, wat rest is enkel nog de nokpannen van het dak van de kantoor-toren.

De daken liggen nu los op het gebouw en het wordt steeds meer duidelijk dat het middendeel een pannendak verdient.
Ook valt op dat de ontwerper niet aan schoorstenen heeft gedacht en ik wil deze eigenlijk nog wel toevoegen aan het dak boven het restaurantdeel en de kantoor-toren.







Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Die oliebollen hebben je goed gedaan, Erik  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wat prachtig allemaal Erik.  :P
Ik kom deze topic net tegen en heb de tijd genomen het eens door te nemen.
Echt super gedaan  :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 B) Dat ziet er weer gelijkt uit, de kozijnen zijn ook erg mooi. :thumbup:
Een paar schoorsteentjes moeten er inderdaad wel op. :roll:
Die dikke loopt nog met korte mouwtjes en als het wat afkoelt in Monte Vecchio moet de boel wel warm worden gestookt. O:-D

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Die XXL doet t goed.
Vraagje: waar ligt jouw Monte Vecchio ergens? Ik heb er verschillende gevonden
Prettig 2021 Erik
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: wimpietje op zaterdag 02 januari 2021, 04:24:45
Vraagje: waar ligt jouw Monte Vecchio ergens? Ik heb er verschillende gevonden

Monte Vecchio betekent 'Oude Berg' in het Italiaans.
Er zijn in Italië meerdere Monte Vecchio's te vinden, t.w.:
- in de regio van Grosseto, Toscane nabij Cinigiano;
- in de regio van Lucca, Toscane op de rand met regio Emilia;
- in de regio van Forli- Cesena bij Rocca San Casciano en
- in de regio van Medio Campidano op Sardinië ligt zelfs een dorpje wat zo heet!
En er zullen vast nog wel meer plekjes in Italië zijn waar naar een 'oude berg' wordt verwezen.

Echter, 'mijn' Monte Vecchio is puur fictief en ligt op de eerste verdieping,
aan einde van de gang, waar links de treinenkamer is en daar gelijk rechts :wink:
Toch is de scenery grotendeels wel geïnspireerd op andere locaties in Italië, zoals:
- De burcht heeft als voorbeeld Borgo fortificato in Castellarano;
- De kapel in het echt een beetje verstopt staat in Calitri;
- verder is het station naar voorbeeld van de (3e klasse) van de F.S., evenals de hijskraan.

Fictief ligt Monte Vecchio dus in Italië en, naar nu blijkt, in de grensstreek met Frankrijk.
Het stationsgebouw waar ik momenteel mee bezig ben is namelijk die van Saint Glinglin.

Groeten,

Erik.
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Gare du Saint Glinglin
Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan het leggen van de dakpannen.
Het middendeel heeft nu ook een pannendak en dat is een hele verbetering!
De lichtkoepel heb ik achterwege gelaten, dat is meer Duitse Wirtschaftswunder,
en vind ik eigenlijk niet passen bij het door mij beoogde Mediterrane uiterlijk.

Als laatste zijn de naden van het pannendak afgedekt met een rand nokpannen.
Om deze te maken, snijd ik van de toegepaste strookjes golfkarton langs ieder golfje schuin af,
waarmee een enigszins conische vorm overblijft, zodat ze elkaar kunnen overlappen.
Met houtlijm, penseel en pincet worden stuk voor stuk de nokpannen aangebracht.

Wat nu nog aan de daken resteert is het aanbrengen van de eerder genoemde schoorstenen.
De luifel van de entree heb ik voorzien van een waterkering en de eerste kozijnen liggen inmiddels ook al te drogen







Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Respect hoor voor je dakpannen creaties incl. nokpannen.  :thumbup:

Voor de rest ook natuurlijk.

MvG,

Timaximus
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Prachtig weeral. Dat 'golfkarton' waar vind je dat? Koekendoos en zo?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dank u heren. @citaat @Wim: ik heb verscheidene soorten golfkarton geprobeerd.
Waar ik het meest tevreden over ben is het karton van dozen kopieerpapier.
Dit is dun, maar toch stevig karton omdat er van die kleine golven in zitten.
Hoe kleiner de golven, hoe beter het als dakpannen op schaal overkomt.

Er moet één vlakke laag verwijderd worden, de dunste/binnenzijde/onbedrukte
komt daar het best voor in aanmerking en zoals eerder vermeld gebeurt dat
het eenvoudigst onder de warme kraan, waardoor de fabriekslijm zacht wordt.
Met een tandenborstel kunnen simpel de achtergebleven resten verwijderd worden.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dank je Erik, zal eens in de bureaus gaan neuzen... :D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Weer even genoten van de mooie foto's Erik.  :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De reeds bekende dakhazen bij jou hebben weer vakwerk geleverd, Erik  :thumbup:
Gaat het gebouw nog een gelige okerkleur krijgen ?

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erg mooi resultaat weer met de golfplaatdakpannen! Klein beetje jammer dat de glazen dakopstand er niet op komt, al vraag ik me ook af of dat wel zou "staan" met dat mediterraanse dak.
De ramen/kozijnen zien er ook weer meer dan prima uit, bijna zonde dat ze door de materiaaldikte zo ver naar binnen liggen; althans zo lijkt het op de foto's misschien valt t in het echt mee. Wellicht nog een idee om raamdorpels te maken (dun stripje onderin kozijn dat ietsje uitsteekt)?